"eran åsikt" viken motor ska ja välja - seven replika

RD_87 Skrotsamlare
25 februari 2011 · 4 031 Inlägg

För viktfördelningen skull bör du ju ha en motor som är så lätt som möjligt och har en effekt som passar redan från början, jag skulle säga B230ft.
Den är ju tillåten med sina 130-135hk och möjlighet att få ut 50hk till nästan gratis efter besiktningen. Alternativt nån liten ettrig japsmotor. 4 cylindrig BMW kanske kan va nåt?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Hellquist
25 februari 2011 · 499 Inlägg

13b från RX-7.

Wankel är ju ett måste i Super 7.

RD_87 Skrotsamlare
25 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Hellquist skrev:
13b från RX-7.

Wankel är ju ett måste i Super 7.

Helt rätt, tänkte jag inte ens på!
Håller absolut med dig, den ger jävligt mycket effekt i förhållande till vikten.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Rinnegan Malleus Malificarum
25 februari 2011 · 2 401 Inlägg

RD_87 skrev:

Hellquist skrev:
13b från RX-7.

Wankel är ju ett måste i Super 7.

Helt rätt, tänkte jag inte ens på!
Håller absolut med dig, den ger jävligt mycket effekt i förhållande till vikten.

Apextätningar. Inte så kul att kanske behöva slita ut motorn en gång varje år.


Ontopic, B16A1 bör funka. 150hk, VTEC vid 5200RPM, redline vid 8000RPM och aluminium så det väger inte allt för mycket.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
snygg_mange
25 februari 2011 · 695 Inlägg

G-sson skrev:
Om maxeffekt inte är kritiskt hade jag varit sugen på roveråttan du själv nämnde. Ganska lätt och runt 150hk i den vanligaste versionen, men med lite V8-muller som ingen annan nämnd motor kan leverera.

mm e faktiskt jätte sugen på en rover 8a men måste mäta på en först så den inte är för bred e ju mer saker än motor som ska ner tongue v8a ljudet vore sjukt kul att ha faktiskt

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
25 februari 2011 · 695 Inlägg

Rinnegan skrev:

RD_87 skrev:

Hellquist skrev:
13b från RX-7.

Wankel är ju ett måste i Super 7.

Helt rätt, tänkte jag inte ens på!
Håller absolut med dig, den ger jävligt mycket effekt i förhållande till vikten.

Apextätningar. Inte så kul att kanske behöva slita ut motorn en gång varje år.


Ontopic, B16A1 bör funka. 150hk, VTEC vid 5200RPM, redline vid 8000RPM och aluminium så det väger inte allt för mycket.

wankel hade ju vart nått men antar att dom är ganska dyra. B16A1 vilka sitter den i? lämplig låda?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
RD_87 Skrotsamlare
25 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Det går säkert att få i en rover v-8, finns ju även lite trimgodis till den. Annars letar du på en Cheva 262 att regga med och byter till en 350 efteråt, lär ju bli extremt dålig viktfördelning men troligen hysteriskt roligt.
Att wankelmotorerna har tätningsproblem är ju välkänt men är tätningarna verkligen så dåliga?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Xoff Volvo tönt... =)
25 februari 2011 · 2 344 Inlägg

vad jag har hört så är ford pinto en klassiker i super 7, annars ifall ford DOCH är intressant har jag en ombyggnadssats till dessa för att få ner i super 7 (kortat tråg, kortat insug mm)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
snygg_mange
25 februari 2011 · 695 Inlägg

ingen som vet nån v6a under 150hk som ser bra ut?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
TireSlayer Tvivlare
25 februari 2011 · 2 266 Inlägg

inte rover-åtta i en seven väl yikes Kommer nog bli lömsk väghållning.. Jag hade satsat på en Lotus TwinCam eller som någon talare här ovanför sa, S2000-spis hade varit kung! big_smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Stefan Varberg Supraman
25 februari 2011 · 2 300 Inlägg

En B234f kanske hade varit något?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
TireSlayer Tvivlare
25 februari 2011 · 2 266 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
En B234f kanske hade varit något?

Med föggar då, stenhårt big_smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
chroffe
25 februari 2011 · 72 Inlägg

Pinto eller b23 med weber 45er för fan! big_smile

Erick
25 februari 2011 · 4 767 Inlägg

snygg_mange skrev:

Erick skrev:
Jag hade satsat på en saab motor från 9-3 -99 2.0 turbo T5 154 hk

exakt den motorn ja funderat på faktist. eller en utan turbo. beroende på hur tung bilen blir, för 154 kan bli för mycket. men sätter ja i en vanlig 2 liters kan man ju alltid byta senare smile

Precis, den motorn kan man med väldigt enkla medel få runt 270 hk i, och det borde räcka rätt långt  på 600 kg bil smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Crille77
25 februari 2011 · 251 Inlägg

Farsan har en V8 monterad i sin seven replika.
Den ska premiärköras i vår. Vi får se hur bilen blir. Den väger ganska mycket mer än typ wankel och andra små 4-cyl motorer. Lär ju blilite mer understyrd, men jag tror inte att den kommer bli hemsk smile

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!
snygg_mange
26 februari 2011 · 695 Inlägg

Erick skrev:

snygg_mange skrev:

Erick skrev:
Jag hade satsat på en saab motor från 9-3 -99 2.0 turbo T5 154 hk

exakt den motorn ja funderat på faktist. eller en utan turbo. beroende på hur tung bilen blir, för 154 kan bli för mycket. men sätter ja i en vanlig 2 liters kan man ju alltid byta senare smile

Precis, den motorn kan man med väldigt enkla medel få runt 270 hk i, och det borde räcka rätt långt  på 600 kg bil smile

mm turbo e ju alltid nice men vore sjukt nice med en sugis. låter ju sjukt nice.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
mats757
26 februari 2011 · 915 Inlägg

Finessen med en Seven är ju den låga vikten, tyng då inte ner den med en massa skrot.

Mats

TireSlayer Tvivlare
26 februari 2011 · 2 266 Inlägg

snygg_mange skrev:

Erick skrev:

snygg_mange skrev:

exakt den motorn ja funderat på faktist. eller en utan turbo. beroende på hur tung bilen blir, för 154 kan bli för mycket. men sätter ja i en vanlig 2 liters kan man ju alltid byta senare smile

Precis, den motorn kan man med väldigt enkla medel få runt 270 hk i, och det borde räcka rätt långt  på 600 kg bil smile

mm turbo e ju alltid nice men vore sjukt nice med en sugis. låter ju sjukt nice.

Ja seven's ska ju ha sugismaskin tycker jag också smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
snygg_mange
26 februari 2011 · 695 Inlägg

mats757 skrev:
Finessen med en Seven är ju den låga vikten, tyng då inte ner den med en massa skrot.

Mats

aa vad menar du med skrot då?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
26 februari 2011 · 695 Inlägg

ingen som vet nån liten v6a? med passande låda?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang