2528
Sök

Roterande eller oscillerande polermaskin?

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
5 september 2011
#21
Man ska dock ta kraftigt i beaktande att Arbetsmiljöverket rekommendera på sin höjd 1-2 timmars arbete med oscillerande för att det slår sönder som fina blodkärlsen i händerna.
Senast redigerat av Jill (5 september 2011)


772 Inlägg
5 september 2011
#22
DanneGTV6 skrev:
NiKeMaN skrev:
DanneGTV6 skrev:
Haha polera bort repor med en dubbeltrissig maskin? Ni skojar väl? Killen kommer ju få köra den där maskinen tills bara handtaget är kvar smile

Hoppas du skojjar? Det är varken omöjligt, svårt eller tungjobbat. Kanske handlar om vilka medel man kör med? Väljer man Meguiars så kanske man får problem dock wink Men både Lahega, 3M och Menzerna löser det riktigt fint.

Jag antar att du syftar på biltemas blåa oscilerande maskin eller nåt liknande från claes ohlsson. Reporna kan se ut att vara borta tills man spritar lacken. Om du du kan polera bort tvättreporna på min bil med en sån maskin så går jag gärna en kurs hos dig för då är du fan kung!!

Du är mer än välkommen till Växjö för en kurs då.
Använder oscilerande polermaskin varje dag på bilar med mer eller mindre tvättrepor.
Funkar inte ett medel på reporna tar jag lite grövre medel, funkar inte det så använder jag enkelmaskin med rätt medel.
Handlar inte jätte mycket om vilken maskin du använder, utan mer vilket medel du använder när du ska ha bort tvättrepor.
Till grövre repor så kan enkelmaskinen spara tid, men då kan man lätt förstöra lacken också. Speciellt på plastdetaljer och veck i plåt osv.

1 045 Inlägg
5 september 2011
#23
plocka repor med dubbel trissa typ biltema är inga problem alls,, inte efter spritning heller,,


Entreprenör
1 286 Inlägg
5 september 2011
#24
DanneGTV6 skrev:
NiKeMaN skrev:
DanneGTV6 skrev:
Haha polera bort repor med en dubbeltrissig maskin? Ni skojar väl? Killen kommer ju få köra den där maskinen tills bara handtaget är kvar smile

Hoppas du skojjar? Det är varken omöjligt, svårt eller tungjobbat. Kanske handlar om vilka medel man kör med? Väljer man Meguiars så kanske man får problem dock wink Men både Lahega, 3M och Menzerna löser det riktigt fint.

Jag antar att du syftar på biltemas blåa oscilerande maskin eller nåt liknande från claes ohlsson. Reporna kan se ut att vara borta tills man spritar lacken. Om du du kan polera bort tvättreporna på min bil med en sån maskin så går jag gärna en kurs hos dig för då är du fan kung!!

Verkar vara fler än jag som tycker att det fungerar bra.... wink

Men jo. Jag är upplärd med Clas Ohlssons CO-TECH maskin för 399 eller vad den kostar och den fungerar bra för sitt ändamål. Har dock kört mycket med TopTool maskinen nu på senare år och den är ju betydligt kraftigare och starkare att arbeta med. Men att köpa en maskin för 6-7000:- är inget jag med gott samvete kan rekommendera en nybörjare då man kan uppnå liknande resultat med en Co-Tech fast man får lägga ner lite mer arbete.

// Niklas Johansson

253 Inlägg
6 september 2011
#25
Som nämnt ovan, repor med Toptool och rätt medel är inga problem, fördelen med toptool i jämförelse med enkelroterade är att den inte bygger nånstans i närheten av samma värme lika fort så man kan polera samma yta längre.


270 Inlägg
6 september 2011
#26
NiKeMaN skrev:
DanneGTV6 skrev:
NiKeMaN skrev:

Hoppas du skojjar? Det är varken omöjligt, svårt eller tungjobbat. Kanske handlar om vilka medel man kör med? Väljer man Meguiars så kanske man får problem dock wink Men både Lahega, 3M och Menzerna löser det riktigt fint.

Jag antar att du syftar på biltemas blåa oscilerande maskin eller nåt liknande från claes ohlsson. Reporna kan se ut att vara borta tills man spritar lacken. Om du du kan polera bort tvättreporna på min bil med en sån maskin så går jag gärna en kurs hos dig för då är du fan kung!!

Verkar vara fler än jag som tycker att det fungerar bra.... wink

Men jo. Jag är upplärd med Clas Ohlssons CO-TECH maskin för 399 eller vad den kostar och den fungerar bra för sitt ändamål. Har dock kört mycket med TopTool maskinen nu på senare år och den är ju betydligt kraftigare och starkare att arbeta med. Men att köpa en maskin för 6-7000:- är inget jag med gott samvete kan rekommendera en nybörjare då man kan uppnå liknande resultat med en Co-Tech fast man får lägga ner lite mer arbete.

Att köpa en Ferrari är inget jag rekommenderar, då man kan uppnå samma resultat med en gammal Skoda, fast man får lägga ner lite mer arbete.

Entreprenör
1 286 Inlägg
6 september 2011
#27
DanneGTV6 skrev:
Att köpa en Ferrari är inget jag rekommenderar, då man kan uppnå samma resultat med en gammal Skoda, fast man får lägga ner lite mer arbete.

Bra jämförelse där proffset. wink



or not.

// Niklas Johansson

253 Inlägg
6 september 2011
#28
DanneGTV6 skrev:
NiKeMaN skrev:
DanneGTV6 skrev:

Jag antar att du syftar på biltemas blåa oscilerande maskin eller nåt liknande från claes ohlsson. Reporna kan se ut att vara borta tills man spritar lacken. Om du du kan polera bort tvättreporna på min bil med en sån maskin så går jag gärna en kurs hos dig för då är du fan kung!!

Verkar vara fler än jag som tycker att det fungerar bra.... wink

Men jo. Jag är upplärd med Clas Ohlssons CO-TECH maskin för 399 eller vad den kostar och den fungerar bra för sitt ändamål. Har dock kört mycket med TopTool maskinen nu på senare år och den är ju betydligt kraftigare och starkare att arbeta med. Men att köpa en maskin för 6-7000:- är inget jag med gott samvete kan rekommendera en nybörjare då man kan uppnå liknande resultat med en Co-Tech fast man får lägga ner lite mer arbete.

Att köpa en Ferrari är inget jag rekommenderar, då man kan uppnå samma resultat med en gammal Skoda, fast man får lägga ner lite mer arbete.

Ska du däremot jobba dagar i ända med en skoda så är du sjukskriven efter ett par år, prova mata på en vecka med Toptool i jämförelse med Julas maskin och hör av dig sen wink


772 Inlägg
6 september 2011
#29
DanneGTV6 skrev:
NiKeMaN skrev:
DanneGTV6 skrev:

Jag antar att du syftar på biltemas blåa oscilerande maskin eller nåt liknande från claes ohlsson. Reporna kan se ut att vara borta tills man spritar lacken. Om du du kan polera bort tvättreporna på min bil med en sån maskin så går jag gärna en kurs hos dig för då är du fan kung!!

Verkar vara fler än jag som tycker att det fungerar bra.... wink

Men jo. Jag är upplärd med Clas Ohlssons CO-TECH maskin för 399 eller vad den kostar och den fungerar bra för sitt ändamål. Har dock kört mycket med TopTool maskinen nu på senare år och den är ju betydligt kraftigare och starkare att arbeta med. Men att köpa en maskin för 6-7000:- är inget jag med gott samvete kan rekommendera en nybörjare då man kan uppnå liknande resultat med en Co-Tech fast man får lägga ner lite mer arbete.

Att köpa en Ferrari är inget jag rekommenderar, då man kan uppnå samma resultat med en gammal Skoda, fast man får lägga ner lite mer arbete.

Fast jag skulle ju då alltid rekommendera människan att köpa ferrarin istället för skodan om det står mellan dessa två. Likaså skulle jag rekommendera TopTolen mot Co-Tech om amatören stod och valde mellan dessa.
Men om man nu ska testa på att polera och aldrig gjort det förut så kan det vara bättre att slänga 299kr i sjön än 6999kr.
Precis som i fallet med Ferrarin och skodan. Ska du köpa första bil som du med stor sannolikhet kommer att smälla så kan en skoda för 11999kr vara bättre än en Ferrari för 1999999kr. tongue

Entreprenör
1 286 Inlägg
6 september 2011
#30
Så förbannat dumma jämförelser ni tar upp här.

En "normal" lagom bilintresserad människa som har kommit på att han vill lära sig att polera lite själv istället för att lämna in bilen för dyra pengar. Denna person vill komma lite billigare undan, samtidigt som denne själv vill göra jobbet och då också få känna glädjen när man rullar ut sin nyrekondade bil i naturen igen från rekondhallen.

Då är det knappast aktuellt för denne samma person att köpa en TopTool maskin för 6995:- och medel och trissor för ytterligare 1500:-
Denna person ska använda prylarna en eller kanske två gånger per år. Är det då motiverat att rekommendera denna nybörjare som vill testa på något nytt att köpa en maskin för 6995:- istället för 399:- när dom gör samma jobb - men man sparar en timmas arbetstid med en TopTool kontra en Co-Tech?

Jag tycker det är jävligt trist att en del av er ser saker o ting på detta viset då alla inte har dom ekonomiska möjligheter som vissa andra har.

Börja med en maskin för 399:-. När man har lärt sig grunderna och hur det fungerar så kan man med gott samvete köpa en TopTool om man sedan så önskar.

// Niklas Johansson

357 Inlägg
6 september 2011
#31
Håller med Nikeman helt och fullt, även angående liknelsernas kvalitet:D

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

772 Inlägg
7 september 2011
#32
KaptenHaddock skrev:
Håller med Nikeman helt och fullt, även angående liknelsernas kvalitet:D

MVH/

Beror helt på hur man ser det.
Tänk dig om du köper en Ferrari istället för en Skoda, kommer du inte tycka det är mycket roligare att köra bil då? smile
Det är roligare att polera när man har bra maskin och slipper hårt jobb för samma resultat.

Skämt åsido, billig maskin är bäst när man ska testa sig för första gången.

Doctor Inside
36 Inlägg
Bilvårdstekniker
766 Inlägg
7 september 2011
#34
Felplacerad skrev:
Kurre_75 skrev:
Hejsan!

Jag tänkte putsa upp min gamla kärra nu när sommarn stundar (Röd 9-3 2006:a). Men. Eftersom jag aldrig har gjort det tidigare och inte ens vet om det är roligt har jag satt budgeten på MAX 1500kr. Men givetvis är det ju - ju billigare desto bättre.

Jag har aldrig använt en roterande så därför undrar jag om det är att rekommendera till amatörer? Eller är det bättre att börja med att köpa en billig oscillerande? Och därefter köpa något dyrare om jag fastnar för det/är nöjd med resultat.

Mina förslag:

Roterande polermaskin från Jula
1200w. Varv 500-3000.
Kampanjpris: 249:- (ord. 399:-)
http://www.jula.se/polermaskin-134789

En dubbeloscillerande från CoTech (Clas Ohlson)
350w. Varv 3200-7000kr.
Kampanjpris: 299:- (ord. 399:-)
http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =161225651

Das-6 PRO
En enkeltrissig oscillerande maskin.
850w. 2500-6000 rpm.
6 meter lång sladd.
Pris: 140£ (1450kr)
http://www.elitecarcare.co.uk/kestrel-d … e-pads.php

Det är väl kanske den sistnämnda som det är mest fräs i?
Ni får hemskt gärna komma med egna förslag, men detta är väl de mest populära. Den dubbeltrissiga från biltema är väl i stort sett samma maskin som Classe säljer? Men eftersom Classes är på kampanjpris valde jag att skriva den..

Budgeten på 1500kr är endast för maskinen. Bra medel är steg två och det tar jag sen...
Och jag vet att det förmodligen inte finns en enda missnöjd Flex-ägare i Sverige men tyvärr passar de inte mina ekonomiska ramar.

Mvh,
Kurre

Den första maskinen från Jula som du länkade har jag provat...Den orkar inte snurra när man sätter den mot bilen, haha så kass, slängde den i soporna direkt!

Största problemet med dessa billiga roterande är att dom saknar elektronisk varvtalsreglering? vilket resulterar i att den sjunker i varv vid belastning vilket inte en "proffsmaskin" gör.
Annars fungerar dessa klockrent för pengarna.

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

270 Inlägg
7 september 2011
#35
Man kan ju köpa en roterande maskin, och sen springa till skroten och köpa en gammal huv, dörr, skärm eller liknande att öva på.

NiKeMaN kommer naturligtvis hävda motsatsen big_smile

Entreprenör
1 286 Inlägg
7 september 2011
#36
DanneGTV6 skrev:
Man kan ju köpa en roterande maskin, och sen springa till skroten och köpa en gammal huv, dörr, skärm eller liknande att öva på.

NiKeMaN kommer naturligtvis hävda motsatsen big_smile

Visst kan man. Om man har tid. Utrymme. Och 3500:- att lägga på en vettig Flex-maskin framför att köpa en valfri "cyclo-kopia".

Och bara för att du kan polera en löst liggande huv betyder det inte att man kan/ska/bör köra vidare på sin bil. Rätt mycket veck i plåten, lister osv som kan bli riktigt fula av en nybörjar-polerare. Dessutom så ska man även tänka på att man avverkar MYCKET mer på lacken med en roterande enkeltrissa och däremot riskerar att gå igenom klarlacken om man inte är erfaren - och även då kan det ske misstag.

// Niklas Johansson

270 Inlägg
8 september 2011
#37
NiKeMaN skrev:
DanneGTV6 skrev:
Man kan ju köpa en roterande maskin, och sen springa till skroten och köpa en gammal huv, dörr, skärm eller liknande att öva på.

NiKeMaN kommer naturligtvis hävda motsatsen big_smile

Visst kan man. Om man har tid. Utrymme. Och 3500:- att lägga på en vettig Flex-maskin framför att köpa en valfri "cyclo-kopia".

Och bara för att du kan polera en löst liggande huv betyder det inte att man kan/ska/bör köra vidare på sin bil. Rätt mycket veck i plåten, lister osv som kan bli riktigt fula av en nybörjar-polerare. Dessutom så ska man även tänka på att man avverkar MYCKET mer på lacken med en roterande enkeltrissa och däremot riskerar att gå igenom klarlacken om man inte är erfaren - och även då kan det ske misstag.

Reporna försvinner ju enbart om man avverkar lacken. Huv från skroten gör ju inte så mycket om man sabbar och är man någorlunda händig så får man ju kläm på det ganska snabbt.
Istället för cyklo kopia kan man ju köpa en roterande från tex jula.

Entreprenör
1 286 Inlägg
8 september 2011
#38
DanneGTV6 skrev:
Istället för cyklo kopia kan man ju köpa en roterande från tex jula.

Javisst! Jag har deras dyraste roterande maskin liggandes. Jag har använt den TVÅ gånger. Applicerar man medel på trissan och lägger an så orkar inte maskinen med att polera. Och dessutom är skaderisken x1000 med en sådan maskin jämfört med en dubbeltrissa maskin.

Ahha jag tror att både du och ni andra har förstått vart jag vill komma så jag orkar inte dalta i detta mer i denna tråden nu då det inte går att förklara något alls för proffset "DanneGTV6" som nog troligtvis inte är så haj som han vill påvisa.

// Niklas Johansson

270 Inlägg
8 september 2011
#39
_Norrland_ skrev:
Felplacerad skrev:
Kurre_75 skrev:
Hejsan!

Jag tänkte putsa upp min gamla kärra nu när sommarn stundar (Röd 9-3 2006:a). Men. Eftersom jag aldrig har gjort det tidigare och inte ens vet om det är roligt har jag satt budgeten på MAX 1500kr. Men givetvis är det ju - ju billigare desto bättre.

Jag har aldrig använt en roterande så därför undrar jag om det är att rekommendera till amatörer? Eller är det bättre att börja med att köpa en billig oscillerande? Och därefter köpa något dyrare om jag fastnar för det/är nöjd med resultat.

Mina förslag:

Roterande polermaskin från Jula
1200w. Varv 500-3000.
Kampanjpris: 249:- (ord. 399:-)
http://www.jula.se/polermaskin-134789

En dubbeloscillerande från CoTech (Clas Ohlson)
350w. Varv 3200-7000kr.
Kampanjpris: 299:- (ord. 399:-)
http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =161225651

Das-6 PRO
En enkeltrissig oscillerande maskin.
850w. 2500-6000 rpm.
6 meter lång sladd.
Pris: 140£ (1450kr)
http://www.elitecarcare.co.uk/kestrel-d … e-pads.php

Det är väl kanske den sistnämnda som det är mest fräs i?
Ni får hemskt gärna komma med egna förslag, men detta är väl de mest populära. Den dubbeltrissiga från biltema är väl i stort sett samma maskin som Classe säljer? Men eftersom Classes är på kampanjpris valde jag att skriva den..

Budgeten på 1500kr är endast för maskinen. Bra medel är steg två och det tar jag sen...
Och jag vet att det förmodligen inte finns en enda missnöjd Flex-ägare i Sverige men tyvärr passar de inte mina ekonomiska ramar.

Mvh,
Kurre

Den första maskinen från Jula som du länkade har jag provat...Den orkar inte snurra när man sätter den mot bilen, haha så kass, slängde den i soporna direkt!

Största problemet med dessa billiga roterande är att dom saknar elektronisk varvtalsreglering? vilket resulterar i att den sjunker i varv vid belastning vilket inte en "proffsmaskin" gör.
Annars fungerar dessa klockrent för pengarna.

Jag instämmer helt, det går att polera med en billig maskin om man ökar upp varvtalet till max. Då sjunker varvtalet till en hygglig nivå vid belastning. Men som sagt, ljusår ifrån en riktig maskin.

Sen måste jag ge dig en fjäder i hatten för dina inlägg du gör här i olika trådar. Trevlig och ödmjuk samt att du inte går på som en pitbullterrier som vissa andra gör... inklusive jag ibland smile

59 Inlägg
8 september 2011
#40
Har läst igenom tråden nu och det känns som att någon har missat poängen, det är skillnad på cleaner/polish och hårdvax, jag kör polish/cleaner för hand o lägger på hårdvaxet med maskinen.

Hur gör ni andra?

(ps kör en vanlig osc slipmaskin som funkar till trä och med biltemas hättor)



Sök