Förslag: 22 000 bilar förbjuds köra i Göteborg

Glesmark
27 juni 2011 · 1 938 Inlägg

"22 000 bilar förbjuds" enligt topic, hejja trådskaparen som dessutom är moderator, inga av dom bilarna som menas förbjuds ju köra i Göteborg än?
Är det missvisande rubrik eller hur skall man tolka det tro.

Muttley
27 juni 2011 ·

Andromeda skrev:

tkd_rille skrev:
Vakna till nu.
Läs här.
http://gt.expressen.se/nyheter/1.248139 … gar-igenom
Där jag bor är det mer än en halv kilometer till närmsta busshållsplats. Jag är pensionär och behöver bilen, säger hon.

De är alltså inte mer än 1 kilometer till hennes närmsta busshållplats.
Visst nu är jag inte bättre men jag rör lite iallafall på mig om dagarna även om jag kör bil i jobbet.
Men om hon kan ta bussen så sparar hon massvis med pengar.

Alternativt kan hon köra till bussen ju.
För om jag inte helt missminner mig om gbg så finns där nattrafik med ?

Se lite på lösningarna. Jag behöver bil för jag jobbar med en bil.
Men hade jag jobbat tex nån mil hemifrån och kunnat ta och slippa köra bil så hade jag garanterat tagit buss istället.

Visst om de inte alls funkar med bussar och dylikt så är jag med på deras sida.
Men om ert argument är för att ni har 1 km till busshållplatsen och inte vill sitta på buss eller tåg så är jag helt emot er. Jag vet att de finns hundratals människor som skulle kunna ställa sin bil hemma och köpa ett busskort och dessutom själva spara pengar.

Du har alltså ingen förståelse för att det finns människor som tack vare problem med knän, höfter, KOL etc inte kan gå en halv kilometer utan att vara utslagna resten av dagen? Välkommen till verkligheten. Timvikariera ett par veckor i Hemtjänsten under semestern. Du kommer att ha en en helt annan förståelse för sjuka, halta och lytta sedan.

smile. Skoj filur du. Jag kör runt på dem. Har gamlingarna problem med sådant så blir de oftast beviljade färdtjänst här. Och de kanske låter hårt men blir de så gamla att kroppen börjar ge sig så är de dags att lämna in körkortet och sälja bilen. Majoriteten av de gamla säger de själva faktiskt.

trippelturbo Trucker
27 juni 2011 · 2 710 Inlägg

Glesmark skrev:
"22 000 bilar förbjuds" enligt topic, hejja trådskaparen som dessutom är moderator, inga av dom bilarna som menas förbjuds ju köra i Göteborg än?
Är det missvisande rubrik eller hur skall man tolka det tro.

Hahaha! Att ingen tänkt på de..

Fart missbrukare
Muttley
27 juni 2011 ·

BMWgrabben skrev:

tkd_rille skrev:
Vakna till nu.
Läs här.
http://gt.expressen.se/nyheter/1.248139 … gar-igenom
Där jag bor är det mer än en halv kilometer till närmsta busshållsplats. Jag är pensionär och behöver bilen, säger hon.

De är alltså inte mer än 1 kilometer till hennes närmsta busshållplats.
Visst nu är jag inte bättre men jag rör lite iallafall på mig om dagarna även om jag kör bil i jobbet.
Men om hon kan ta bussen så sparar hon massvis med pengar.

Alternativt kan hon köra till bussen ju.
För om jag inte helt missminner mig om gbg så finns där nattrafik med ?

Se lite på lösningarna. Jag behöver bil för jag jobbar med en bil.
Men hade jag jobbat tex nån mil hemifrån och kunnat ta och slippa köra bil så hade jag garanterat tagit buss istället.

Visst om de inte alls funkar med bussar och dylikt så är jag med på deras sida.
Men om ert argument är för att ni har 1 km till busshållplatsen och inte vill sitta på buss eller tåg så är jag helt emot er. Jag vet att de finns hundratals människor som skulle kunna ställa sin bil hemma och köpa ett busskort och dessutom själva spara pengar.

Jag har mindre än 5 km till jobbet, jag tar bilen. Ska berätta varför..

För det första vill jag inte gå/cykla genom skogen kl 3 på natten
För det andra blir de så mkt billigare för mig o ta bilen än o ta bussen, som å andra sidan ej trafikerar mellan min bostad o jobbet. Måste isåfall ta den till stan, sen byta därifrån. Ett busskort kostar 600kr/månad, jag tankar inte mkt mer varje månad, då räknar vi med andra sysslor oxå smile

Som tidigare nämnt: Vill dom inte att vi kör bil, då får dom väl göra kollektivtrafiken bredare och billigare.

Men du bor ju inte heller där wink.
Busstrafik och tåg och dylikt är på rejäl expandering här nere. De är nästan helt sjukt som de satsar på det här i många små skitbyar som knappt ens finns längre. Men de kunde ju fått expandera överlag i sverige.

Glesmark
27 juni 2011 · 1 938 Inlägg

BMWgrabben skrev:

Glesmark skrev:
"22 000 bilar förbjuds" enligt topic, hejja trådskaparen som dessutom är moderator, inga av dom bilarna som menas förbjuds ju köra i Göteborg än?
Är det missvisande rubrik eller hur skall man tolka det tro.

Hahaha! Att ingen tänkt på de..

Tycker bara det är lite komiskt att en moderator som skall motverka och hålla "forumet städat" från trådar med missvisande rubriker osv skapar en tråd med just det. tongue

trippelturbo Trucker
27 juni 2011 · 2 710 Inlägg

Glesmark skrev:

BMWgrabben skrev:

Glesmark skrev:
"22 000 bilar förbjuds" enligt topic, hejja trådskaparen som dessutom är moderator, inga av dom bilarna som menas förbjuds ju köra i Göteborg än?
Är det missvisande rubrik eller hur skall man tolka det tro.

Hahaha! Att ingen tänkt på de..

Tycker bara det är lite komiskt att en moderator som skall motverka och hålla "forumet städat" från trådar med missvisande rubriker osv skapar en tråd med just det. tongue

Rätt ska va rätt! smile

Fart missbrukare
Glesmark
27 juni 2011 · 1 938 Inlägg

BMWgrabben skrev:

Glesmark skrev:

BMWgrabben skrev:

Hahaha! Att ingen tänkt på de..

Tycker bara det är lite komiskt att en moderator som skall motverka och hålla "forumet städat" från trådar med missvisande rubriker osv skapar en tråd med just det. tongue

Rätt ska va rätt! smile

Det kommer göras kaoz med mig, dom kommer ta min öran och min tounge ut, moderatorer brukar inte kunna ta att dom själva gjort fel. Iaf enligt erfarenhet från andra forum. smile

Goffen Administratör
27 juni 2011 · 2 975 Inlägg

ja oooh va roligt att formuleringen blev "fel" på topicen och sen sitta o dryga om saken och givetvis själva bryta mot reglerna genom att offtopic tjaffsa.... Åter till topic eller lämna tråden...

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Glesmark
27 juni 2011 · 1 938 Inlägg

Goffen skrev:
ja oooh va roligt att formuleringen blev "fel" på topicen och sen sitta o dryga om saken och givetvis själva bryta mot reglerna genom att offtopic tjaffsa.... Åter till topic eller lämna tråden...

Kan inte se att jag varken tjafsat eller drygat mig mot någon personligen, påpekade det bara.

Back to topic då, ja att ens lyfta förslaget är ju ett steg åt fel håll.
Resonemanget med "bilar före 96" är ju åt pipan det med, en till exempel volvo 940 1995 får inte köra där men en exakt likadan från 1996 får köra där. Hur tänkte dom? Skulle den från 96 vara miljömässigt bättre?
Det är så ogenomtänkt och dumt att det inte är nån fara, det bara kan inte gå genom med dom förslagna kraven.

Senast redigerat av Glesmark (27 juni 2011)

twin_cam Smålänning
27 juni 2011 · 7 877 Inlägg

Sållar mig till skaran som tycker förslaget är skit, MEN:

1996 är gammalt skrot idag.
Du kan köpa en upprostad Nissan Primera -97 för 2000 kr.
Du kan köpa en Saab 900 eller Volvo 850 -98 för 15k och ha bil många år.
Du kan köpa en grymt fräsch Skoda Felicia 00-01 för under 10k
Är du svag för bakhjulsdrift kan du köpa Volvo 940 96>, BMW 3 - 5-serie, Mercedes, Opel Omega m.fl för under 20k.

Så jag håller med de som påstår att bilpriset i sig inte är problemet. Alla har råd med en 5000 kr bil utan alltför stora ansträngningar och för mycket sparande.
Lägger man sen prestigen bakom sig och står ut med en ful bil så kan man med lite kunskap få en driftsäker bil som fungerar i många år och är godkänd i götet för en bit under 5000 också.

Finns i skrivande stund 1832 bilar på blocket årsm 96> mellan 5000 och 10 000 kr.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Goffen Administratör
27 juni 2011 · 2 975 Inlägg

Jag gillar inte heller förslaget som sådant men frågan är vad man ska göra för att sänka utsläppen som många troligent tycker är nödvändigt.... Jag tror att gör man inget åt saken kommer snart miljöpartiet få mer och mer makt och dom människorna är ju HELT färdiga för psyket...

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
trippelturbo Trucker
27 juni 2011 · 2 710 Inlägg

Går förslaget genom lär det komma på riksnyheterna! Återstår o se smile

Fart missbrukare
Glesmark
27 juni 2011 · 1 938 Inlägg

Goffen skrev:
Jag gillar inte heller förslaget som sådant men frågan är vad man ska göra för att sänka utsläppen som många troligent tycker är nödvändigt.... Jag tror att gör man inget åt saken kommer snart miljöpartiet få mer och mer makt och dom människorna är ju HELT färdiga för psyket...

Ja, att beskatta löser ju egentligen ingenting, man kan undgå systemen som registrerar fordonet som kör genom en så kallad "tull".  Enda sättet är ju egentligen att förbjuda fordon, men som sagt, även här kan man ju fuska genom att helt enkelt bara köra in där ändå. Skulle förslaget klubbas på nuvarande grunden kan polisen omöjligen se om en volvo 940 eller annan bil som finns av både årtal 95 och 96 är en 95 och stoppa denne, dom har visserligen dator med kamera med registeringsskyltsigenkännande program, (vilket långt ord, puh).
Sen skulle hela värsta götalandsregionens trafikpoliskår få bevaka vägen för att kunna sätta dit folk som kör inne i stan, vi snackar ju ett ganska stort område, rent geografiskt.
Så vill man, så går det, och risken är förhållandevis liten att åka dit om man struntar i att ens bil är äldre än 96.

Men som sagt, förslaget är så ogenomtänkt än så länge att det inte är något att oroa sig för inom den närmsta tiden. smile

Navkapsel
27 juni 2011 · 4 637 Inlägg

Typiskt sosseförslag... Folk ska stanna hemma och leva på bidrag istället för att ta sin gamla bil till jobbet...

Senast redigerat av Navkapsel (27 juni 2011)

Navkapsel
27 juni 2011 · 4 637 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Är det bara jag som tycker det känns som ett rimligt förslag? Hoppas helt ärligt att fler städer följer efter detta och inför liknande regler. Trött på allt gammalt skit som rullar på våra vägar. Och en bil nyare än 1996 har alla råd att köpa då det inte innebär några större investeringar.

Bättre att bara tillåta 2007 och nyare i så fall... De flesta skabbilar man ser är från 90-talets andra hälft.
Själv tycker jag att det är kul med olika bilar från olika år, trist annars...

M103
27 juni 2011 · 1 570 Inlägg

Avgaser och bilköer hör till staden. Tål man inte lite dålig luft så ska man bo på landet.

NiKeMaN Entreprenör
27 juni 2011 · 1 286 Inlägg

Navkapsel skrev:
Bättre att bara tillåta 2007 och nyare i så fall...

Mja jag skulle kunna tänka mig en gräns runt 2005 där nånstans. Men det vågar man ju inte skriva i denna tråden hehe smile

// Niklas Johansson
trippelturbo Trucker
27 juni 2011 · 2 710 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Navkapsel skrev:
Bättre att bara tillåta 2007 och nyare i så fall...

Mja jag skulle kunna tänka mig en gräns runt 2005 där nånstans. Men det vågar man ju inte skriva i denna tråden hehe smile

Vad är det man inte vågar skriva?

Varför -05 lr -07 ?? Ska dra o kolla på en 9000 -97 imorn. Så jag kommer ej få köra där?

Fart missbrukare
Goffen Administratör
27 juni 2011 · 2 975 Inlägg

Frågan är om man inte kan erbjuda gratis parkering till miljöbilar och på så sätt gynna dom som väljer miljövänligt... förtur i p-garage osv vad vet jag.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
trippelturbo Trucker
27 juni 2011 · 2 710 Inlägg

Goffen skrev:
Frågan är om man inte kan erbjuda gratis parkering till miljöbilar och på så sätt gynna dom som väljer miljövänligt... förtur i p-garage osv vad vet jag.

Gratis parkering/trängselskatt finns reda i Sthlm till miljöbilar. detta gynnar främst miljöklassade taxibilar smile
Finns dock inga siffror på att "problemet" är löst! Går bra för folket, jobben finns. Få vill köra en Prius när dom kan köpa en Cayenne. U got my point wink

Gubbfan vill bara ha mer i plånboken o säger ngt sånt utan att tänka på konsekvenserna! Urkorkat! Egentligen inget o lägga ner tid på, tycker själv bara att det är kul o diskutera smile

Senast redigerat av BMWgrabben (27 juni 2011)

Fart missbrukare
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang