Varför dör alla mina batterier? Eclipse -97.

RichiB
13 maj 2011 · 1 866 Inlägg

Kan inte förstå varför batterierna i min eclipse blir kassa o dör konstant...!?
För två år sedan hade jag ett Varta batteri och det höll 1år.
Förra året köpte jag ett biltema batteri och det höll fram till nu!
Vad händer?
Bilen/batteriet används ju bara juni juli augusti september....
Under vintertid är det bortkopplat från bilen och ibland sätter jag det på laddning så att det ska förbli friskt.

Vad är felet?

Senast redigerat av Dieselsmurfen (14 maj 2011)

discokapten Kapten på disco!
13 maj 2011 · 1 729 Inlägg

Varför låter du det inte stå på underhållsladdning konstant under vintern?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Drönirettab
13 maj 2011 · 21 761 Inlägg

Hur långa sträckor kör du mestadels när bilen används?
Har du mätt att laddspänningen är okej?
Laddar du upp batteriet fullt när du plockar ur det och ställer undan inför vintern?

RichiB
13 maj 2011 · 1 866 Inlägg

Drönirettab skrev:
Hur långa sträckor kör du mestadels när bilen används?
Har du mätt att laddspänningen är okej?
Laddar du upp batteriet fullt när du plockar ur det och ställer undan inför vintern?

när jag kör med bilen så blir det allt från några få km till några mil!
dvs korta sträckor och mycket sällan!
Batteriet laddar jag fullt innan jag tar ut det ur bilen.
Laddar det även fullt innan jag ska ut o köra!
Just nu är det som så att jag kan starta bilen 3-5ggr och sedan är det dött!

Drönirettab
13 maj 2011 · 21 761 Inlägg

Du bör nog bla kolla upp vilken laddspänning det är på batteripolerna när du kör bilen (eller står still men har tex 1500-2000 varv på motorn) och använder saker som brukar användas vid körningen, enligt bilder och info på din bil så har den ju en hel del extraprylar som kan dra mycket ström. smile

Visar mätningen att spänningen aldrig kan hållas över 13,5 V vid körning så får inte batteriet tillräcklig laddning för att kunna hållas i någorlunda bra skick och resultatet blir dålig hållbarhet, spänningen bör dessutom vara åtminstone 14 V eller högre.

Senast redigerat av Drönirettab (13 maj 2011)

Putteliten
13 maj 2011 · 9 084 Inlägg

Om du plockar ur batteriet ur bilen på vintern så förvara det inte på ett betong/cement golv. Har haft ihjäl ett antal batterier på så sätt. Vet inte hur eller varför dom pajar, numera förvarar jsg batterierna på en trähylla vilket funkar mycket bättre.

Drönirettab
13 maj 2011 · 21 761 Inlägg

Det där är en myt, jag håller inte med om att batterierna pajjar pga förvaring på betonggolv. Har själv ställt batterier på sånt underlag och de har inte pajjat. En sak som dock kan ha med betonggolv att göra är om det finns värmeslingor inbyggda, men då blir det alltså värmen som påskyndar självurladdningen och inte betonggolvet i sig självt. smile

RichiB
13 maj 2011 · 1 866 Inlägg

okej men jag förvarar det på en trähylla! :-)

te_wik Forummoderator
13 maj 2011 · 12 813 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det där är en myt, jag håller inte med om att batterierna pajjar pga förvaring på betonggolv. Har själv ställt batterier på sånt underlag och de har inte pajjat. En sak som dock kan ha med betonggolv att göra är om det finns värmeslingor inbyggda, men då blir det alltså värmen som påskyndar självurladdningen och inte betonggolvet i sig självt. smile

Håller med, det är en myt! Men det ligger visst viss sanning i det har jag läst någonstans. På äldre batterier som hade ett ytterhölje av något annat material kunde visst detta inträffa, hur och varför kommer jag inte ihåg - om det ens stämmer.

När jag har lite bättre med tid så ska jag försöka hitta den länken igen.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Drönirettab
13 maj 2011 · 21 761 Inlägg

Det hade tydligen med ytterhöljet att göra, syran kunde läcka igenom. Exempel på förklaring finns här: http://www.batteriexpressen.se/index.ph … ;Itemid=16

te_wik Forummoderator
13 maj 2011 · 12 813 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det hade tydligen med ytterhöljet att göra, syran kunde läcka igenom. Exempel på förklaring finns här: http://www.batteriexpressen.se/index.ph … ;Itemid=16

Var nog den sidan jag varit och läst på!


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Drönirettab
13 maj 2011 · 21 761 Inlägg

Kikar man på engelska sidor så finns tex denna: http://www.thebatteryterminal.com/TechT … ncrete.htm

Man kan alltså säga att detta problem har funnits tidigare (fast för mycket länge sedan), inget snack om saken, men när ytterhöljena började göras av plastliknande material (typ polypropylen) så försvann detta fenomen. smile

Även när det var hårdgummikärl så var det inga såna problem vad jag vet.

Senast redigerat av Drönirettab (13 maj 2011)

Evildan
13 maj 2011 ·

Drönirettab skrev:
Det där är en myt, jag håller inte med om att batterierna pajjar pga förvaring på betonggolv. Har själv ställt batterier på sånt underlag och de har inte pajjat. En sak som dock kan ha med betonggolv att göra är om det finns värmeslingor inbyggda, men då blir det alltså värmen som påskyndar självurladdningen och inte betonggolvet i sig självt. smile

Det är inte en myt, pga närheten till armeringsjärnen i betonggolvet skapas det ett magnetfält som på så vis kan förstöra/ladda ur batteriet, även att fukten i betonggolvet kan skapa krypströmmar.

perzy Snål gnällspik
13 maj 2011 · 402 Inlägg

Batteriet laddar jag fullt innan jag tar ut det ur bilen.
Laddar det även fullt innan jag ska ut o köra!

Står ett bilbatteri mer än en månad eller två utan en uppladdning dör det ofta. Har ingen teknisk/kemisk förklaring på detta men i min bekantskapskrets är det en vedertagen "sanning" baserad på erfarenhet.

Volvo S80 2,9.
te_wik Forummoderator
13 maj 2011 · 12 813 Inlägg

Evildan skrev:

Drönirettab skrev:
Det där är en myt, jag håller inte med om att batterierna pajjar pga förvaring på betonggolv. Har själv ställt batterier på sånt underlag och de har inte pajjat. En sak som dock kan ha med betonggolv att göra är om det finns värmeslingor inbyggda, men då blir det alltså värmen som påskyndar självurladdningen och inte betonggolvet i sig självt. smile

Det är inte en myt, pga närheten till armeringsjärnen i betonggolvet skapas det ett magnetfält som på så vis kan förstöra/ladda ur batteriet, även att fukten i betonggolvet kan skapa krypströmmar.

Jag vill ha bevis för detta, har själv lagrat massor med batterier under längre tid på golv utan det minsta problem.  Eller har jag för klen armering? cool



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (13 maj 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Drönirettab
13 maj 2011 · 21 761 Inlägg

perzy skrev:
Står ett bilbatteri mer än en månad eller två utan en uppladdning dör det ofta. Har ingen teknisk/kemisk förklaring på detta men i min bekantskapskrets är det en vedertagen "sanning" baserad på erfarenhet.

Batterier har en viss naturlig självurladdning och hastigheten på urladdningen är beroende av omgivningstemperatur, ju lägre temperatur desto mindre självurladdning. För var tionde grad lägre så halveras urladdningen och för var tionde grad högre så fördubblas urladdningen.

Ett modernt batteri kan utan större problem stå i 2-3 månader utan att behöva underhållsladdas om temperaturen är +20 grader, fyra gånger så lång tid kan det stå om temperaturen ligger runt 0 grader. Detta naturligtvis under förutsättning att batteriet laddades fullt innan det ställdes undan. smile

FFP
13 maj 2011 · 591 Inlägg

va inne på din sida och tittade, du har ju ett par högtalare att driva! nu vet ju inte jag om du har extrabatterier o sånt men den kan ju va en teori. kolla generator osv.

Audi A4 TSQ (1999)
perzy Snål gnällspik
13 maj 2011 · 402 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ett modernt batteri kan utan större problem stå i 2-3 månader utan att behöva underhållsladdas om temperaturen är +20 grader, fyra gånger så lång tid kan det stå om temperaturen ligger runt 0 grader. Detta naturligtvis under förutsättning att batteriet laddades fullt innan det ställdes undan. smile

Är det säkert att med modernt batteri menas blybatterierna? Vad jag förstått är det samma kemi som det alltid har varit sedan de uppfanns av de gamla grekerna typ... big_smile

Volvo S80 2,9.
Drönirettab
13 maj 2011 · 21 761 Inlägg

Blyet och syran har ju funnits hela tiden, men materialen i plattorna+gallren har ändrats och tekniken har förfinats. Såna saker gör att självurladdningen och vätskeförlusten har kunnat minska betydligt jämfört med för tex 30-40 år sedan.

Kollar man i lite äldre batterilitteratur så brukar det stå att batterier måste underhållsladdas minst var tredje månad för att inte bli för mycket urladdade, så måste man inte göra i dag. smile

Senast redigerat av Drönirettab (13 maj 2011)

Putteliten
13 maj 2011 · 9 084 Inlägg

te_wik skrev:

Evildan skrev:

Drönirettab skrev:
Det där är en myt, jag håller inte med om att batterierna pajjar pga förvaring på betonggolv. Har själv ställt batterier på sånt underlag och de har inte pajjat. En sak som dock kan ha med betonggolv att göra är om det finns värmeslingor inbyggda, men då blir det alltså värmen som påskyndar självurladdningen och inte betonggolvet i sig självt. smile

Det är inte en myt, pga närheten till armeringsjärnen i betonggolvet skapas det ett magnetfält som på så vis kan förstöra/ladda ur batteriet, även att fukten i betonggolvet kan skapa krypströmmar.

Jag vill ha bevis för detta, har själv lagrat massor med batterier under längre tid på golv utan det minsta problem.  Eller har jag för klen armering? cool



Mvh Tommy

Då kan du få komma ner till mig så ska du få se. Har förstört ett antal batterier både nya och gamla genom att förvara dom direkt på betonggolvet, fort går det också faktiskt. Köpte sen ett helt nytt av samma märke jag haft på golvet och förvarade det på garagebänken istället och det höll i många år.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang