Förslag: 22 000 bilar förbjuds köra i Göteborg

peegee Forummoderator
26 juni 2011 · 2 924 Inlägg

Bilar äldre än årsmodell 1996 planeras få körförbud i Göteborg...

http://gt.expressen.se/nyheter/1.248138 … ar-stoppas


Är detta morgondagen för städer? roll

Känns väl inte orimligt ur ett miljöperspektiv men bör va tungt att få igenom och väldigt tråkigt & orättvist... men går det igenom kommer nog fler städer på löpande band... hmm

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
martinn
26 juni 2011 · 2 624 Inlägg

Vad tänker folk med som kommer på sånt här? yikes det är min första tanke!

Senast redigerat av martinn (26 juni 2011)

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
PartilleMalm
26 juni 2011 · 318 Inlägg

här snackar vi verkligen att öka klyftorna:/ fyfan

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 juni 2011 · 13 773 Inlägg

martinn skrev:
Vad tänker folk med som kommer på sånt här? yikes det är min första tanke!

så fattiga människor är inte välkommna i göteborg..bra då vet man att dit ska man aldrig så dom inte får en enda krona av mina pengar iallfall

vilka jävla idioter som styr där borta riktiga stolpskott

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
martinn
26 juni 2011 · 2 624 Inlägg

Fakta

Förslag till miljözon för personbilar
Plats: Centrala Göteborg avgränsat av Högsboleden, Hisingsleden och Mölndalsvägen. Där råder redan förbud för tung trafik sedan 2007.
Krav 1: Att bilen måste vara tillverkad senare än 1996 och tillhöra euroklass 2.
Krav 2: Att bilen inte får släppa ut mer än 25O gram koldioxid per kilometer (motsvarar 1,1 liter bensin per mil).
Införande: 2012.



jag stör mig på alla miljönissar som ska göra allt så jävligt som möjligt för oss "vanliga svenssons" hmm

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Pim_Pim
26 juni 2011 ·

Ohh fy fan yikes

PartilleMalm
26 juni 2011 · 318 Inlägg

räcker det att bilen uppfyller ett av kraven eller ska den uppfylla båda?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 juni 2011 · 13 773 Inlägg

martinn skrev:
Fakta

Förslag till miljözon för personbilar
Plats: Centrala Göteborg avgränsat av Högsboleden, Hisingsleden och Mölndalsvägen. Där råder redan förbud för tung trafik sedan 2007.
Krav 1: Att bilen måste vara tillverkad senare än 1996 och tillhöra euroklass 2.
Krav 2: Att bilen inte får släppa ut mer än 25O gram koldioxid per kilometer (motsvarar 1,1 liter bensin per mil).
Införande: 2012.



jag stör mig på alla miljönissar som ska göra allt så jävligt som möjligt för oss "vanliga svenssons" hmm

vet du vilken miljömupp som ligger bakom det här?

nog läge att mailbomba en sån idiot

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
martinn
26 juni 2011 · 2 624 Inlägg

Growe skrev:

martinn skrev:
Fakta

Förslag till miljözon för personbilar
Plats: Centrala Göteborg avgränsat av Högsboleden, Hisingsleden och Mölndalsvägen. Där råder redan förbud för tung trafik sedan 2007.
Krav 1: Att bilen måste vara tillverkad senare än 1996 och tillhöra euroklass 2.
Krav 2: Att bilen inte får släppa ut mer än 25O gram koldioxid per kilometer (motsvarar 1,1 liter bensin per mil).
Införande: 2012.



jag stör mig på alla miljönissar som ska göra allt så jävligt som möjligt för oss "vanliga svenssons" hmm

vet du vilken miljömupp som ligger bakom det här?

nog läge att mailbomba en sån idiot

"- Visst finns risken att detta slår ojämlikt men en sämre miljö kommer å andra sidan drabba alla oavsett inkomster, säger trafiknämndens ordförande Owe Nilsson (s)."

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Tubbex
26 juni 2011 · 1 517 Inlägg

vad tänker dem med??

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
trippelturbo Trucker
26 juni 2011 · 2 710 Inlägg

martinn skrev:
Fakta

Förslag till miljözon för personbilar
Plats: Centrala Göteborg avgränsat av Högsboleden, Hisingsleden och Mölndalsvägen. Där råder redan förbud för tung trafik sedan 2007.
Krav 1: Att bilen måste vara tillverkad senare än 1996 och tillhöra euroklass 2.
Krav 2: Att bilen inte får släppa ut mer än 25O gram koldioxid per kilometer (motsvarar 1,1 liter bensin per mil).
Införande: 2012.



jag stör mig på alla miljönissar som ska göra allt så jävligt som möjligt för oss "vanliga svenssons" hmm

O inte fan kör dom nå "miljöbilar" själva inte! Såg ett program för nån vecka sen där nån landshövding kör en S-klass.

Hörde att dom ska stränga till reglerna för taxiåkarna kring Arlanda: har man ej en miljöklassad bil, alltså en som släpper ut max 119g/km, får man ej komma in på arlandas område.

Vad åker politikerna själva??
Det komiska var att dagar efteråt kommer de i metrosthlm om att nån kvinna tar hellre taxi än tåg från bostaden i märsta till centralen! En resa som i själva verket går snabbare med pendeltåget!

Men vafan, att trängas med massa svettiga idioter i pendeltåget.. Hmm

Fart missbrukare
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 juni 2011 · 13 773 Inlägg

martinn skrev:

Growe skrev:

martinn skrev:
Fakta

Förslag till miljözon för personbilar
Plats: Centrala Göteborg avgränsat av Högsboleden, Hisingsleden och Mölndalsvägen. Där råder redan förbud för tung trafik sedan 2007.
Krav 1: Att bilen måste vara tillverkad senare än 1996 och tillhöra euroklass 2.
Krav 2: Att bilen inte får släppa ut mer än 25O gram koldioxid per kilometer (motsvarar 1,1 liter bensin per mil).
Införande: 2012.



jag stör mig på alla miljönissar som ska göra allt så jävligt som möjligt för oss "vanliga svenssons" hmm

vet du vilken miljömupp som ligger bakom det här?

nog läge att mailbomba en sån idiot

"- Visst finns risken att detta slår ojämlikt men en sämre miljö kommer å andra sidan drabba alla oavsett inkomster, säger trafiknämndens ordförande Owe Nilsson (s)."

så det drabbar alla haha shit vilken dum jävel! så dom rika sitter och kör gamla bilar?
tur man inte drabbas av dessa idioter men klart är att jag ALDRIG mer kommer åka till göteborg oavsätt om dom klubbar igenom det eller ej

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 juni 2011 · 13 773 Inlägg

owe.nilsson@stadshuset.goteborg.se

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
trippelturbo Trucker
26 juni 2011 · 2 710 Inlägg

martinn skrev:

Growe skrev:

martinn skrev:
Fakta

Förslag till miljözon för personbilar
Plats: Centrala Göteborg avgränsat av Högsboleden, Hisingsleden och Mölndalsvägen. Där råder redan förbud för tung trafik sedan 2007.
Krav 1: Att bilen måste vara tillverkad senare än 1996 och tillhöra euroklass 2.
Krav 2: Att bilen inte får släppa ut mer än 25O gram koldioxid per kilometer (motsvarar 1,1 liter bensin per mil).
Införande: 2012.



jag stör mig på alla miljönissar som ska göra allt så jävligt som möjligt för oss "vanliga svenssons" hmm

vet du vilken miljömupp som ligger bakom det här?

nog läge att mailbomba en sån idiot

"- Visst finns risken att detta slår ojämlikt men en sämre miljö kommer å andra sidan drabba alla oavsett inkomster, säger trafiknämndens ordförande Owe Nilsson (s)."

Trafikverkets säkerhetsdirektör Claes Tingvall har ändrat 90% av hastighetsbegränsningar i Västerås, det är 60km/h på nästan alla vägar. Det roliga är att man hade omröstning i lokaltidningen på nätet vad folket tyckte om vissa sträcker som är långt ifrån cyklister o gående. Folket tyckte att dessa vägar skulle höjas från 70km/h till 80.. han sänkte till 60! O gubben bor nånstans uppe i dalarna hmm

Fart missbrukare
gamlingen
26 juni 2011 · 5 198 Inlägg

De lever i en skyddad verkstad....

Woojen
26 juni 2011 · 1 101 Inlägg

Ett sånt jävla kioskmongo!

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 juni 2011 · 13 773 Inlägg

så där mail skickat

ska bli intresant om han svarar på mailet ens smile
skulle tro att han inte törs göra detta hoppas att mer skriver ner ett antal passande ord på mail och mailar honom

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Knugcab
26 juni 2011 · 5 111 Inlägg

Rika och rika...

Egentligen tycker jag inte det handlar om pengar. En bil från 1996 är idag 15 år gammal och de flesta har råd att köpa en sådan - och har man inte råd med det så är frågan hur det är med råd till bil över huvud taget.

Däremot så tycker jag att det här verkar vara mer en fråga om att plocka billiga poäng för sitt "miljöarbete" än att verkligen se till att det blir någon miljöförbättring.

Bilparken förnyar ju sig själv ständigt - annars hade det fortfarande vimlat av T-Fordar i vardagstrafiken. Trots allt så vill ju de allra flesta köra runt i en så ny bil som möjligt, och det naturliga är ju att man byter upp sig. Någon skrotar sin bil från 1987 och köper en från 1994, han som hade 94an köper en bil från 2000, han som hade 00an köper en från 2005 och han som hade 05an köper en ny, osv...

Visst finns det ju några enstaka entusiaster som har snöat in på saker som "just bruna Saab 99 från 1973 är världens bästa bil, och jag tänker aldrig köra något annat", men de är ju få - och gör knappast skillnad på det stora hela. Så varför inte låta detta sköta sig själv?

För något år sedan var det ett jäkla gnäll på bilar utan katalysator. De nyaste bensinbilarna utan kat är idag 23 år gamla. De allra flesta av dem är nu bortskrotade - det har helt enkelt skött sig själv. Går jag ner på stan och kollar på 100 slumpmässigt utvalda bilar som kör förbi, så är det väl bara en handfull som saknar kat, max. Och de kommer bara bli färre.

Samma sak om man ska ha 1996 som någon "magisk gräns" (man kan undra varför? Vad gör t.ex. en Volvo 940 från 1995 till ett miljösvin medans det bara kommer blommor och citrondoft ur avgasröret på 96an, kan någon förklara skillnaden för mig? 1989 hade varit mer logiskt då det kom katalysatorkrav i den vevan), om några år kommer det knappt existera bilar äldre än 1996 - så varför tro att man räddar miljön med att snabba på den utvecklingen med ett par år?

Det kommer bara göra det extra besvärligt för vissa människor utan att göra annat än psykologisk skillnad i slutänden. Så trots att jag menar att det viktigaste som finns är en ren miljö, så sågar jag detta förslag, som helt uppenbart är ett påhitt av skrivbordsnissar utan verklighetsuppfattning.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Woojen
26 juni 2011 · 1 101 Inlägg

Growe skrev:
så där mail skickat

ska bli intresant om han svarar på mailet ens smile
skulle tro att han inte törs göra detta hoppas att mer skriver ner ett antal passande ord på mail och mailar honom

skrev också ett mail å idiotförklara honom tongue

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juni 2011 · 14 079 Inlägg

Vilken jävla idioti!!!!!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang