Hur lång tid har man på sig att besikta bilen efter en flygande besiktning?

Nylund91
9 juni 2011 · 195 Inlägg

Tjena, blev stannad av polisen för lite över en månad sedan och fick 2or på fjädrarna som är kapade och ena skärmblinkersen som var glapp.
Det jag undrar nu är om jag måste ombesikta hela bilen nu när en månad har gått eller om jag bara behöver åtgärna dom felen som polisen gav mig.
Har frågat runt om detta och googlat men hittade inget vettigt svar.
Har hört av vissa att man har två månader på sig innan hela bilen måste ombes, men efter en månad är det körförbud.

mvh Nicklas smile

Gizmojohan
9 juni 2011 · 3 295 Inlägg

det framgår om du läser protokollet som du fick av polisen... wink

Nylund91
9 juni 2011 · 195 Inlägg

Slave_joe skrev:
det framgår om du läser protokollet som du fick av polisen... wink

Har letat som en idiot efter dedär papperet men hittar de inte hmm

Muttley
9 juni 2011 ·

Polisen brukar väl ge en månad på det om de ger dig ombesiktning. Så du ska nog se till att kolla upp de väldigt noga annars får du böter för olaglig bil.

tobbe12
10 juni 2011 · 152 Inlägg

Får man i samband med f-besiktning en "prick" i körkortet? dvs böter. precis som i fortkörning

Rock-Star
28 juni 2011 · 2 982 Inlägg

@tobbe12: nej det får man inte

breesladd SKÅNING
28 juni 2011 · 1 215 Inlägg

om du loggar in på SBP hemsida för att boka tid till bes så står det om du ska boka till kontrollbes eller ombes,

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
KHRacing
28 juni 2011 ·

tobbe12 skrev:
Får man i samband med f-besiktning en "prick" i körkortet? dvs böter. precis som i fortkörning

Finns inget pricksystem o har aldrig funnits, vare sig på BES eller för körkortet

Muttley
28 juni 2011 ·

KHRacing skrev:

tobbe12 skrev:
Får man i samband med f-besiktning en "prick" i körkortet? dvs böter. precis som i fortkörning

Finns inget pricksystem o har aldrig funnits, vare sig på BES eller för körkortet

Finnes ett varningssystem på något vis. För kör du för fort för ofta så ryker kortet, så de kan ju kallas prickar.

tobbe456
28 juni 2011 · 335 Inlägg

Japp, transportstyrelsen som håller i sånt nu, brukar väl vara tre varningar (beroende på allvarligheten) sen tas ett beslut om du är lämplig att ha körkort wink

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
Andromeda Rumpmas
28 juni 2011 · 3 860 Inlägg

tobbe456 skrev:
Japp, transportstyrelsen som håller i sånt nu, brukar väl vara tre varningar (beroende på allvarligheten) sen tas ett beslut om du är lämplig att ha körkort wink

Korrekt smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
tobbe12
28 juni 2011 · 152 Inlägg

Andromeda skrev:

tobbe456 skrev:
Japp, transportstyrelsen som håller i sånt nu, brukar väl vara tre varningar (beroende på allvarligheten) sen tas ett beslut om du är lämplig att ha körkort wink

Korrekt smile

Okej kan man köra så jävla fort att man blir av med körkortet för alltid?

Muttley
28 juni 2011 ·

Klarar du av att hålla över 400 blås i full trafik och sen kommer med dumma kommentarer så lovar jag nästan att de låser in dig och du aldrig mer får se hur körkort ser ut smile.
Men nej du får tillbaka det även om de kan ta lång tid ibland.

Andromeda Rumpmas
28 juni 2011 · 3 860 Inlägg

tobbe12 skrev:

Andromeda skrev:

tobbe456 skrev:
Japp, transportstyrelsen som håller i sånt nu, brukar väl vara tre varningar (beroende på allvarligheten) sen tas ett beslut om du är lämplig att ha körkort wink

Korrekt smile

Okej kan man köra så jävla fort att man blir av med körkortet för alltid?

Ja. Om du får en spärrtid på mer än 12 månader får du inte tillbaka kortet efter spärrtidens utgång, utan måste ta om det helt från början. Även om du så haft körkort 50 år. 12 månaders spärrtid skall nog till att vara grov vårdslöshet i trafik, t ex smita från polisen, grov eller upprepad rattfylla etc.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
28 juni 2011 · 3 860 Inlägg

tkd_rille skrev:
Klarar du av att hålla över 400 blås i full trafik och sen kommer med dumma kommentarer så lovar jag nästan att de låser in dig och du aldrig mer får se hur körkort ser ut smile.
Men nej du får tillbaka det även om de kan ta lång tid ibland.

Inte om spärrtiden överstiger 12 månader.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Muttley
28 juni 2011 ·

Andromeda skrev:

tkd_rille skrev:
Klarar du av att hålla över 400 blås i full trafik och sen kommer med dumma kommentarer så lovar jag nästan att de låser in dig och du aldrig mer får se hur körkort ser ut smile.
Men nej du får tillbaka det även om de kan ta lång tid ibland.

Inte om spärrtiden överstiger 12 månader.

Jag gissar på att han menar om man kan bli så inkompetent att de anser att man aldrig är lämplig nånsin i sitt liv.
Tror bara de går om du blir omyndigförklarad.
Men annars är ju 12 månader rätt om man ska ta om det.

tobbe12
28 juni 2011 · 152 Inlägg

Låt oss säga att man kör 220 på en 110 väg?d lär väl ge 12 månader?

Andromeda Rumpmas
28 juni 2011 · 3 860 Inlägg

tobbe12 skrev:
Låt oss säga att man kör 220 på en 110 väg?d lär väl ge 12 månader?

Här finns generella straffvärden (körkortsingripande anses ju inte som ett straff roll ) för fortkörning:

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse1.htm

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang