Ang fordonsskatten som ej vart betald av föra ägaren

pukan2
15 januari 2011 · 3 182 Inlägg

köpte en volvo 740 för 3 mån sedan som käringen jag köpte den av ställde på bilen 3dagar innan jag kom, när jag va o köpte bilen sa hon att hon betalar skatten så fort den kommer då hon va ägare vid påstälningen, nu 3 månader senare fick jag ett brev från transportstyrelsen där dom seger att skatten ej är betald och att bilen får ej brukas först skatten är betald av förgående ägare, förgående ägare går ej att få tag på hon vill ej svara när jag ringer men jag har mesat och sagt vad som gäller, Ts skickar ut en påminnelse till förgående ägare står det i brevet, vad kan hända om jag åker med bilen nu när skatten inte är betald, vad händer om käringen vägrar att betala, jävla skit detta då bilen verkligen behöves varje dag.

Janneutanb
15 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Din bil har körförbud och du får böter om du blir stoppad, tror det ligger på 1500kr.
Hon kommer få kronofogden efter sig om hon inte betalar.

pukan2
15 januari 2011 · 3 182 Inlägg

men hur kan man kolla om den har körförbud va inne på fordonsuppgifter i går på ts och där stog ingen om körförbud. hur lång tid tror du det tar innan kronis kommer till henne. jävla hynda o va jobbig.

Janneutanb
15 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Kanske står något om skatteskuld på TT.
Annars så är det 21 dagar från och med påställningsdatumet som man har på sig att betala skatten HAR JAG FÖR MIG.

Det kan nog ta några månader innan kronofogden blir inblandad kan jag tänka mig.

pukan2
15 januari 2011 · 3 182 Inlägg

detta hitta jag på ts

Förfallen fordonsskatt/avgift, kr: 1003 kr
Användningsförbud: Ja

Kmarcus
15 januari 2011 · 854 Inlägg

Du kan inget göra mer än att be henne snällt. Äger du bilen har skuldena gått över till dig. Ägaren innan måste dock betala påminnelseavgiften, annars kommer hon få fogden på sig så småningom, men det hjäper inte dig. För att vara säker på att det inte finns några skulder får man ringa transportstyrelsen. Detta hände mig med min senaste bil men jag bad tidigare ägara att göra rätt för sig, det fungerade.

Vill inte tidigare ägare betala skatten så får du helt enkelt ringa till transportstyrelsen och be om inbetalningsuppgifter.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
pukan2
15 januari 2011 · 3 182 Inlägg

oki men varför har jag inte fått en inbetalnings kort i så fall. får ring ts på måndag ok kolla upp detta närmare.

Janneutanb
15 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Skulden ligger kvar hos förra ägaren och så kommer det att förbli!
MEN eftersom skatten inte är betald så får bilen inte brukas.

DU får ingen skuld på dig men du får samtidigt inte använda bilen.

volvoentusiasten
15 januari 2011 · 4 005 Inlägg

Kmarcus skrev:
Du kan inget göra mer än att be henne snällt. Äger du bilen har skuldena gått över till dig. Ägaren innan måste dock betala påminnelseavgiften, annars kommer hon få fogden på sig så småningom, men det hjäper inte dig. För att vara säker på att det inte finns några skulder får man ringa transportstyrelsen. Detta hände mig med min senaste bil men jag bad tidigare ägara att göra rätt för sig, det fungerade.

Vill inte tidigare ägare betala skatten så får du helt enkelt ringa till transportstyrelsen och be om inbetalningsuppgifter.

Sanning med modifikation.

1. Hon betalar inte, körförbud inträffar
2. Trafikstyrelsen skickar ut påminnelse
3. Hon betalar ändå inte.
4. trafikstyrelsen skickar ärendet till kronofogden. körförbudet släpper samma dag de skickar in och nya ägaren får åka med bilen. Kontrollera detta med kundtjänst innan du kör.
5. Hon får betalningsanmärkning och lär sig att bete sig ärligt i framtiden (förhoppningsvis)

Om du ändå vill köra med bilen direkt så får du betala skatten åt henne givetvis. Samma scenario inträffade mig med en 740 jag köpte för en skitpeng, det var väl 600kr i återstående skatt men jag tyckte idioten kunde vara värd en betalningsanmärkning. Efter ca 1 mån fick jag köra med bilen.

pukan2
15 januari 2011 · 3 182 Inlägg

oki tackar för detta.

pukan2
15 januari 2011 · 3 182 Inlägg

fick ett sms från käringen nyss där hon beklagar allt och att hon ska betala så fort som möjligt, frågan är om man verkligen kan lita på det. en sak är då säker å det är att jag inte kommer att betala det.

Slash Saabifierad
15 januari 2011 · 2 026 Inlägg

pukan2 skrev:
fick ett sms från käringen nyss där hon beklagar allt och att hon ska betala så fort som möjligt, frågan är om man verkligen kan lita på det. en sak är då säker å det är att jag inte kommer att betala det.

Kronofogden kan få folk på andra tankar wink Avvakta ett tag till och se om det löser sig.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Patarei
19 januari 2011 · 129 Inlägg

Hände mig 2005 med en 245:a jag köpte. Ägaren lovade att det inte skulle vara några skatteskulder m.m.
Men det var det ju förstås. Betalade den själv för att få bruka bilen.

pukan2
19 januari 2011 · 3 182 Inlägg

det här suger nåt fruktansvärt att inte kunna använda bilen men skulden går till kronofogden den 1 februari så då blir åtminstone hennes liv förstört vilket gillas då hon värkar vara helt bränd i skallen.

Slash Saabifierad
20 januari 2011 · 2 026 Inlägg

pukan2 skrev:
det här suger nåt fruktansvärt att inte kunna använda bilen men skulden går till kronofogden den 1 februari så då blir åtminstone hennes liv förstört vilket gillas då hon värkar vara helt bränd i skallen.

Det verkar som hon hoppas på att skulden skulle gå över till dig på något sätt, brukar vara så här när säljarna fuskar med skatten hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
pukan2
20 januari 2011 · 3 182 Inlägg

ja jag vet inte vad hon har för problem men rörig va hon när jag köpte bilen, men nu är skatten betald i alla fall äntligen efter 1 vecka.  nu blir tjejen glad då hon slipper den hämska busen.

tobbe456
20 januari 2011 · 335 Inlägg

linuslinje skrev:

Kmarcus skrev:
Du kan inget göra mer än att be henne snällt. Äger du bilen har skuldena gått över till dig. Ägaren innan måste dock betala påminnelseavgiften, annars kommer hon få fogden på sig så småningom, men det hjäper inte dig. För att vara säker på att det inte finns några skulder får man ringa transportstyrelsen. Detta hände mig med min senaste bil men jag bad tidigare ägara att göra rätt för sig, det fungerade.

Vill inte tidigare ägare betala skatten så får du helt enkelt ringa till transportstyrelsen och be om inbetalningsuppgifter.

Sanning med modifikation.

1. Hon betalar inte, körförbud inträffar
2. Trafikstyrelsen skickar ut påminnelse
3. Hon betalar ändå inte.
4. trafikstyrelsen skickar ärendet till kronofogden. körförbudet släpper samma dag de skickar in och nya ägaren får åka med bilen. Kontrollera detta med kundtjänst innan du kör.
5. Hon får betalningsanmärkning och lär sig att bete sig ärligt i framtiden (förhoppningsvis)

Om du ändå vill köra med bilen direkt så får du betala skatten åt henne givetvis. Samma scenario inträffade mig med en 740 jag köpte för en skitpeng, det var väl 600kr i återstående skatt men jag tyckte idioten kunde vara värd en betalningsanmärkning. Efter ca 1 mån fick jag köra med bilen.

Detta är skitfel, skatteskulden släpper aldrig, betalas den inte får bilen ej användas. Spelar ingen roll om VEM som betalar, men den måste betalas. Fogden lägger bara på egna avgifter till personen som är skyldig. Denna skuld ligger kvar på bilen tills den betalas. Även om skatten pröjsas varenda år efteråt så ligger gamla skulden kvar.

Böter ja, samt avskyltning (polisen tar dina regplåtar) om du blir stoppad. Nu hade du ju tur att hon pröjsade, men sånthär är skitviktigt att hålla reda på.. 

de gjorde inte jag en gång, bråkade med ägaren till skatteskulden i tre månader men han sket i allt, var djupt skuldsatt hos fogden redan. Åkte på att betala den heelt själv för att få använda bilen.

Så detta är självupplevt wink

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
KHRacing
21 januari 2011 ·

Därför ringer jag alltid 11414 om jag skall köpa något med regskylt..frågar bara om det är några oklarheter med fordonet jag är intresserad utav,

pukan2
22 januari 2011 · 3 182 Inlägg

KHRacing skrev:
Därför ringer jag alltid 11414 om jag skall köpa något med regskylt..frågar bara om det är några oklarheter med fordonet jag är intresserad utav,

fy fan detta viste jag inte.

volvoentusiasten
22 januari 2011 · 4 005 Inlägg

tobbe456 skrev:

linuslinje skrev:

Kmarcus skrev:
Du kan inget göra mer än att be henne snällt. Äger du bilen har skuldena gått över till dig. Ägaren innan måste dock betala påminnelseavgiften, annars kommer hon få fogden på sig så småningom, men det hjäper inte dig. För att vara säker på att det inte finns några skulder får man ringa transportstyrelsen. Detta hände mig med min senaste bil men jag bad tidigare ägara att göra rätt för sig, det fungerade.

Vill inte tidigare ägare betala skatten så får du helt enkelt ringa till transportstyrelsen och be om inbetalningsuppgifter.

Sanning med modifikation.

1. Hon betalar inte, körförbud inträffar
2. Trafikstyrelsen skickar ut påminnelse
3. Hon betalar ändå inte.
4. trafikstyrelsen skickar ärendet till kronofogden. körförbudet släpper samma dag de skickar in och nya ägaren får åka med bilen. Kontrollera detta med kundtjänst innan du kör.
5. Hon får betalningsanmärkning och lär sig att bete sig ärligt i framtiden (förhoppningsvis)

Om du ändå vill köra med bilen direkt så får du betala skatten åt henne givetvis. Samma scenario inträffade mig med en 740 jag köpte för en skitpeng, det var väl 600kr i återstående skatt men jag tyckte idioten kunde vara värd en betalningsanmärkning. Efter ca 1 mån fick jag köra med bilen.

Detta är skitfel, skatteskulden släpper aldrig, betalas den inte får bilen ej användas. Spelar ingen roll om VEM som betalar, men den måste betalas. Fogden lägger bara på egna avgifter till personen som är skyldig. Denna skuld ligger kvar på bilen tills den betalas. Även om skatten pröjsas varenda år efteråt så ligger gamla skulden kvar.

Böter ja, samt avskyltning (polisen tar dina regplåtar) om du blir stoppad. Nu hade du ju tur att hon pröjsade, men sånthär är skitviktigt att hålla reda på.. 

de gjorde inte jag en gång, bråkade med ägaren till skatteskulden i tre månader men han sket i allt, var djupt skuldsatt hos fogden redan. Åkte på att betala den heelt själv för att få använda bilen.

Så detta är självupplevt wink

Okej, jag har dels pratat med 4 handläggare angående detta varpå alla instämmer, dels har jag gjort såhär på 2 bilar där tidigare ägare var så fula och det gick precis likadant till sådär, så jag antar att du hade osis.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang