S70 VS 850 ( Förstabil )

Hool
19 januari 2011 · 1 067 Inlägg

S70 är mysigare att köra än 850.

S70 är inte direkt lättsålda så ha is i magen och pruta.    Spelar ingen roll vilka bokstäver du har på luckan de är rätt tråkiga ändå..   Men de tar dig till och från saker utan större dramatik.

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
marcussomfan
19 januari 2011 · 467 Inlägg

Tack för all hjälp gott folk, vi får se vad som dyker upp på blocket. Just nu är det torka på båda delarna!

Mvh

decib3L Körv
19 januari 2011 · 3 535 Inlägg

Busgrabb skrev:

TenZer skrev:

Zwudda skrev:
De känns tristare, lite för mycket komfort eller hur man skall förklara. De går tystare och finare, tråkigare helt enkelt om man nu e ute efter en bil mer åt bushållet till

Vill man ha en busbil så är väll både 850 och s70 rätt dåliga val. Är du inte ute efter god lastkapacitet (kombi) så tycker jag du skall kolla på Saab 9000 2.3T/Aero, 9-5 2.3T/Aero. Visst är dom inte så jäkla "busiga" dom heller men jag tror dom går mycket bättre (har inte kört någon 850/x70 turbo).

Saab känns ju som en båt, gungar fram och lådorna går ju titt som tätt.
Nedu....tror nog han ska stanna vid Volvo om man vill har något som håller rätt bra för buskörning.

Hallå där, vad fan snackar du om? Säger inte att min Saab är sportigare än dina BMW. Men det är absolut ingen båt. Om något så är väl volvo det.

Truckdriving Man
TurbOla Reservdansk
19 januari 2011 · 6 271 Inlägg

decib3L skrev:
Hallå där, vad fan snackar du om? Säger inte att min Saab är sportigare än dina BMW. Men det är absolut ingen båt. Om något så är väl volvo det.

Ska vi fastna i en Volvo vs Saab diskussion nu igen? roll

Killen som skrev första inlägget om Saab hade inte kört 850 eller S70, men han visste ändå att de sög.
Känns moget.

Jag har kört min systers och mors bil ganska mycket, en Saab 9-3 och en 9-5, båda -00.

De är bekväma att köra, det är inget snack om saken.

Nu är iofs ingen fulltrycksturbo, men 9-5an är 2,0t, och rör på sig.

Men det jag inte tycker om, är att den är helt död på låga varv.

En 850 eller S70 T5 är stark som en diesel på låga varv, vibrerar inte om du håller 50km/h på 5ans växel, och har ändå kraft långt upp i registret.
Det är riktigt skönt med motorerna, att man kan surfa på vridet utan att behöva växla ner mycket.

De är dessutom lågvarviga, vid 200km/h visar varvräknaren 4000RPM på 5ans växel.

Sidospegel till 9-5an kostar 2500kr + lack på skruvat.se, medans till 850 går en sån lös på drygt 800kr, ny kupéfläkt går på 2800kr och syrran fick lämna in bilen till verkstad för att få det fixat, var väl något med datastyrningen.

Min nya kupéfläkt kostade mig under 850kr inkl frakt.
Plus 15 minuters skruvande för att byta den.

Senast redigerat av TurbOla (19 januari 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rquired Allmänt envis
19 januari 2011 · 12 512 Inlägg

Röstar på Volvo S/V70 helt enkelt för att den är förvillande lik men en i de flesta punkter förbättrad Volvo 850. Att 850 skulle vara mer av en busbil än x70 förstår jag ej, körupplevelsen är liknande och ingen av dem är något lyckopiller när vägen svänger direkt.

Båda två har starka trevliga 5cyl. motorer, jag upplever inga markanta skillnader mellan motorerna i de respektive generationerna.

Liknande, men modernare och bättre gjord. Jag hade som sagt letat efter en x70, men hellre en fin 850 (T5-R?) än en svensson-V70 i bruksskick. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
decib3L Körv
19 januari 2011 · 3 535 Inlägg

TurbOla skrev:

decib3L skrev:
Hallå där, vad fan snackar du om? Säger inte att min Saab är sportigare än dina BMW. Men det är absolut ingen båt. Om något så är väl volvo det.

Ska vi fastna i en Volvo vs Saab diskussion nu igen? roll

Killen som skrev första inlägget om Saab hade inte kört 850 eller S70, men han visste ändå att de sög.
Känns moget.

Jag har kört min systers och mors bil ganska mycket, en Saab 9-3 och en 9-5, båda -00.

De är bekväma att köra, det är inget snack om saken.

Nu är iofs ingen fulltrycksturbo, men 9-5an är 2,0t, och rör på sig.

Men det jag inte tycker om, är att den är helt död på låga varv.

En 850 eller S70 T5 är stark som en diesel på låga varv, vibrerar inte om du håller 50km/h på 5ans växel, och har ändå kraft långt upp i registret.
Det är riktigt skönt med motorerna, att man kan surfa på vridet utan att behöva växla ner mycket.

De är dessutom lågvarviga, vid 200km/h visar varvräknaren 4000RPM på 5ans växel.

Sidospegel till 9-5an kostar 2500kr + lack på skruvat.se, medans till 850 går en sån lös på drygt 800kr, ny kupéfläkt går på 2800kr och syrran fick lämna in bilen till verkstad för att få det fixat, var väl något med datastyrningen.

Min nya kupéfläkt kostade mig under 850kr inkl frakt.
Plus 15 minuters skruvande för att byta den.

Nej det ska inte bli en volvo vs saab tråd. För båda har sina goda sidor. Men jag personligen föredrar den ena parten wink Tycker bara det var en onödig kommentar.

Truckdriving Man
TurbOla Reservdansk
19 januari 2011 · 6 271 Inlägg

decib3L skrev:
Nej det ska inte bli en volvo vs saab tråd. För båda har sina goda sidor. Men jag personligen föredrar den ena parten wink Tycker bara det var en onödig kommentar.

Har man kört båda sorternas bilar så tycker jag man kan ha en uppfattning om båda, har man bara kört en sorts bilar så kan man bara ha uppfattning om en sort. wink

Men en stor fördel till Saab är det låga inköpspriset - de är extremt billiga i andrahandsköp.

Senast redigerat av TurbOla (19 januari 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
decib3L Körv
19 januari 2011 · 3 535 Inlägg

TurbOla skrev:

decib3L skrev:
Nej det ska inte bli en volvo vs saab tråd. För båda har sina goda sidor. Men jag personligen föredrar den ena parten wink Tycker bara det var en onödig kommentar.

Har man kört båda sorternas bilar så tycker jag man kan ha en uppfattning om båda, har man bara kört en sorts bilar så kan man bara ha uppfattning om en sort. wink

Men en stor fördel till Saab är det låga inköpspriset - de är extremt billiga i andrahandsköp.

Jag har kört mycket 850, och jag har haft 3 volvo överhuvudtaget. Men jag föredrar mina Saabar. Passar mig helt enkelt! smile

Truckdriving Man
Rquired Allmänt envis
19 januari 2011 · 12 512 Inlägg

decib3L skrev:

TurbOla skrev:

decib3L skrev:
Nej det ska inte bli en volvo vs saab tråd. För båda har sina goda sidor. Men jag personligen föredrar den ena parten wink Tycker bara det var en onödig kommentar.

Har man kört båda sorternas bilar så tycker jag man kan ha en uppfattning om båda, har man bara kört en sorts bilar så kan man bara ha uppfattning om en sort. wink

Men en stor fördel till Saab är det låga inköpspriset - de är extremt billiga i andrahandsköp.

Jag har kört mycket 850, och jag har haft 3 volvo överhuvudtaget. Men jag föredrar mina Saabar. Passar mig helt enkelt! smile

Jag tror han reagerade på att "TenZer" uttalar sig trots att han inte kört modellen. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
decib3L Körv
19 januari 2011 · 3 535 Inlägg

Rquired skrev:

decib3L skrev:

TurbOla skrev:

Har man kört båda sorternas bilar så tycker jag man kan ha en uppfattning om båda, har man bara kört en sorts bilar så kan man bara ha uppfattning om en sort. wink

Men en stor fördel till Saab är det låga inköpspriset - de är extremt billiga i andrahandsköp.

Jag har kört mycket 850, och jag har haft 3 volvo överhuvudtaget. Men jag föredrar mina Saabar. Passar mig helt enkelt! smile

Jag tror han reagerade på att "TenZer" uttalar sig trots att han inte kört modellen. smile

Ah, my bad! smile

Truckdriving Man
S70-T5
19 januari 2011 · 140 Inlägg

har också ägt en saab aero för ett par år sedan, visst att dom går bra, men känns mycket klumpigare när det svänger.. jämnfört med både s70in och mina 850 t5or som jag haft.. och detä r ingen större skillnad i effekt enligt mig, allt beror ju på skick också givetvis.. bussningarna i bakvagnen på 850/s70 är ju inte kända för att vara bra (men vilka är det efter 10+år då?)

som sagt, föredrar s70 framför både 850 och saab.. finare inredning, snyggare yttre (kanske inte original men det går ju att ändra på..) sen att t5an låter riktigt härligt är väl inte negativt smile

Allt som rör bilen, och lite till.
Volvo 744 GL "7leifarn" (1988)
TurbOla Reservdansk
19 januari 2011 · 6 271 Inlägg

Rquired skrev:
Jag tror han reagerade på att "TenZer" uttalar sig trots att han inte kört modellen. smile

Ja, jag uttryckte mig kanske lite dåligt. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Blyfot_Racing
19 januari 2011 · 904 Inlägg

S70-T5 skrev:

steifan skrev:
850 Turbo eller S70 T5 menar du? winkwink

marcussomfan, har du kollat något på C70 T5? Kostar inte speciellt mycket mer (40-50k)
än motsvarande 850 Turbo (20-50k) eller S70 (35-50k).

Finns 850 t5 och t-5 med dom äldre heter väl T-5 och dom lite nyare T5

jag är supernöjd med min s70, hade inte velat ha en 850 smile

Mvh

kan inte låta bli att lägga mig i va det inte så att svensksålda 850 heter turbo å dom som va sålda utomlands heter t5

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Lund-gren
20 januari 2011 ·

Blyfot_Racing skrev:

S70-T5 skrev:

steifan skrev:
850 Turbo eller S70 T5 menar du? winkwink

marcussomfan, har du kollat något på C70 T5? Kostar inte speciellt mycket mer (40-50k)
än motsvarande 850 Turbo (20-50k) eller S70 (35-50k).

Finns 850 t5 och t-5 med dom äldre heter väl T-5 och dom lite nyare T5

jag är supernöjd med min s70, hade inte velat ha en 850 smile

Mvh

kan inte låta bli att lägga mig i va det inte så att svensksålda 850 heter turbo å dom som va sålda utomlands heter t5

Stämmer bra, svenskålda 85x heter turbo och de som gick på export/import heter T5. Vissa T5or har ju även 2.0 liters motorn vilket inte Turbo modellerna har.

Till x70 gjordes modellbeteckningarna om så både svensksålda och export/import heter T5 smile

ekelund88
20 januari 2011 · 2 656 Inlägg

marcussomfan skrev:
Det är nu äntligen dags för min första bil.

Jag har snöat in mig på en t5a, antingen 850 eller s70.

Hur är dom motormässiga jämförbara?

Är där några fördelar/nackdelar med dem?

Det som gör att jag tvekar på 850 är deras inredning, tycker den är lite för gammal?

Hjälp mig med argument gott folk?

båda bilarna har jag upplevt som väldigt överstyrda iaf i orginalskick väldigt äckligkänsla om man pressar dom lite

cruel88 CREW FTR
20 januari 2011 · 435 Inlägg

kört endel saabar o volvos. både aero och vanlig, även volvos vanliga T5 (2.3L) och deras "r"

jag får de intrycket att saab känns tung i kurver! rakt fram går dom väldigt bra dock. Däremot så volvon känns mer lätt i kurver, mer stabil på nåt sätt anser jag (kört både sänkt o orginal)

Nu till de tråder skapades för såå skulle ja nog lägga dom få extra pengarna på en x70 faktiskt, känns mer nyare (vilket den är) något snyggare med!! vad de gäller för motor, ja de är en smak sak men 2.3L turbo motorn är samma i både 850 modellen o x70 modellen!! piffat lite i styrenheten i princip för att få ut dom sista få hk från 225 som 850 turbo har till 240 som x70 har. senare modeller har 250hk i båda, dock så är de bara 850 "R" av senare år som har 250hk.

FUCKTARD RACING CREW
Muckluck
20 januari 2011 · 248 Inlägg

s70 är ju bara en förklädd 850 en smaksak vad man gillar eller inte är exakt samma bilar tongue har du svårt att bstämma dig så åk och titta på och provkör en av varje smile

Hool
20 januari 2011 · 1 067 Inlägg

x70 är förädlad på över 1400 punkter mot 850. 

x70 känns som en modernare bil.     

Hugget som stucket.   Massor av bilar att välja bland.. Pick one smile

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
marcussomfan
20 januari 2011 · 467 Inlägg

Grymm disskusion detta ledde till, har fått bra överblick.

Vi får helt enkelt se vad som dyker upp på blocket då där är total torka där.
Kanske kommer fler under Februari/mars ?

Tyskenracing BE*CE
20 januari 2011 · 419 Inlägg

hittade hyfsat med både 854 och s70 t5 på blocket när jag sökte i hela sverige, men du kanske inte vill åka så långt för en bil?

MVH Tysken

Volvo R racing
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang