-matte skrev:
Evildan skrev:
-matte skrev:
Mja visserligen men kör du 1000mil per år med en förbrukning på 0.8l/mil så gör du av med 800liter bensin. Det motsvarar ca 13 tankningar.
Kostar bensinen 14kr/liter så kostar detta 11200 kr vilket redan nu är dyrt. Höjs priset med endast 2 så blir kostnaden istället 12800 kr, dvs en ökning på ungefär 14.3% vilket är ungefär lika mycket som fordonsskatten. (1600kr). Sedan så kommer en höjning även få konsekvenser för priserna på vardagliga varor då alla transporter blir dyrare.
Meanwhile så är våra utsläpp av koldioxid från drivmedel på samma nivåer som de var 1956...
http://spbi.se/blog/2014/03/20/koldioxi … joner-ton/
Jag menar som så att i panik och hysteri åka och tanka 60 liter före en eventuell höjning av priset gör ingen skillnad i plånboken, inte mer än 18kr åtminstone.
Ska det vara lönsamt att tanka innan den ponerade höjningen bör det bunkras större mängder.
Givetvis märks det högre priset vid återkommande tankningar.
Dyrt pris på bränslet?
Titta ut på parkeringen vid din stormarknad eller på arbetet och se vad för bilar det körs, många törstiga stora motorstarka bilar trots att behovet av dessa inte finns hos ägaren.
Hade priset för bränsle varit för dyrt hade bilparken sett annorlunda ut med mer bränslesnåla fordonsval, det är iaf jag övertygad om.
Sant så sant. Håller med om att det är märkligt hur folk beklagar sig över hur dyrt det är med bensin medans de samtidigt åker runt i en 740, 520 eller liknande bränsletörstiga bilar. Egentligen är det ganska synd då det är betydligt mer samhällsnyttigt om pengarna istället skulle spenderas hos handlare eller på resor istället för att tankas upp. Kapitalförstöring är det.
Tja totalkostnaden med en gammal bil jämfört med att serva en nyare är bra mkt dyrare oavsett om du åker i en ny bil som drar hälften så mkt. Bensinförbrukningen är småpotatis i sammanhanget ett par tre deciliter hit eller dit, servicekostnader värdeminskning gör det väldigt mkt dyrare med en ny bil. Rent miljömässigt så har en gammal bil blivit miljömässigt "avskriven", men att tillverka en ny jämfört med att köra med en gammal är nog bra många mil/år om det ens kan gå brake even. Skulle vara intressant att se en oberoende uträkning av det hela men är rätt övertygad om att det är bättre att hålla liv i en gammal bil med katalysator även om den drar en liter per mil.
Sen är jag rätt säker på att utsläppen skulle ha en större effekt om resurser sattes in i fattigare länder, att småfisa här med små procentuella minskningar är inte lönt, bättre att lägga krutet i de länder där det skulle få flera % skillnad per investerad krona, utsläpp är en global fråga inget för lilla bror duktig Sverige att lösa genom att skatta Svenska folket sönder och samman.
Senast redigerat av Madhouse (21 juni 2014)
Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.