Hur skyddar man sig mot tjuvar och vandaler?

Tokken Team dBakuten
23 februari 2011 · 3 453 Inlägg

Deception skrev:

Tokken skrev:

Deception skrev:
Dels skyddar ju kameran lite, plus att du får bevis.. Den modellen kör jag iaf..
.

Jo det är ju bra å så men vi bor i sverige och där är kameraövervakning inte helt ok alla gånger.

Det är fullt lagligt att bevaka med kamera på din egen tomt om du upplyser m.h.a skyltar t.ex. att området är övervakat. Din tomt klassas inte som allmän plats, där det krävs tillstånd. Däremot kan det ju bli knepigt om du bor i lägenhet och har gemensamt garage tongue

Sant men bara skyltar mot kameraövervakning gör susen det med.

Tjuvar är ett bekymmer oavsett.. vi borde ha lite bättre lagar mot dom i det här landet.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Cupra_
23 februari 2011 ·

Jag skulle nog vilja påstå att det inte är lagarna i sig som är det stora felet utan tillämpningen av dem. Det känns ju som om det är väldigt sällan man utnyttjar hela straffskalan när folk väl döms för såna här saker.. Om det är fängelse upp till 5år säger vi, ja men ge dem 5år.. Inte 2 månader och avvänjning.. Men sen är jag som jag är och har ingen tro på Sverige som rättsstat längre heller..

Uttelito Kung
23 februari 2011 · 603 Inlägg

bobafett skrev:
jag har ett 'support' klistermärke av ett välkänt mc gäng..sluppit pundare o annat skit i över 10 år nu fast jag bor i en förort i stockholm där finns gott om dom...

Hade liknande dekaler på frarsans 245a tidigare, nackdelen var att polisen stoppade den bilen titt som tätt istället, men man fick ju iallafall ha den ifred.

Det jag kör med för att få ha min bil ifred är dels larm, rattkrycka samt att det sitter en kamera och övervakar våra bilar plus en extra siren vid nederdörren på vårat hus så rör dom garaget så tjuter det uppe i huset.

Och självklart en liten schäfer som älskar tattare smile

Att montera raklblad eller spik mm på viktiga delar av bilen bör man aldrig göra, då blir tjuvarna istället förbannade och slår sönder bilen eller så anmäler dom ägaren.

Angående kameraövervakning, man får ju filma på allmän plats, var och varannan unge med mobil springer ju runt och filmar allt dom ser, så varför skulle man inte få filma sin bil?

Ett annat sätt är att skaffa vikinglarm eller liknande larmsystem där du får sms till mobilen eller till och med ser direkt i larmdosan vad som händer och kan kapa strömmen till motorn mm.

http://www.vikinglarm.se/p224/

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.
Cupra_
23 februari 2011 ·

Lagen om kameraövervakning är så, du får ej filma på allmän plats utan att upplysa om att platsen är kameraövervakad.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980150.htm

PorreHattyr
23 februari 2011 · 122 Inlägg

Skaffa ett riktigt skabbigt överdrag till bilen, garanterar att ingen skulle orka bry sig om den då.

Volkswagen Bora V5 "Borat" (1999)
Andromeda Rumpmas
23 februari 2011 · 3 860 Inlägg

schnauz skrev:

gti_golf skrev:
Tror att det är menat att man ska lura tjuvarna att det ÄR en Diesel bil  smile fast det ÄR en BENSIN bil lol

Precis. Skulle tippa på att 99% av de som slangar bilar bara ska ha det till sina egna. Och eftersom det är mest troligt att det är bensin de är ute efter så låter det nog bilen vara om de ser texten "WARNING! DIESEL ONLY!" när de öppnar tanklocket...
Eller om det står "DIESEL" på bakluckan.

Ännu roligare om de är ute efter diesel att hälla i pundarmercan och i tron att de slangar diesel istället häller i bensin i sin sothora lol

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
23 februari 2011 · 3 860 Inlägg

Har förresten hört talas om att riktigt envisa pundare tömmer tanken genom att helt sonika borra hål i botten på den om de inte kommer ner med en slang hmm

As....

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
mkiv77
24 februari 2011 · 1 153 Inlägg

Köp en rottwailer i gör de mysigt i baksättet för vovven. Sen har du den där på nätterna så får du ha
bilen i fred .
Hr är min "lilla"knähund.
http://i354.photobucket.com/albums/r412/mkiv77/090218supra035.jpg

Senast redigerat av mkiv77 (24 februari 2011)

turbo_shit RED LIGHT´S
27 februari 2011 · 554 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Men om du ska skydda dig mot slangning får du kapa av sopparöret från påfyllning till tanken. Sedan sätter du in ett fint järnfilter/nät och svetsar ihop det med röret. Ingen slang kommer igenom detta

de var en jävligt bra idé smile

Andromeda Rumpmas
27 februari 2011 · 3 860 Inlägg

turbo_shit skrev:

Nybergrobin skrev:
Men om du ska skydda dig mot slangning får du kapa av sopparöret från påfyllning till tanken. Sedan sätter du in ett fint järnfilter/nät och svetsar ihop det med röret. Ingen slang kommer igenom detta

de var en jävligt bra idé smile

Dom slangade utanför morsans jobb för några år sedan, och när hon satte i ett låsbart tanklock och en spiral i röret blev de förbannade för att det inte gick att slanga och punkterade ett däck istället. Det skjuts för lite...

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Uttelito Kung
27 februari 2011 · 603 Inlägg

Eller så kan dom göra som en annan i tråden sa och borra hål i tanken istället.

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.
schnauz
27 februari 2011 · 1 758 Inlägg

Uttelito skrev:
Eller så kan dom göra som en annan i tråden sa och borra hål i tanken istället.

Är rätt vanligt att de ger sig på tanken faktiskt.
I princip alla bilar från typ mitten på 90-talet och framåt har tankar i plast, då räcker det med en morakniv så är det hål i den.

Hool
28 februari 2011 · 1 067 Inlägg

Ang dieslar så..   Om du gör en dummytank med diesel blandat med glykol.  Så går inte tjuvens bil speciellt långt på det.    smile

Har jag hört..

Boden och Luleå är ett skubbställe..  Inga snutar och för mkt skubb sad

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Andromeda Rumpmas
28 februari 2011 · 3 860 Inlägg

Hool skrev:
Ang dieslar så..   Om du gör en dummytank med diesel blandat med glykol.  Så går inte tjuvens bil speciellt långt på det.    smile

Har jag hört..

Boden och Luleå är ett skubbställe..  Inga snutar och för mkt skubb sad

Du kan ju lika gärna ha bensin i den. Bensin i en diesel så går den inte heller så långt lol

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
28 februari 2011 · 3 860 Inlägg

schnauz skrev:

Uttelito skrev:
Eller så kan dom göra som en annan i tråden sa och borra hål i tanken istället.

Är rätt vanligt att de ger sig på tanken faktiskt.
I princip alla bilar från typ mitten på 90-talet och framåt har tankar i plast, då räcker det med en morakniv så är det hål i den.

Det är väl mycket smidigare också eftersom de flesta bilar, i alla fall tio år gamla eller nyare, med larm även har en brytare på tanklocksluckan som utlöser larmet om någon bryter upp det. Enklare att bara borra tanken då.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
28 februari 2011 · 3 068 Inlägg

Såg en bil härom dagen med en dödskalle och texten "Nothing in this car is worth your life" på var sida. Känns lite lämpligare än loggor för diverse gäng smile

Uttelito Kung
28 februari 2011 · 603 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Såg en bil härom dagen med en dödskalle och texten "Nothing in this car is worth your life" på var sida. Känns lite lämpligare än loggor för diverse gäng smile

Fast å andra sidan tror jag en random bara skulle garva för sig själv åt de dekalerna, men sitter det en dekal med ett känt gäng (även om det bara är känt i "byn") så tänker nog dom flesta sig för, nackdelen är ju att man kan få polisens ögon på sig när dom glider runt istället.

Tror för övrigt att jag ska koppla in en fetare siren på bilen, hoppas det hjälper, har dock haft turen att ej blivit bestulen eller fått bilen vandaliserad, peppar peppar wink

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.
WANTED
1 mars 2011 · 613 Inlägg

Brains skrev:

babyblue242 skrev:
En bra grej som en lastbilsåkare tipsade om,är att montera rakblad på ställen som tanklock,extraljusen m.m.. Han satte rakblad på tanklocket på lastbilen över en helg och på Måndag morgon var där blodspår wink
men dieseln var kvar smile

Och då står man förmodligen där med en helt sönderslagen bil istället.

Fan var det tack vare dig jag skar mig i fingrarna smile

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
1 mars 2011 · 3 068 Inlägg

Uttelito skrev:
Fast å andra sidan tror jag en random bara skulle garva för sig själv åt de dekalerna, men sitter det en dekal med ett känt gäng (även om det bara är känt i "byn") så tänker nog dom flesta sig för, nackdelen är ju att man kan få polisens ögon på sig när dom glider runt istället.

Tror för övrigt att jag ska koppla in en fetare siren på bilen, hoppas det hjälper, har dock haft turen att ej blivit bestulen eller fått bilen vandaliserad, peppar peppar wink

Ja kanske det.. men som du säger så kan man få oönskad uppmärksamhet.. jag har själv installerat både c-lås och larm, ska sätta dit några dekaler utöver dioden som blinkar. Min siren låter dock riktigt högt smile Nu står den iofs tryggt i garaget och vilar medan jag renoverar.

filllepillle
4 mars 2011 · 135 Inlägg
BMW E39 540I "V8" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang