Dilemma, köpa nya sommardäck till 17" fälgar, eller köpa nya begagnade fälg/däck

stahre
14 mars 2011 ·

Tja. Har ett litet dilemma. Köpte bil här i helgen, saaben och där följde det med fyra sommardäck med 17" fälgar som ser oanvända ut, fälgarna då inte däcken, dom måste vi köpa nya. Det är samma fälgar som på denna http://www.garaget.org/?car=21141&image=175915.
Frågan är om jag ska köpa nya däck till dom fälgarna eller sälja dom, och köpa begagnade andra fälgar med däck. Kan inte avgöra om dom är snygga eller inte...

På typ blocket kan man få andra 17" med bra däck för vad en ny uppsättning sommardäck kostar ungefär.
Vad skulle ni göra? tongue

stahre
14 mars 2011 ·

Den jag har är en vector, så antar att det är vector fälgar. Men kollar man runt skriver många Aero fälgar också. Dom kanske är rätt snygga. Men nya däck med omfälgning kommer ju kosta typ 5 loppor..

stahre
14 mars 2011 ·

Jag har råd att köpa nya däck, det är inte det. Vet inte om dom fälgarna jag har är så snygga.. kan inte betsämma mig. Och det jag tänkte på är att om jag ska köpa nya däck till dom fälgarna jag har kommer det kosta ca 4000 + att sätta på däcken på fälg. Då kanske man kan hitta andra begagnade fälgar som man tycker mer om med okej däck för samma pengar.
Men som sagt, det är väl egentligen ingen annan som kan avgöra om jag tkr dom är snygga eller inte tongue

steifan DR!FTT3KN!K3R
14 mars 2011 · 10 427 Inlägg

Du får väl helt enkelt avvakta och se om du hittar något som du gillar till rätt pris,
gör du inte det så kirrar du nya däck till nuvarande fälgar och lever lycklig resten av livet wink
Kanske hittar andra fälgar nästa säsong, bara att flytta över "bra"-däcken då.

p-nyhlen Quattro - bar å åk
14 mars 2011 · 621 Inlägg

Nytt är alltid nytt.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Martin 9-3 Fisketokig
14 mars 2011 · 2 997 Inlägg

Jag lägger rösten på att köpa en ny uppsättning fälgar och däck efter rådande ekonomi.

Men det är ju en smaksak, jag gillar inte dessa fälgar.

Och är originalfälgarna i bra skick så som du skriver så är det inga problem att sälja dem, ut på blocket med dem på direkten.

Får du mot förmodan bara skambud så behåll dem så länge, sko om dem och kör ett par månader så kanske du hunnit få en uppfattning om du tycker om dem eller inte wink

Inte dumt att sko dem med prisvärda däck och sen lägga ut en annons med fräscha originalfälgar och nya däck på annons i tiderna runt skatteåterbäringen kommer wink

Senast redigerat av Martin 9-3 (14 mars 2011)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
JohanSvensson90 Toyota mekaniker
14 mars 2011 · 240 Inlägg

jag köpte nyss nya sommardäck till min. 215/40R17 KUMHO kostade 750kr st med frakt. kolla på www.dackonline.se  de har mycket däck till bra priser.

JohanSvensson90 Toyota mekaniker
14 mars 2011 · 240 Inlägg

kollade lite tester på dessa däcken och de klarade sig rätt bra. visst inte lika bra som bridestone kanske men bättre än många andra.

Emilius Avstängd
14 mars 2011 · 1 714 Inlägg

Felplacerad skrev:

JohanSvensson90 skrev:
jag köpte nyss nya sommardäck till min. 215/40R17 KUMHO kostade 750kr st med frakt. kolla på www.dackonline.se  de har mycket däck till bra priser.

Livsfarligt med budgetdäck. Känns som att köra på is när det är blött på vägarna. Har själv varit halvägs ut i diket några gånger på grund av budgetdäck. Så kör försiktigt smile

Kumho är inte budgetdäck.

steifan DR!FTT3KN!K3R
14 mars 2011 · 10 427 Inlägg

Emilius skrev:

Felplacerad skrev:

JohanSvensson90 skrev:
jag köpte nyss nya sommardäck till min. 215/40R17 KUMHO kostade 750kr st med frakt. kolla på www.dackonline.se  de har mycket däck till bra priser.

Livsfarligt med budgetdäck. Känns som att köra på is när det är blött på vägarna. Har själv varit halvägs ut i diket några gånger på grund av budgetdäck. Så kör försiktigt smile

Kumho är inte budgetdäck.

haha tongue

stahre
14 mars 2011 ·

Tycker det är svårt att kolla på tester. Om man kollar på nåt budget test så kan det va så otroligt många olika resultat. Ena skulle aldrig köpa det ingen och en annan gett dom toppbetyg.
Är det nån som vet hur Sonar är som märke?

stahre
14 mars 2011 ·

kollar man däcktest.com så finns det massor av olika billigare däck, sunny, nankang osv fått bättre än många märkesdäck för dubbla priset. Och är det som i dessa test mellan 2000-4000 som gett svar skulle det va konstigt om det inte stämmer

steifan DR!FTT3KN!K3R
14 mars 2011 · 10 427 Inlägg

stahre skrev:
kollar man däcktest.com så finns det massor av olika billigare däck, sunny, nankang osv fått bättre än många märkesdäck för dubbla priset. Och är det som i dessa test mellan 2000-4000 som gett svar skulle det va konstigt om det inte stämmer

Jojo, men hur ofta jämför privatpersoner olika däck på samma bilar och under samma förhållanden?
Väldigt sällan. Enda jag kan komma på  som jag jämfört själva på samma bil vid ungefär samma tid
var Continental Premium Contact ("1") och Nokian NRe (Nokians dåvarande budgetdäck), ganska stor
skillnad i grepp på kall våt väg må jag säga, till Continentals fördel trots att Nokian-däcken var nyare.
Jag litar mer på tidningarnas däcktester än om någon random fransman är nöjd med
sina däck han köpte för 400kr för att dom gick att åka på tongue

Emilius Avstängd
14 mars 2011 · 1 714 Inlägg

steifan skrev:

Emilius skrev:

Felplacerad skrev:

Livsfarligt med budgetdäck. Känns som att köra på is när det är blött på vägarna. Har själv varit halvägs ut i diket några gånger på grund av budgetdäck. Så kör försiktigt smile

Kumho är inte budgetdäck.

haha tongue

Regummeringar är budgetdäck, sunny, goodride är budgetdäck. Vakna upp litegrann.

Emilius Avstängd
14 mars 2011 · 1 714 Inlägg

Felplacerad skrev:

steifan skrev:

Emilius skrev:
Kumho är inte budgetdäck.

haha tongue

Kumho är inte budget däck på samma sätt som Kia inte är en budget bil roll

Personligen kollar jag på priset, det säger en hel del om kvaliten på däcken. Sen finns det ju stora kända märken som man håller sig till. Som sagt är det något man inte ska snåla med så är det däck! När olyckan väl är framme, även om den inte uppkom på grund av dåliga däck. Så kan bra däck vara det avgörande för om du ska åka av vägen eller inte.

Ojdå det var inte alls på lösa grunder du fastställer dina preferenser lol
Priset säger något om kvalitet? Javisst, men hur kör du med däcken?
Billigare däck kan vara extremt bra grepp på torrt men kasst på vått istället.

Du har ingen aning innan du prövat.

Senast redigerat av Emilius (14 mars 2011)

Emilius Avstängd
14 mars 2011 · 1 714 Inlägg

Felplacerad skrev:

Emilius skrev:

Felplacerad skrev:

Kumho är inte budget däck på samma sätt som Kia inte är en budget bil roll

Personligen kollar jag på priset, det säger en hel del om kvaliten på däcken. Sen finns det ju stora kända märken som man håller sig till. Som sagt är det något man inte ska snåla med så är det däck! När olyckan väl är framme, även om den inte uppkom på grund av dåliga däck. Så kan bra däck vara det avgörande för om du ska åka av vägen eller inte.

Ojdå det var inte alls på lösa grunder du fastställer dina preferenser lol
Priset säger något om kvalitet? Javisst, men hur kör du med däcken?
Billigare däck kan vara extremt bra grepp på torrt men kasst på vått istället.

Du har ingen aning innan du prövat.

Det var väl det jag skrev förut, om du scrollar upp. Jag har kört med budgetdäck och prövat, även det står längre upp i tråden. Läs innan du kommer med påhopp roll

Budgetdäck säger mycket också. Heter däcktillverkaren budgetdäck?

Emilius Avstängd
15 mars 2011 · 1 714 Inlägg

Felplacerad skrev:

Emilius skrev:

Felplacerad skrev:

Det var väl det jag skrev förut, om du scrollar upp. Jag har kört med budgetdäck och prövat, även det står längre upp i tråden. Läs innan du kommer med påhopp roll

Budgetdäck säger mycket också. Heter däcktillverkaren budgetdäck?

Det tycker jag du borde förstå själv att den inte gör roll
Men i alla fall däckmärket vi pratade om är Kumho. Johansvensson90 skrev att han gav 750:- st med frakt. Ett 17" sommardäck för ungefär 700:- gör att det skriker "budget" i mina öron. När alla andra kända märken ligger på det dubbla priset. Men visst jag är ingen däckexpert. Har kört med liknande däck för 700:- kommer inte ihåg vad märket heter men vet att det var något liknande konstigt namn som man aldrig hört. Dom var helt värdelösa när det var blött ute och dom slets ner fruktansvärt fort.

* Duro heter märket på däcken jag hade, hittade en bild jag zoomade in på wink

Det vi pratade om är Kumho ja, men vilket var det du körde med? Var det Duro och inte Kumho?
Duro har jag hört talas om men det är knappt, skräp ja. Kumho däremot är välkänt och bra däck för det priset.

Märken hit och märken dit.
Michelin Energy saver är nog också värdelöst att köra banracing med ska du se.
Allt handlar om användningsområden.

Hamilton
15 mars 2011 · 8 868 Inlägg

Emilius och Felplacerad ni kan ta eran privata chatt via PM eller MSN och inte i den här tråden.
Som svar på inlägget så skulle jag köpa nya däck i fall jag har för avsikt att behålla fälgarna.
Begagnade däck och fälgar ska ju likväl ballanseras.

Däcken är ju nästan det viktigaste på bilen och att snåla där är bara dumt så jag är tveksam till att köpa begagnade däck både med tanke på ålder och mönsterdjup.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Turbocab
15 mars 2011 · 83 Inlägg

Både begagnat och "budget" är ju tveksamt. Jag har ändrat uppfattning lite om däck, har tidigare köpt hyfsat billiga grejor men våtgreppet är ju uselt. Många Kina-tillverkade däck är inte gjorda för 15+ och regn som vi ofta har här. Titta gärna på var däcket är tillverkat, och när.

Kan tillägga att de Kumhodäck jag köp var skit, uselt våtgrepp och en livslängd som var nästan häpnadsväckande dålig. (har ingen aning längre vilka Kumho det var dock...) Aldrig mer, i min ögon är Kumho ren skit. Michelin is da shit. smile

stahre
15 mars 2011 ·

haha alltid spårar det ur big_smile Men åter till frågan. Har blivit erbjuden att köpa Sonar 225-45-17 från meca för 800kr/däck istället för 1250kr/däck. Har dock aldrig hört talas om dessa så har ingen aning om jag likväl kan köpa vilket billigt däck från däckonline som helst eller inte..
Någon som har koll på dessa däck? Har kollat på dacktest.com men som någon sa tidigare i tråden är dessa test fakta tydligen inte rättvisa. Så är det nån som vet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang