Vad händer om man överskrider maxvikten med Bkörkort under prövotid?

Freddeb
2 juli 2011 · 21 Inlägg

Det är så här att jag ska köra en bil med maxvikt 790 kg och ska lasta den med tunga grejor, frågan är, vad händer om man överskrider den vikten om man ska köra igenom tullen? om man har prövotid på körkortet dessutom.

Tacksam för svar!

Memme I'am AWESOME..
2 juli 2011 · 2 783 Inlägg

enbart böter.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
gamlingen
2 juli 2011 · 5 198 Inlägg

Samma straff som alla andra.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
2 juli 2011 · 5 650 Inlägg

bara för du har prövotid så gäller de ju samma relger för dig med som alla andra.

ända skillnaden är att blir du av med kortet underprövotiden får du göra om allt medans utan prövotid får man tillbaka de efter X antal månder beronde på anledning man blev av med de

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Niklas1987 NO
2 juli 2011 · 2 182 Inlägg

Polisen skjuter skallen av dig å dumpar kroppen i skogen.

Eller om dem är snälla så får du böter wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Freddeb
2 juli 2011 · 21 Inlägg

Men det där med att skjuta skallen av oss låter lite vettigt !

Hamilton
2 juli 2011 · 8 865 Inlägg

Att det "bara" skulle bli böter är en sanning med modifikation, har man lastat så pass mycket att totalvikten för B-kortet överskrider max släpvagnsvikt så ryker även körkortet om man saknar E-behörighet och givetvis får du inte köra 1 meter med överlast så det blir till att lämna kvar pryttlar vid tullen.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
TeamS
2 juli 2011 · 170 Inlägg

Inget händer i tullen, överlsatavgift får bara skrivas ut av polisen!

MVH Team S
Sponsorer: LeifsBillackering, AutoGlym, Vianor, CarCraft, Nokian
Hemsida: Team-s.nu
Andromeda Rumpmas
2 juli 2011 · 3 860 Inlägg

Olovlig körning att framföra ett ekipage som kräver BE-behörighet. Vet ej om tullen tillkallar polis om de märker ert tilltag, men ni kan ju ha otur att hamn i en kontroll i Sverige. Olovlig körning kan jag nästan garantera renderar en körkortsåterkallelse. Så mycket sprit behöver ni väl ändå inte? smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Brådhis * Voff voff *
3 juli 2011 · 10 291 Inlägg

Nu får ni nog läsa första inlägget igen... Trådskaparen menar väl överlast i en bil, inte på ett släp?! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Andromeda Rumpmas
3 juli 2011 · 3 860 Inlägg

Brådhis skrev:
Nu får ni nog läsa första inlägget igen... Trådskaparen menar väl överlast i en bil, inte på ett släp?! smile

//Brådhis

Aha! tongue

Tillkallar de inte polis är det nog lugnt. Men överlasten kan man riskera att få lämna kvar.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Glesmark
3 juli 2011 · 1 938 Inlägg

Lägg såna gummimellanlägg på biltema just när ni kör genom tullen så det inte syns att den är tungt lastad å hoppas på de bästa om du nu är riktigt nojjig, tror inte dom bryr sig.
Dom bryr ju sig knappt om man har massvis med alkohol så länge du lämnat puffrorna och knarket hemma, tror inte ens dom har vägning som standardförfarande, då får dom ta dig åt sidan för att väga ditt ekipage om dom har misstanke och starka själ för det, och det ser jag ingen anledning för tullen att göra, dom skall ju förtulla, inte göra polisärenden på fordon i den meningen att dom väger personbilar för skojs skull och delar ut böter för det.

Putteliten
3 juli 2011 · 9 083 Inlägg

Hamilton skrev:
Att det "bara" skulle bli böter är en sanning med modifikation, har man lastat så pass mycket att totalvikten för B-kortet överskrider max släpvagnsvikt så ryker även körkortet om man saknar E-behörighet och givetvis får du inte köra 1 meter med överlast så det blir till att lämna kvar pryttlar vid tullen.

Mvh
Hamilton

Måste rätta dig lite här. Nu tar jag ett exempel ur luften här bara, men så att ni förstår principen. Har du en bil som får dra 1450kg med B kort och 1600kg med E kort. Tar du en kärra med max totalvikt 1450kg. Du fyller upp den kärran med 100kg överlass alltså 1550. Då får du böter för överlast.
Har du bara B kort och hänger på en tom kärra med max totalvik 1600kg, då får du böter och blir du av med körkortet för olovlig körning.

Glesmark
3 juli 2011 · 1 938 Inlägg

Putteliten skrev:

Hamilton skrev:
Att det "bara" skulle bli böter är en sanning med modifikation, har man lastat så pass mycket att totalvikten för B-kortet överskrider max släpvagnsvikt så ryker även körkortet om man saknar E-behörighet och givetvis får du inte köra 1 meter med överlast så det blir till att lämna kvar pryttlar vid tullen.

Mvh
Hamilton

Måste rätta dig lite här. Nu tar jag ett exempel ur luften här bara, men så att ni förstår principen. Har du en bil som får dra 1450kg med B kort och 1600kg med E kort. Tar du en kärra med max totalvikt 1450kg. Du fyller upp den kärran med 100kg överlass alltså 1550. Då får du böter för överlast.
Har du bara B kort och hänger på en tom kärra med max totalvik 1600kg, då får du böter och blir du av med körkortet för olovlig körning.

Som han och nån annan skrev så är det bilen han undrar över, ingen vet nog hur kärran kom in i bilden egentligen. tongue

Putteliten
3 juli 2011 · 9 083 Inlägg

Glesmark skrev:

Putteliten skrev:

Hamilton skrev:
Att det "bara" skulle bli böter är en sanning med modifikation, har man lastat så pass mycket att totalvikten för B-kortet överskrider max släpvagnsvikt så ryker även körkortet om man saknar E-behörighet och givetvis får du inte köra 1 meter med överlast så det blir till att lämna kvar pryttlar vid tullen.

Mvh
Hamilton

Måste rätta dig lite här. Nu tar jag ett exempel ur luften här bara, men så att ni förstår principen. Har du en bil som får dra 1450kg med B kort och 1600kg med E kort. Tar du en kärra med max totalvikt 1450kg. Du fyller upp den kärran med 100kg överlass alltså 1550. Då får du böter för överlast.
Har du bara B kort och hänger på en tom kärra med max totalvik 1600kg, då får du böter och blir du av med körkortet för olovlig körning.

Som han och nån annan skrev så är det bilen han undrar över, ingen vet nog hur kärran kom in i bilden egentligen. tongue

Och då blir det bara böter, som jag skrev tidigare!

Senast redigerat av Putteliten (3 juli 2011)

storemil
3 juli 2011 · 7 Inlägg

3 års fängelse och 80 timmars samhällstjänst.

Freddeb
4 juli 2011 · 21 Inlägg

Nu har ni fått lite om bakfoten , ingen alkohol jag pratar om smile . ska ta in en motor ifrån tyskland , det de handlar om !

Andromeda Rumpmas
4 juli 2011 · 3 860 Inlägg

Freddeb skrev:
Nu har ni fått lite om bakfoten , ingen alkohol jag pratar om smile . ska ta in en motor ifrån tyskland , det de handlar om !

Vi skojar bara, det brukar ju handla om alkohol när det är överlast över gränsen wink

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
SafetyCar
6 juli 2011 · 403 Inlägg

Tullen kan komma att stoppa dig å kolla va du har för last om bilen ser misstänkt tung ut, de kan hålla dig kvar och tillkalla polis.

Tror du skulle åka dit på böter. Polisen brukar stå i helsingborgs hamn dagtid med Mc-patruller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang