Köptips BMW V8 90-95:a

FFP
25 april 2011 · 591 Inlägg

vad ska man tänka på när man köper BMW v8? speciell årsmodell? motortyp osv.


tacksam för svar!big_smile

Mvh

Audi A4 TSQ (1999)
Rquired Allmänt envis
25 april 2011 · 12 512 Inlägg

d_illen skrev:
vad ska man tänka på när man köper BMW v8? speciell årsmodell? motortyp osv.


tacksam för svar!big_smile

Mvh

"M60 93- (V8  32 ventiler)
Lyckad och slitstark motorkonstruktion. Finns dock ett par svaga punkter att kontrollera. Oljepumpsbultarna brukar lossna med tiden pga. vibrationer som uppkommer i motorn under drift. Har man nyligen köp en V8 så bör man snarast möjligt se till att få oljepumpsbultarna kontrollerade och åtdragna. Görs lämpligen i samband med en service. Svag punkt nr 2 är läckande insugsmembran, och ger symptom som vibrationer och ojämn tomgång. Själva membranet kostar ca 600 kr på BMW och tar ca 3h att byta för en van mekaniker. Svag punkt nr 3 heter läckande ventilkåpspackning, och upptäcks ofta i samband med byte av tändstift. Finns det olja kring hålet där stiften sitter så är det med stor sannolikhet ventilkåpspackningen som har börjat läcka. Ett problem som både är billigt och enkelt att åtgärda."


Är det något mer du söker, gå till http://www.autopower.se/ och klicka på "begagnatguiden".

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
FFP
25 april 2011 · 591 Inlägg

tack!big_smile

Audi A4 TSQ (1999)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
25 april 2011 · 1 778 Inlägg

Det är väl högst troligt att du kommer kolla på en automat? Lådorna är en svag punkt, lyssna och känn noga på lådan. Den ska driva som den ska, växlarna ska gå i snabbt och mjukt och den ska inte "slira" för mycket i lådan när du åker iväg.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
FFP
25 april 2011 · 591 Inlägg

ja det har jag ju märkt att det är många som har dåliga lådor!

Audi A4 TSQ (1999)
Noxxer
25 april 2011 · 1 482 Inlägg

Ställ bilen plant och lägg i neutralen. Driver den frammåt eller bakåt i Neutralen är det dags att se över lådan. Detta är igentligen inte så dyrt, men tar tid. Det som kostar mest är ny olja ( du behöver 8-14 liter ).

Att dom "dunkar" till vid växling från N till drivlägen är inget ovanligt dock. Min gjorde och polarns med, varav hans låda va nyrenoverad.

Om du köper en med automat så är det en regel som gäller. Ge _ALDRIG_ gas när du har backen i. Ok är det vinter ute och du måste gasa lite så måste man, men det bör undvikas så mycket det går.

BLT Service
Theracords Music Label
FFP
25 april 2011 · 591 Inlägg

okej 1000 tack!

Audi A4 TSQ (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 april 2011 · 17 546 Inlägg

Haft både 730, 740 och 750. Den lilla åttan i 730 skulle jag undvika. Trött i den bilen.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Grabber Dagdrömmare
25 april 2011 · 2 836 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Haft både 730, 740 och 750. Den lilla åttan i 730 skulle jag undvika. Trött i den bilen.

Mvh
Alexander

Dock lilla v8 i 530 är inget fy skäms heller!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Germax
25 april 2011 · 12 086 Inlägg

M60 trilskas ständigt med vibrerationer, har man tur beror det på insugsmembranet eller olja i tändstiftsbrunnarna. Har man otur är det något annat. Vissa byter halva motorn utan att bli av med vibrationerna. Så kolla noga efter det.

Håll dig borta från 530/730, pinsamt slöa i jämförelse med storebror.

steifan DR!FTT3KN!K3R
26 april 2011 · 10 427 Inlägg

..är Audi V8 Quattro något att ha i jämförelse? Brukar vara ruggigt billiga på Blocket. wink

Kmarcus
26 april 2011 · 854 Inlägg

steifan skrev:
..är Audi V8 Quattro något att ha i jämförelse? Brukar vara ruggigt billiga på Blocket. wink

Dom har väl kamrem vilket bara det får mig att backa några steg...

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Noxxer
26 april 2011 · 1 482 Inlägg

JapMax skrev:
M60 trilskas ständigt med vibrerationer, har man tur beror det på insugsmembranet eller olja i tändstiftsbrunnarna. Har man otur är det något annat. Vissa byter halva motorn utan att bli av med vibrationerna. Så kolla noga efter det.

Håll dig borta från 530/730, pinsamt slöa i jämförelse med storebror.

Håller med. M60 och kass tomgång är inge roligt att hålla på med, gjort det själv. Dyrt är det också.
I mitt fall fungerade inte ens BMW DIS på bilen så fick inte ut felkoder på min bil. Visade sig senare vara några spridare som krånglade, dock hade jag redan bytt halva motorelen redan smile

BLT Service
Theracords Music Label
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang