Info om 2jz-gte och toyota supra mk4

Emilius Avstängd
29 juni 2011 · 1 714 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:
Köp en Soarer eller Chaser (JZX100) finns så många Supror.

Tack.

Eller en Aristo. Som ändå har samma 2JZ med dubbelturbo som supra..

PerfectionR Japanese Engineering
29 juni 2011 · 690 Inlägg

Emilius skrev:

1EVOXIN1 skrev:
Köp en Soarer eller Chaser (JZX100) finns så många Supror.

Tack.

Eller en Aristo. Som ändå har samma 2JZ med dubbelturbo som supra..

Ariston är också riktigt bra men mer en glidare.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Emilius Avstängd
29 juni 2011 · 1 714 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:

Emilius skrev:

1EVOXIN1 skrev:
Köp en Soarer eller Chaser (JZX100) finns så många Supror.

Tack.

Eller en Aristo. Som ändå har samma 2JZ med dubbelturbo som supra..

Ariston är också riktigt bra men mer en glidare.

Trådskaparen sa aldrig vad han skulle ha bilen till för det första,
Sen finns det väldigt många i Sverige som glider runt i supror och inte direkt kör på motorvägen i Tokyo med sina bilar dagligen i 280km/h så som bilen var tänkt för.

En viss orange kjolpaketsbeklädd supra med massa bling vart ifrånkörd av precis allt på ett streetrace nyligen, orsaken? Jo det gamla vanliga, ägaren trodde att det var en superbil för den heter Supra,
och inser inte att en 1800+ kg bil med typ 250hk inte är så jäkla snabb ändå.

En slimmad coupékaross gör inte en superbil. Volvo P1800 är också rätt slö trots ett spetsigt utseende.

Med tanke på att det sitter just Supramotor i Aristo så har den samma förutsättningar som Supra,
alltså, plocka ut 800hk och gasa ifrån Supror med ägare som inte har koll/inte bryr sig om det inre, m5or osv.

Allt handlar om syftet och jag tycker Aristo slår Supra i alla kategorier just för att det inte är en Supra,
då dem är så vanliga. Enda gången Supra är bättre är när man kör båda bilarna helt original mot varandra, då är Supran snabbare.

Go_sideways
29 juni 2011 · 428 Inlägg

Emilius skrev:

1EVOXIN1 skrev:

Emilius skrev:

Tack.

Eller en Aristo. Som ändå har samma 2JZ med dubbelturbo som supra..

Ariston är också riktigt bra men mer en glidare.

Trådskaparen sa aldrig vad han skulle ha bilen till för det första,
Sen finns det väldigt många i Sverige som glider runt i supror och inte direkt kör på motorvägen i Tokyo med sina bilar dagligen i 280km/h så som bilen var tänkt för.

En viss orange kjolpaketsbeklädd supra med massa bling vart ifrånkörd av precis allt på ett streetrace nyligen, orsaken? Jo det gamla vanliga, ägaren trodde att det var en superbil för den heter Supra,
och inser inte att en 1800+ kg bil med typ 250hk inte är så jäkla snabb ändå.

En slimmad coupékaross gör inte en superbil. Volvo P1800 är också rätt slö trots ett spetsigt utseende.

Med tanke på att det sitter just Supramotor i Aristo så har den samma förutsättningar som Supra,
alltså, plocka ut 800hk och gasa ifrån Supror med ägare som inte har koll/inte bryr sig om det inre, m5or osv.

Allt handlar om syftet och jag tycker Aristo slår Supra i alla kategorier just för att det inte är en Supra,
då dem är så vanliga. Enda gången Supra är bättre är när man kör båda bilarna helt original mot varandra, då är Supran snabbare.

Smaken är som baken och trådskaparen får ju välja själv. Men enligt mig är Ariston en så FRUKTANSVÄRT ful bil. tongue Hade tagit supran alla dagar i veckan. (inte bara för att jag har en själv) Dom får bli hur vanliga dom vill enligt mig. det är trots allt en sjukt snygg bil och för jävla rolig att köra. smile

Go_sideways
29 juni 2011 · 428 Inlägg

Hamnade lite OT med kände jag. ber om ursäkt för det. Men du har fått en del bra tips av någon tidigare. Och som med många andra motorer vid bilköp så är det inte så lätt att hitta/se fel utan det gäller att lyssna efter ordentligt och känna när du kör. är något fel så märker du det. (förhoppningsvis)
För övrigt så är ju 2JZ en galet bra maskin. Så länge den sköts och du kanske håller dig vid BPU osv så är motorn "odödlig" smile

Nitrometanskada Gött mos
29 juni 2011 · 1 096 Inlägg

Emilius skrev:

1EVOXIN1 skrev:

Emilius skrev:

Tack.

Eller en Aristo. Som ändå har samma 2JZ med dubbelturbo som supra..

Ariston är också riktigt bra men mer en glidare.

Trådskaparen sa aldrig vad han skulle ha bilen till för det första,
Sen finns det väldigt många i Sverige som glider runt i supror och inte direkt kör på motorvägen i Tokyo med sina bilar dagligen i 280km/h så som bilen var tänkt för.

En viss orange kjolpaketsbeklädd supra med massa bling vart ifrånkörd av precis allt på ett streetrace nyligen, orsaken? Jo det gamla vanliga, ägaren trodde att det var en superbil för den heter Supra,
och inser inte att en 1800+ kg bil med typ 250hk inte är så jäkla snabb ändå.

En slimmad coupékaross gör inte en superbil. Volvo P1800 är också rätt slö trots ett spetsigt utseende.

Med tanke på att det sitter just Supramotor i Aristo så har den samma förutsättningar som Supra,
alltså, plocka ut 800hk och gasa ifrån Supror med ägare som inte har koll/inte bryr sig om det inre, m5or osv.

Allt handlar om syftet och jag tycker Aristo slår Supra i alla kategorier just för att det inte är en Supra,
då dem är så vanliga. Enda gången Supra är bättre är när man kör båda bilarna helt original mot varandra, då är Supran snabbare.

Hur kommer det sig? Är Ariston ÄNNU tyngre? big_smile

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Turbomatte Lackerare/Rekondare
29 juni 2011 · 834 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:

Snitch skrev:
Vad Jag vill betala för en supra? Hmm..

Det beror givetvis på. En helt standard manuell, välservad osv skulle jag kunna ge 70 tusen för.

Men aldrig 150 för en med simpelt BPU på.

Dröm vidare kompis....

Vet man vart man ska kolla och inte är rädd för att importera är det verkligen ingen omöjlighet!

PerfectionR Japanese Engineering
29 juni 2011 · 690 Inlägg

Emilius skrev:

1EVOXIN1 skrev:

Emilius skrev:

Tack.

Eller en Aristo. Som ändå har samma 2JZ med dubbelturbo som supra..

Ariston är också riktigt bra men mer en glidare.

Trådskaparen sa aldrig vad han skulle ha bilen till för det första,
Sen finns det väldigt många i Sverige som glider runt i supror och inte direkt kör på motorvägen i Tokyo med sina bilar dagligen i 280km/h så som bilen var tänkt för.

En viss orange kjolpaketsbeklädd supra med massa bling vart ifrånkörd av precis allt på ett streetrace nyligen, orsaken? Jo det gamla vanliga, ägaren trodde att det var en superbil för den heter Supra,
och inser inte att en 1800+ kg bil med typ 250hk inte är så jäkla snabb ändå.

En slimmad coupékaross gör inte en superbil. Volvo P1800 är också rätt slö trots ett spetsigt utseende.

Med tanke på att det sitter just Supramotor i Aristo så har den samma förutsättningar som Supra,
alltså, plocka ut 800hk och gasa ifrån Supror med ägare som inte har koll/inte bryr sig om det inre, m5or osv.

Allt handlar om syftet och jag tycker Aristo slår Supra i alla kategorier just för att det inte är en Supra,
då dem är så vanliga. Enda gången Supra är bättre är när man kör båda bilarna helt original mot varandra, då är Supran snabbare.

Har du kört en Aristo?

Jag har kört Soarer,Aristo, Chaser (JZX100) och Supra 98 VVTi (BPU).

Gillar Chasern och Supran bättre eftersom Aristons väghållning inte är så bra, den känns som en pansarvagn.

Ariston är en lyxbil som är rolig att glida runt i medans Chasern är en sportsedan som med lite väghållnings uppgraderingar är en otroligt skön sportbil.

Sen handlar det om smak också....

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
PerfectionR Japanese Engineering
29 juni 2011 · 690 Inlägg

Turbomatte skrev:

1EVOXIN1 skrev:

Snitch skrev:
Vad Jag vill betala för en supra? Hmm..

Det beror givetvis på. En helt standard manuell, välservad osv skulle jag kunna ge 70 tusen för.

Men aldrig 150 för en med simpelt BPU på.

Dröm vidare kompis....

Vet man vart man ska kolla och inte är rädd för att importera är det verkligen ingen omöjlighet!

Du får fortfarande inte en fin TT 6 växlad Supra för 70 000 klar och reggad i Sverige.

Att importera är så mycket mer än att köpa och skeppa...

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Turbomatte Lackerare/Rekondare
29 juni 2011 · 834 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:

Turbomatte skrev:

1EVOXIN1 skrev:
Dröm vidare kompis....

Vet man vart man ska kolla och inte är rädd för att importera är det verkligen ingen omöjlighet!

Du får fortfarande inte en fin TT 6 växlad Supra för 70 000 klar och reggad i Sverige.

Att importera är så mycket mer än att köpa och skeppa...

Du kan få en fin manuell TT Supra, skeppad och tullad här i sverige för runt 70 loppor om man vet vart man ska kolla, dock ej en av senare årsmodell men ack en man, TT supra. Reggen är ju inte mycket att knössla om då det ej kostan många pengar i det stora hela.

Men visst, Behöver man ta hjälp att få in en så springer det ju iväg i pris.

Senast redigerat av Turbomatte (29 juni 2011)

PerfectionR Japanese Engineering
30 juni 2011 · 690 Inlägg

Turbomatte skrev:

1EVOXIN1 skrev:

Turbomatte skrev:

Vet man vart man ska kolla och inte är rädd för att importera är det verkligen ingen omöjlighet!

Du får fortfarande inte en fin TT 6 växlad Supra för 70 000 klar och reggad i Sverige.

Att importera är så mycket mer än att köpa och skeppa...

Du kan få en fin manuell TT Supra, skeppad och tullad här i sverige för runt 70 loppor om man vet vart man ska kolla, dock ej en av senare årsmodell men ack en man, TT supra. Reggen är ju inte mycket att knössla om då det ej kostan många pengar i det stora hela.

Men visst, Behöver man ta hjälp att få in en så springer det ju iväg i pris.

"Om man vet vart man ska kolla" kan samtliga Australienska, Engelska, Japanska, Amerikanska sidor som är värda att kolla på om man letar Supra....

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
iceman_21
30 juni 2011 ·

ingen mening att importera en högerstyrd om du funderar på att importera...när det bokstavligen skeppats in såna under senare år.... Spara pengar...köp en Vänsterstyrd.

Bygg singel...sen har du världens roligaste bil.

Emilius Avstängd
30 juni 2011 · 1 714 Inlägg

Go_sideways skrev:
Smaken är som baken och trådskaparen får ju välja själv. Men enligt mig är Ariston en så FRUKTANSVÄRT ful bil. tongue Hade tagit supran alla dagar i veckan. (inte bara för att jag har en själv) Dom får bli hur vanliga dom vill enligt mig. det är trots allt en sjukt snygg bil och för jävla rolig att köra. smile

Yes, smaken är som baken. Och jag vet inte vad trådskaparen har för smak så därför jag kom med förslag som kanske kan vara av intresse för trådskaparen smile

Nitrometanskada skrev:
Hur kommer det sig? Är Ariston ÄNNU tyngre? big_smile

Det är en 4-dörrars lyx-sedan, den är då inte lättare iallafall.
Men själva grejen med en sportbil som är extremt tung förstår jag inte.
En lyxbil som är tung fattar man ju. Hur som helst, vem fan åker omkring i en originalbil?
Går ju att gjuta upp huvar och sånt i glasfiber till Aristo också.

1EVOXIN1 skrev:
Jag har kört Soarer,Aristo, Chaser (JZX100) och Supra 98 VVTi (BPU).

Gillar Chasern och Supran bättre eftersom Aristons väghållning inte är så bra, den känns som en pansarvagn.

Ariston är en lyxbil som är rolig att glida runt i medans Chasern är en sportsedan som med lite väghållnings uppgraderingar är en otroligt skön sportbil.

Sen handlar det om smak också....

Chaser är ännu läckrare, men jag nämnde Aristo med tanke på att trådskaparen verkar fäst vid supra och dess 2JZ med turbo.

Hur som helst, väghållning hit och väghållning dit, jag nämnde inget om väghållning,
trådskaparen nämnde aldrig vad han ska med bilen till så därför kan en Aristo lika gärna vara ett vettigt val om han nu bara ska glida runt.

Sedemera så kör man väl inte runt original iallafall som sagt. Original är ju för gubbjävlar,
då kan man köra V70 istället smile och med tanke på att det finns JZS161 Driftingbilar så ja,
på något konstigt sätt så går det tydligen att framföra även en Aristo i sidled.

http://www.youtube.com/watch?v=wrNAuf7i … re=related

Jag pratar iallafall om en grundbil, det gör jag alltid, jag köper inte en bil för att köra den original,
jag köper en bil för att riva ner den och göra något ännu vettigare av den, sen köra den.

Jag har ingen aning om trådskaparens tanke med bilen eller vad han har för smak,
det var därför jag sade min mening och gav förslag som kan vara av intresse smile

XL-Dempa
30 juni 2011 · 457 Inlägg

Som det känns just nu så tycker jag att en nissan skyline gtr är en dator alt styrs av en dator diffar styring fram och bak och alt sånt, medans en supra är typ en ren bil där jag kan slänga upp den på ställa i en rondell utan att känna att det kommer 4wd. Känns som att nissan styr mig och inte tvärt om men rätta mig om jag har fel i det jag säger har kört min bil i 2 år nu 1500 mil wink

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
drazen_gti
30 juni 2011 · 807 Inlägg

XL-Dempa skrev:
Som det känns just nu så tycker jag att en nissan skyline gtr är en dator alt styrs av en dator diffar styring fram och bak och alt sånt, medans en supra är typ en ren bil där jag kan slänga upp den på ställa i en rondell utan att känna att det kommer 4wd. Känns som att nissan styr mig och inte tvärt om men rätta mig om jag har fel i det jag säger har kört min bil i 2 år nu 1500 mil wink

Byta? wink

I'd rather die like a man, than live like a coward
XL-Dempa
30 juni 2011 · 457 Inlägg

Bra sugen men Automat tongue

drazen_gti skrev:

XL-Dempa skrev:
Som det känns just nu så tycker jag att en nissan skyline gtr är en dator alt styrs av en dator diffar styring fram och bak och alt sånt, medans en supra är typ en ren bil där jag kan slänga upp den på ställa i en rondell utan att känna att det kommer 4wd. Känns som att nissan styr mig och inte tvärt om men rätta mig om jag har fel i det jag säger har kört min bil i 2 år nu 1500 mil wink

Byta? wink

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
drazen_gti
30 juni 2011 · 807 Inlägg

XL-Dempa skrev:
Bra sugen men Automat tongue

drazen_gti skrev:

XL-Dempa skrev:
Som det känns just nu så tycker jag att en nissan skyline gtr är en dator alt styrs av en dator diffar styring fram och bak och alt sånt, medans en supra är typ en ren bil där jag kan slänga upp den på ställa i en rondell utan att känna att det kommer 4wd. Känns som att nissan styr mig och inte tvärt om men rätta mig om jag har fel i det jag säger har kört min bil i 2 år nu 1500 mil wink

Byta? wink

Jag var grymt emot automatlådan men nu älskar jag den:) o man får en hand över så man kan pilla på andra saker;)

I'd rather die like a man, than live like a coward
PerfectionR Japanese Engineering
30 juni 2011 · 690 Inlägg

XL-Dempa skrev:
Som det känns just nu så tycker jag att en nissan skyline gtr är en dator alt styrs av en dator diffar styring fram och bak och alt sånt, medans en supra är typ en ren bil där jag kan slänga upp den på ställa i en rondell utan att känna att det kommer 4wd. Känns som att nissan styr mig och inte tvärt om men rätta mig om jag har fel i det jag säger har kört min bil i 2 år nu 1500 mil wink

Vissa gillar ju det, men vill du ha RWD så går det att konvertera ganska lätt sedan plockar du bort hela HICAS systemet men det är kanske lite komplicerat, det är inte bara att plocka ur allt.

Själv älskar jag Skyline GTR just på grund av alla dessa funktioner som många nya sportbilar saknar, en Skyline GTR är inte gjord för att köras runt en rondell på det sättet en Skyline GTR är en sportbil som trivs på banan.

Enligt mig finns det ingen bättre bil för bana än GTR, fyrhjulsdriften älskas av många men du gillar ju jänkare och det är en stor skillnad mellan en jänkare och en GTR, tycker du borde skaffat dig en Supra först och sedan gått över till en GTR.

Vill inte starta en Skyline GTR vs Supra diskussion nu men jag gillar Skyline GTR mycket mycket mer än Supra även om Supra är en av mina absoluta favoriter när det gäller Japanska bilar.

EDIT: Det går att busa med Skyline GTR och ha riktigt kul, beror på ditt sätt att köra!

Senast redigerat av 1EVOXIN1 (30 juni 2011)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
XL-Dempa
30 juni 2011 · 457 Inlägg

Men jag kan inte uttala mig om att supran är roligare på ngt sätt då jag inte har åkt i ngn eller kört wink

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
PerfectionR Japanese Engineering
30 juni 2011 · 690 Inlägg

XL-Dempa skrev:
Men jag kan inte uttala mig om att supran är roligare på ngt sätt då jag inte har åkt i ngn eller kört wink

Är du inte nöjd med din fina R33 GTR? Har inte kollat fakta men känns som att en singel RB26a med antingen 2.7 eller 2.8 stroker är mycket mer responsive än en 2JZ-GTE med samma turbo*

Jag vet att du vill spendera en del pengar på din R33a wink Men om du inte gillar all den teknik som den har så varför inte sälja den och skaffa en R33 GTST eller R34 GTT och sedan spendera de pengarna på en RB30 bottendel och annat godis

Orginal pallar den 600hk utan problem, RIPS har en 900hks RB30 orginal botten Skyline som fortfarande rullar hittar dock ingen video på den har endast hört om den.

Om du siktar på 600hk så är det billigare med RB30 ska du över 650hk så kostar det ungefär lika mycket som att uppgradera en RB26a kanske även mer.


http://www.youtube.com/watch?v=kk6kfBPKBLY RB25 topp RB30 botten 600hk GTST Drift bil.

Mer slagvolym = mer vrid + bättre driftsäkerhet.

Tror RB30 bottendelen orkar lika mycket som 2JZn kanske även mer.


*Gamla hederliga T04z

Senast redigerat av 1EVOXIN1 (30 juni 2011)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang