Batteriet laddas inte. Väl utförlig beskrivning.

RPM2006
26 januari 2011 · 537 Inlägg

Tjo.

Har nu i vinter bytt kablarna till generatorn. I samband med detta satte jag även in en FIA godkänd huvudströmbrytare (banbil, ja). Startade idag upp bilen för första gången sedan oktober, startade på första. Märkte dock att laddlampan inte slocknade så tog fram multimetern och mätte över polerna. Fick 11.9volt, stängde av och då fick den 12.2volt. Alltså så laddar den inte. Laddlampan lyser hela tiden när tändningen är på/motorn på.

För er info så är det mesta elen i bilen utbytt, inklusive laddlampan, om det kan vara den som spökar? Laddlampan ska ju vara på minst 2w, och det är den vad jag fick ut när jag räknade.

På generatorn så sitter det tre kablar. En är D+, en 1,5mm2 sladd som går direkt till laddlampan. Den andra är B+ och går från generatorn till huvudströmbrytaren. Från huvudströmbrytaren går det sedan en 25mm2 kabel till batteriet. Den sista är då jorden. Den sitter precis bredvid generatorn och går sedan till batteriet -.

Har mätt på över polerna samt mellan jord och slutet av B+ kabeln på huvudströmbrytaren. Den ger samma volt som mellan polerna.

Någon som har en aning vad som kan vara fel? Generatorn var nere i sommras och var på hälsokontroll och den gav då 14volt, det är vad den för övrigt gett ut de åren jag haft bilen. Generator hjulet snurrar. Vågar inte stoppa in multimetern vid generatorn för att mäta direkt på generatorn då jag inte vill bli av med fingrarna + grenröret blir varmt fort fort fort hmm

Bilen är en Porsche 924 från 1985.

Jag ska nu tillbaka till garaget och testa koppla loss jordning nummer 2, den närmast batteriet för att mäta om jag får ut någon jord alls via jordkabeln vid generatorn. Vad jag även kan minnas så gjorde jag ren alla kontaktytor noga med bromsrengöring. Batterikabelskorna är nya, likaså ett näst intill nytt batteri (sommaren 2009) som bara förvarats inomhus på vintertid med en c-tek laddare.

//Markus

RPM2006
26 januari 2011 · 537 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Har du tändningsplus till andra sidan av laddningslampan?

Japp. "15" ström. Den är för övrigt uppdelad till tre lampor. Den går först till laddlampan, sedan till oljetryckslampan och sedan till blinkerslampan.

te_wik Forummoderator
26 januari 2011 · 12 813 Inlägg

RPM2006 skrev:

Swedenrockers skrev:
Har du tändningsplus till andra sidan av laddningslampan?

Japp. "15" ström. Den är för övrigt uppdelad till tre lampor. Den går först till laddlampan, sedan till oljetryckslampan och sedan till blinkerslampan.

Jag tror du ska testa koppla om det där, kontrollampan är inte bara en kontrollampa utan fungerar även som en "starthjälp" till generatorn så den sätter igång och laddar (förmagnetiserar rotorn i generatorn).



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
RPM2006
26 januari 2011 · 537 Inlägg

"Felet" är då hittat. Var för klen med gasen för att generatorn skulle "hoppa till". Fick varva upp till typ 4000rpm (har ingen varvräknare som funkar, men det kommer en tråd om det snart ska ni se:D)
Fick för övrigt upp 14.5volt.

Senast redigerat av RPM2006 (26 januari 2011)

RPM2006
27 januari 2011 · 537 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Testa med en lampa som har lite högre effekt.

Okej. Skulle det kunna gå att koppla ihop två lampor? Ska den då seriekopplas eller pararellkopplas? För har inte så jättestor lust att hålla på o byta lampan (svårt svårt). Men däremot har jag en tanklampa som inte används alls.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang