Hjälp till ett bra bilval

onej84
17 maj 2011 · 1 854 Inlägg

Rinnegan skrev:

onej84 skrev:
Blandat pratar vi om

Pontiac Trans AM WS6 och Corvette C5 brukar se runt 20mpg blandad körning, vilket är 1.004 liter per mil eller så.

Så en liter per mil blandad körning, med 345hk och 6 växlad manuell.

Hehe jovisst jag tror inte på det. Möjligtvis snik körning inga kallstarter plan väg medvind.

Ska inte förstöra tråden mer, men känns som att bilen ts söker inte finns på kartan.

Rinnegan Malleus Malificarum
17 maj 2011 · 2 401 Inlägg

onej84 skrev:
Hehe jovisst jag tror inte på det. Möjligtvis snik körning inga kallstarter plan väg medvind.

Ska inte förstöra tråden mer, men känns som att bilen ts söker inte finns på kartan.

Det har redan blivit bevisat i över 10 år nu att de drar så lite. Att du inte tror på det tyder på att du inte har haft någon erfarenhet när det gäller det, eller att du aldrig ens har varit i närheten av en sådan bil.

Det är även vad GM släppte för siffror till bilarna. 18 - 22mpg city, 26 - 29mpg highway.
Tror du nu att ett företag så stort som GM skulle rätt ut ljuga om vad den drar, och tror du inte att folk skulle isåfall ha bevisat dem fel vid det här laget?

Bara att inse fakta.


EDIT- Kan tillägga att när man körde upp en 02'as Corvette C5 Z06 från Gävle till Skellefteå, en distans på 60 mil, så snittade den 0.86 liter milen med cirka 30% stads och 70% landsväg. Och då är den motorstarkare än både WS6'an och normala C5'an.

Senast redigerat av Rinnegan (17 maj 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Rquired Allmänt envis
17 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Angående förbrukning går kanske de siffrorna går att nå men jag tvivlar på att det hamnar i närheten av dem i praktiken. Bekanta som kört sådana muskelbilar har dock vittnat om att bensin är en smal sak i sammanhanget, det skall däremot gå åt däck med dyra dimensioner i rasande takt när kraften skall ner i backen...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rinnegan Malleus Malificarum
17 maj 2011 · 2 401 Inlägg

Rquired skrev:
Angående förbrukning går kanske de siffrorna går att nå men jag tvivlar på att det hamnar i närheten av dem i praktiken. Bekanta som kört sådana muskelbilar har dock vittnat om att bensin är en smal sak i sammanhanget, det skall däremot gå åt däck med dyra dimensioner i rasande takt när kraften skall ner i backen...

Har du personligen kört en sådan bil, isåfall, hur körde du?

Det finns tusentals av ägare som kan intyga att de drar cirka 1 liter vid blandad körning, vilket innebär 50/50 landsväg och city. Det är givetvis förutsatt att man inte lägger plattan i mattan vid varje givna ögonblick.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 maj 2011 · 7 247 Inlägg

onej84 skrev:

CHEEVA skrev:

onej84 skrev:
Några exempel obs inga pensionärer som kört

Audi A4 1.8T Quattro ca 1.1 liter milen blandat
Golf Vr6 Syncro ca 1.6 Liter milen
Volvo 854 Turbo (Steg3) ca 1.3-1.5 Liter milen blandat. Under litern långkörning
Volvo 855 T5 Automat (Steg2) 1.6 liter milen blandat
Kadett Gsi under litern
Golf Gti Turbo (chippad) under litern

Den dagen en trans am går på under litern så köper jag en.

kör du en vr6a på 1,6 så är du duktig smile jag körde min på ca 1 liter blandat när jag följde trafikreglerna... men visst går det att få den att dricka närmare 2 liter de är nog inga problem men då får man nog klassas som vårdslös förare

även en corvette c5 går att köra på runt litern... landsväg då

Blandad körning.
Motorväg så drog den ca 0.95

det är vad jag körde blandat på ... tror nog inte din maskin va helt frisk ! nu pratar jag normalkörning dvs ingen farmor greta bakom ratten men inte heller L Hamillton som sitter där.

landsväg kunde jag köra på ca 0,75-0,8

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 maj 2011 · 14 082 Inlägg

Rinnegan skrev:

Rquired skrev:
Angående förbrukning går kanske de siffrorna går att nå men jag tvivlar på att det hamnar i närheten av dem i praktiken. Bekanta som kört sådana muskelbilar har dock vittnat om att bensin är en smal sak i sammanhanget, det skall däremot gå åt däck med dyra dimensioner i rasande takt när kraften skall ner i backen...

Har du personligen kört en sådan bil, isåfall, hur körde du?

Det finns tusentals av ägare som kan intyga att de drar cirka 1 liter vid blandad körning, vilket innebär 50/50 landsväg och city. Det är givetvis förutsatt att man inte lägger plattan i mattan vid varje givna ögonblick.

Jag tror nog att chanserna finns att komma ner till de siffrorna nästan iaf med en C5:a med manuell. Jag gör det inte med C4:an med automat. Men allt beror ju på högerfoten.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 maj 2011 · 7 247 Inlägg

Vettemannen skrev:

Rinnegan skrev:

Rquired skrev:
Angående förbrukning går kanske de siffrorna går att nå men jag tvivlar på att det hamnar i närheten av dem i praktiken. Bekanta som kört sådana muskelbilar har dock vittnat om att bensin är en smal sak i sammanhanget, det skall däremot gå åt däck med dyra dimensioner i rasande takt när kraften skall ner i backen...

Har du personligen kört en sådan bil, isåfall, hur körde du?

Det finns tusentals av ägare som kan intyga att de drar cirka 1 liter vid blandad körning, vilket innebär 50/50 landsväg och city. Det är givetvis förutsatt att man inte lägger plattan i mattan vid varje givna ögonblick.

Jag tror nog att chanserna finns att komma ner till de siffrorna nästan iaf med en C5:a med manuell. Jag gör det inte med C4:an med automat. Men allt beror ju på högerfoten.

/Benny

har själv kört en c5a på litern smile med manuell låda då. Tror nog den skulle dricka en aning mer om man endast låg inne i stan och tryckte

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 maj 2011 · 14 082 Inlägg

CHEEVA skrev:

Vettemannen skrev:

Rinnegan skrev:

Har du personligen kört en sådan bil, isåfall, hur körde du?

Det finns tusentals av ägare som kan intyga att de drar cirka 1 liter vid blandad körning, vilket innebär 50/50 landsväg och city. Det är givetvis förutsatt att man inte lägger plattan i mattan vid varje givna ögonblick.

Jag tror nog att chanserna finns att komma ner till de siffrorna nästan iaf med en C5:a med manuell. Jag gör det inte med C4:an med automat. Men allt beror ju på högerfoten.

/Benny

har själv kört en c5a på litern smile med manuell låda då. Tror nog den skulle dricka en aning mer om man endast låg inne i stan och tryckte

Som jag sa.....en tung högerfot och bensinförbrukningen kan verkligen sticka iväg!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Rquired Allmänt envis
17 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Rinnegan skrev:

Rquired skrev:
Angående förbrukning går kanske de siffrorna går att nå men jag tvivlar på att det hamnar i närheten av dem i praktiken. Bekanta som kört sådana muskelbilar har dock vittnat om att bensin är en smal sak i sammanhanget, det skall däremot gå åt däck med dyra dimensioner i rasande takt när kraften skall ner i backen...

Har du personligen kört en sådan bil, isåfall, hur körde du?

Det finns tusentals av ägare som kan intyga att de drar cirka 1 liter vid blandad körning, vilket innebär 50/50 landsväg och city. Det är givetvis förutsatt att man inte lägger plattan i mattan vid varje givna ögonblick.

De tillfällen jag körd dylika bilar har de förmodligen haft en virvel i tanken men det vore inte ett dugg konstigt då jag knappast lekte ecodrivning bakom ratten. Roliga bilar förstås!

Jag tror dock ändå inte på att en sådan bil klarar de siffrorna, de är med hälften stadskörning svåra att nå i en Europeisk modell med fler än fyra cylindrar och Corvette, Trans Am med flera är varken snåloptimerade eller särskilt moderna när det gäller bränsleförbrukning. Visst, ut i hög och jämn fart med en stor V8 som i princip ligger och sover så tror jag nog de dricker förvånande lite. Men vanlig körning och den typen av aktiva körstil man har bakom ratten på en sådan bil* så tror jag dock inte ett dugg på dem...

*Vilket inte är detsamma som buskörning eller plattan i mattan, sådan körning i trafik med en sådan bil betyder troligtvis "olycka" med tanke på kraftresurserna...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rinnegan Malleus Malificarum
17 maj 2011 · 2 401 Inlägg

Rquired skrev:
De tillfällen jag körd dylika bilar har de förmodligen haft en virvel i tanken men det vore inte ett dugg konstigt då jag knappast lekte ecodrivning bakom ratten. Roliga bilar förstås!

Jag tror dock ändå inte på att en sådan bil klarar de siffrorna, de är med hälften stadskörning svåra att nå i en Europeisk modell med fler än fyra cylindrar och Corvette, Trans Am med flera är varken snåloptimerade eller särskilt moderna när det gäller bränsleförbrukning. Visst, ut i hög och jämn fart med en stor V8 som i princip ligger och sover så tror jag nog de dricker förvånande lite. Men vanlig körning och den typen av aktiva körstil man har bakom ratten på en sådan bil* så tror jag dock inte ett dugg på dem...

*Vilket inte är detsamma som buskörning eller plattan i mattan, sådan körning i trafik med en sådan bil betyder troligtvis "olycka" med tanke på kraftresurserna...

Bara för att du inte tror på dem, så betyder det inte att det inte är så.

Låt oss säga att jag inte tror på att internet inte existerar, då måste det ju betyda att det är så, för att jag tror så?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Rquired Allmänt envis
17 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Rinnegan skrev:

Rquired skrev:
De tillfällen jag körd dylika bilar har de förmodligen haft en virvel i tanken men det vore inte ett dugg konstigt då jag knappast lekte ecodrivning bakom ratten. Roliga bilar förstås!

Jag tror dock ändå inte på att en sådan bil klarar de siffrorna, de är med hälften stadskörning svåra att nå i en Europeisk modell med fler än fyra cylindrar och Corvette, Trans Am med flera är varken snåloptimerade eller särskilt moderna när det gäller bränsleförbrukning. Visst, ut i hög och jämn fart med en stor V8 som i princip ligger och sover så tror jag nog de dricker förvånande lite. Men vanlig körning och den typen av aktiva körstil man har bakom ratten på en sådan bil* så tror jag dock inte ett dugg på dem...

*Vilket inte är detsamma som buskörning eller plattan i mattan, sådan körning i trafik med en sådan bil betyder troligtvis "olycka" med tanke på kraftresurserna...

Bara för att du inte tror på dem, så betyder det inte att det inte är så.

Låt oss säga att jag inte tror på att internet inte existerar, då måste det ju betyda att det är så, för att jag tror så?

Självklart inte, men på samma sätt så betyder inte några forumanvändares vittnesmål om att en Corvette skulle dricka 1L/mil att så är fallet heller. Skulle man lyssna enbart på ägarna skulle varje Volvo 740 under projektforumet här på Garaget vara "stilrent och smakfullt stylad". smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rinnegan Malleus Malificarum
17 maj 2011 · 2 401 Inlägg

Rquired skrev:
Självklart inte, men på samma sätt så betyder inte några forumanvändares vittnesmål om att en Corvette skulle dricka 1L/mil att så är fallet heller. Skulle man lyssna enbart på ägarna skulle varje Volvo 740 under projektforumet här på Garaget vara "stilrent och smakfullt stylad". smile

Givetvis, dock så har jag ju inte tagit det ur luften. GM har dessutom lagt upp dessa siffror gång på gång.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 maj 2011 · 7 247 Inlägg

om man inte tror på det är de väl bara att prova själv ??? jag lyckade galant... nu körde jag inte som bert 94 men inte heller som ett jävla svin som tror han är rally förare

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Rquired Allmänt envis
17 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Rinnegan skrev:

Rquired skrev:
Självklart inte, men på samma sätt så betyder inte några forumanvändares vittnesmål om att en Corvette skulle dricka 1L/mil att så är fallet heller. Skulle man lyssna enbart på ägarna skulle varje Volvo 740 under projektforumet här på Garaget vara "stilrent och smakfullt stylad". smile

Givetvis, dock så har jag ju inte tagit det ur luften. GM har dessutom lagt upp dessa siffror gång på gång.

Nej som sagt tror jag nog siffrorna går att uppnå, men jag tror inte GM buskör bilen i respektive körcykel utan precis som alla bilar: Försöker få fram så låga siffror som möjligt.
Frågan är som sagt vad den dricker i praktiken körd som en Corvette (Etc) skall köras. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rinnegan Malleus Malificarum
17 maj 2011 · 2 401 Inlägg

Rquired skrev:
Nej som sagt tror jag nog siffrorna går att uppnå, men jag tror inte GM buskör bilen i respektive körcykel utan precis som alla bilar: Försöker få fram så låga siffror som möjligt.
Frågan är som sagt vad den dricker i praktiken körd som en Corvette (Etc) skall köras. smile

Det kan man ju säga om varenda bil i existens.

Vad tror du en M5 E60 dricker om den körs som en M5 E60 ska köras?


Poängen är att WS6 och C5 drar brutalt lite för att vara så mycket bil.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Rquired Allmänt envis
17 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Rinnegan skrev:

Rquired skrev:
Nej som sagt tror jag nog siffrorna går att uppnå, men jag tror inte GM buskör bilen i respektive körcykel utan precis som alla bilar: Försöker få fram så låga siffror som möjligt.
Frågan är som sagt vad den dricker i praktiken körd som en Corvette (Etc) skall köras. smile

Det kan man ju säga om varenda bil i existens.

Vad tror du en M5 E60 dricker om den körs som en M5 E60 ska köras?


Poängen är att WS6 och C5 drar brutalt lite för att vara så mycket bil.

M5 E60 är enormt törstig och dricker 1.5L/mil åtminstone, gasar du på stiger det troligen rejält. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
aha_100
17 maj 2011 · 535 Inlägg

Rinnegan skrev:
Vad tror du en M5 E60 dricker om den körs som en M5 E60 ska köras?

Dom ligger på 2,5 liter blandat

Squadron
17 maj 2011 · 1 833 Inlägg

Du måste ju räkna med försäkring och servicar/reparationer

Vad hjälper det om bilen drar 0,5l/mil om den kostar 10 000 mer i försäkring per år? Eller om service och reparationer går på en halv årslön.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
Hazarox
18 maj 2011 · 154 Inlägg

Okej, jag har 3st alternativa bilar framför mig nu.

Nissan 350Z

Nissan Skyline R33 GTR

Toyota Supra


Om vi tänker i reservdelssynpunkt samt service sammanhang, vilken bil blir billigast i längden att äga om man endast sommarkör bilen?

Mattias_88
18 maj 2011 · 38 Inlägg

supran skulle jag gissa på. ska du kolla i försäkringssynpunkt e de bara att gå in på en försäkrings hemsida o titta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang