Är Saab fortfarande svårsålda nu?

Memme I'am AWESOME..
28 mars 2011 · 2 783 Inlägg

Hallå,

Planerna på att köpa bil växer stort, och Saab som jag verkligen älskar ser jag att man kan få fina under 20 000 mil på mätaren BILLIGT.. Då är jag ute mest efter 9-3 / 9-5 bilarna med över 185hk/aero och ser att de ligger många ut!

Hur är andra handsvärdet egentligen på dessa ? Och tror ni man kan pruta mycket på plats?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Rensvinf
28 mars 2011 · 528 Inlägg

du säger ju själv att du hittar fina objekt till billiga priser; svarar du då inte också på din fråga om andrahandsvärdet?
när det gäller värdet på bilen vid ättestupan - så är det ju nog enklare för då faller nog SAABen som nästan alla andra dussinbilar ner mot skrotvärdet.  Men uppenbarligen är de "billiga".

heltsonika Rebel with a cause
28 mars 2011 · 224 Inlägg

Jag håller med Rensvinf. Du får en hel del bil för pengarna men du måste ha i åtanke att bilen håller värdet som en rostig kakburk.

trippelturbo Trucker
28 mars 2011 · 2 710 Inlägg

Saab är INTE svårsålda! Vi vet alla att Saab ger mest för pengarna o NEJ du kan tyvärr inte hitta en Aero (vare sig 9-3 eller 9-5) under 20k på mätaren "BILLIGT". Dom flesta Aerona har gått sina mil o kostar fortfarande sina pengar! för 50,000kr får du en fin 9-3 Aero, kanske ej gått 10´mil men 17-18 smile

Just 9-3 Aero är en sådan bil att dess ägare oftast inte vill bli av med dom och det är många som är efter dom, och därför faktiskt ganska hög andrahandsvärde i förhållande till en Boxter (som vissa högvärderar så mkt..)

Fart missbrukare
Rquired Allmänt envis
28 mars 2011 · 12 512 Inlägg

Frågan du ställer är egentligen "Litar ni potentiella Saab-spekulanter på att Saab överlever och att deras bilar är bra". Och svaret är uppenbart: Nej.

-Saab är trevliga bilar, till ett bra pris dessutom. Men är de "mest bil för pengarna"? Det beror på marknaden och svaret är helt klart: Nej. Om folk hade tyckt så hade både nya och begagnade Saab varit eftertraktade i en helt annan omfattning.

-Är Saab ett vettigt val? Nu kommer jag få höra detta, men: Nej.
*Saab håller sämre än medelbilen, det finns det hur mycket statistik som helst som visar på.
*Saab har många fällor begagnatspekulanten måste se upp med, det är bland annat därför Teknikens Värld´s begagnatexpert Mikael Stjerna i en artikel om "Vettiga begagnatköp" skrev "Köp kvalitet, det lönar sig. Men undvik Saab".
*Saab är dyrare än medelbilen i underhåll, vilket tillsammans med ett större behov av underhåll än medelbilen gör den dyrare att äga än medelbilen.
*Det finns en väldigt massa alternativ till Saab, bilar som gör samma uppgift som en Saab till en lägre kostnad och är mer tillförlitlig. Volvo, Bmw, Nissan, Honda, Audi (Beror på modell), Lexus...
*Saab har en intressant karaktär, men det är knappast ett argument som kan sorteras under "vettigt" och uppenbarligen ett argument inte allt för många begagnatköpare bryr sig om.
*Saab har ett dåligt utbud av modeller, och dessa drogs det ut på löjligt länge så att en 2005--> Saab 9-5 är en hopplöst omodern bil och ett dåligt köp jämfört med de betydligt modernare konkurrenterna.
*Saabs modeller var i mångas ögon inte ens som nya lika bra som konkurrenterna. Vad baserar jag detta på? Jo det faktum att de sålde inte bra.
*Saab dras med en looser-stämpel, eftersom folk tror att Saab gått eller går omkull snart får Saab-ägare självklart höra detta. I mina ögon är det skitsnack, men kom ihåg att vi lever i Sverige och att den genomsnittlige svensken är småfeg: Man köper inget som sticker ut och en Saab sticker dels ut och kräver dels en omfattande förklaring vid släktträffen. Detta har fått flera att strunta i att köpa en Saab (Eller en Alfa Romeo etc, men nu var det Saab som var aktuell), tro mig.

Det är inte särskilt svårt att inse att Saab är en bil som många inte kan tänka sig att köpa. Det är dessutom ett märke med problem vilket gör att många är rädda att köpa bilarna på grund av eventuell värdeminskning och framtida problem med tillgången av reservdelar. Detta är ett icke-exsiterande problem, folk som har koll vet att reservdelstillgången kommer finnas kvar.

Men faktum är att ovanstående nackdelar ligger Saab till last och många tror att märkets nerläggning kommer vålla problem. Märket är alltså inte eftertraktat, och inte särskilt lättsålt.

Och var vänlig och läs nu noga: Att Saab inte kan kallas som ett absolut vettigt val betyder inte att Saab är en dålig bil.


Sedan undrar jag om "Bmwgrabben" och någon till egentligen själva är osäkra på om de föredrar pojkar eller flickor? Eftersom ni verkar tro att sexualiteten beror på vad för bil man kör? Heltsonika kör en Porsche, det är ett varumärke ni och alla andra drömmer om att äga så sluta vara avundsjuka, erkänn detta och återgå till ämnet. För skall vi gå på fördomar, hur manlig är en Saab? Skall det vara på det viset har Saab alltid haft ett gay-rykte kring sig, självklart inget att bry sig om av samma anledning som för Porschen ovan men envisas ni får ni vara konsekventa och lägga Saab i samma kategori som Boxster

Senast redigerat av Rquired (28 mars 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 mars 2011 · 17 603 Inlägg

Håll er till ämnet...

Själv undviker jag Saab även om jag faktiskt har en gammal sådan... Den gillar att stå i värmen på verkstad men då pratar vi om en bil som är 14år gammal.

Tror Saabar blivit lite bättre på senare år? Rätta mig om jag har fel. Ska du ha en med under 20 tmil så är det väl ok? Kanske ryktet gör att de är hyggliga bilar till en riktigt bra peng? En 9-5 Sedan är dock svårsåld. Så är det bara. Ska man ha en sån så ska det vara billigt!

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Knugcab
28 mars 2011 · 5 111 Inlägg

Sedan så får man ju tänka litegrann på att skilja på värdeminskningen i kronor och på värdeminskningen i procent.

Köper jag en bil för 60 000 kr som jag får GE bort den dagen jag byter så kommer den ha haft en betydligt större värdeminskning i procent än om jag köper en bil för 120 000 kronor som jag får 50 000 kr för den dagen jag byter.

Men det är ändå 60 000 kronors bilen som kommer att ha varit billigast att äga ur värdeminskningssynpunkt.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Memme I'am AWESOME..
28 mars 2011 · 2 783 Inlägg

Prisklassen jag taenker nu pa e  mellan 20-60k ... smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Memme I'am AWESOME..
28 mars 2011 · 2 783 Inlägg

Aa, fast en 04-05 ligger runt 70-90k ju.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Pendulum
28 mars 2011 · 1 298 Inlägg

Köpte min 9-3 precis när det sket sig med Koenigseggaffären och då stog dem lågt! Idag drygt ett år senare så står min i ungefär samma värde som då vilket iallafall inte tyder på någon negativ trend. Men det är bara ett exempel. Kan ju vara så att andra saabmodeller sjunkit.

Mvh Christian

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Sharky
28 mars 2011 · 10 287 Inlägg

Bra att du vaknade och insåg nivån på larvet. Nu hoppas jag att även andra inser att man enkelt kan tappa all slags credit genom att hålla på att larva sig.

Upp med nivån tack!

Göran
Moderator


heltsonika skrev:
Moderatorn kan ta bort mitt tidigare inlägg så att vi slipper tramset.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
28 mars 2011 · 1 594 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Saab är INTE svårsålda! Vi vet alla att Saab ger mest för pengarna o NEJ du kan tyvärr inte hitta en Aero (vare sig 9-3 eller 9-5) under 20k på mätaren "BILLIGT". Dom flesta Aerona har gått sina mil o kostar fortfarande sina pengar! för 50,000kr får du en fin 9-3 Aero, kanske ej gått 10´mil men 17-18 smile

Jodå det kan man visst det! Jag gav under 30-tusen för min -01 Aero kombi skatt/bes utan några större fel som inte ens rullat 18-tusen mil. Den är snudd på fullutrustad med tom. taklucka så visst finns dom.

Senast redigerat av hotrodder (28 mars 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Andromeda Rumpmas
28 mars 2011 · 3 860 Inlägg

heltsonika skrev:
Jag håller med Rensvinf. Du får en hel del bil för pengarna men du måste ha i åtanke att bilen håller värdet som en rostig kakburk.

För en bil för mindre än 20k är väl värdeminskningen helt ointressant. Det intressanta är väl hur länge man kan köra bilen innan den ser förjävlig ut eller kostar för mycket att reparera, och det klarar nog en og9-3 i bra skick några år till. Det är väl ändå inga bilar i den prisklassen man tänkt sig sälja innan man kört dom i graven.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Garfield
28 mars 2011 · 1 019 Inlägg

Rquired skrev:
*Saab håller sämre än medelbilen, det finns det hur mycket statistik som helst som visar på.

Om detta nu stämmer så borde det inte vara några problem för dig att presentera några exempel på denna statistik för att stödja dina påståenden?

Slash Saabifierad
28 mars 2011 · 2 026 Inlägg

Egentligen är det enbart folk som precis köpt en Saab eller sålt en Saab som kan uttala sig om den är svårsåld/köpt eller ej wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
trippelturbo Trucker
28 mars 2011 · 2 710 Inlägg

Problemet är att det är många som uttalar sig negativt om Saab utan att ens ha suttit i en, i princip. Sen så går rykten väldig snabbt.. wink Saab är i mitt tycke väldig fina bilar som ger mest för pengarna på marknaden. Volvo och tyska bilar är otrolig fina o sköna bilar, men att hitta en S60 T5 eller BMW 328/330 för 30k är ju uteslutet. Sen är det faktiskt så att det har med o göra hur en bil är SKÖTT, är den bra skött spelar de inge roll om det är en Mitsubishi eller BMW, o tvärtom om den är dåligt skött.

Som sagt, rykten wink "saab är dålig"

Fart missbrukare
lingua
28 mars 2011 · 2 271 Inlägg

Pendulum skrev:
Köpte min 9-3 precis när det sket sig med Koenigseggaffären och då stog dem lågt! Idag drygt ett år senare så står min i ungefär samma värde som då vilket iallafall inte tyder på någon negativ trend. Men det är bara ett exempel. Kan ju vara så att andra saabmodeller sjunkit.

Mvh Christian

Samma med min, om man jämnför bilar med samma miltal på blocket nu 15 månader senare
har priset knappt rört sig.
Dock ska vi ha i åtanke att aeron sjunker inte lika mycket då dom är polulära.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
lingua
28 mars 2011 · 2 271 Inlägg

Garfield skrev:

Rquired skrev:
*Saab håller sämre än medelbilen, det finns det hur mycket statistik som helst som visar på.

Om detta nu stämmer så borde det inte vara några problem för dig att presentera några exempel på denna statistik för att stödja dina påståenden?

Det skulle du aldrig sagt, nu kommer romanen snart.smile
Nej men Rquired brukar faktiskt ha bra koll på vad han snackar om, även om
förkärleken till tyskarna lyser igenom.smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 mars 2011 · 17 603 Inlägg

I egenskap av bilhandlare fram till 07/08 och sålde/bytte in cirka 3-4 bilar i veckan så påstår jag följande:
- Saabar VAR dåliga! Tror att en halvgammal 04-05 och framåt kan vara ett bra köp efter vad jag hört av gamla kollegor.
- Vi bytte gärna in Audi av samma årsmodeller till bra pris. Dessa krånglade lika mycket...
- En Saab för 20-30 lappar är nog ingen god idé...

Skulle själv kunna tänka mig att köpa en 9-5 Kombi (Sedan går inte att sälja) av nyare modell då ryktet ligger och håller kvar priserna i de lägre regionerna.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rquired Allmänt envis
28 mars 2011 · 12 512 Inlägg

BMWgrabben skrev:

Garfield skrev:

Rquired skrev:
*Saab håller sämre än medelbilen, det finns det hur mycket statistik som helst som visar på.

Om detta nu stämmer så borde det inte vara några problem för dig att presentera några exempel på denna statistik för att stödja dina påståenden?

+1

Det finns mängder med trådar där Saab jämförs med andra märken och är du intresserad av statistik är det dit jag hänvisar dig. Denna tråden handlar om varför folk inte köper en Saab, och även om Saab så gör Sveriges pålitligaste bilar så spelar det överhuvudtaget ingen roll för de potentiella kunderna får aldrig denna informationen.

-Folk tror Saab inte håller.
-Om Saab var pålitligt, billigt och bättre än konkurrenterna. Då hade också Saab sålt många bilar, både historiskt och i nutid. Eller ni finner inte detta rimligt, utan tror att Saab från början aldrig fick en chans? Detta märke som en gång i tiden faktiskt drog kunder från Porsche 911 i bland annat USA (Saab Turbon)?

Det är allt vi behöver veta i denna tråd och mer tänker jag inte skriva om just det ämnet för varken jag eller ni(?) vill att denna tråden flyttar fokus från "varför Saab är svårsålt" till "Saab vs. konkurrenterna" som så många andra trådar gjort.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang