Förslag: 22 000 bilar förbjuds köra i Göteborg

RD_87 Skrotsamlare
27 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Man är ju glad att man inte är göteborgare, men va fan ska någon som bor i det området göra med sin fina veteranare? Flytta? Sälja? Det känns som att den här idioten bara är ute efter billiga poäng.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
ZonaX Svetsare
27 juni 2011 · 3 150 Inlägg

Fyfan skulle sakna A100:an om detta kom till fler städer  sad   R.I.P. mekanisk insprutning på femcylindrigt  sad

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Navkapsel
27 juni 2011 · 4 637 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Navkapsel skrev:
Bättre att bara tillåta 2007 och nyare i så fall...

Mja jag skulle kunna tänka mig en gräns runt 2005 där nånstans. Men det vågar man ju inte skriva i denna tråden hehe smile

Jobbets 05a är rätt skabbig... 2010 kanske är mer logiskt?

ZonaX Svetsare
27 juni 2011 · 3 150 Inlägg

Navkapsel skrev:

NiKeMaN skrev:

Navkapsel skrev:
Bättre att bara tillåta 2007 och nyare i så fall...

Mja jag skulle kunna tänka mig en gräns runt 2005 där nånstans. Men det vågar man ju inte skriva i denna tråden hehe smile

Jobbets 05a är rätt skabbig... 2010 kanske är mer logiskt?

Nja, vi hade -10 på förra jobbet. Tro mig, det är inget att ha. Tycker nästkommande årsmodell låter mer realistiskt, alltså varje år får bara senaste årsmodellen finnas på vägarna.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Knugcab
27 juni 2011 · 5 111 Inlägg

Hur blir det med en elbil som är för gammal kan man ju förresten fråga sig. wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Navkapsel
27 juni 2011 · 4 637 Inlägg

ZonaX skrev:

Navkapsel skrev:

NiKeMaN skrev:

Mja jag skulle kunna tänka mig en gräns runt 2005 där nånstans. Men det vågar man ju inte skriva i denna tråden hehe smile

Jobbets 05a är rätt skabbig... 2010 kanske är mer logiskt?

Nja, vi hade -10 på förra jobbet. Tro mig, det är inget att ha. Tycker nästkommande årsmodell låter mer realistiskt, alltså varje år får bara senaste årsmodellen finnas på vägarna.

Nja, en modell blir ute direkt. Bara förseriebilar och dylikt kanske?

Brådhis * Voff voff *
27 juni 2011 · 10 299 Inlägg

Lite nyfiken bara, hur många här i tråden berörs direkt av denna lag om den skulle träda i kraft?

Alltså... Hur många har en bil som skulle bli bannlyst och har ärenden in i zonen regelbundet?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
twin_cam Smålänning
27 juni 2011 · 7 877 Inlägg

Brådhis skrev:
Lite nyfiken bara, hur många här i tråden berörs direkt av denna lag om den skulle träda i kraft?

Alltså... Hur många har en bil som skulle bli bannlyst och har ärenden in i zonen regelbundet?

//Brådhis

Troligen inte många, men roligt att diskutera ändå wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Rquired Allmänt envis
27 juni 2011 · 12 512 Inlägg

Brådhis skrev:
Lite nyfiken bara, hur många här i tråden berörs direkt av denna lag om den skulle träda i kraft?

Alltså... Hur många har en bil som skulle bli bannlyst och har ärenden in i zonen regelbundet?

//Brådhis

Nu är det kanske inte rätt att jag klagar som har två bilar, men jag kommer inte kunna använda slit&släng-bilen (1995) då jag har något ärende, om detta förslaget går igenom. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Muttley
27 juni 2011 ·

Brådhis skrev:
Lite nyfiken bara, hur många här i tråden berörs direkt av denna lag om den skulle träda i kraft?

Alltså... Hur många har en bil som skulle bli bannlyst och har ärenden in i zonen regelbundet?

//Brådhis

Har ärende dit kanske 1 gång om året och bilen jag använder kommer vara fullt godkänd då de kommer vara miljöbil till dess  smile

Andromeda Rumpmas
27 juni 2011 · 3 860 Inlägg

Brådhis skrev:
Lite nyfiken bara, hur många här i tråden berörs direkt av denna lag om den skulle träda i kraft?

Alltså... Hur många har en bil som skulle bli bannlyst och har ärenden in i zonen regelbundet?

//Brådhis

Man kan väl diskutera företeelsen som sådan, då det säkert kommer att få ringar på vattnet och ploppa upp i andra kommuner framöver.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Brådhis * Voff voff *
27 juni 2011 · 10 299 Inlägg

Andromeda skrev:

Brådhis skrev:
Lite nyfiken bara, hur många här i tråden berörs direkt av denna lag om den skulle träda i kraft?

Alltså... Hur många har en bil som skulle bli bannlyst och har ärenden in i zonen regelbundet?

//Brådhis

Man kan väl diskutera företeelsen som sådan, då det säkert kommer att få ringar på vattnet och ploppa upp i andra kommuner framöver.

Självklart! Jag har väl inte sagt nå´t annat? Jag är, som jag skrev, bara nyfiken på hur många som berörs eftersom jag tycker det är intressant!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jordbo
27 juni 2011 · 1 Inlägg

Ett typiskt exempel på hur den lilla "storstaden" Gbg igen blåser sina medborgare.
Det handlar INTE om miljön, utan hur man skall finansiera andra huvudlösa, pengadränerande verksamheter...(inget nämnt, inget glömt).
Löjligt är det iallafall! Eller hur var det nu med Moskva? var det 13miljoner bilar ute på vägarna under helgerna, där de flesta var äldre än 25 år..?

Ännu en anledning att flytta ifrån denna komplesfyllda stad!

Edit: Det blir alltså billigare för mig att köra bil innaför avspärrningarna, hur bra är det för miljön!?

Senast redigerat av jordbo (27 juni 2011)

BMW 320i "e36" (1998)
trippelturbo Trucker
27 juni 2011 · 2 710 Inlägg

jordbo skrev:
Ett typiskt exempel på hur den lilla "storstaden" Gbg igen blåser sina medborgare.
Det handlar INTE om miljön, utan hur man skall finansiera andra huvudlösa, pengadränerande verksamheter...(inget nämnt, inget glömt).
Löjligt är det iallafall! Eller hur var det nu med Moskva? var det 13miljoner bilar ute på vägarna under helgerna, där de flesta var äldre än 25 år..?

Ännu en anledning att flytta ifrån denna komplesfyllda stad!

Edit: Det blir alltså billigare för mig att köra bil innaför avspärrningarna, hur bra är det för miljön!?

Tror faktiskt inte du behövde skriva det där! Hoppas du förstår mig smile

Fart missbrukare
christofer_k Vorsprung durch Technik
28 juni 2011 · 2 432 Inlägg

Jag som var sugen på att flytta  mot gbg men när de verka bli sånna regler så skiter jag i de

Erick
28 juni 2011 · 4 767 Inlägg

Brådhis skrev:
Lite nyfiken bara, hur många här i tråden berörs direkt av denna lag om den skulle träda i kraft?

Alltså... Hur många har en bil som skulle bli bannlyst och har ärenden in i zonen regelbundet?

//Brådhis

Jag skulle inte kunna köra in till stan med skylinen tex.. händer väl knappast varje dag men man e ju där och snurrar ett par ggr i veckan iaf..

Fast sen beror det väl på hur dom placerar "zoonen". Inom vallgraven kör jag ju inte ändå, för där har dom sådana monster-"fartgupp" så dit kommer man inte ändå.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
HalfShell
28 juni 2011 · 162 Inlägg

NiKeMaN skrev:

HalfShell skrev:
Sverige har aldrig varit ett bilvänligt land, och kommer aldrig bli heller. Politikerna tänker med bakdelen.

Sverige ÄR bilvänligt. Jämför gärna skatterna i Sverige mot Norge och Danmark och Finland. Eller Italien... Huuaa mig!

Jag tycker inte Sverige är bilvänligt faktiskt. H i Helsingborg håller de på med konstiga ändringar. Det snackas om att göra hela centrum bilfritt, med stora parkeringshus utanför, sedan bussar ner i stan.

Nu senast ändrade de om en av de störra vägarna inom staden till enfilig, en för personbilar och en för bussar. Bussarna kör där inte allt för ofta, vilket istället blir att filen för personbilar är aspackad, medan den andre filen står tom. Senast igår klockan 15,30 tog det mig 10 minuter att passera 2 (!) rödljusen. Bilkö hela vägen, vilket är ett återkommande faktum på denna väg. Hade jag cyklat hade jag hunnit före alla bilar+lite till. Tråkigt dock att jag lämnade cykeln 2 mil därifrån.

Sen tycker jag det är rätt skoj att de snackar om co2-utsläpp inne i centrum. Varför inte mäta utsläppen ute i hamnarna istället? Om man nu är så sugen på att skära ner.

USA - där har vi ett bilvänligt land.

Senast redigerat av HalfShell (28 juni 2011)

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up
Lina-
28 juni 2011 · 1 213 Inlägg

Behövs ett regeringsbeslut för detta ska kunna bli verklighet! Tror ni dom kommer godkänna detta?

Sen vill dom även införa dubbdäcksskatt på 1800 kronor om året i Göteborgs kommun.
http://gt.expressen.se/nyheter/1.246982 … t-bilister

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
Mazdakillen Motormontör
28 juni 2011 · 437 Inlägg

Det lustiga är att det är oftast bara i storstäder grejer som detta sker, eller ja planeras att ske.
Och alla städer härmar varandra, i GBG planeras de där zonerna där bara vissa bilar får köra... Sovietstil och i Sthlm sätter de in... något jag bara haaatar... spårvagnar!!! Vilka jävla idéer när vi har tunnelbana lixom å allting annat.
Ja man blir matt som en solblekt röd bil =P

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Erick
28 juni 2011 · 4 767 Inlägg

Göteborg har spårvagnar då tunnelbana är en omöjlighet att bygga i Göteborg, då hela staden är pålad på lera.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang