Bedrägeriförfrågan bilar på blocket

Andromeda Rumpmas
20 maj 2011 · 3 860 Inlägg

OE skrev:
När jag sålde min Skyline fick jag ett spännande mejl som jag misstänker att det är något skumt med...

Mejl ifrån : jo.bradsley04@live.com

Hi,
I am Franz Locke I will like to buy your car and i want you to
reply me with the last price you are willing to sell it and it's present
condition,
Thanks.

Svarade snällt och fick detta tillbaka

Hello,
        The price of the car is fine and the condition is also okay,so i will like to see the pictures of the vehicle and i want to buy this car to one of my branch company in West Africa to resale and i will be making the payment of the car and the shipping fee here in Scotland,but i have shipping company that make pick up for me and i will be paying you through bank transfer because such huge money like this are paid through bank transfer and you will receive the money cash from your account asap,so i want you to send me the address of where the car is so that i can contact the shipping company with the address to calculate the shipping fee and the pick up of the vehicle,
After the payment have been confirmed in your account,you will be sending the document necessary to the shipping company along when coming for the pick up,
Hope to read from you with the address to confirm the shipment fee,
Sir Bradsley

Svarade inte och hörde inget mer...

Tror ni att det kan ha varit en seriös köpare?

Vad tror du själv?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
OE
20 maj 2011 · 318 Inlägg

Var lite Sarkasm wink

Andromeda Rumpmas
20 maj 2011 · 3 860 Inlägg

OE skrev:
Var lite Sarkasm wink

Doh! tongue

Har varit uppe sen halv fem, kanske skulle behöva gubbsova en timme tongue

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
OE
20 maj 2011 · 318 Inlägg

Hehe smile

Sheba Certifierad besserwisser
20 maj 2011 · 308 Inlägg

OE skrev:
Tror ni att det kan ha varit en seriös köpare?

Nej.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
lumber
12 augusti 2011 · 1 Inlägg

Mariningenjören Belly Adams från London vill absolut köpa min (vänsterstyrda!) handikapputrustrade Ford Transit ("I NEED your car"). Mitt sista pris var  71.000 SEK. Generös som han är skickade han 90.000 SEK till ett PayPalkonto. 15.000 var till frakt och omkostnader, resten för bilen och de var låsta tills fraktkostnaderna var inbetalade till Curier Exchanges huvudkontor South Quay Plaza, 183 Marsh Wall, London E 14 )SR.Han ignorerade mina förslag att jag skulle leverera bilen personligen i London elller Göteborg. När jag mejlade att han borde ha betalt frakten direkt till firman ursäktade han sig med att han var ute på sjön och inte kunde använda sitt kreditkort.
Jag tackar min Skapare att jag var nästan utan pengar för tillfället när han nu har gjort mig med så lite förstånd. Jag var faktiskt på väg till banken för att låna 15.000 över veckoslutet. Jovisst, alla klockor ringde i bakhuvudet men jag tänkte att han kanske var handikappad och verkligen behövde bilen. Jo jag tänkte ta med PayPal-mailen och be banken kolla upp dom. Nu struntade jag emellertid i banken och mejlade i stället till Belly Adams att han fick betala frakten själv och bara skicka pengarna för bilen eller träffa mig i Göteborg. Min bankdirektör ringde mig sedan och sa att bara bland hennes kunder var det flera som fått liknande falska erbjudanden. Sen kollade jag adressen till Courier Exchange Logistics och såg att den inte stämde. Där fanns också varningar för att firmanamn ibland var stulna. Så hittade jag den här tråden på Garaget och kände igen hela mönstret.
Jag har ockå mejlat till PayPal (det riktiga, mejladressen som angavs i penningaviseringen stämde inte) med en förfrågan vilka garantier jag hade att få tillbaka dom 15.000 om köparen drog sig ur affären. Ska bli intressant att se vad dom svarar. Tack för adressen till Londonpolisen!
Lumber

Andromeda Rumpmas
12 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

No offence, men hur fan kan man ens vara nära att gå på någonting sånt här? Men men, klart att folk uppenbarligen gör det eftersom det lönar sig för dom att fortsätta...

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
mattias r 9-3 Aero kombi
26 september 2011 · 3 Inlägg

Ytterligare en mailadress som används till mig nyss är williamjoe11614@gmail.com, som svarade på min annons om 9-3 Aero SC. Googlar man adressen ser man att han använt den på väldigt många annonssidor! Och till mig använde han ordagrant EXAKT samma text som ursprungstexten i denna tråd, om att använda Paypal och fraktfirma för att hämta den.
Jag har sålt bil till ärlig finnländare, som också skrivit på engelska i SMS, så man kan inte avfärda alla bara för att de skickar SMS på engelska!!

mattias r 9-3 Aero kombi
28 september 2011 · 3 Inlägg

Fortsätter med fler mailadresser! Fick två sms i natt av calip1980@gmail.com . Inget mobilnummer som avsändare, utan en textrad. Struntade i att svara och har inte hört nått mer! Fortsätt att skriva in skumma mailadresser, så fler slipper bli drabbade! Och som jag skrev tidigare, ärliga Finnländare skriver också på engelska, men då är det ju ett telefonnummer i avsändar-raden! Gäller att sålla angnarna från vetet!
Förövrigt har jag 9-3:an kvar till salu...!
/Mattias

Rapide
28 september 2011 · 188 Inlägg

jag förstår inte, hur lyckas dom lura? liksom man ser ju om pengarna har kommit in via paypal?

Mitsubishi GT 3000 "Twin turbo" (1993)
gamlingen
28 september 2011 · 5 198 Inlägg

Rapide skrev:
jag förstår inte, hur lyckas dom lura? liksom man ser ju om pengarna har kommit in via paypal?

Dom skickar med en länk till en falsk Paypal sida, där det ser ut som att pengarna finns där. Sen när affäen är gjord så finns inte den sidan mer.

OM jag förstått saken rätt.

Rapide
28 september 2011 · 188 Inlägg

gamlingen skrev:

Rapide skrev:
jag förstår inte, hur lyckas dom lura? liksom man ser ju om pengarna har kommit in via paypal?

Dom skickar med en länk till en falsk Paypal sida, där det ser ut som att pengarna finns där. Sen när affäen är gjord så finns inte den sidan mer.

OM jag förstått saken rätt.

Vad säger paypal om detta?

Mitsubishi GT 3000 "Twin turbo" (1993)
Richtenb
28 september 2011 · 1 365 Inlägg

ja på ett ungefär de låtsas ha betalat in en summa till ditt paypal konto för ex frakt, de hoppas sedan att du ska vara dum nog att överföra pengar från ditt konto till någon "kurir" motsvarande den låtsas summan de har satt in på ditt paypalkonto. Summan finns naturligtvis inte om du kollar på ditt riktiga paypal konto. 


gamlingen skrev:

Rapide skrev:
jag förstår inte, hur lyckas dom lura? liksom man ser ju om pengarna har kommit in via paypal?

Dom skickar med en länk till en falsk Paypal sida, där det ser ut som att pengarna finns där. Sen när affäen är gjord så finns inte den sidan mer.

OM jag förstått saken rätt.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
gamlingen
28 september 2011 · 5 198 Inlägg

Rapide skrev:

gamlingen skrev:

Rapide skrev:
jag förstår inte, hur lyckas dom lura? liksom man ser ju om pengarna har kommit in via paypal?

Dom skickar med en länk till en falsk Paypal sida, där det ser ut som att pengarna finns där. Sen när affäen är gjord så finns inte den sidan mer.

OM jag förstått saken rätt.

Vad säger paypal om detta?

Ring och fråga... näe antar att dom inte gillar det.. men vad kan dom göra.. förutom att polisanmäla dom..

F-Tar
28 september 2011 · 1 335 Inlägg

Ja hade en precis likadan skubbe som han skrev på inlägg #81. Så sjukt att dom tro att man ska gå på de, samma visa me afrika å de, jävla idioter tror dom man e efterbliven eller. sälj aldrig en bil då köparen inte kan komma faco to face. idioter dom e.

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
tobbe456
28 september 2011 · 335 Inlägg

Som skrivet tidigare så behöver dom inte ens skicka en fejkad sida, pengarna betalas verkligen in till ditt konto, säg 100 000:- + 10-15000 extra för "frakten" dessa pengar skall du föra över till fraktbolaget eller liknande.
I vissa fall betalar du också in HELA beloppet till ett fraktbolag som sedan blåser dig totalt..   dom riktiga idioterna går på denna bluff wink

När pengararna för frakten är överflyttade kontaktas du av paypal som säger att överföringen till ditt konto gjordes med en check utan täckning eller ett stulet kreditkort eller liknande, dvs den är inte tillåten och den banken vill ha tillbaka pengarna (115000:-) de fungerar ju inte bra alls, för du har ju bara  100,000:-  kvar. Så bangbang, du är blåst på 15 000:-

(detta är bästa scenariot, har du bränt resten av cashen så är du ju djupare i skiten wink )

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
Andromeda Rumpmas
28 september 2011 · 3 860 Inlägg

Rapide skrev:
jag förstår inte, hur lyckas dom lura? liksom man ser ju om pengarna har kommit in via paypal?

Och sen kan man ju fundera på om folk som är intresserade av bilar nästintill går på det (dyker ju upp en del trådar om det här) hur många finns det då som inte kan något om bilar eller bilaffärer som går på det? Det är nog ganska lukrativt. Skicka ut automatiskt till alla som har annons på Blocket, och dra in typ 10k på var tusende annons. Det blir en del pengar om man så bara lurar en på tusen.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Laxtal
28 september 2011 · 1 Inlägg

Var tvungen att skaffa ett login när jag såg tråden.
Fick detta sms idag från laura.spon2
I just view your Auto blocket.se.is this still available for sale?Please Reply to my email: williamjoe11614@gmail.com Thanks

PS Jag har inte stavat fel eller missat några mellanslag, det var den stavningen...DS

F-Tar
28 september 2011 · 1 335 Inlägg

dom börjar alltid så, genom ett sms från nån sida. det varnar blocket för innan man lägger in annonsen. nigeriabreven

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
saab_sonett Handledare
28 september 2011 · 1 481 Inlägg

En som klarade sig med ett nödrop.......
http://na.se/nyheter/askersund/1.137342 … -blasa-kia

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang