Förslag: 22 000 bilar förbjuds köra i Göteborg

s0l0m0n
27 juni 2011 ·

Marticus skrev:
asså..... "alla har råd med en bil nyare än -96", nej det har dem inte, alla med ett fast jobb KAN ha råd med det. men alla andra som inte har ett fast jobb då? eller dem som helt enkelt inte vill ha en nyare bil p.g.a försäkring etc. alla har olika behov och vissa behov fyller äldre bilar bättre än gammla.

blir fan förbannad på folk som kör runt i sina fläskbilar och säger att vi måste få bort skrotet från gatan. JA GÄRNA JAG HÅLLE ME, GE MIG EN NY BIL DÅ FÖR FAN!

Jo, men nu är det så att en VW Golf från -86 är dyrare i inköp än t.ex en honda accord från -97. Försäkringen skiljer det cirka 500-lappen om året, skatten är snarlik.  Så varför ska man då köra omkring i en gammal miljöbov till bil när man kan köra lite nyare och faktiskt dra sitt strå till stacken?

EDIT. Vill man dra det så långt tillbaka som veteranare, som knappt inte kostar något i försäkring och är skattebefriade, så är det oftast gamla sura förgasarmotorer som drar dubbla mängden bränsle än en snål insprutare från -96 och framåt. Så det man vinner på skatt och försäkring sumpar man i bränslekostnad efter några månader.

Senast redigerat av s0l0m0n (27 juni 2011)

Mazdakillen Motormontör
27 juni 2011 · 437 Inlägg

s0l0m0n skrev:

Marticus skrev:
asså..... "alla har råd med en bil nyare än -96", nej det har dem inte, alla med ett fast jobb KAN ha råd med det. men alla andra som inte har ett fast jobb då? eller dem som helt enkelt inte vill ha en nyare bil p.g.a försäkring etc. alla har olika behov och vissa behov fyller äldre bilar bättre än gammla.

blir fan förbannad på folk som kör runt i sina fläskbilar och säger att vi måste få bort skrotet från gatan. JA GÄRNA JAG HÅLLE ME, GE MIG EN NY BIL DÅ FÖR FAN!

Jo, men nu är det så att en VW Golf från -86 är dyrare i inköp än t.ex en honda accord från -97. Försäkringen skiljer det cirka 500-lappen om året, skatten är snarlik.  Så varför ska man då köra omkring i en gammal miljöbov till bil när man kan köra lite nyare och faktiskt dra sitt strå till stacken?

Tanken är god men tänkt dej själv att du inte får köra med din fina bil för den är för gammal wink
Är det värt det???
Som sagt alla vill inte åka silvergrå Rpius... skulle inte göra det om jag fick betalt!!

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
s0l0m0n
27 juni 2011 ·

Mazdakillen skrev:

s0l0m0n skrev:

Marticus skrev:
asså..... "alla har råd med en bil nyare än -96", nej det har dem inte, alla med ett fast jobb KAN ha råd med det. men alla andra som inte har ett fast jobb då? eller dem som helt enkelt inte vill ha en nyare bil p.g.a försäkring etc. alla har olika behov och vissa behov fyller äldre bilar bättre än gammla.

blir fan förbannad på folk som kör runt i sina fläskbilar och säger att vi måste få bort skrotet från gatan. JA GÄRNA JAG HÅLLE ME, GE MIG EN NY BIL DÅ FÖR FAN!

Jo, men nu är det så att en VW Golf från -86 är dyrare i inköp än t.ex en honda accord från -97. Försäkringen skiljer det cirka 500-lappen om året, skatten är snarlik.  Så varför ska man då köra omkring i en gammal miljöbov till bil när man kan köra lite nyare och faktiskt dra sitt strå till stacken?

Tanken är god men tänkt dej själv att du inte får köra med din fina bil för den är för gammal wink
Är det värt det???
Som sagt alla vill inte åka silvergrå Rpius... skulle inte göra det om jag fick betalt!!

Nej, men nu var det inte så jag menade smile Ville bara påpeka det faktum att en bil från -96 och framåt inte behöver vara snordyr och att det faktiskt kan löna sig att köpa en nyare.

All heder åt äldre bilar smile Har ju avverkat en del själv! Så misstolka mig inte.

Marticus Meldem
27 juni 2011 · 917 Inlägg

s0l0m0n skrev:

Mazdakillen skrev:

s0l0m0n skrev:

Jo, men nu är det så att en VW Golf från -86 är dyrare i inköp än t.ex en honda accord från -97. Försäkringen skiljer det cirka 500-lappen om året, skatten är snarlik.  Så varför ska man då köra omkring i en gammal miljöbov till bil när man kan köra lite nyare och faktiskt dra sitt strå till stacken?

Tanken är god men tänkt dej själv att du inte får köra med din fina bil för den är för gammal wink
Är det värt det???
Som sagt alla vill inte åka silvergrå Rpius... skulle inte göra det om jag fick betalt!!

Nej, men nu var det inte så jag menade smile Ville bara påpeka det faktum att en bil från -96 och framåt inte behöver vara snordyr och att det faktiskt kan löna sig att köpa en nyare.

All heder åt äldre bilar smile Har ju avverkat en del själv! Så misstolka mig inte.

javisst det är ju ett utmärkt exempel som jag går med på, men hur många sådana finns det egentligen? sen för att inte tala om alla sportbilar innan 96 som inte blir lagliga längre? det skär lite i skälen när man tänker på dem

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Mazdakillen Motormontör
27 juni 2011 · 437 Inlägg

s0l0m0n skrev:

Mazdakillen skrev:

s0l0m0n skrev:

Jo, men nu är det så att en VW Golf från -86 är dyrare i inköp än t.ex en honda accord från -97. Försäkringen skiljer det cirka 500-lappen om året, skatten är snarlik.  Så varför ska man då köra omkring i en gammal miljöbov till bil när man kan köra lite nyare och faktiskt dra sitt strå till stacken?

Tanken är god men tänkt dej själv att du inte får köra med din fina bil för den är för gammal wink
Är det värt det???
Som sagt alla vill inte åka silvergrå Rpius... skulle inte göra det om jag fick betalt!!

Nej, men nu var det inte så jag menade smile Ville bara påpeka det faktum att en bil från -96 och framåt inte behöver vara snordyr och att det faktiskt kan löna sig att köpa en nyare.

All heder åt äldre bilar smile Har ju avverkat en del själv! Så misstolka mig inte.

Näe det är ju klart men ska man ha en nyare bil som håller avgaskrav som är framtagna av en politiker så ja då är det bara Livergråa Priusar som får köras.
Å det suger ju verkligen!!!

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Masquerade Aldrig nöjd
27 juni 2011 · 804 Inlägg

Sossarna fortsätter alltså att styra Göteborg ned i skiten som de gjort traditionsenligt i 40 år. Tycker att de kan lyfta fram något magiskt förslag som tilldelar en splitter ny miljöbil till alla drabbade, då jag misstänker att majoriteten redan kör de bilar de har råd med. Det är jävligt enkelt att sitta i ett kontor större än de flesta ettor med en fin 2011-års S-klass Mercedes på sin privata parkeringsplats utanför dörren och anta att de flesta kan "skrapa ihop" pengar till en Toyota Prius om de verkligen vill. Som vanligt stämmer dock inte verkligheten överens med sossarnas skeva världsbild.

Någon skrev att man skulle lägga ned nöjeskörning - Med den logiken så säger jag att det finns för många museer inne i centrala stan. Kasta ut det förlegade innehållet - vilket kan ses på nätet ändå - och bygg om de byggnaderna till välbehövliga lägenheter som kan säljas billigt. Då har även de som idag kör äldre bilar råd att bo centralt och förlita sig på den värdelösa kollektivtrafiken.

Senast redigerat av Masquerade (27 juni 2011)

Livet är för kort för att äga Volvo.
Mazdakillen Motormontör
27 juni 2011 · 437 Inlägg

Masquerade skrev:
Sossarna fortsätter alltså att styra Göteborg ned i skiten som de gjort traditionsenligt i 40 år. Tycker att de kan lyfta fram något magiskt förslag som tilldelar en splitter ny miljöbil till alla drabbade, då jag misstänker att majoriteten kör bilar de har råd med. Det är jävligt enkelt att sitta i ett kontor större än de flesta ettor med en fin 2011-års S-klass Mercedes på sin privata parkeringsplats utanför dörren och anta att de flesta kan "skrapa ihop" pengar till en Toyota Prius om de verkligen vill. Som vanligt stämmer dock inte verkligheten överens med sossarnas skeva världsbild.

Någon skrev att man skulle lägga ned nöjeskörning - Med den logiken så säger jag att det finns för många museer inne i centrala stan. Kasta ut det förlegade innehållet - vilket kan ses på nätet ändå - och bygg om de byggnaderna till välbehövliga lägenheter som kan säljas billigt. Då har även de som idag kör äldre bilar råd att bo centralt och förlita sig på den värdelösa kollektivtrafiken.

Ja nä det är inte ofta  sossarna gör något vettigt men sjuka idéer som inte är genomförbara kan de kläcka ur sig, man undrar ju vart de får allt ifrån big_smile
Tycker de kan om de ska genomföra en sådan sjuk idée bjuda alla på en Prius för jag antar att ingen är så lättlurad så man betalar för en sådan pissburk smile

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Marticus Meldem
27 juni 2011 · 917 Inlägg

Masquerade skrev:
Sossarna fortsätter alltså att styra Göteborg ned i skiten som de gjort traditionsenligt i 40 år. Tycker att de kan lyfta fram något magiskt förslag som tilldelar en splitter ny miljöbil till alla drabbade, då jag misstänker att majoriteten kör bilar de har råd med. Det är jävligt enkelt att sitta i ett kontor större än de flesta ettor med en fin 2011-års S-klass Mercedes på sin privata parkeringsplats utanför dörren och anta att de flesta kan "skrapa ihop" pengar till en Toyota Prius om de verkligen vill. Som vanligt stämmer dock inte verkligheten överens med sossarnas skeva världsbild.

Någon skrev att man skulle lägga ned nöjeskörning - Med den logiken så säger jag att det finns för många museer inne i centrala stan. Kasta ut det förlegade innehållet - vilket kan ses på nätet ändå - och bygg om de byggnaderna till välbehövliga lägenheter som kan säljas billigt. Då har även de som idag kör äldre bilar råd att bo centralt och förlita sig på den värdelösa kollektivtrafiken.

haha WORD, klockrent skrivet.

ska vi dra vidare på det ämnet?

varför kan inte alla miljövärnande politiker åka kollektivt ist då? bussen är ju förjääääävla miljövänlig! ist för att ha sin privata parkeringsplats som deras färska merca står på?

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
gamlingen
27 juni 2011 · 5 198 Inlägg

BMWgrabben skrev:

Brådhis skrev:
Det här är ju (tyvärr) inget nytt påfund! I Tyskland finns ju redan så kallade "Umweltzone" där bilar förbjuds alt. måste betala en extra avgift för en "Umweltplakette" beroende på ålder!

Även utländska bilar omfattas av detta och måste därmed antingen köpa en "Umweltplakette" för att få köra i dessa städer, vilket inte många turister vet! Böter och bärgning ut ur zonen på egen bekostnad är påföljden! Även för utländska bilar!

Fakta + karta: http://www.umweltzone.net/home/

//Brådhis

Tyskland är Europas största transportland och trots detta får det ej trafikeras tung trafik mellan fredag 24.00 - söndag 00.00. Men tyskland å andra sidan är ej som Sverige, Tysklands minsta stad skulle fan täcka sverige när det gäller att släppa ut.. typ!

Så har det även varit i sverige,,, lastbilsförbud vissa helger...

trippelturbo Trucker
27 juni 2011 · 2 710 Inlägg

gamlingen skrev:

BMWgrabben skrev:

Brådhis skrev:
Det här är ju (tyvärr) inget nytt påfund! I Tyskland finns ju redan så kallade "Umweltzone" där bilar förbjuds alt. måste betala en extra avgift för en "Umweltplakette" beroende på ålder!

Även utländska bilar omfattas av detta och måste därmed antingen köpa en "Umweltplakette" för att få köra i dessa städer, vilket inte många turister vet! Böter och bärgning ut ur zonen på egen bekostnad är påföljden! Även för utländska bilar!

Fakta + karta: http://www.umweltzone.net/home/

//Brådhis

Tyskland är Europas största transportland och trots detta får det ej trafikeras tung trafik mellan fredag 24.00 - söndag 00.00. Men tyskland å andra sidan är ej som Sverige, Tysklands minsta stad skulle fan täcka sverige när det gäller att släppa ut.. typ!

Så har det även varit i sverige,,, lastbilsförbud vissa helger...

Jaså. Det visste jag inte.. källor tack smile

aha, VARIT. Okej. När var detta då?
Mvh

Senast redigerat av BMWgrabben (27 juni 2011)

Fart missbrukare
trippelturbo Trucker
27 juni 2011 · 2 710 Inlägg

Sverige o svenska folket har det för bra idag! VI är bortskämda! Vi har ej sett krig & misär. Tror aldrig att staten skulle ens våga stoppa te.x. transporten, stoppas transporten 1 dag så börjar svenskarna gråta blod!

När ni kör efter vägarna, lägg märke till hur många lastbilar, taxibilar o andra tjänstebilar ni ser. Vad skulle hända om alla dessa slutade köra bara en dag? Det är INTE tal om en vecka!!

Fart missbrukare
Mazdakillen Motormontör
27 juni 2011 · 437 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Sverige o svenska folket har det för bra idag! VI är bortskämda! Vi har ej sett krig & misär. Tror aldrig att staten skulle ens våga stoppa te.x. transporten, stoppas transporten 1 dag så börjar svenskarna gråta blod!

När ni kör efter vägarna, lägg märke till hur många lastbilar, taxibilar o andra tjänstebilar ni ser. Vad skulle hända om alla dessa slutade köra bara en dag? Det är INTE tal om en vecka!!

Tummen upp för detta... bra skrivet smile

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
peegee Forummoderator
27 juni 2011 · 2 924 Inlägg

En annan aspekt är ju den att dessa bilar som då blir förbjudna kommer ju bli svårsålda med ett dykande värde, vilket försvårar folk att köpa annat… värst är ju då för de bilar med högre värde/bättre skick såklart.

De flesta "vinterbilar" med RWD är god natt och Värst av allt, det drabbar samtliga Audi 5-cyl turbo bilar (Urquattro, S2, urS4, RS2 mfl)!!! sad

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
NiKeMaN Entreprenör
27 juni 2011 · 1 286 Inlägg

8500 bilar finns det på Blocket som är nyare än 96 och som kostar "MINDRE ÄN" 20 000:-

Så ja. "Alla" som har en bil har råd att byta till en nyare.

// Niklas Johansson
Freddeponken
27 juni 2011 · 663 Inlägg

NiKeMaN skrev:
8500 bilar finns det på Blocket som är nyare än 96 och som kostar "MINDRE ÄN" 20 000:-

Så ja. "Alla" som har en bil har råd att byta till en nyare.

jag har råd att ha en ny bil men jag tar ju hellre min gamla bmw än min 04ans focus om jag ska besöka göteborg...

Freddeponken
27 juni 2011 · 663 Inlägg

Mazdakillen skrev:

BMWgrabben skrev:
Sverige o svenska folket har det för bra idag! VI är bortskämda! Vi har ej sett krig & misär. Tror aldrig att staten skulle ens våga stoppa te.x. transporten, stoppas transporten 1 dag så börjar svenskarna gråta blod!

När ni kör efter vägarna, lägg märke till hur många lastbilar, taxibilar o andra tjänstebilar ni ser. Vad skulle hända om alla dessa slutade köra bara en dag? Det är INTE tal om en vecka!!

Tummen upp för detta... bra skrivet smile

Jo men samtidigt gäller det väl att försöka få det ännu bättre eller har jag fel, varför bara se på allt negativt, varför kan man inte få ha det så bra som möjligt? Jag tycker att man hela iden ska jobba för att få det bättre men sen kan man ju vara en bakåtsträvare och se allt negativt som andra har!

Muttley
27 juni 2011 ·

Masquerade skrev:
Sossarna fortsätter alltså att styra Göteborg ned i skiten som de gjort traditionsenligt i 40 år. Tycker att de kan lyfta fram något magiskt förslag som tilldelar en splitter ny miljöbil till alla drabbade, då jag misstänker att majoriteten redan kör de bilar de har råd med. Det är jävligt enkelt att sitta i ett kontor större än de flesta ettor med en fin 2011-års S-klass Mercedes på sin privata parkeringsplats utanför dörren och anta att de flesta kan "skrapa ihop" pengar till en Toyota Prius om de verkligen vill. Som vanligt stämmer dock inte verkligheten överens med sossarnas skeva världsbild.

Någon skrev att man skulle lägga ned nöjeskörning - Med den logiken så säger jag att det finns för många museer inne i centrala stan. Kasta ut det förlegade innehållet - vilket kan ses på nätet ändå - och bygg om de byggnaderna till välbehövliga lägenheter som kan säljas billigt. Då har även de som idag kör äldre bilar råd att bo centralt och förlita sig på den värdelösa kollektivtrafiken.

Ser inte vad ett musei har med detta att göra. Att bygg om de till bostäder förvärrar ju bara saken. De är nästintill överbefolkat i storstäder. Men man får ju ta lite straff för att man ska ni i en myrstack. 30 år framåt lär vi inte ha någon biltrafik alls inne i kärnan på en storstad.

peegee Forummoderator
27 juni 2011 · 2 924 Inlägg

M_Broberg skrev:
EDIT: Förstår inte problemet..? alla bilar sen 89 har ju katalysator och spyr ut lika mycket skit som en modern bil, varför ska ÅRSMODELLEN vara avgörande? vill dom gnälla på utsläpp så är det en sak, bort ,med alla dieslar utan partikelfilter och alla bilar utan katalysator, det kan jag förstå.

Om man sen vill lägga det på utsläpp - visst! men att säga att "alla bilar innan 96 e skitiga" e ju bara korkat.

Det bör väl att ha med certifieringen euroklass 2 (avgasrening) att göra som troligen inte finns på bilar innan 1996.

Förslaget är även att det skall träda i kraft redan 2012 i en Miljözon som funnits sen 2007 och sedan kommer krav skärpas och bli ännu hårdare vart 4:e år (år 2016, 2020);
http://www.gp.se/motor/1.653765-18-000- … s-byta-bil
(18 000 bilar är en tidigare beräkning än GT/Expressen's beräkning som visade på 4 000 fler i Gbg)

Förbjudet gäller inte bara bilar äldre än 1996 utan även motorstarkare bilar av nyare årsmodeller.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
barrre Evolution Garage
27 juni 2011 · 394 Inlägg

Om miljön är huvudfrågan så borde förslaget sett lite annorlunda ut tycker jag..... detta låter mer som någon som försöker hålla staden "Snygg och Modern" och fri från "fula gamla bilar".

Ett vettigt förslag vore ju att förbjuda bilar utan katalysator, och då även ge som möjlighet att om man monterar en katalysator på sin äldre bil, även får köra i stan. Dessutom enklaste grejen för en polisman att kontrollera. Bara att böja på knäna lite! wink

Sen kan man tänka sig fler undantag, som t.ex en Godkänd etanolkonvertering (Det är fullt möjligt att få detta i regbeviset nuförtiden).

Eller varför inte speca utsläppen även på gamla bilar? En gammal Ford Fiesta 1.1 -88 med insprutning och katalysator släpper knappast ut lika mycket som en stor Bensin-V8 av modernare modell i en större stadsjeep. Att årsmodellen styr vem som får köra är ju helt befängt.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
NiKeMaN Entreprenör
27 juni 2011 · 1 286 Inlägg

Freddeponken skrev:

NiKeMaN skrev:
8500 bilar finns det på Blocket som är nyare än 96 och som kostar "MINDRE ÄN" 20 000:-

Så ja. "Alla" som har en bil har råd att byta till en nyare.

jag har råd att ha en ny bil men jag tar ju hellre min gamla bmw än min 04ans focus om jag ska besöka göteborg...

Ja det förstår jag.
Men då får du parkera i utkanten av byn o åka spårvagn in te centrum big_smile

// Niklas Johansson
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang