Köpråd: Letar snabb bil för under 10 000kr

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 april 2011 · 17 502 Inlägg

En Civic / CRX kanske? De tål ju en del. Lätta bilar och snurra på över 100 hk med god marginal. Givetvis får man inga praktexemplar för dessa pengar men du vill väl ha en bil NU! Du ska ha med dig någon som tar ner dig på jorden när du köper! Ofta råkar man på bilar på blocket som ägaren bara haft nån vecka eller så. Bilhandlare... De säger precis vad som helst för att få sålt bilen. Tänk på det! Sen om den kokar i första bästa kö så skiter de i vilket. Kolla noga... provkör länge.

Har vid fler än ett tillfälle råkat ut för säljare som blivit mer än lovligt nervösa när man låter bilen så länge på tomgång. En stängde till och med av bilen medans vi pratade. "Tänk på miljön" sa han. Visst... Startade igen och sa "nu åker vi" Sen frågade jag om den går varm. "Neeeej..?" "Inte vad jag märkt" Satt länge och gasade och pratade om ditt å datt. Till slut kokade saab-fan... Fick billigt.

Själv är bäste dräng alltså. Ska du ha en bil för 10 lappar så ska du självklart titta på en för 13000:- minst! Ha med dig cash för man vet aldrig. 2 bilar som ryms i din budget tror jag:

http://www.blocket.se/pitea/Honda_CRX_3 … amp;last=1
http://www.blocket.se/goteborg/Honda_ci … amp;last=1

Den senare är nära mig om du vill ha en förhandstitt utan att åka själv.

Mvh
Alexander
Fd. Bilhandlare

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Crille-swe
29 april 2011 · 50 Inlägg

tack för tipsen smile Civic känns lite liten och CRX är för ful haha.

Golf mk2 4 dörrars känns nästan i minsta laget. Polaren har en Civic och tycker man känner sig rejält instängd i baksätet.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
29 april 2011 · 3 929 Inlägg

Ska du sitta i baksätet och köra eller? smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 april 2011 · 10 427 Inlägg

Måste ju få plats med vapen och grejer om man ska göra lite drive-by shootings på rivaliserande gäng eller liknande wink wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Crille-swe
29 april 2011 · 50 Inlägg

Neh men tänker på dom som åker med haha. Full bil blir det var och varannan helg.

Off topic: Gled du nå på V-ås stationen med mustangen nå förra helgen elr den innan?


Edit: haha true that Steifan!

Senast redigerat av Crille-swe (29 april 2011)

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
29 april 2011 · 3 929 Inlägg

Jo det gör jag de flesta helger! smile

Men ska du ha folk i baksätet är det nog Saab 900/9000 Turbo som gäller. Stora och rymliga bilar med effekt.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Crille-swe
29 april 2011 · 50 Inlägg

Du kanske har sett mig då :p jag glider oftast i denna fast röd
http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=%2Fmnt%2Fnewftp%2Fbiltorgetimage%2Fcars%2Fw%2Fwbx158.jpg&width=275

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
29 april 2011 · 3 929 Inlägg

Inte för att vara taskig men ser ut som vilken Saab som helst big_smile
Isåfall borde frågan komma till dig, då borde du sett mig i min Saab 9000 som är vit och den mattaste bilen som världen någonsin har beskådat XD
Bara komma fram och prata om du inte är så blyg wink Håller hus en del i Hallsta också på grund utav min nördiga andra hobby, radiostyrt smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Scorn89 Archmage of the entire universe
29 april 2011 · 281 Inlägg

Crille-swe skrev:
tack för tipsen smile Civic känns lite liten och CRX är för ful haha.

Golf mk2 4 dörrars känns nästan i minsta laget. Polaren har en Civic och tycker man känner sig rejält instängd i baksätet.

ska du ha en stor och rymlig bil som samtidigt är snabb så får du nog lägga på mer än 10k kan jag lova. försök hitta en mindre bil som golf eller civic och lätta den på allt som går. då kommer du ha en relativt snabb bil för pengarna....

detta är en signatur. det finns många olika, men detta är min.
Saab 900 GL "Stål-Ulla" (1983)
zemet
29 april 2011 · 4 041 Inlägg

jonnielahti skrev:
Saab 9000 alla gånger om de handlar om 10k, mycket bränslesnålare än t.ex. volvo 850
min cse drar 40 liter mellan Stockholm och Örnsköldsvik (~56mil) och jag erkänner att jag har svårt med att hålla hastighetsgränsen på 100-110-120 bitarna.

Kan bara hålla med, saab 9000 är bästa bilen man kan köpa med en budget på 10k. Snabb säker stor och fin att köra. Synd att dom är FWD och rostar ganska lätt bara.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
29 april 2011 · 4 041 Inlägg

jonnielahti skrev:

zemet skrev:

jonnielahti skrev:
Saab 9000 alla gånger om de handlar om 10k, mycket bränslesnålare än t.ex. volvo 850
min cse drar 40 liter mellan Stockholm och Örnsköldsvik (~56mil) och jag erkänner att jag har svårt med att hålla hastighetsgränsen på 100-110-120 bitarna.

Kan bara hålla med, saab 9000 är bästa bilen man kan köpa med en budget på 10k. Snabb säker stor och fin att köra. Synd att dom är FWD och rostar ganska lätt bara.

jamen ska de va en snabb bil så e ju framhjulsdrift skönare tongue
rostiga e ju dem som inte är skötta! min bil hade inga skärmkanter fram när jag köpte den tongue
finns ju en som. ev kan fixa i glasfiber nu med, men lite rost spelar ingen större roll mot vad 9000 har att erbjuda som 16 ventiler som standard, 2,0i med 131hk, 2,3i med ~150 hk . Sen har vi lättryckarna på 150 resp 170hk, fulltryckarna på 185 resp 200hk aeron på 225 och den omtalade v6 32ventilare på 210hk tongue

bränslesnålast är modellerna runt -94 till -98 med trionic 5.5 motorstyrning, finns även sk. bränsleoptimeringsprogram till dessa som sänker bränslekostnaden ännu mer och ger ett gäng
extrapollar!

Jo men hur skötta brukar bilar för 10000 kr vara då? 9000 rostar ganska mycket mer än 7/940, det är iaf min erfarenhet.

Varför är det skönare med fwd om bilen är snabb? Min far ägde en 9000 "aero"(fanns tydligen inte aero på 91ans cs) Fullutrustad och trimmad till ca 300 hk. Den var inte alls rolig på låga växlar pga tourqe steer, Motorväg och 90 vägar osv var det ju jätterolig med 300 hk men låga växlar var ingen höjdare. Äckligt som fan när framhjulen börjar slira mitt i en omköring, men det är väll lite av en vanesak kanske. Jag tycker bara det är roligt om det skulle hända med min RWD men är kanske som sagt en vanesak.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
29 april 2011 · 4 041 Inlägg

jonnielahti skrev:
rwd vs fwd kan man diskutera hur länge som helst, även så med rostmängden, men 9000 känns lagom bra om man ser på bränsleförbrukning säkerhet mm.

Precis:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Crille-swe
29 april 2011 · 50 Inlägg

Ingen som har en kommentar på BMW 525 E34(elr starkare motor)? tongue

9000 verkar nice men om jag ska va helt ärlig så föredrar man ju bakhjulsdrift men eftersom det är första köpet så får man väl ta den finaste/snabbaste man kan hitta smile

Thunderbird88 skrev:
Inte för att vara taskig men ser ut som vilken Saab som helst big_smile
Isåfall borde frågan komma till dig, då borde du sett mig i min Saab 9000 som är vit och den mattaste bilen som världen någonsin har beskådat XD
Bara komma fram och prata om du inte är så blyg wink Håller hus en del i Hallsta också på grund utav min nördiga andra hobby, radiostyrt smile

Shame on you! 9-5 Vector e inte så vanliga ;p Har inte lagt märket till ngn matt 9000 haha

Senast redigerat av Crille-swe (29 april 2011)

Rquired Allmänt envis
29 april 2011 · 12 512 Inlägg

En E34 för 10.000:- är med stor sannolikhet hård eller till och med slutkörd, de friska ligger oftast markant högre i pris, jag tror inte du skall satsa på en sådan för en icke frisk bil riskerar att bli en dyr historia. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 april 2011 · 13 748 Inlägg

Crille-swe skrev:
tack för tipsen smile Civic känns lite liten och CRX är för ful haha.

Golf mk2 4 dörrars känns nästan i minsta laget. Polaren har en Civic och tycker man känner sig rejält instängd i baksätet.

har använt min gamla mk2 2dörrars som familjenbil i ett antal år
till och från och det har aldrig varit ett problem att få plats smile

köppte den 2005 då var min dotter 2år så barnvagnar och bröte skulle man ha med barnstolar
så att köra med 4st fullvuxna är inte ett direkt problem
visst man bör inte vara 2meter lång men sitter jag normalt fram så får jag även plats hur lätt som helst bak
är 1.83 och väger över 100kg inga probs alls

iof får jag även plats vättigt i en Vw Lupo oxå både fram och bak..smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
ThomasRamsten
29 april 2011 · 195 Inlägg

BMW 525 e34 är riktigt fina bilar som går hyffsat bra också. Jag har själv en e34 vanos, och innan jag slängde in all stereo så var den pigg, den går ju inte dåligt nu men det är ju inget som man har för att åka snabbt med direkt:p
men en e34 och lätta som fan så kan du få roligt:)
Och dom är riktigt sköna att köra och är enligt mig riktigt snygga!smile

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
30 april 2011 · 3 929 Inlägg

Crille-swe skrev:
Ingen som har en kommentar på BMW 525 E34(elr starkare motor)? tongue

9000 verkar nice men om jag ska va helt ärlig så föredrar man ju bakhjulsdrift men eftersom det är första köpet så får man väl ta den finaste/snabbaste man kan hitta smile

Thunderbird88 skrev:
Inte för att vara taskig men ser ut som vilken Saab som helst big_smile
Isåfall borde frågan komma till dig, då borde du sett mig i min Saab 9000 som är vit och den mattaste bilen som världen någonsin har beskådat XD
Bara komma fram och prata om du inte är så blyg wink Håller hus en del i Hallsta också på grund utav min nördiga andra hobby, radiostyrt smile

Shame on you! 9-5 Vector e inte så vanliga ;p Har inte lagt märket till ngn matt 9000 haha

För mig är det Saab som Saab big_smile Och nej, trodde väl det wink Hihi

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Kigge90
29 augusti 2013 · 250 Inlägg

En bil som räcker för bli av med kortet ofast inte sönder körda. Men en alfa romeo 164 med den vassa busso sexan
Har bara gott att säga om dessa bilar. Skulle vilja säga är lätt en klass över volvos 960.
Rek på spec

Modell 164
Motor 180 hk
V6 12 ventiler  kostar kaffe pengar.

Och håller man efter bilen så har du en bra vagn.

Om något funkar skruvar genast isär kolla vad felet är :D
Volvo 960 (1997)
Holmstrom1
30 augusti 2013 · 193 Inlägg

skaplig tråd-bump smile lätt å glömma

Chn90 skrev:
En bil som räcker för bli av med kortet ofast inte sönder körda. Men en alfa romeo 164 med den vassa busso sexan
Har bara gott att säga om dessa bilar. Skulle vilja säga är lätt en klass över volvos 960.
Rek på spec

Modell 164
Motor 180 hk
V6 12 ventiler  kostar kaffe pengar.

Och håller man efter bilen så har du en bra vagn.

Mercedes 300ce "Direktören" (1992)
Mercedes 190e 2.3 "Feten" (1991)
peegee Forummoderator
30 augusti 2013 · 2 924 Inlägg

Chn90 skrev:
En bil som räcker för bli av med kortet ofast inte sönder körda. Men en alfa romeo 164 med den vassa busso sexan
Har bara gott att säga om dessa bilar. Skulle vilja säga är lätt en klass över volvos 960.
Rek på spec

Modell 164
Motor 180 hk
V6 12 ventiler  kostar kaffe pengar.

Och håller man efter bilen så har du en bra vagn.

Alltid bra att vara hjälpsam men är du medveten om att du svarade på en tråd som senast var besvarad 2011-04-30 (2 år och 4 månader sedan) ?

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang