Köpråd: Nissan 200SX S14, att tänka på. SV-såld?

Way
28 januari 2011 · 298 Inlägg

Hejsan!

Har gått i tankarna att köpa mig en S14. Jag kommer inte köpa någorn förrän i vår men tänkte höra lite med de erfarna om vad man ska tänka på. Så svara på! Alla tips och råd är varmt välkomna!

Sen undrar jag om det finns några Svensksålda? Alla jag sett på blocket osv verkar bara vara import, det kanske inte gör så mkt ni som vet.

Så svara på! smile

Projekt ClubJDM
"I reject your reality and substitute my own." - Adam Savage
zepppe SMR | SM Racing
28 januari 2011 · 280 Inlägg
Volvo 744 GLT "Frida" (1988)
Skogsby Bröderna bus
28 januari 2011 · 118 Inlägg

Motorn bör vara smidd.
oljekylare.
s14 original lådan kör man sönder på 15 min.

det man behöver veta. det behöver också överdimm borras om du ska byta till etc cp kolvar eftersom det är ovala foder org.

MVH Jskogsby

Nissan 200sx s14 "J-spec Driftstars" (1995)
Nissan 200sx S13 "Rb25det Daily" (1989)
Tonkan Vattenkokare, Driftare
28 januari 2011 · 217 Inlägg

superiorimports har en riktigt grymm s14 på väg hem ifrån japan. anledningen till att jag vet detta är för att den delar container med min s15 big_smile skicka ett mail och få lite info ifrån dom

Senast redigerat av -Tonkan- (28 januari 2011)

Toyota Suprans projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 Spec R "L-package" (2002)
Way
28 januari 2011 · 298 Inlägg

EkF skrev:
tips är www.nogs.se

och: http://www.nogs.se/index.php?option=com … ;Itemid=54

jo dät har jag kikat, tänkte mer lite personliga erfarenheter osv smile

Projekt ClubJDM
"I reject your reality and substitute my own." - Adam Savage
Way
28 januari 2011 · 298 Inlägg

Skogsby skrev:
Motorn bör vara smidd.
oljekylare.
s14 original lådan kör man sönder på 15 min.

det man behöver veta. det behöver också överdimm borras om du ska byta till etc cp kolvar eftersom det är ovala foder org.

MVH Jskogsby

håller inte lådan för "vanlig" körning heller? wink

Projekt ClubJDM
"I reject your reality and substitute my own." - Adam Savage
Way
28 januari 2011 · 298 Inlägg

-Tonkan- skrev:
superiorimports har en riktigt grymm s14 på väg hem ifrån japan. anledningen till att jag vet detta är för att den delar container med min s15 big_smile skicka ett mail och få lite info ifrån dom

åhfan! har dem nån hemsida med bilder osv? smile ja din var riktigt grym!

Projekt ClubJDM
"I reject your reality and substitute my own." - Adam Savage
zepppe SMR | SM Racing
28 januari 2011 · 280 Inlägg

http://main.superiorimports.se/

funkar att googla det med

Volvo 744 GLT "Frida" (1988)
Tonkan Vattenkokare, Driftare
28 januari 2011 · 217 Inlägg

Way skrev:

-Tonkan- skrev:
superiorimports har en riktigt grymm s14 på väg hem ifrån japan. anledningen till att jag vet detta är för att den delar container med min s15 big_smile skicka ett mail och få lite info ifrån dom

åhfan! har dem nån hemsida med bilder osv? smile ja din var riktigt grym!

http://main.superiorimports.se/blogg/as … /#comments mer än dom bilderna har dom nog inte uppe på hemsidan. men jag vet att ägaren av superiorimports får väldigt många bilder på objekten i japan innan dom lastas in i containern. skicka iväg ett mail och skriv att du är intresserad av en s14 och vill ha info om den dom har på väg hem.

Toyota Suprans projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 Spec R "L-package" (2002)
supraturbo gött med mos pajjka
28 januari 2011 · 181 Inlägg

Skogsby skrev:
Motorn bör vara smidd.
oljekylare.
s14 original lådan kör man sönder på 15 min.

det man behöver veta. det behöver också överdimm borras om du ska byta till etc cp kolvar eftersom det är ovala foder org.

MVH Jskogsby

vad har du fått detta ifrån att det skulle vara ovala foder i dessa motorer ? smile

ovala foder existerar typ inte om inte dom blivit så slitna så dom är ovala, dock så har en hel del
motorcycklar gjorts med ovala kolvar,och även en del bilar, sedan kan ju folk mena en hel del fel med den ovala frasen

tex en gjuten kolv som har 2 olika mått på övre resp undre halvan av kolven gör den ju inte sk oval //M

Senast redigerat av supraturbo (29 januari 2011)

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
supraturbo gött med mos pajjka
28 januari 2011 · 181 Inlägg

letar du efter en grymt påkostad s14 som bara behöver lite kärlek i lacken men har allt annat inkl en helt nybyggd motor men bara dom bästa delarna pm:a mig isf,  en kille skall sälja sin s14 som jag just byggt åt han och den säljs bara pga väldigt ändrade förhållanden för honom.

//M

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
Way
29 januari 2011 · 298 Inlägg

supraturbo skrev:
letar du efter en grymt påkostad s14 som bara behöver lite kärlek i lacken men har allt annat inkl en helt nybyggd motor men bara dom bästa delarna pm:a mig isf,  en kille skall sälja sin s14 som jag just byggt åt han och den säljs bara pga väldigt ändrade förhållanden för honom.

//M

Jag är ute efter en ganska "original" bil motormässigt och som ser bra ut och har lite mer kräm en en standard. För jag är själv inte så duktig på mek osv så jag vill inte behöva lämna in bilen för nåt jag inte vet vad det är men som för den kunnige är en skitsak. Nu kanske det inte är nån skillnad på hur mycket man får meka mellan original och 700 hk, men jag vill ha den nånstans på 230-270 kusar kanske. Lite sådär lagom för en som ska åka "normalt" och inte drifta med den smile

Projekt ClubJDM
"I reject your reality and substitute my own." - Adam Savage
supraturbo gött med mos pajjka
29 januari 2011 · 181 Inlägg

Way skrev:

supraturbo skrev:
letar du efter en grymt påkostad s14 som bara behöver lite kärlek i lacken men har allt annat inkl en helt nybyggd motor men bara dom bästa delarna pm:a mig isf,  en kille skall sälja sin s14 som jag just byggt åt han och den säljs bara pga väldigt ändrade förhållanden för honom.

//M

Jag är ute efter en ganska "original" bil motormässigt och som ser bra ut och har lite mer kräm en en standard. För jag är själv inte så duktig på mek osv så jag vill inte behöva lämna in bilen för nåt jag inte vet vad det är men som för den kunnige är en skitsak. Nu kanske det inte är nån skillnad på hur mycket man får meka mellan original och 700 hk, men jag vill ha den nånstans på 230-270 kusar kanske. Lite sådär lagom för en som ska åka "normalt" och inte drifta med den smile

mm, den jag menar e byggd för 700hk men har ca 450hk idagsläget, otroligt påkostad i motor och även godis i chassie

och slumpas för samma pris som en rätt standard s14, men ändrar du dig så hör av dig via pm så får du nr

lycka till //M

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
Skogsby Bröderna bus
29 januari 2011 · 118 Inlägg

Way skrev:

Skogsby skrev:
Motorn bör vara smidd.
oljekylare.
s14 original lådan kör man sönder på 15 min.

det man behöver veta. det behöver också överdimm borras om du ska byta till etc cp kolvar eftersom det är ovala foder org.

MVH Jskogsby

håller inte lådan för "vanlig" körning heller? wink

Jo visst en orörd s14 isfl. men kör man som man bör med en s14 så håller den inte smile

MVH

Nissan 200sx S13 "Rb25det Daily" (1989)
Nissan 200sx s14 "J-spec Driftstars" (1995)
Skogsby Bröderna bus
29 januari 2011 · 118 Inlägg

supraturbo skrev:

Skogsby skrev:
Motorn bör vara smidd.
oljekylare.
s14 original lådan kör man sönder på 15 min.

det man behöver veta. det behöver också överdimm borras om du ska byta till etc cp kolvar eftersom det är ovala foder org.

MVH Jskogsby

vad har du fått detta ifrån att det skulle vara ovala foder i dessa motorer ? smile

ovala foder existerar typ inte om inte dom blivit så slitna så dom är ovala, dock så har en hel del
motorcycklar gjorts med ovala kolvar,och även en del bilar, sedan kan ju folk mena en hel del fel med den ovala frasen

tex en gjuten kolv som har 2 olika mått på övre resp undre halvan av kolven gör den ju inte sk oval //M

tyvärr så är sr20det motorn dåligt byggd från början. lösa foder = slitage mycket starkare om det hade varit  ett gjutjärns block.

kolvarna i säg vet jag inte om dom är ovala, kan nog hända det med. har knoppat ihop ett ex antal nissan motorer samt skruvat mycket med J halvarsson.

Man bör ju överdimm borra för att vara på säkra sidan dels byta stakarna jag skulle nog inte köpa en s14 som är original. visst dom är fina att titta på men det går sönder så fort man börjar trampa lite på höger foten. kostar lite små pengar att skäppa hem lite delar från usa sen har man hur kul som helst och det håller relativt bra! smile

Nissan 200sx S13 "Rb25det Daily" (1989)
Nissan 200sx s14 "J-spec Driftstars" (1995)
supraturbo gött med mos pajjka
29 januari 2011 · 181 Inlägg

Skogsby skrev:

supraturbo skrev:

Skogsby skrev:
Motorn bör vara smidd.
oljekylare.
s14 original lådan kör man sönder på 15 min.

det man behöver veta. det behöver också överdimm borras om du ska byta till etc cp kolvar eftersom det är ovala foder org.

MVH Jskogsby

vad har du fått detta ifrån att det skulle vara ovala foder i dessa motorer ? smile

ovala foder existerar typ inte om inte dom blivit så slitna så dom är ovala, dock så har en hel del
motorcycklar gjorts med ovala kolvar,och även en del bilar, sedan kan ju folk mena en hel del fel med den ovala frasen

tex en gjuten kolv som har 2 olika mått på övre resp undre halvan av kolven gör den ju inte sk oval //M

tyvärr så är sr20det motorn dåligt byggd från början. lösa foder = slitage mycket starkare om det hade varit  ett gjutjärns block.

kolvarna i säg vet jag inte om dom är ovala, kan nog hända det med. har knoppat ihop ett ex antal nissan motorer samt skruvat mycket med J halvarsson.

Man bör ju överdimm borra för att vara på säkra sidan dels byta stakarna jag skulle nog inte köpa en s14 som är original. visst dom är fina att titta på men det går sönder så fort man börjar trampa lite på höger foten. kostar lite små pengar att skäppa hem lite delar från usa sen har man hur kul som helst och det håller relativt bra! smile

är ju ingjutna foder i sr20det som det är i dom flesta alublock, men ej lösa så det går att byta ut,då får man ju köra med darton sleeves som jag själv gör,

svaga länken i motorn orginal är kolvarna, stakarna pallar 400-500hk orginal,

oljekylningen är ju det som dödar mest, lådan håller för ca 350 hk , polaren kör med 600hk och det höll förra säsongen allt beror ju på hur man kör, clutch kicka på bana och drifta kommer ju att döda lådan snabbt,

men ovala cylindrar är det inte på dessa motorer, och inte kolvar heller

samt att gå upp ett steg och borra om det inte behövs är inte att rekomendera då du bara kan borra orginal fodren 1mm så där vill man allt ha kvar så mkt gods som möjligt, //M



ps sorry till trådskaparen för att vi kladda lite i din tråd.

Senast redigerat av supraturbo (29 januari 2011)

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang