Blev påkörd. Kanske måste skrota ?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 mars 2011 · 13 754 Inlägg

hotrodder skrev:

Aero T16 skrev:
Plocka bort all extrautrustning + ställ av bilen så du får tillbaka skatten om den löses in. Annars så tillfaller skatten tex bildemonteringen.

Inte alls! Så fort skaderegleraren och försäkringstagaren är överens om att bilen ska lösas så ställer försäkringsbolaget av bilen och kvaravarande skatt går till bilägaren.

ställer man bilen på verkstaden så ställer man av bilen samma sec aldrig tro att dom betalar tillbaka skatten det beror helt på men ställer man av den direkt så är det dessutom betydligt mycket smidigare eftersom man slipper betala skatt och försäkring när bilen endå står på verkstaden

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
23 mars 2011 · 6 170 Inlägg

Masquerade skrev:
Hon hade ju tydligen inte koll på sin egna hastighet, troligen satt hon och rotade i sin väska eller någonting. Skadorna blir enorma redan vad 60 km/h:

http://www.youtube.com/watch?v=brCYMtWT … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=7VFB37C2_7w

Rätta mig gärna om jag har fel men för att försäkringen skall gälla måste väl bilen vara omodifierad (mer eller mindre)? Hoppas i alla fall att du klarade dig utan skador.

Första videon visar inte skadorna av en smäll i 60KM/H utan 120KM/H, det är två bilar som möter varandra i 60. 60KM/H * 2 = 120KM/H wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
schnauz
23 mars 2011 · 1 758 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Första videon visar inte skadorna av en smäll i 60KM/H utan 120KM/H, det är två bilar som möter varandra i 60. 60KM/H * 2 = 120KM/H wink

Nix, så är det inte. Det som är avgörande är egentligen hur fort hastigheten minskar. Om två bilar med samma hastighet möter varandra i en frontalkrock blir stoppsträckan lika lång som om en av bilarna hade kört rakt in i en bergvägg.

Senast redigerat av schnauz (23 mars 2011)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
23 mars 2011 · 6 170 Inlägg

schnauz skrev:

TBOC_Razor skrev:
Första videon visar inte skadorna av en smäll i 60KM/H utan 120KM/H, det är två bilar som möter varandra i 60. 60KM/H * 2 = 120KM/H wink

Nix, så är det inte. Det som är avgörande är egentligen hur fort hastigheten minskar. Om två bilar med samma hastighet möter varandra i en frontalkrock blir stoppsträckan lika lång som om en av bilarna hade kört rakt in i en bergvägg.

Stoppsträcka ??

Det handlar ju om kraften och två bilar som möter varandra i 60 KM/H motsvarar en ensam bil som möter en bergvägg i 120 KM/H.

Bergväggen ger ingen kraft mot bilen som smäller men det gör en mötande bil därför hade jag hellre smällt in i en bergvägg i 60 knyck än i en mötande bil med samma hastighet...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
FordRSC Los geht's, Schumacher
24 mars 2011 · 1 510 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

schnauz skrev:

TBOC_Razor skrev:
Första videon visar inte skadorna av en smäll i 60KM/H utan 120KM/H, det är två bilar som möter varandra i 60. 60KM/H * 2 = 120KM/H wink

Nix, så är det inte. Det som är avgörande är egentligen hur fort hastigheten minskar. Om två bilar med samma hastighet möter varandra i en frontalkrock blir stoppsträckan lika lång som om en av bilarna hade kört rakt in i en bergvägg.

Stoppsträcka ??

Det handlar ju om kraften och två bilar som möter varandra i 60 KM/H motsvarar en ensam bil som möter en bergvägg i 120 KM/H.

Bergväggen ger ingen kraft mot bilen som smäller men det gör en mötande bil därför hade jag hellre smällt in i en bergvägg i 60 knyck än i en mötande bil med samma hastighet...

Mythbusters till er hjälp! big_smile
http://www.youtube.com/watch?v=r8E5dUnLmh4 smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
schnauz
24 mars 2011 · 1 758 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Stoppsträcka ??

Ja, eller egentligen accelerationen/retardationen om man skall vara petig.
Newtons andra lag säger att kraft = massa*acceleration.

TBOC_Razor skrev:
Det handlar ju om kraften och två bilar som möter varandra i 60 KM/H motsvarar en ensam bil som möter en bergvägg i 120 KM/H.

Bergväggen ger ingen kraft mot bilen som smäller men det gör en mötande bil därför hade jag hellre smällt in i en bergvägg i 60 knyck än i en mötande bil med samma hastighet...

Bergväggen kommer givetvis att påverka bilen med en kraft - nämligen exakt lika stor, men motriktad den som bilen påverkar bergväggen med. Newtons tredje lag!

När en bil kör in i en bergvägg kommer bilen påverka väggen med en kraft (som avgörs av bilens massa och dess hastighet). Väggen kommer i sin tur "trycka tillbaks" med exakt lika stor kraft.
Skulle bilen istället köra in i en annan bil så gäller detsamma. Bilen har ju samma massa och samma hastighet och kommer alltså påverka den andra bilen för samma kraft som i fallet med bergväggen. Och enligt Herr Newton kommer då den andra bilen att "trycka tillbaks" med exakt samma kraft.

EDIT: kollade youtubeklippet som postades under tiden jag skrev! Visar ju ganska tydligt hur det funkar i praktiken också! tongue
Blir ju bättre TV att krocka fyra bilar istället för att hänvisa till en smart gubbe från 1600-talet! smile

Senast redigerat av schnauz (24 mars 2011)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 mars 2011 · 6 170 Inlägg

schnauz skrev:

TBOC_Razor skrev:
Stoppsträcka ??

Ja, eller egentligen accelerationen/retardationen om man skall vara petig.
Newtons andra lag säger att kraft = massa*acceleration.

TBOC_Razor skrev:
Det handlar ju om kraften och två bilar som möter varandra i 60 KM/H motsvarar en ensam bil som möter en bergvägg i 120 KM/H.

Bergväggen ger ingen kraft mot bilen som smäller men det gör en mötande bil därför hade jag hellre smällt in i en bergvägg i 60 knyck än i en mötande bil med samma hastighet...

Bergväggen kommer givetvis att påverka bilen med en kraft - nämligen exakt lika stor, men motriktad den som bilen påverkar bergväggen med. Newtons tredje lag!

När en bil kör in i en bergvägg kommer bilen påverka väggen med en kraft (som avgörs av bilens massa och dess hastighet). Väggen kommer i sin tur "trycka tillbaks" med exakt lika stor kraft.
Skulle bilen istället köra in i en annan bil så gäller detsamma. Bilen har ju samma massa och samma hastighet och kommer alltså påverka den andra bilen för samma kraft som i fallet med bergväggen. Och enligt Herr Newton kommer då den andra bilen att "trycka tillbaks" med exakt samma kraft.

Nu försöker du bara förvirra mig med en massa fina ord och din kompis newton.

Är alldeles för trött för att argumentera åt ena eller andra hållet eller ens för att tänka klart för den delen så jag ger mig tongue

Men jag hade ändå hellre kört in i en bergvägg än en annan bil, då är det iaf bara dyrt för mig och min kompis murphy.....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
R_fused There is no replacement for displacement
24 mars 2011 · 630 Inlägg

räkna med inlösen, jag blev påkörd bakifrån med morsans peugeot 307 i betydligt lägre fart, max 30 km vid kollisionen och den blev inlöst till ett värde av 95 000,  fan inte billigt att laga på märkesverkstad...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang