Förslag om första bil ska vara körglädje i..

fr0berg
7 januari 2011 · 113 Inlägg

Ska nu köpa min första bil men ja vill inte ha någon volvo.. Är det någon som har ett förslag.. Har kollat på bmw 3 serien men inte m. Jag vill ha en bil som rör på sig lite + rolig och skön att köra för ungefär 70 tusen. INTE NÅGOT TRIMATSKIT

Rquired Allmänt envis
7 januari 2011 · 12 512 Inlägg

Kan inte göra något annat än att varmt rekommendera Bmw, titta efter en 328i E46 eller om du hittar en 330i för de pengarna så har du hittat helt rätt. Bättre kombination av ekonomi, komfort och körglädje tror jag inte det finns i den prisklassen. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 januari 2011 · 14 082 Inlägg

fr0berg skrev:
Ska nu köpa min första bil men ja vill inte ha någon volvo.. Är det någon som har ett förslag.. Har kollat på bmw 3 serien men inte m. Jag vill ha en bil som rör på sig lite + rolig och skön att köra för ungefär 70 tusen. INTE NÅGOT TRIMATSKIT

""INTE NÅGOT TRIMATSKIT""



Menar du "Trimmat skit"?

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
zemet
7 januari 2011 · 4 056 Inlägg

bmw 3 serie är nog det du är ute efter, Kanske en m3a eller en 330...smile

Men du borde nog köpa en billigare bil eftersom det är din första. Iaf om du har tänkt köra som dom flesta gör när dom just fått körkort... Köp ngt billigt och säkert första halvåret och köp en finare bil sen när du har lärt dig köra. 740/940 turbo eller kanske en saab 9000 turbo.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Rquired Allmänt envis
7 januari 2011 · 12 512 Inlägg

Har man råd tycker jag man bör köpa en fin första bil och inget gammal vrak, råkar man ut för en olycka är bilen det sista man bryr sig om (Sedan finns försäkring även om det självklart inte skall missbrukas) och om något så är man troligen mer benägen att vara rädd om en fin bil vilket borde minska risken för en skada eller olycka.

Och om olyckan är framme är en så säker bil som möjligt att föredra framför en 15-25 år gammal dödsfälla, dessutom har moderna bilar ofta diverse system som kanske håller bilen på vägen i en situation där en bil utan dessa funktioner åkt av vägen?

Kontentan av det hela: Var inte rädd för att satsa på en fin bil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Slash Saabifierad
7 januari 2011 · 2 026 Inlägg

Rquired skrev:
Har man råd tycker jag man bör köpa en fin första bil och inget gammal vrak, råkar man ut för en olycka är bilen det sista man bryr sig om (Sedan finns försäkring även om det självklart inte skall missbrukas) och om något så är man troligen mer benägen att vara rädd om en fin bil vilket borde minska risken för en skada eller olycka.

Och om olyckan är framme är en så säker bil som möjligt att föredra framför en 15-25 år gammal dödsfälla, dessutom har moderna bilar ofta diverse system som kanske håller bilen på vägen i en situation där en bil utan dessa funktioner åkt av vägen?

Kontentan av det hela: Var inte rädd för att satsa på en fin bil.

Jag håller ej med. Att ha en fin och dyr bil gör en ej mer benägen att vara mer försiktig när det gäller ens första bil, speciellt inte om vi pratar om en bakhjulsdriven bil och snön har börjat falla. Sedan att ha det "nyare" bara för att du är skraj för dålig säkerhet kanske inte heller är det bästa tipset. Delar till en 10 år gammal bil kan vara svindyra om olyckan skulle vara framme, då rekommenderar väl du helförsäkring för 20.000 spänn per år? ej värt det på något sätt.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Rquired Allmänt envis
7 januari 2011 · 12 512 Inlägg

Slash skrev:

Rquired skrev:
Har man råd tycker jag man bör köpa en fin första bil och inget gammal vrak, råkar man ut för en olycka är bilen det sista man bryr sig om (Sedan finns försäkring även om det självklart inte skall missbrukas) och om något så är man troligen mer benägen att vara rädd om en fin bil vilket borde minska risken för en skada eller olycka.

Och om olyckan är framme är en så säker bil som möjligt att föredra framför en 15-25 år gammal dödsfälla, dessutom har moderna bilar ofta diverse system som kanske håller bilen på vägen i en situation där en bil utan dessa funktioner åkt av vägen?

Kontentan av det hela: Var inte rädd för att satsa på en fin bil.

Jag håller ej med. Att ha en fin och dyr bil gör en ej mer benägen att vara mer försiktig när det gäller ens första bil, speciellt inte om vi pratar om en bakhjulsdriven bil och snön har börjat falla. Sedan att ha det "nyare" bara för att du är skraj för dålig säkerhet kanske inte heller är det bästa tipset. Delar till en 10 år gammal bil kan vara svindyra om olyckan skulle vara framme, då rekommenderar väl du helförsäkring för 20.000 spänn per år? ej värt det på något sätt.

Nej jag håller med, jag kör själv inte mer försiktigt beroende på bilens pris och det var därför jag skrev det som att "man kör i alla fall inte mer vårdslöst med en nyare/dyrare bil". Pratar vi om en bil som Bmw 3-serie har det inte hänt något större när det gäller reservdelspriserna oavsett om bilen är 20 eller 5år gammal.

Visst finns risken för en dyr försäkringspremie med villkoret var åter igen "om du har råd", och sedan är det underförstått att det handlar om att bilen står på någon annan än den faktiska ägaren när de gäller de första förstabilsköpen upplever jag det som.

Rätt eller fel är inte ens värt att diskutera, de som "skenförsäkrar" som pessimister kallar det kommer fortsätta med det oavsett vad som skrivs.  smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
speedas
7 januari 2011 · 32 Inlägg

Kanske en BMW 528 skulle va nått den är ju både skön att köra och relativt pigg och med m paket så ser den ju riktigt snygg ut! smile

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
7 januari 2011 · 3 929 Inlägg

Varför ingen stor, pråmig och dunderligt snabb rackare? wink

http://www.blocket.se/lund/Cadillac_Sev … =9&w=3

Skönare bil att åka i får du inte för dessa pengar och den är snabb också.
Ja, effektsiffrorna stämmer wink 305hk.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
onej84
7 januari 2011 · 1 854 Inlägg

Seat Leon 1.8 20VT finns med 4x4

Kul bil

Andromeda Rumpmas
7 januari 2011 · 3 860 Inlägg

Precis, börja med en sliten ungdomskörd BMW så kan du byta upp dig till en riktig bil senare (med turbo) smile

Första bil, bruksskick: BMW

Bättre begagnad: BMW

Ny bil: BMW

Kan inte gå fel, BMW i låg prisklass är alltid kvalité, aldrig sönderskruvade och aldrig sönderkörda!

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
crille_86 Fartdåre =)
7 januari 2011 · 147 Inlägg

Jag vet inte hur Cadillac är kvalitétsmässigt, men den är stor,tung,v8 och framhjulsdrift fram tills -03.

Tror den är mer inriktad på komfort än körglädje smile

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!
BMW 325i Touring "Bettan 2" (2006)
steifan DR!FTT3KN!K3R
7 januari 2011 · 10 427 Inlägg

Cadillac Seville STS: http://www.youtube.com/watch?v=QYvlDPujer8&t=3m10s

("What you get in the end is remarkable handling for a 2 ton luxury car" cool )

Senast redigerat av steifan (7 januari 2011)

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Andromeda Rumpmas
7 januari 2011 · 3 860 Inlägg

Hela mitt inlägg kan innehålla mycket små spår av ironi tongue

Det heter inte blattemobil, det är ju rasistiskt!!!11! yikes

Du får skriva kebabräcer, turkpulka, syriansk Rolls Royce osv istället.


Jag begriper inte heller var glädjen ligger i att betala minst 10k för mycket för en sliten 318i-92 med rosthål stora nog för fåglar att bygga bon i helt sönderkörd av de senaste 3 ägarna som även råkar vara släkt. Och ja, jag har suttit i många BMW, jag fattar inte vad som är så speciellt varken avseende körglädje eller komfort i en gammal BMW. En gammal välutrustad 9000 körd och vårdad av pensionärer slår en genomsnittligt skött välutrustad BMW av samma årsmodell på fingrarna i samtliga kategorier. Det bästa är att Saaben är minst 10k billigare och har minst 50 hk mer, säkert 5 ggr så vanlig i bra skick osv.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
zemet
7 januari 2011 · 4 056 Inlägg

Rquired skrev:
Har man råd tycker jag man bör köpa en fin första bil och inget gammal vrak, råkar man ut för en olycka är bilen det sista man bryr sig om (Sedan finns försäkring även om det självklart inte skall missbrukas) och om något så är man troligen mer benägen att vara rädd om en fin bil vilket borde minska risken för en skada eller olycka.

Och om olyckan är framme är en så säker bil som möjligt att föredra framför en 15-25 år gammal dödsfälla, dessutom har moderna bilar ofta diverse system som kanske håller bilen på vägen i en situation där en bil utan dessa funktioner åkt av vägen?

Kontentan av det hela: Var inte rädd för att satsa på en fin bil.

Du har vissa poäng med dedär men en ny bil är inte nödvändigtvis säkrare än en gammal. Kolla bara Folksams statistik. 740 trots att den är över 20 år gammal utan airbag är fortfarande än idag en av dom säkraste bilarna på svenska vägar. mer än 20% säkrare än medelbilen.

Det är ju så att nybörare ofta överskattar sin förmåga att köra bil, vem var inte bäst i världen på att köra bil när man just fick körkoret. Även om man inte krockar så är det jävligt surt om man skrapar sidan när man ska backa in i garaget lr smäller en backspegel, då är det skönt att en ny spegel bara kostar 150 kr på skroten ist för 5000....

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
7 januari 2011 · 4 056 Inlägg

Andromeda skrev:
Hela mitt inlägg kan innehålla mycket små spår av ironi tongue

Det heter inte blattemobil, det är ju rasistiskt!!!11! yikes

Du får skriva kebabräcer, turkpulka, syriansk Rolls Royce osv istället.


Jag begriper inte heller var glädjen ligger i att betala minst 10k för mycket för en sliten 318i-92 med rosthål stora nog för fåglar att bygga bon i helt sönderkörd av de senaste 3 ägarna som även råkar vara släkt. Och ja, jag har suttit i många BMW, jag fattar inte vad som är så speciellt varken avseende körglädje eller komfort i en gammal BMW. En gammal välutrustad 9000 körd och vårdad av pensionärer slår en genomsnittligt skött välutrustad BMW av samma årsmodell på fingrarna i samtliga kategorier. Det bästa är att Saaben är minst 10k billigare och har minst 50 hk mer, säkert 5 ggr så vanlig i bra skick osv.

Håller med fullständigt men han skulle inte lägga  10-15 k utan 70, Fast det är klart lägger han 70k på en saab 9000 så får han nog en väldigt fin och rolig bil:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
M@sken
7 januari 2011 · 461 Inlägg

Andromeda skrev:
Hela mitt inlägg kan innehålla mycket små spår av ironi tongue

Det heter inte blattemobil, det är ju rasistiskt!!!11! yikes

Du får skriva kebabräcer, turkpulka, syriansk Rolls Royce osv istället.


Jag begriper inte heller var glädjen ligger i att betala minst 10k för mycket för en sliten 318i-92 med rosthål stora nog för fåglar att bygga bon i helt sönderkörd av de senaste 3 ägarna som även råkar vara släkt. Och ja, jag har suttit i många BMW, jag fattar inte vad som är så speciellt varken avseende körglädje eller komfort i en gammal BMW. En gammal välutrustad 9000 körd och vårdad av pensionärer slår en genomsnittligt skött välutrustad BMW av samma årsmodell på fingrarna i samtliga kategorier. Det bästa är att Saaben är minst 10k billigare och har minst 50 hk mer, säkert 5 ggr så vanlig i bra skick osv.

smaken är ju som sagt olika, jag begriper inte hur man kan köpa en saab 9000 smile du får gärna jämföra min genomsnittligt skött BMW 540 med 27000 mil på mätaren från 94 med vilken saab 9000 du vill men jag tror nog BMW´n slår saaben på alla punkter..


till ts så rekomenderar jag BMW 330 eller kanske till och med en Audi s4 kanske kan vara något

Senast redigerat av M@sken (7 januari 2011)

slowSwede
7 januari 2011 · 223 Inlägg

Jag har en gammal 330 e46. Får nog säga att det är riktigt trevliga bilar, min är ifrån -02 men känns helt ok att köra. Ok, kanske inte lika bra/tyst som den jag har här på gorg, men för pengarna är det nog svårt att få tag i något lika vettigt som samtidigt är lite kul.

Lista på bilar som jag tycker är kul utan att de för den skull kostar en massa pengar:
330 såklart
Golf r32
Saab 9-5 Aero, men absolut inte om du tycker om att sladda ibland
Nissan 200sx s15, men absolut grabbvarning på den. Plastig och sladdrig inredning, men kul att köra.
Wrx, ej Sti. Också den en helt ok bil, har faktiskt en sådan också och tror nästan det är lagkrav på att köra den med bakåtvänd keps. Ungefär som Nissan man skall endast köra den och inte tänka så mycket på hur insidan ser ut och inte heller utsidan för den delen...Bättre att köra än Nissan 200. Fyrhjulsdriften diggar jag iof inte för man har nästan vara nytta av den i kurvor och 1:an så länge det inte är halt. Annars sörplar den bara extrasoppa.

BMW 335 (2007)
slowSwede
7 januari 2011 · 223 Inlägg

zemet skrev:

Rquired skrev:
Har man råd tycker jag man bör köpa en fin första bil och inget gammal vrak, råkar man ut för en olycka är bilen det sista man bryr sig om (Sedan finns försäkring även om det självklart inte skall missbrukas) och om något så är man troligen mer benägen att vara rädd om en fin bil vilket borde minska risken för en skada eller olycka.

Och om olyckan är framme är en så säker bil som möjligt att föredra framför en 15-25 år gammal dödsfälla, dessutom har moderna bilar ofta diverse system som kanske håller bilen på vägen i en situation där en bil utan dessa funktioner åkt av vägen?

Kontentan av det hela: Var inte rädd för att satsa på en fin bil.

Du har vissa poäng med dedär men en ny bil är inte nödvändigtvis säkrare än en gammal. Kolla bara Folksams statistik. 740 trots att den är över 20 år gammal utan airbag är fortfarande än idag en av dom säkraste bilarna på svenska vägar. mer än 20% säkrare än medelbilen.

Det är ju så att nybörare ofta överskattar sin förmåga att köra bil, vem var inte bäst i världen på att köra bil när man just fick körkoret. Även om man inte krockar så är det jävligt surt om man skrapar sidan när man ska backa in i garaget lr smäller en backspegel, då är det skönt att en ny spegel bara kostar 150 kr på skroten ist för 5000....

Jag är ju fortfarande bäst på att köra bil, har jag varit sedan barnsben big_smile

BMW 335 (2007)
steifan DR!FTT3KN!K3R
7 januari 2011 · 10 427 Inlägg

Blir nog svårt att hitta en vettig BMW 330, eller VW Golf R32 för runt 70k även om kanske slowSwede inte syftade riktigt på just den summan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang