Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

djukk34
28 maj 2014 · 309 Inlägg

Skalman skrev:
Känns rätt gött att glida in på macken och välja det blåa handtaget och tanka fullt för under en 500:ing :-)

Känns det lika gött att färddator står på 1.67 ? wink

OpelP1
28 maj 2014 · 1 412 Inlägg

Evildan skrev:

OpelP1 skrev:

Mack skrev:
Tänk när man hade Hondan..den hade en 45-literstank, och man brukade normalt tanka efter 50-55 mils blandad körning.
Det gick fort att fylla upp, och inte sved det så mycket i plånboken heller..

Det får mig att tänka på när jag bytte från en Opel Olympia -60 med 38 liters tank till en Cheva Suburban -69 med 98 liters tank, och jag fick börja tanka mycket oftare.  tongue

Från 0,7l/mil till 3,5l/mil......

Tanken rymmer 45 liter på Priusen, tankar alltså fullt och kör över 100mil innan det behövs fyllas på.
Kör jag soptomt kommer jag 115mil på en tank.

Tyck synd om mig. cool

Icke! wink

Kapitän P2:an som jag (fortfarande) håller på med kommer förhoppningsvis ligga på strax över litern per mil, det är helt ok tycker jag.
Jag kan ibland känna mig lite trött på bilar som vill ha närmare 2-3-4l/mil om man inte snålkör.
Olympian var en fantastisk bil på det sättet, billig att åka i och allmänt kul i övrigt.

Senast redigerat av OpelP1 (28 maj 2014)

Cadillac_The_King
28 maj 2014 ·

OpelP1 skrev:

Evildan skrev:

OpelP1 skrev:

Det får mig att tänka på när jag bytte från en Opel Olympia -60 med 38 liters tank till en Cheva Suburban -69 med 98 liters tank, och jag fick börja tanka mycket oftare.  tongue

Från 0,7l/mil till 3,5l/mil......

Tanken rymmer 45 liter på Priusen, tankar alltså fullt och kör över 100mil innan det behövs fyllas på.
Kör jag soptomt kommer jag 115mil på en tank.

Tyck synd om mig. cool

Icke! wink

Kapitän P2:an som jag (fortfarande) håller på med kommer förhoppningsvis ligga på strax över litern per mil, det är helt ok tycker jag.
Jag kan ibland känna mig lite trött på bilar som vill ha närmare 2-3-4l/mil om man inte snålkör.
Olympian var en fantastisk bil på det sättet, billig att åka i och allmänt kul i övrigt.

Jo sant men jag betalar hellre mer per mil :-)

Juggen1988
28 maj 2014 · 161 Inlägg

Tankade i söndags på ST1 i Alingsås, kostade då 13,89kr/L, har kört 470km sen dess och halva tanken är kvar, så min milkostnad ligger la på runt 6,9kr/milen smile

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Transporter89
28 maj 2014 · 957 Inlägg

Lugnt för min del ännu  2600i skatt  och så dricker den runt 0.55 så  jag klagar inte hehe

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
Skalman
28 maj 2014 · 508 Inlägg

maaw skrev:

Skalman skrev:
Känns rätt gött att glida in på macken och välja det blåa handtaget och tanka fullt för under en 500:ing :-)

Känns det lika gött att färddator står på 1.67 ? wink

1.67 , Då skulle jag kastat ut den färddatorn genom rutan för då är det fel på den ☺

1.03 landsväg - 1.23 inne I stan vid tankning. Svarta Saaben .
0.92 landsväg - 1.30 inne i stan vid tankning Röda Saaben med steg 1 trim.

Runn WS7 Avstängd
28 maj 2014 · 1 031 Inlägg

Tur man kör kör etanol :-)

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Runn WS7 Avstängd
28 maj 2014 · 1 031 Inlägg

maaw skrev:

Skalman skrev:
Känns rätt gött att glida in på macken och välja det blåa handtaget och tanka fullt för under en 500:ing :-)

Känns det lika gött att färddator står på 1.67 ? wink

Jobbpendlaren V70 -12 blandad körning 0,94 enligt färddatorn.
V8:an runt 1.2 - 1.4 i stan, på 90väg 0.8 (motorvarv 1100)

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Spardags
28 maj 2014 · 62 Inlägg

Cadillac_The_King skrev:

Spardags skrev:

Cadillac_The_King skrev:

Jo haha vore bättre om bensinen kostade 5kr i jallafall min häck till bil är inte billig o tanka fullt kostar 1500:- o fylla den ush

hahaha vore guld faktiskt... e de sant , Vad har du för bil?... din är 300 kr dyrar min kostar 1200 kr fulltank

Är Cadillacen jag har på min sida här tro den rymde 110 liter tanken . Känns inte så lönt o tanka i 500:-'blir typ över än kvart tank bara haha

jaha okej jävla vilken tank... då förstår ja dig att det svider i fickan hahah

http://www.spardags.se - Jämför din bilförsäkring
Gilla oss på Facebook: https://www.facebook.com/spardags
Evildan
28 maj 2014 ·

Spardags skrev:

Cadillac_The_King skrev:

Spardags skrev:

hahaha vore guld faktiskt... e de sant , Vad har du för bil?... din är 300 kr dyrar min kostar 1200 kr fulltank

Är Cadillacen jag har på min sida här tro den rymde 110 liter tanken . Känns inte så lönt o tanka i 500:-'blir typ över än kvart tank bara haha

jaha okej jävla vilken tank... då förstår ja dig att det svider i fickan hahah

Det är inte storleken på tanken som avgör hur "dyrt eller billigt" det blir, det är under vilken sträcka körd det tar slut i den . wink

Spardags
28 maj 2014 · 62 Inlägg

Evildan skrev:

Spardags skrev:

Cadillac_The_King skrev:

Är Cadillacen jag har på min sida här tro den rymde 110 liter tanken . Känns inte så lönt o tanka i 500:-'blir typ över än kvart tank bara haha

jaha okej jävla vilken tank... då förstår ja dig att det svider i fickan hahah

Det är inte storleken på tanken som avgör hur "dyrt eller billigt" det blir, det är under vilken sträcka körd det tar slut i den . wink

Självfallet haha men det jag tänkte på var ju att fulltanka den bilen kostar ju såklart

http://www.spardags.se - Jämför din bilförsäkring
Gilla oss på Facebook: https://www.facebook.com/spardags
gamlingen
28 maj 2014 · 5 198 Inlägg

E85 försäljningen minskar,så snart höjs priset/skatten. kloka E85 bilsköpare tankar bensin i allt större omfattning

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=5640892

Senast redigerat av gamlingen (28 maj 2014)

Pierre_r Lastbilsmekaniker
28 maj 2014 · 729 Inlägg

Spardags skrev:

Cadillac_The_King skrev:

Spardags skrev:
hahaha vore guld faktiskt... e de sant , Vad har du för bil?... din är 300 kr dyrar min kostar 1200 kr fulltank

Är Cadillacen jag har på min sida här tro den rymde 110 liter tanken . Känns inte så lönt o tanka i 500:-'blir typ över än kvart tank bara haha

jaha okej jävla vilken tank... då förstår ja dig att det svider i fickan hahah

Min gamla C20 har dubbla 75liters tankar så totalt blir det 150 liter.
Den går på diesel så det blir lite billigare än bensin, men säg att dieseln kostar exakt 14kr litern så hade det kostat 2100kr att fylla den.

Senast redigerat av Pierre_r (28 maj 2014)

Echonator Köpingsbo i exil
28 maj 2014 · 507 Inlägg

gamlingen skrev:
E85 försäljningen minskar,så snart höjs priset/skatten. kloka E85 bilsköpare tankar bensin i allt större omfattning

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=5640892

Den där artikeln är publicerad 10 Sep 2013....

Men ja, försäljningen av E85 sjunker tråkigt nog fortfarande....

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
gamlingen
29 maj 2014 · 5 198 Inlägg

Echonator skrev:

gamlingen skrev:
E85 försäljningen minskar,så snart höjs priset/skatten. kloka E85 bilsköpare tankar bensin i allt större omfattning

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=5640892

Den där artikeln är publicerad 10 Sep 2013....

Men ja, försäljningen av E85 sjunker tråkigt nog fortfarande....

Visserligen,, men det går åt samma håll, de prata i Onsdags i radion om just detta,snart är det bara ett fåtal som kör med sprit i tanken

Evildan
29 maj 2014 ·

gamlingen skrev:

Echonator skrev:

gamlingen skrev:
E85 försäljningen minskar,så snart höjs priset/skatten. kloka E85 bilsköpare tankar bensin i allt större omfattning

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=5640892

Den där artikeln är publicerad 10 Sep 2013....

Men ja, försäljningen av E85 sjunker tråkigt nog fortfarande....

Visserligen,, men det går åt samma håll, de prata i Onsdags i radion om just detta,snart är det bara ett fåtal som kör med sprit i tanken

Har någonstans skrivit detta förut:

Bensin driver små fordon.
Diesel driver stora fordon/maskiner.
Sprit driver människor.

gamlingen
29 maj 2014 · 5 198 Inlägg

Evildan skrev:

gamlingen skrev:

Echonator skrev:

Den där artikeln är publicerad 10 Sep 2013....

Men ja, försäljningen av E85 sjunker tråkigt nog fortfarande....

Visserligen,, men det går åt samma håll, de prata i Onsdags i radion om just detta,snart är det bara ett fåtal som kör med sprit i tanken

Har någonstans skrivit detta förut:

Bensin driver små fordon.
Diesel driver stora fordon/maskiner.
Sprit driver människor.

Precis min mening.... wink

-matte En Medlem
29 maj 2014 · 405 Inlägg

Enligt Svenska Petroleum Institutet så ökar faktiskt E85 försäljningen.

http://spbi.se/statistik/volymer/fornybara-drivmedel/

Senast redigerat av -matte (29 maj 2014)

gamlingen
29 maj 2014 · 5 198 Inlägg

kanske beror på VEM som beställer undersökningen ? man kan ju vinkla den beroende hur man vill ha svaret,, och VART man undersöker

Alex-s Bakhjulskrafs
3 juni 2014 · 1 479 Inlägg

min bmw 325 dricker 2L e85 per mil, men det känns ändå skönt att tanka för 9kr litern.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang