Ojämn tomgång saab 9-5 hjälp?

XxHaglundxX
8 mars 2011 · 81 Inlägg

Hej.

Jag köpte mig en saab 9-5 -98 med dålig topplockspackning, så ja tog hem den på kärra och började skruva isär motorn. nu har ja fått ihop de o bilen går o köra men....
tomgången är väldigt dålig. startar ja bilen så orkar den precis hålla sig vid liv men oftast dör den.
ja är 100% säker på att ja fått kamdrevet o så rätt. när man väl har kört en bit så fungerar tomgången perfekt men låter man bilen stå på i några minuter så blir den sämmre o sämmre..

Ingen som har någon ide om va de kan va?

Senast redigerat av XxHaglundxX (8 mars 2011)

Mazda RX7 "Drifting" (1996)
kolvringen_
9 mars 2011 · 93 Inlägg

Hej! Jag hade börjat med att kolla
1. Alla slangar bakom insuget så dom sitter rätt till vacummotorerna.
2. Spjällhuset.Skruva av tryckröret, tändning av på bilen och be någon polare gasa och om spjället rör sig är det kasst..
3. LMM
4. Lambdasonderna
Kan ev vara vevhus läkage. kika på de med.. Kompisen hade problem med detta och den gick som en påse skit och motorlampan lös.. Visade sig vara oljelocket som inte satt på ordäntligt!:S
Lättaste är annars att felsöka med en Tech 2 på verkstad.
Mvh

XxHaglundxX
10 mars 2011 · 81 Inlägg

alla slangar sitter bra.
menar du att spjällhuset inte ska öppna sig om bilen är avstängd?

jag har bara en lambdasond på denna, men de fick kontakt till 2 st. men bara uttag till ett i röret.

Mazda RX7 "Drifting" (1996)
DeFlo
10 mars 2011 · 514 Inlägg

kolla om spjällhuset gått i limphome? http://www.youtube.com/watch?v=wr_CmGp20mk

BMW = Bil Med Wasakredit
XxHaglundxX
17 mars 2011 · 81 Inlägg

DeFlo skrev:
kolla om spjällhuset gått i limphome? http://www.youtube.com/watch?v=wr_CmGp20mk

jag nollställde det men såfor ja starta bilen gick den tillbaka läste någonstans att man skulle göra de elektroniskt med.. hur gör man de?

Mazda RX7 "Drifting" (1996)
DeFlo
18 mars 2011 · 514 Inlägg

XxHaglundxX skrev:

DeFlo skrev:
kolla om spjällhuset gått i limphome? http://www.youtube.com/watch?v=wr_CmGp20mk

jag nollställde det men såfor ja starta bilen gick den tillbaka läste någonstans att man skulle göra de elektroniskt med.. hur gör man de?

Bort med minuspolen först och sedan nollställ. Därefter ca 30 sec kan du sätta på den igen och då kommer den inte gå tillbaka. = "felkoder försvinner"

mvh

Senast redigerat av DeFlo (18 mars 2011)

BMW = Bil Med Wasakredit
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
18 mars 2011 · 6 170 Inlägg

Kollat backventilerna på vevhusventilationen med ??

Kommer inte ihåg åt vilket hål dom ska vara öppna respektive stängda men dom har iaf en jävla vana att sättas igen eller alltid vara öppna...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Falcy
18 mars 2011 · 193 Inlägg

Vevaxellägesgivare

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
XxHaglundxX
18 mars 2011 · 81 Inlägg

DeFlo skrev:

XxHaglundxX skrev:

DeFlo skrev:
kolla om spjällhuset gått i limphome? http://www.youtube.com/watch?v=wr_CmGp20mk

jag nollställde det men såfor ja starta bilen gick den tillbaka läste någonstans att man skulle göra de elektroniskt med.. hur gör man de?

Bort med minuspolen först och sedan nollställ. Därefter ca 30 sec kan du sätta på den igen och då kommer den inte gå tillbaka. = "felkoder försvinner"

mvh

tack ja fick den ut limp home mode laddar mycket bättre nu smile men tomgången är dålig. den är bra när ja startar bilen men när ja vsrvar den en gång så dör den typ när den sjuker i varven igen..

Mazda RX7 "Drifting" (1996)
DeFlo
19 mars 2011 · 514 Inlägg

XxHaglundxX skrev:

DeFlo skrev:

XxHaglundxX skrev:

jag nollställde det men såfor ja starta bilen gick den tillbaka läste någonstans att man skulle göra de elektroniskt med.. hur gör man de?

Bort med minuspolen först och sedan nollställ. Därefter ca 30 sec kan du sätta på den igen och då kommer den inte gå tillbaka. = "felkoder försvinner"

mvh

tack ja fick den ut limp home mode laddar mycket bättre nu smile men tomgången är dålig. den är bra när ja startar bilen men när ja vsrvar den en gång så dör den typ när den sjuker i varven igen..

Svårt att förstå hur du menar tyvärr. Men jag kan säga att jag tror inte att det är något som någon annan här på tråden sagt. Men ifal. Spela in ett litet klipp. Kolla även om det finns dolda felkoder med tech2. Testa att plocka av spjällhuset och rengör det. Hoppas att det löser sig

mvh

BMW = Bil Med Wasakredit
Projekt240
19 mars 2011 · 15 Inlägg

XxHaglundxX skrev:

DeFlo skrev:

XxHaglundxX skrev:
jag nollställde det men såfor ja starta bilen gick den tillbaka läste någonstans att man skulle göra de elektroniskt med.. hur gör man de?

Bort med minuspolen först och sedan nollställ. Därefter ca 30 sec kan du sätta på den igen och då kommer den inte gå tillbaka. = "felkoder försvinner"

mvh

tack ja fick den ut limp home mode laddar mycket bättre nu smile men tomgången är dålig. den är bra när ja startar bilen men när ja vsrvar den en gång så dör den typ när den sjuker i varven igen..

Kollat dumpen?
Dom som provat öppen dump på t7 vet hur den beter sig och det låter lite likt problemet att den dör efter att ha varvats.

Volvo 244 Turbo "Sladdmojängen" (1983)
DeFlo
19 mars 2011 · 514 Inlägg

Projekt240 skrev:

XxHaglundxX skrev:

DeFlo skrev:

Bort med minuspolen först och sedan nollställ. Därefter ca 30 sec kan du sätta på den igen och då kommer den inte gå tillbaka. = "felkoder försvinner"

mvh

tack ja fick den ut limp home mode laddar mycket bättre nu smile men tomgången är dålig. den är bra när ja startar bilen men när ja vsrvar den en gång så dör den typ när den sjuker i varven igen..

Kollat dumpen?
Dom som provat öppen dump på t7 vet hur den beter sig och det låter lite likt problemet att den dör efter att ha varvats.

+1
om man har öppen dump på t7 så kan det bli så.

BMW = Bil Med Wasakredit
XxHaglundxX
19 mars 2011 · 81 Inlägg

DeFlo skrev:

Projekt240 skrev:

XxHaglundxX skrev:

tack ja fick den ut limp home mode laddar mycket bättre nu smile men tomgången är dålig. den är bra när ja startar bilen men när ja vsrvar den en gång så dör den typ när den sjuker i varven igen..

Kollat dumpen?
Dom som provat öppen dump på t7 vet hur den beter sig och det låter lite likt problemet att den dör efter att ha varvats.

+1
om man har öppen dump på t7 så kan det bli så.

Jag vet att de kan krånga med öppen men jag kör med orginal..

Mazda RX7 "Drifting" (1996)
XxHaglundxX
19 mars 2011 · 81 Inlägg

DeFlo skrev:

XxHaglundxX skrev:

DeFlo skrev:

Bort med minuspolen först och sedan nollställ. Därefter ca 30 sec kan du sätta på den igen och då kommer den inte gå tillbaka. = "felkoder försvinner"

mvh

tack ja fick den ut limp home mode laddar mycket bättre nu smile men tomgången är dålig. den är bra när ja startar bilen men när ja vsrvar den en gång så dör den typ när den sjuker i varven igen..

Svårt att förstå hur du menar tyvärr. Men jag kan säga att jag tror inte att det är något som någon annan här på tråden sagt. Men ifal. Spela in ett litet klipp. Kolla även om det finns dolda felkoder med tech2. Testa att plocka av spjällhuset och rengör det. Hoppas att det löser sig

mvh

Aa ska försöka kolla felkoder.. men går bilen verkligen konstigt för att spjällhuset är sketet?
Jag vet att mitt är rätt sketet i..

Mazda RX7 "Drifting" (1996)
Projekt240
20 mars 2011 · 15 Inlägg

XxHaglundxX skrev:

DeFlo skrev:

XxHaglundxX skrev:

tack ja fick den ut limp home mode laddar mycket bättre nu smile men tomgången är dålig. den är bra när ja startar bilen men när ja vsrvar den en gång så dör den typ när den sjuker i varven igen..

Svårt att förstå hur du menar tyvärr. Men jag kan säga att jag tror inte att det är något som någon annan här på tråden sagt. Men ifal. Spela in ett litet klipp. Kolla även om det finns dolda felkoder med tech2. Testa att plocka av spjällhuset och rengör det. Hoppas att det löser sig

mvh

Aa ska försöka kolla felkoder.. men går bilen verkligen konstigt för att spjällhuset är sketet?
Jag vet att mitt är rätt sketet i..

Menade aldrig att du har öppen dump, mer att problemet kan vara där och tog öppen dump syndromet som ett exempel.
Tänk på att spjällhuset är elmotordrivet och fungerar även som tomgångsmotor så du kan ha ett fel där.

Volvo 244 Turbo "Sladdmojängen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang