Bilprovningen, trösklar

erik32
12 februari 2011 · 10 Inlägg

Är det någon som kan förklara logiken hos bilprovningen att 40 cm helt trasigt och öppet i trösklarna är godkänt men om det är spackellagat så är det nedslag på "bristfällig lagning" ??

Förstår inte riktigt detta, han motivering var "det håller inte", men det har ju hållt i över ett år och förra året var det inga problem, ingen mer rost har tillkommit sedan dess.

Verkar vara ett rent lotteri hos bilprovningen vilket gör en förbannad !

Senast redigerat av erik32 (12 februari 2011)

Muckluck
12 februari 2011 · 248 Inlägg

Haha ja bilprovningen är ett rent jävla lotteri, man kan undra vart dom hittat en del av dom som jobbar där tongue många av dom vet nog inte vad dom håller på med...

caromania Forummoderator
12 februari 2011 · 9 296 Inlägg

Killen som håller i hammaren bestämmer. Ja, det är lotteri och mina erfarenhetsråd är:

Var trevlig.
Tvätta bilen innan.
Spela inte Allan, utan var gärna lite frågande och mindre kunnig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
12 februari 2011 ·

erik32 skrev:
Är det någon som kan förklara logiken hos bilprovningen att 40 cm helt trasigt och öppet i trösklarna är godkänt men om det är spackellagat så är det nedslag på "bristfällig lagning" ??

Förstår inte riktigt detta, han motivering var "det håller inte", men det har ju hållt i över ett år och förra året var det inga problem, ingen mer rost har tillkommit sedan dess.

Verkar vara ett rent lotteri hos bilprovningen vilket gör en förbannad !

Kan väl bero på att om det är spacklat kan besiktningsmannen inte avgöra hur mycket som är byggt med plast medans det 40cm stora hålet anses vara tillräckligt bärande beroende på bilmodell.
Vissa bilar byggs på ram och då är trösklarna utan bärande betydelse.
Allt som har med bedömning utav någon utomstående part är ett rent lotteri...domslut i hockey, isdans, backhoppning, hur någon lyckats laga en plåtskada på en bil, du kan överklaga ett beslut taget av SBP.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2011 · 13 746 Inlägg

man kan tycka att en bil med ram inte kan få 2:a på trösklar men det kan dom

har själv stått och bytt trösklar på en pegga j5 där trösklarna var helt uppätna och nog satt det ram så fint på den bilen problemet är att kunskaperna inte är så bra på bilbekämpningen

ungefär samma sak att svetsar man inte dubbelt så tätt som orginal svetsarna på en 240 när man byter trösklar får man underkänt =/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
caromania Forummoderator
12 februari 2011 · 9 296 Inlägg

Sedan ska man alltid veta vilka svar man ska ha:

-Hur tjock är den här plåten, den känns tunn?
-1,5mm, det måste ju räcka?
-Ja, det gör det ju...

big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
erik32
14 februari 2011 · 10 Inlägg

Ja det är konstigt att de överhuvudtaget bryr sig om trösklar.

Känns som de har någon agenda att få bort lite äldre bilar från gatorna (1994), dock ser jag ingen statistik som säger att äldre bilar skulle vara mer inblandat i olyckor så varför?

Det kommer kosta mig 5000kr att fixa det här, alternativet är väl skrotning på en bil som för övrigt fungerar bra.

Muttley
14 februari 2011 ·

varför lagar du inte de ordentligt ? för snål igentligen att ta fram en svets ?

Sen är de lite lulligt du måste skriva vad för bil de gäller för de är helt olika.

twin_cam Smålänning
14 februari 2011 · 7 877 Inlägg

Helt rätt! Finns för mycket tattarlagningar redan på våra vägar. Tyvärr missar dom en hel del.

Trösklar är en bärande del på bilen, och tumregeln är att minst 70% av tröskeln (rätta mig om jag har fel) måste vara intakt, alltså frisk plåt. En tröskel som är porös av rost, men utan hål blir också tvåa.

På en rambyggd bil är inte tröskeln bärande på samma sätt, det är rätt, men undra jag hur roligt det vore att råka ut för en sidokollision utan tröskel? Den styvar alltså upp karrossen, och är indirekt bärande då det är den enda balken som binder ihop karrossfästena på många modeller.

Sen är bilprovningen hårdare mot gamla bilar många gånger, just av den anledningen att miljömupparna vill ha bort våra pärlor från vägarna. Men även för att det på en gammal bil kan vara saker som är "på G" p.g.a t.ex utmattning.

För TS del är det bara att välja, betala 5000 och laga det ordentligt. Betalla 1000-2000 och få det godkänt, men kanske inte så snyggt (plåtlapp uppepå hålet) eller skrota och köp annat. Valet är ditt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
onej84
14 februari 2011 · 1 854 Inlägg

caromania skrev:
Killen som håller i hammaren bestämmer. Ja, det är lotteri och mina erfarenhetsråd är:

Var trevlig.
Tvätta bilen innan.
Spela inte Allan, utan var gärna lite frågande och mindre kunnig.

och absolut inte måndag morgon cool

FLindgren
14 februari 2011 · 5 089 Inlägg

Vad händer när man krockar med en sån bil? Jag vill iaf inte köra in i sidan på din bil och så dör du p.g.a att du inte lagat din bil på rätt sätt..

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
erik32
18 februari 2011 · 10 Inlägg

Ja nu är det fixat i allafall, 5k kostade det som sagt, ny tröskel på en sida, lappat med plåt på andra där det inte var så farligt.

Lite lack från mekonomen så ser det riktigt bra ut, mycket bättre än jag trodde det skulle bli.

Och den gick igenom besiktningen smile

Den nya tröskeln hade inga dräneringshål i botten, ska man ta och borra sådana eller låta det vara ?

Senast redigerat av erik32 (18 februari 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang