E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

no_fake
16 juni 2011 · 865 Inlägg

Has skrev:

Kristian_V skrev:
Ett annat problem...
Gäller garantier m.m.?
Bilen är godkänd av tillverkaren att köras på bensin. Inte E!

En E-bil har tätare oljebyten än en bil avsedd att köras på bensin.

Vem betalar för motor haveriet, när bilen skär efter 2000mil på E-blandning?
Bensin bilen har ett service intervall på 3000mil, tillverkaren säljer samma bil, med annan mjukvara och kallar den "flexi/multi fuel" men då med 1000mils service intervall.

Staten lurar oss att köra mer än dessa 1000mil. (Boken säger 3000mil) som tillverkaren sagt för bilen som de godkänt för att köras på E.

Jag tvivlar på att varken stat eller bensinbolag går in och täcker haverier.!?.!?

+1

Har en polare som jobbar på en bilverkstad i mellersta finland och dom har haft en hel del att göra sedan dom bytte till E10. Flera bilar som tankat nya E10 har pajjat katten och lambdan. Blir även mer svårstartad. Står till och med i nya instruktionsböckerna att de som går att köra med etanolblandningen bör iakta försiktighet och om bilen går dåligt eller blir slö bör man genast byta till ett högre oktanhaltigt drivmedel.

Det har dessutom visat sig att flera modeller har fått strykas bort från listan i efterhand när dessa visat sig ta skada av E10 (bl.a. nästan alla Toyota Avensis). Och som bilägare är det din skyldighet att hålla dig uppdaterad på vilka bilar som enligt biltillverkaren går att köra med det nya bränslet.

Frågan är bara vem som står för kalaset när motorn havererar? När biltillverkaren skyller på bensinbolagen och bensinbolagen på biltillverkaren.

Nåväl ni som är så optimistiska till att tanka E10 i era bilar ni får gärna gå förbi mig i kön till macken.. wink

e nästan varje helg i finland och har då inte ens hört om att det skulle vara nå problem...

sen kan du länka till sidan vart du fick all info om vilka bilar som inte klara av den...

Has
17 juni 2011 · 191 Inlägg

no_fake skrev:

Has skrev:

Kristian_V skrev:
Ett annat problem...
Gäller garantier m.m.?
Bilen är godkänd av tillverkaren att köras på bensin. Inte E!

En E-bil har tätare oljebyten än en bil avsedd att köras på bensin.

Vem betalar för motor haveriet, när bilen skär efter 2000mil på E-blandning?
Bensin bilen har ett service intervall på 3000mil, tillverkaren säljer samma bil, med annan mjukvara och kallar den "flexi/multi fuel" men då med 1000mils service intervall.

Staten lurar oss att köra mer än dessa 1000mil. (Boken säger 3000mil) som tillverkaren sagt för bilen som de godkänt för att köras på E.

Jag tvivlar på att varken stat eller bensinbolag går in och täcker haverier.!?.!?

+1

Har en polare som jobbar på en bilverkstad i mellersta finland och dom har haft en hel del att göra sedan dom bytte till E10. Flera bilar som tankat nya E10 har pajjat katten och lambdan. Blir även mer svårstartad. Står till och med i nya instruktionsböckerna att de som går att köra med etanolblandningen bör iakta försiktighet och om bilen går dåligt eller blir slö bör man genast byta till ett högre oktanhaltigt drivmedel.

Det har dessutom visat sig att flera modeller har fått strykas bort från listan i efterhand när dessa visat sig ta skada av E10 (bl.a. nästan alla Toyota Avensis). Och som bilägare är det din skyldighet att hålla dig uppdaterad på vilka bilar som enligt biltillverkaren går att köra med det nya bränslet.

Frågan är bara vem som står för kalaset när motorn havererar? När biltillverkaren skyller på bensinbolagen och bensinbolagen på biltillverkaren.

Nåväl ni som är så optimistiska till att tanka E10 i era bilar ni får gärna gå förbi mig i kön till macken.. wink

e nästan varje helg i finland och har då inte ens hört om att det skulle vara nå problem...

sen kan du länka till sidan vart du fick all info om vilka bilar som inte klara av den...

Jodå samma här familjen bor där..

Du hittar all info om vilka bilar (för tillfället) som inte klarar av E10 på deras officiella hemsida:

http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus/

Nöjd?

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
Waahlvik
14 juli 2011 · 508 Inlägg

vad tycker ni jag ska göra? köra på e10 då de kommer eller etanolkonvertera?. Just nu har jag provat att tanka full tank etanol, går bra å bilen går bra och så.. men utan en konvertering så startar den väll inte i vinter?

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
PerfectionR Japanese Engineering
14 juli 2011 · 690 Inlägg

Waahlvik skrev:
vad tycker ni jag ska göra? köra på e10 då de kommer eller etanolkonvertera?. Just nu har jag provat att tanka full tank etanol, går bra å bilen går bra och så.. men utan en konvertering så startar den väll inte i vinter?

Kör E10 smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Waahlvik
14 juli 2011 · 508 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:

Waahlvik skrev:
vad tycker ni jag ska göra? köra på e10 då de kommer eller etanolkonvertera?. Just nu har jag provat att tanka full tank etanol, går bra å bilen går bra och så.. men utan en konvertering så startar den väll inte i vinter?

Kör E10 smile

blir de nå billigare i längden då än e85? alltså konverterad..

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
PerfectionR Japanese Engineering
14 juli 2011 · 690 Inlägg

Waahlvik skrev:

1EVOXIN1 skrev:

Waahlvik skrev:
vad tycker ni jag ska göra? köra på e10 då de kommer eller etanolkonvertera?. Just nu har jag provat att tanka full tank etanol, går bra å bilen går bra och så.. men utan en konvertering så startar den väll inte i vinter?

Kör E10 smile

blir de nå billigare i längden då än e85? alltså konverterad..

Tror den dricker mer om du etanolkonverterar, rätta mig har fel.

Har du räknat hur mycket det kostar i längden? Jag vet inte hur mycket din bil kommer dricka annars hade jag räknat ut det åt dig smile

Senast redigerat av 1EVOXIN1 (14 juli 2011)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Waahlvik
14 juli 2011 · 508 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:

Waahlvik skrev:

1EVOXIN1 skrev:

Kör E10 smile

blir de nå billigare i längden då än e85? alltså konverterad..

Tror den dricker mer om du etanolkonverterar, rätta mig har fel.

Har du räknat hur mycket det kostar i längden? Jag vet inte hur mycket din bil kommer dricka annars hade jag räknat ut det åt dig smile

jo den drar ju mer.. med vanlig 95 ligger den på 0,85 ca.. har bara kört från soppatorsk till halv tank etanol och glömde då att ställa in trippmätaren sen förra tanken så vet ej va den drog smile

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
OmegaCoffe Dumpersförare.
15 juli 2011 · 970 Inlägg

märkte du någon skillnad i motorn med e85, prestanda eller annat

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Waahlvik
16 juli 2011 · 508 Inlägg

opelcoffe skrev:
märkte du någon skillnad i motorn med e85, prestanda eller annat

tomgången var lite orgolig å pendlade mellan 1200-1500. men annars vart den ju lite starkare.. billigt var de iaf smile så tror jag konverterar så jag kan köra me de på vintern också

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
Kristian_L
16 juli 2011 · 1 893 Inlägg

Waahlvik skrev:

opelcoffe skrev:
märkte du någon skillnad i motorn med e85, prestanda eller annat

tomgången var lite orgolig å pendlade mellan 1200-1500. men annars vart den ju lite starkare.. billigt var de iaf smile så tror jag konverterar så jag kan köra me de på vintern också

Det är ju bara billigare om den inte drar mer än x1,35 mot vad den drar med bensin.
Fast min farsa säger alltid att han inte fattar vad allt gnäll om bensinpriset handlar om, han tankar ju alltid för en femhundring! winkbig_smiletongue

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Waahlvik
16 juli 2011 · 508 Inlägg

Kristian_V skrev:

Waahlvik skrev:

opelcoffe skrev:
märkte du någon skillnad i motorn med e85, prestanda eller annat

tomgången var lite orgolig å pendlade mellan 1200-1500. men annars vart den ju lite starkare.. billigt var de iaf smile så tror jag konverterar så jag kan köra me de på vintern också

Det är ju bara billigare om den inte drar mer än x1,35 mot vad den drar med bensin.
Fast min farsa säger alltid att han inte fattar vad allt gnäll om bensinpriset handlar om, han tankar ju alltid för en femhundring! winkbig_smiletongue

x1,35? om den drar mindre än 1,3L/milen med entanol är de billigare eller vad menar du?

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 juli 2011 · 14 061 Inlägg

Waahlvik skrev:

Kristian_V skrev:

Waahlvik skrev:

tomgången var lite orgolig å pendlade mellan 1200-1500. men annars vart den ju lite starkare.. billigt var de iaf smile så tror jag konverterar så jag kan köra me de på vintern också

Det är ju bara billigare om den inte drar mer än x1,35 mot vad den drar med bensin.
Fast min farsa säger alltid att han inte fattar vad allt gnäll om bensinpriset handlar om, han tankar ju alltid för en femhundring! winkbig_smiletongue

x1,35? om den drar mindre än 1,3L/milen med entanol är de billigare eller vad menar du?

Näe, om den inte drar mer än 1,35 ggr bensinåtgången.

1,00 liter bensin x 1,35 = 1,35
1,20 liter bensin x 1,35 = 1,62

Fattar du?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Waahlvik
16 juli 2011 · 508 Inlägg

Vettemannen skrev:

Waahlvik skrev:

Kristian_V skrev:

Det är ju bara billigare om den inte drar mer än x1,35 mot vad den drar med bensin.
Fast min farsa säger alltid att han inte fattar vad allt gnäll om bensinpriset handlar om, han tankar ju alltid för en femhundring! winkbig_smiletongue

x1,35? om den drar mindre än 1,3L/milen med entanol är de billigare eller vad menar du?

Näe, om den inte drar mer än 1,35 ggr bensinåtgången.

1,00 liter bensin x 1,35 = 1,35
1,20 liter bensin x 1,35 = 1,62

Fattar du?

/Benny

jo jag fattar.. och den ligger på 0,85L/milen. de blir alltså dricker den ungefär 1,2L milen med etanol.. borde löna sig?

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
Supraner VIP Medlem
16 juli 2011 · 251 Inlägg

Har läst/hört någonstans att etanol drar mellan 30-40% mer. Med tanke på att det kostar ungefär 30-40% mer så ser jag ingen anledning till att konvertera en helt vanlig bruksbil, eller ens köpa en etanoldriven....

Senast redigerat av Qziny (16 juli 2011)

Mr_B
16 juli 2011 · 330 Inlägg

Qziny skrev:
eller ens köpa en etanoldriven....

Miljöbil = Fri parkering inom stadsgränsen, ingen avgift för att köra in i tokholm, inom kort även Göteborg?

Jag menar, det finns omständigheter som gör det lönt, men det är få...
B!

Anton-DekorTeknik
16 juli 2011 · 964 Inlägg

Mr_B skrev:

Qziny skrev:
eller ens köpa en etanoldriven....

Miljöbil = Fri parkering inom stadsgränsen, ingen avgift för att köra in i tokholm, inom kort även Göteborg?

Jag menar, det finns omständigheter som gör det lönt, men det är få...
B!

Men nu försvinner väll etanolbilen som miljöbil?
Har för mig läst det någonstans

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!
Waahlvik
5 oktober 2011 · 508 Inlägg

har nu sålt 740in och tänkte köpa en mb w116 280s 1973a som vardagsbil istället.. går den köra på e10 när de kommer ut? om de nu kommer nån gång.. smile

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
martinn
5 oktober 2011 · 2 624 Inlägg

Waahlvik skrev:
har nu sålt 740in och tänkte köpa en mb w116 280s 1973a som vardagsbil istället.. går den köra på e10 när de kommer ut? om de nu kommer nån gång.. smile

Ja det går fint och köra på  E10.. smile

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Waahlvik
5 oktober 2011 · 508 Inlägg

martinn skrev:

Waahlvik skrev:
har nu sålt 740in och tänkte köpa en mb w116 280s 1973a som vardagsbil istället.. går den köra på e10 när de kommer ut? om de nu kommer nån gång.. smile

Ja det går fint och köra på  E10.. smile

men he låt ju bra he smile

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
SportPilot Ubåtsingenjör
6 oktober 2011 · 7 232 Inlägg

någon som har sett e10 ännu ? eller kommer det att stå 95 som vanligt på pumparna ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang