Audi 90 -89 Vill inte starta!

andreasgustavsson
24 februari 2011 · 819 Inlägg

Har en Audi 90 som jag har haft problem med under en längre tid.
Köpte den i vetskap om att den var svårstartad kall, och mycket riktigt det har den varit.
Även att jag bytte termotidgivarna konstigt nog då alla påpekade att det var dessa det var fel på.

Passade även på att byta bränsletrycksregulatorn (styrtrycksventilen) men utan framgång.
Lämnade då in bilen till audi och dom fick felsöka, enda jag fick till svar var att den får inte ut bensinen till spridarna. Nehe menar ni???
Som grädden på moset häver dom ur sig att bilen vägrar starta alls nu.
Jag far ut till audi och hämtar bilen med bogserlina o ställer den i varmgarage för att dagen efter prova om den startar, vilket den alltid gör när den står i varmgarage.
Men nu är den plötsligt TVÄRDÖD. Vägrar hoppa igång.
Jag får då svar av audi att prova å byta bränsletrycksregulatorn igen, så det gjorde jag, utan framgång.

Nu är jag måttligt irriterad på både Audiverkstad och bil så då är min fråga.

Är det någon som vet vad detta kan bero på? Eller haft samma problem?

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
Plax
24 februari 2011 · 26 Inlägg

Ge min far en telefonsamtal så får vi se vad han säger, kanske kan hjälpa dig..

Alfa Romeo 1750 gtv "Bertone" (1970)
Alfa Romeo 156 2,0 ts "Il pericolo blu" (1998)
LeafBox Lat Perfektionist
24 februari 2011 · 6 359 Inlägg

Går soppapumpen då?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
24 februari 2011 · 6 359 Inlägg

igensatt soppafilter?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Bjorkracing
24 februari 2011 · 98 Inlägg

Vilken motor pratar vi om?  Om det är den där modellen med att luften reglerar bränslet så byt ut den! Krångla på min gamla och byte det funkade! Plocka isär den gamla. du får i hopp den med omöjligt att få den tät sen.Det är ju som en arm i luft burken som reglerar till bränslet kolla så den inte är seg.
Det här var ju på min 5cyl. Lycka till!!

Dästo mer dästo bättre
andreasgustavsson
1 mars 2011 · 819 Inlägg

Fan har fortfarande inte fått igång liket!

Har bytt styrtrycksventil, hela inspruter, bränsletrycksregulatorn samt de två givare som sitter i vattenutloppet från blocket.

Vart sitter termotidgivare/tempgivare på dessa motorer??

2,3 liters motorn är det

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
Bjorkracing
1 mars 2011 · 98 Inlägg

andreasgustavsson skrev:
Fan har fortfarande inte fått igång liket!

Har bytt styrtrycksventil, hela inspruter, bränsletrycksregulatorn samt de två givare som sitter i vattenutloppet från blocket.

Vart sitter termotidgivare/tempgivare på dessa motorer??

2,3 liters motorn är det

Köper den billigt om du vill bli av med den big_smile

Dästo mer dästo bättre
LeafBox Lat Perfektionist
1 mars 2011 · 6 359 Inlägg

Funkar tempgivaren på instrumentpanelen?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
1 mars 2011 · 6 359 Inlägg

Då är det mest troligen inte tempgivaren iaf.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
te_wik Forummoderator
1 mars 2011 · 12 813 Inlägg

Du skrev i PM åt mig att du mätt tempgivaren och att du bara fick resistans i tre av de fyra polerna.
Detta är inte så konstigt då den fyrpoliga har en egen jord via kabel och du får därför inget motstånd när du mäter mellan det stiftet och jord på tex motorblocket.

Numera är den ersatt med en trepolig, samma funktion men jordar då alltså endast via motorn.

Däremot så har väl inte den tempmätaren något med kallstarten att göra? Jag har för mig att den ska ha en separat tvåpolig givare...




Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (1 mars 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
1 mars 2011 · 12 813 Inlägg

andreasgustavsson skrev:
Jag mätte nu på den tvåpoliga givaren, satte ohmmätaren på 20K OHM och den visar 6,8
Misstänker att den då är trasig??

Vilken temperatur har du där du mätte?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
2 mars 2011 · 12 813 Inlägg

andreasgustavsson skrev:
jaadu det var en bra fråga, kall motor. Rumstemperatur tongue

Okay, ja för att vara i rumstemperatur (ca 16-22 grader?) så låter det som att du har alldeles för högt motstånd där.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
SaTN Köp
2 mars 2011 · 106 Inlägg

andreasgustavsson skrev:
Fan har fortfarande inte fått igång liket!

Har bytt styrtrycksventil, hela inspruter, bränsletrycksregulatorn samt de två givare som sitter i vattenutloppet från blocket.

Vart sitter termotidgivare/tempgivare på dessa motorer??

2,3 liters motorn är det

Dom på audi sa att du inte får fram brænsle? Har du kollat detta?
Hur långt får du fram soppa? Har du kollat trycket føre och efter bransletrycksregulatorn?

Antar att det ær 2.3 10V motorn?

Audi Biltransport "Åudi" (2004)
Nissan Laurel "Laurel103" (1994)
Audi S2 "720whp" (1991)
-PonKen-
2 mars 2011 · 106 Inlägg

Får du gnista nu?
Kan vara tändmodul eller Vevaxellägesgivare som har gett upp? : )

Subaru Impreza STI "Black on Pink" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang