Gjuta av saker med glasfiber hur gör man?

Putteliten
11 mars 2011 · 9 086 Inlägg

Har en fundering på att gjuta en cupläpp till min RS2 front. Om jag har en plywood mall hur gör jag då för att glasfiberväven inte ska fastna i plywooden? Läste också någonstans om att man inte ska använda Biltemas glasfiberväv. Vad är det för fel på den?

Tallroth
11 mars 2011 · 445 Inlägg

Putteliten skrev:
Har en fundering på att gjuta en cupläpp till min RS2 front. Om jag har en plywood mall hur gör jag då för att glasfiberväven inte ska fastna i plywooden? Läste också någonstans om att man inte ska använda Biltemas glasfiberväv. Vad är det för fel på den?

linda in mallen i folie smile

Senast redigerat av Tallroth (11 mars 2011)

Photoshop Is My Friend
Putteliten
12 mars 2011 · 9 086 Inlägg

Tallroth skrev:

Putteliten skrev:
Har en fundering på att gjuta en cupläpp till min RS2 front. Om jag har en plywood mall hur gör jag då för att glasfiberväven inte ska fastna i plywooden? Läste också någonstans om att man inte ska använda Biltemas glasfiberväv. Vad är det för fel på den?

linda in mallen i folie smile

aluminium eller plast?

Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
12 mars 2011 · 510 Inlägg

Tror inte att det spelar någon roll men vanligast är det med alu...

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
Putteliten
12 mars 2011 · 9 086 Inlägg

Ubbe83 skrev:
Tror inte att det spelar någon roll men vanligast är det med alu...

Tackar! Ska se om jag kan knåpa ut en mall och testa lite smile

Biaxon
12 mars 2011 · 14 Inlägg

prova med filt... ty sån du har till högtalare... den håller för att slita bort om det skulle fastna lite...wink

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
12 mars 2011 · 3 404 Inlägg

Annars brukar man vaxa formen, men visst det blir mer arbete om du ändå ska slipa och lacka den färdiga produkten.

Håll dig borta från feltema. Använd produkter från förslagsvis Norpol och väv från byggplast/seasea så kan man inte skylla på dåligt material

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
G-sson
12 mars 2011 · 612 Inlägg

Allt beror på hur petig du är och hur mycket arbete du vill lägga som förberedelse vs. som efterbearbetning för att få bra finish.

Om du lägger mycket jobb på förberedelser & avgjutningar kommer du få en gjutform du kan använda tiotals eller hundratals gånger, och det enda du behöver göra med det du gjuter i formen när du gjutit klart är att kapa kanterna, sedan är den helt klar. I princip gör du först en plugg (föremål som ser ut som det du vill gjuta) med perfekt och blank yta, du gjuter en form på den, och sedan gjuter du läppen i formen. Rätt gjort blir läppen nästan lika blank och fin som pluggen var.

Alternativet är att fuska ihop nått som ser ut på ungefär rätt sätt, täcka med folie, silvertejp eller valfritt annat ytmaterial som plasten inte fastnar i, och sedan lägga en massa jobb på att spackla & slipa den gjutna läppen jämn.

Alternativ två föredras av amatörer som inte förstår sig på bra glasfibergjutning. Ska man bara göra ett exemplar går det nog ungefär lika snabbt, då blir skillnaden ju bara att man lägger finishjobbet på den färdiga läppen istället för på pluggen. Personligen föredrar jag att slippa en massa spackel på grejer som ska sitta på bilen, och ser en stor fördel att ha en bra gjutform så jag enkelt kan gjuta upp fler bra delar om det skulle behövas.

Putteliten
13 mars 2011 · 9 086 Inlägg

G-sson skrev:
Allt beror på hur petig du är och hur mycket arbete du vill lägga som förberedelse vs. som efterbearbetning för att få bra finish.

Om du lägger mycket jobb på förberedelser & avgjutningar kommer du få en gjutform du kan använda tiotals eller hundratals gånger, och det enda du behöver göra med det du gjuter i formen när du gjutit klart är att kapa kanterna, sedan är den helt klar. I princip gör du först en plugg (föremål som ser ut som det du vill gjuta) med perfekt och blank yta, du gjuter en form på den, och sedan gjuter du läppen i formen. Rätt gjort blir läppen nästan lika blank och fin som pluggen var.

Alternativet är att fuska ihop nått som ser ut på ungefär rätt sätt, täcka med folie, silvertejp eller valfritt annat ytmaterial som plasten inte fastnar i, och sedan lägga en massa jobb på att spackla & slipa den gjutna läppen jämn.

Alternativ två föredras av amatörer som inte förstår sig på bra glasfibergjutning. Ska man bara göra ett exemplar går det nog ungefär lika snabbt, då blir skillnaden ju bara att man lägger finishjobbet på den färdiga läppen istället för på pluggen. Personligen föredrar jag att slippa en massa spackel på grejer som ska sitta på bilen, och ser en stor fördel att ha en bra gjutform så jag enkelt kan gjuta upp fler bra delar om det skulle behövas.

Tror jag kör på alt. 2. Gör man det seriöst från början så tror jag det går vägen också. Om man sen ska kolfiberdrapera det sen räcker det då med 1 lager glasfiber då?

Germax
13 mars 2011 · 12 086 Inlägg

Proffsen lackar pluggen blank och sedan lägger på släppmedel.

G-sson
14 mars 2011 · 612 Inlägg

Putteliten skrev:
Om man sen ska kolfiberdrapera det sen räcker det då med 1 lager glasfiber då?

"1 lager glasfiber" säger absolut ingenting. Det finns glasfiberväv/matta från dasspapperstjocklek upp till åtminstone 1200g/m2. Sedan vet jag itne hur läppen du ska bygga ser ut, form och storlek spelar stor roll för hur starka grejerna behöver vara.
Du får specificera lite bättre.

Putteliten
15 mars 2011 · 9 086 Inlägg

G-sson skrev:

Putteliten skrev:
Om man sen ska kolfiberdrapera det sen räcker det då med 1 lager glasfiber då?

"1 lager glasfiber" säger absolut ingenting. Det finns glasfiberväv/matta från dasspapperstjocklek upp till åtminstone 1200g/m2. Sedan vet jag itne hur läppen du ska bygga ser ut, form och storlek spelar stor roll för hur starka grejerna behöver vara.
Du får specificera lite bättre.

Hade tänkt mig någonting som läppen på bilden nedan. Glasfiberväven väger 290gm/m2, tänkte om man kunde använda en plywoodskiva som mall inklädd i folie och gjuta runt den i ett lager och sen drapera med kolfiber. Funkar det?

https://www1.garaget.org/archive/2/1984/77967/77967-2227995.jpg

G-sson
15 mars 2011 · 612 Inlägg

Det bör fungera, i princip. Kan behövas lite testande för att bli nöjd, så gör en mindre testgjutning först - jag hade börjat testa med 2 lager väv, men gör du några olika bitar i olika tjocklek kan du ju jämföra hur stabilt det blir.

Putteliten
15 mars 2011 · 9 086 Inlägg

G-sson skrev:
Det bör fungera, i princip. Kan behövas lite testande för att bli nöjd, så gör en mindre testgjutning först - jag hade börjat testa med 2 lager väv, men gör du några olika bitar i olika tjocklek kan du ju jämföra hur stabilt det blir.

Om man ska lägga 2 lager, ska man låta det första härda eller ska man lägga lager nr 2 direkt på?

G-sson
15 mars 2011 · 612 Inlägg

Man föredrar att gjuta så mycket som möjligt på en gång, om man inte är uppe i såna tjocklekar att värmen som uppstår vid härdningen kan skapa problem - och det är inget du behöver oroa dig för.

Bepponen
5 april 2011 · 6 Inlägg

Lånar tråden lite!!!
Hur är det lättast och bäst att göra en plugg?

Biaxon
5 april 2011 · 14 Inlägg

Den läppen är så jävla helrätt!! Hoppas du lyckas kussefuling;)

G-sson
5 april 2011 · 612 Inlägg

Bepponen skrev:
Lånar tråden lite!!!
Hur är det lättast och bäst att göra en plugg?

"Lättast" och "bäst" har mycket lite gemensamt, och i övrigt beror materialval & metod på vad man gör. Man kan t.ex. göra pluggar för ganska stora båtskrov genom att CNC-fräsa ut önskad form i ett enormt block cellplast...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang