"eran åsikt" viken motor ska ja välja - seven replika

Rinnegan Malleus Malificarum
13 maj 2011 · 2 401 Inlägg

v860 skrev:
jo den är lätt men den har nog för många hästar och vridet från motorn kan göra att man får problem hos SFRO samt SBF
ls1, ls6 & Zli listan kan göras lång på fina motorer

Givetvis att den inte går igenom besiktningen med LS1 motor, dock så har Cheva 305 i större delen motorfästen på samma ställen, så det går lätt att byta mellan en besiktningsbar motor och LS1'an.

Samt så tror jag du menar ZL1, fast det är ju en hel-aluminium 427 från slutet av 60 talet.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Levinsson Brap Brap Brap
13 maj 2011 · 149 Inlägg

Rinnegan skrev:

Levinsson skrev:
Hur ofta måste man byta apex tätningarna? Hur många mil / timmar? Snackar vi bara i race sammanhang eller snackar vi blandad körning på gata?

Oftare än en otto-motor i alla bemärkelser. Oavsett hur du argumenterar så kan du inte komma ifrån det. Wankel är en riktigt smart konstruktion, men i hållbarhet och ekonomi så håller det inte i längden såvidare inte du har ett jävla stort kapital.

Ha lite bättre argument och konkreta erfarenheter innan du börjar snacka, tack.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 maj 2011 · 13 744 Inlägg

Levinsson skrev:

Rinnegan skrev:

Levinsson skrev:
Hur ofta måste man byta apex tätningarna? Hur många mil / timmar? Snackar vi bara i race sammanhang eller snackar vi blandad körning på gata?

Oftare än en otto-motor i alla bemärkelser. Oavsett hur du argumenterar så kan du inte komma ifrån det. Wankel är en riktigt smart konstruktion, men i hållbarhet och ekonomi så håller det inte i längden såvidare inte du har ett jävla stort kapital.

Ha lite bättre argument och konkreta erfarenheter innan du börjar snacka, tack.

ekonomin är bevisat dålig i wankelmotorn
sen att det är en underbar motor så är den inte fulländad

och hållbarheten verkar inte vara på toppen heller
inte ofta man hör om en wankel som snurrat 50.000mil orörd detta är vardagsmat på en ottomotor

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Rinnegan Malleus Malificarum
13 maj 2011 · 2 401 Inlägg

Levinsson skrev:
Ha lite bättre argument och konkreta erfarenheter innan du börjar snacka, tack.

Bara för att du äger en betyder inte att den är bäst på allting, överallt.

Om det vore så, så skulle nästan alla biltillverkare försöka göra kopior av den, och den skulle användas mer i vardagsbilar, race bilar, ja allting.


Lägg gärna fram "bevis" på att en wankel drar mindre, kostar mindre än.. låt oss säga en LS1 V8'a. Det kommer inte att gå.

Senast redigerat av Rinnegan (13 maj 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Levinsson Brap Brap Brap
15 maj 2011 · 149 Inlägg

Growe skrev:
ekonomin är bevisat dålig i wankelmotorn
sen att det är en underbar motor så är den inte fulländad

och hållbarheten verkar inte vara på toppen heller
inte ofta man hör om en wankel som snurrat 50.000mil orörd detta är vardagsmat på en ottomotor

Nu blir det väldigt mycket OT, men jag vill gärna få förklarat vad du menar med "inte fulländad"? Det har hänt endel sedan de tidiga 12a och 13b motorerna på 70-talet. När Rx-8an lanserades år 2003 fick Mazda bland annat den prestigefyllda utmärkelsen "International Engine of the Year Awards", och inom ett par år så kommer en vidare utveckling av Renesis motorn med bättre geometrier som ser mycket lovande ut, 16x heter den.

Att en motor måste rullat 50.000mil för att den ska hålla måttet är ett ganska konstigt krav. Jag kan göra listan lång på sportbilar som troligtvis inte körts hälften så långt men ändå anses vara driftsäkra bilar och motorer, för att inte tala om banracing-, rally- och formelbilar.
För övrigt så tror jag att anledningen till att wankelmotorn fått dåligt rykte i Sverige är att vi -gentemot många andra länder- har en dålig "wankelkultur" där det handlar mer om att köpa en bil skrämma upp den till så många hästkrafter man någonsin kan utan att kosta på den de tråkiga men oftast nödvändiga förstärkningar som behövs. Mazdas syn på sina RX-modeller har varit en balanserad och smidig bil förför en överdimensionerad och klumpig, detta medför dock att man inte kan öka effekten med 100% utan att bygga om motorn därefter...

Detta är några utav de mest typiska fördomarna kring fenomenet wankel så jag kände att jag var tvungen att svara. Vill ni har mer information om wankel motorn kan jag rekommendera Svenska Wankelregistret.se.

/Tobias

Levinsson Brap Brap Brap
15 maj 2011 · 149 Inlägg

Rinnegan skrev:

Levinsson skrev:
Ha lite bättre argument och konkreta erfarenheter innan du börjar snacka, tack.

Bara för att du äger en betyder inte att den är bäst på allting, överallt.

Om det vore så, så skulle nästan alla biltillverkare försöka göra kopior av den, och den skulle användas mer i vardagsbilar, race bilar, ja allting.


Lägg gärna fram "bevis" på att en wankel drar mindre, kostar mindre än.. låt oss säga en LS1 V8'a. Det kommer inte att gå.

Jag tänker inte ens bemöda mig med att göra ett långt svar på denna inlägg, om du bara läser på lite så kommer du förstå hur stor din okunskap inom ämnet är.

Jag har inte en gång från dess att tråden skapades klankat ner på någon annans förslag utan lyft fram det som jag tycker hade varit ett bra alternativ i en Super Seven.
Jag tycker vi håller oss till ämnet och jag hoppas att "snygg_mange" hittar den bästa motorn till sitt grymma bygge!

/Tobias

IceDog Serviceingenjör
15 maj 2011 · 65 Inlägg

Har du kollat på LocostSwedens forum (http://www.locostsweden.se/) Där kan du hitta mycket nyttigt.
Oavsett vilken motor du själv väljer så finns det nästan alltid någon annan som gjort samma val innan som man kan snegla på och få tips och åsikter från!

Se7en är underbara bilar att köra smile

Kör en A8 -97 med S8 optik (Till Salu)
Lotus Super7 S3 på Garaget
Min Hemsida Lotus Super7 S3
Lotus Super7 S3 Replika "Se7en" (1997)
Rinnegan Malleus Malificarum
15 maj 2011 · 2 401 Inlägg

Levinsson skrev:
Jag tänker inte ens bemöda mig med att göra ett långt svar på denna inlägg, om du bara läser på lite så kommer du förstå hur stor din okunskap inom ämnet är.

Jag har inte en gång från dess att tråden skapades klankat ner på någon annans förslag utan lyft fram det som jag tycker hade varit ett bra alternativ i en Super Seven.
Jag tycker vi håller oss till ämnet och jag hoppas att "snygg_mange" hittar den bästa motorn till sitt grymma bygge!

/Tobias

Jag har inte klankat ner på något, utan påpekat fakta, som nu har beprövats i bra många år.

Varför du kände dig illa tvungen att försvara wankel motorn med en mindre uppsats är ett mysterium för mig. Som någon annan sa här inne, visst den är häftig men den är inte hållbar eller billig att hålla på med.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
snygg_mange
15 maj 2011 · 695 Inlägg

Levinsson skrev:

Rinnegan skrev:

Levinsson skrev:
Ha lite bättre argument och konkreta erfarenheter innan du börjar snacka, tack.

Bara för att du äger en betyder inte att den är bäst på allting, överallt.

Om det vore så, så skulle nästan alla biltillverkare försöka göra kopior av den, och den skulle användas mer i vardagsbilar, race bilar, ja allting.


Lägg gärna fram "bevis" på att en wankel drar mindre, kostar mindre än.. låt oss säga en LS1 V8'a. Det kommer inte att gå.

Jag tänker inte ens bemöda mig med att göra ett långt svar på denna inlägg, om du bara läser på lite så kommer du förstå hur stor din okunskap inom ämnet är.

Jag har inte en gång från dess att tråden skapades klankat ner på någon annans förslag utan lyft fram det som jag tycker hade varit ett bra alternativ i en Super Seven.
Jag tycker vi håller oss till ämnet och jag hoppas att "snygg_mange" hittar den bästa motorn till sitt grymma bygge!

/Tobias

tackar smile tyvärr så e de nog för mycke effekt i en wankel. får ju bara vara max 150 sen måste bilen väga så himmla mycket. eller finns den några sug wanklar som har <150 hk?

//Mathias

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
15 maj 2011 · 695 Inlägg

IceDog skrev:
Har du kollat på LocostSwedens forum (http://www.locostsweden.se/) Där kan du hitta mycket nyttigt.
Oavsett vilken motor du själv väljer så finns det nästan alltid någon annan som gjort samma val innan som man kan snegla på och få tips och åsikter från!

Se7en är underbara bilar att köra smile

Tackar:) en fråga bara, såg att du hade ca 150 hk i din seven. "räcker" det? eller ska man satsa på en turbo maskin så man enkelt kan få fler?

//Mathias

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
IceDog Serviceingenjör
15 maj 2011 · 65 Inlägg

snygg_mange skrev:

IceDog skrev:
Har du kollat på LocostSwedens forum (http://www.locostsweden.se/) Där kan du hitta mycket nyttigt.
Oavsett vilken motor du själv väljer så finns det nästan alltid någon annan som gjort samma val innan som man kan snegla på och få tips och åsikter från!

Se7en är underbara bilar att köra smile

Tackar:) en fråga bara, såg att du hade ca 150 hk i din seven. "räcker" det? eller ska man satsa på en turbo maskin så man enkelt kan få fler?

//Mathias

Räcker till det jag har den till, åker mest på slingriga vägar. Kör bana och konbana några gånger om året!
Min väger ca 580-600kg och den är rätt så "lätt" baktill wink
Men effekt får man ju aldrig för mycket av, brukar det ju heta! Allt beror vad du vill ha den till smile

Kör en A8 -97 med S8 optik (Till Salu)
Lotus Super7 S3 på Garaget
Min Hemsida Lotus Super7 S3
Lotus Super7 S3 Replika "Se7en" (1997)
snygg_mange
15 maj 2011 · 695 Inlägg

IceDog skrev:

snygg_mange skrev:

IceDog skrev:
Har du kollat på LocostSwedens forum (http://www.locostsweden.se/) Där kan du hitta mycket nyttigt.
Oavsett vilken motor du själv väljer så finns det nästan alltid någon annan som gjort samma val innan som man kan snegla på och få tips och åsikter från!

Se7en är underbara bilar att köra smile

Tackar:) en fråga bara, såg att du hade ca 150 hk i din seven. "räcker" det? eller ska man satsa på en turbo maskin så man enkelt kan få fler?

//Mathias

Räcker till det jag har den till, åker mest på slingriga vägar. Kör bana och konbana några gånger om året!
Min väger ca 580-600kg och den är rätt så "lätt" baktill wink
Men effekt får man ju aldrig för mycket av, brukar det ju heta! Allt beror vad du vill ha den till smile

Så sant så tongue ja vill väl ha en snabb sommar bil man kan ta med på banträffar utan att skämmas:P men först och främst ska det vara en sommar bil:) har svårt att bestämma mig när det gäller motor:P turbo är ju gött för man kan få mycket hk lätt. men sugmotor låter 10 gånger goare tongue

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
15 maj 2011 · 695 Inlägg

IceDog skrev:

snygg_mange skrev:

IceDog skrev:
Har du kollat på LocostSwedens forum (http://www.locostsweden.se/) Där kan du hitta mycket nyttigt.
Oavsett vilken motor du själv väljer så finns det nästan alltid någon annan som gjort samma val innan som man kan snegla på och få tips och åsikter från!

Se7en är underbara bilar att köra smile

Tackar:) en fråga bara, såg att du hade ca 150 hk i din seven. "räcker" det? eller ska man satsa på en turbo maskin så man enkelt kan få fler?

//Mathias

Räcker till det jag har den till, åker mest på slingriga vägar. Kör bana och konbana några gånger om året!
Min väger ca 580-600kg och den är rätt så "lätt" baktill wink
Men effekt får man ju aldrig för mycket av, brukar det ju heta! Allt beror vad du vill ha den till smile

kolla gärna min tråd

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=204502

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 maj 2011 · 13 744 Inlägg

150hk låter som det är saab 2.3 16v sugis du ska åka
med opel omega låda svårt att hitta vättigare tror jag för små pengar

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Fawkes GBR = Galning bakom ratten
16 maj 2011 · 69 Inlägg

Jag hade nog tagit Saabs 2.8 liters 6:a smile

Avundsjuka är att se någon annan lyckas med det du själv inte klarar.
Levinsson Brap Brap Brap
22 maj 2011 · 149 Inlägg

snygg_mange skrev:
tackar smile tyvärr så e de nog för mycke effekt i en wankel. får ju bara vara max 150 sen måste bilen väga så himmla mycket. eller finns den några sug wanklar som har <150 hk?

//Mathias

Jo då, jag citerar mig själv från inlägg #104:
Om jag skulle bygga en Seven med wankel skulle jag satsa på en 13b från en Rx-7 FC, då sitter man på 150hk original utan turbo. Sedan skulle jag rensa den på det "modernare" insprutet och montera förgasare och ett tändsystem för att hålla det så basic som det går.
Du kommer att ha ett bra register och vill du kräma ur mer finns det kompetenta motorbyggare i Sverige som kan hjälpa dig plocka effekter upp till 300hk+ (fortfarande utan överladdning).


/Tobias

Glesmark
22 maj 2011 · 1 938 Inlägg

Såg en Seven i Göteborg på blackrace för rätt många år sedan, han körde med Saab 2.0t 150hk, och det gick som fasen. Körde ifrån bilar med dubbla/tredubbla effekten, men det var lite hjulspinn i starterna, går säkert att fixa med bättre däck, diffbroms och finslipad körteknik.
Sen finns det ju rätt mycket godis till dessa motorer på marknaden, men jag tror knappast du behöver mer än så enkla saker som en chipning och kanske 3" om du vill ha ut strax över 200 hk efter besiktningen.
Motorerna är ju billiga i både inköp och drift, tycker det är sällan man hör att dom gamla 9-3motorerna rasar. smile
Bör väl väga kring 750 kg för att klara viktförhållanderna, med några batterier här och där extra under besiktningen så klarar du dig nog fint för att sen lyfta ur dom hemma.
Så min röst går till en Saab 9-3 2.0T t5 98-99 motor. smile

snygg_mange
22 maj 2011 · 695 Inlägg

Glesmark skrev:
Såg en Seven i Göteborg på blackrace för rätt många år sedan, han körde med Saab 2.0t 150hk, och det gick som fasen. Körde ifrån bilar med dubbla/tredubbla effekten, men det var lite hjulspinn i starterna, går säkert att fixa med bättre däck, diffbroms och finslipad körteknik.
Sen finns det ju rätt mycket godis till dessa motorer på marknaden, men jag tror knappast du behöver mer än så enkla saker som en chipning och kanske 3" om du vill ha ut strax över 200 hk efter besiktningen.
Motorerna är ju billiga i både inköp och drift, tycker det är sällan man hör att dom gamla 9-3motorerna rasar. smile
Bör väl väga kring 750 kg för att klara viktförhållanderna, med några batterier här och där extra under besiktningen så klarar du dig nog fint för att sen lyfta ur dom hemma.
Så min röst går till en Saab 9-3 2.0T t5 98-99 motor. smile

mm det lutar skarpt åt att de blir en sån motor eller att det blir en från en 9000 -96 eller nyare:)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Glesmark
10 juni 2011 · 1 938 Inlägg

Vad blev det för motor i slutändan? tongue

snygg_mange
11 juni 2011 · 695 Inlägg

Glesmark skrev:
Vad blev det för motor i slutändan? tongue

inte bestämt än tongue men blir förmodligen saab men vet inte vilken

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang