Tuta på släpvagnskontakten (bus)

328E36CAB
14 juli 2011 · 92 Inlägg

Har länge haft planer på att köpa mig en släpvagnskontakt och en billig 12v tuta och bygga en liten mojäng man kan hänga på släpvagnskontakten för att till exempel tuta när vänsterblinkersen slås på.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … nskontakt/
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … gnalhorn2/

120 kronor kan de väl vara värt för ett gott skratt? Sätter man fast den en bit in under bilen med ett buntband lär det ta ett tag innan den utsatte listar ut vad det är som tutar varje gång han ska göra en omkörning big_smile

Vad tror ni om den planen?

Suzuki Vitara X-90 "Minimonstertruck" (1996)
henke_99 Offroad Racing
14 juli 2011 · 3 122 Inlägg

Lät ju nästan lite kul... Men frågan är vilken funktion den gör sig bäst på. Skulle ju nästan vara seriekopplad, så den följer ena blinkersen man kanske bara samtidigt som man bromsar t.ex. Tar lite längre tid då innan offret fattar/hittar vad som händer. Blir å andra sidan mer komplicerat att bygga.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Expoze
14 juli 2011 · 2 024 Inlägg

Tror personligen att säkringarna kommer gå rätt omgående. En tuta drar en hel del ström.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
328E36CAB
14 juli 2011 · 92 Inlägg

Expoze skrev:
Tror personligen att säkringarna kommer gå rätt omgående. En tuta drar en hel del ström.

Vore ju tråkigt isåfall hmm Kan ju vara värt att testa, drar verkligen en tuta så mycket ström? Är ju en ganska simpel konstruktion.

Suzuki Vitara X-90 "Minimonstertruck" (1996)
Expoze
14 juli 2011 · 2 024 Inlägg

Jo, det går åt en del till det ganska höga ljudet, beror iofs på vilket horn man tar. Ett från en moppe eller så borde inte dra så mycket. Ska man koppla på blinkerskretsen får man tänka på att den inte drar mer än 21w, annars får blinkersrelät fnatt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
328E36CAB
14 juli 2011 · 92 Inlägg

Kanske hänga på ett relä på bromsljuset som styrs av blinkerskretsen då som föregående postare föreslog, om det sitter på en kraftigare säkring.
En släpvagn kan ju även ha ett antal positionsljus vilket borde betyda att säkringen ev är större på detta, då kan man ju ta ström därifrån och reläsignal från blinkerskretsen.

Suzuki Vitara X-90 "Minimonstertruck" (1996)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
15 juli 2011 · 1 594 Inlägg

Jag bytte bromsljuslampan på en kamrats mc till en lampa med inbyggd backvarnare. Killen trodde det var en slitagevarnare för bromsbeläggen så han lämnar i hojjen och bromsarna byts. Tutandet kvarstår ju dock och handbok, försäljare och till slut så tillfrågas generalagenten. INGEN kan ge ett svar på varför hojjen låter bep-bep-bep-bep... när man bromsar och vi övriga som vet håller givetvis på att dö av garv.

Senast redigerat av hotrodder (15 juli 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Pavva
15 juli 2011 · 1 215 Inlägg

hotrodder skrev:
Jag bytte bromsljuslampan på en kamrats mc till en lampa med inbyggd backvarnare. Killen trodde det var en slitagevarnare för bromsbeläggen så han lämnar i hojjen och bromsarna byts. Tutandet kvarstår ju dock och handbok, försäljare och till slut så tillfrågas generalagenten. INGEN kan ge ett svar på varför hojjen låter bep-bep-bep-bep... när man bromsar och vi övriga som vet håller givetvis på att dö av garv.

haha fan va kung tongue

vad va de för båge?


till TS: du kan ju dra med relä så du tar ström från 54 och sen kopplar du andra kabeln på valfri breoende på när du vill att den ska tuta tongue

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
328E36CAB
15 juli 2011 · 92 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Det där har jag gjort på många bilar och det funkar på alla hittills både på bromsljus och blinkers.
Fast om man endast tar en tvåledad kabel med rundstifthylsor istället för en komplett kontakt på så kan locket på bilens släpvagnskontakt vara stängd så blir det svårare att se.

Tack för bekräftning på att det fungerar. Ska nu inhandla en tuta och använda mig av rundstifthylsorna istället som du säger.

Suzuki Vitara X-90 "Minimonstertruck" (1996)
RD_87 Skrotsamlare
15 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Fan va kul grej, att jag inte tänkt på detta tidigare! Darra grannkärring! wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
DJ_V8_BMW
16 juli 2011 · 210 Inlägg

Vi kopplade på mitt gamla jobb en tuta till backljuset och gömde inne i skuffen på en S80. Killen som ägde bilen jobbade på jobbets kontor och hade lämnat in den för någon reparation. När killen skulle backa ut bilen från parkeringsrutan märker han att något inte stämmer.
Han ställer bilen och tar tåget hem då han inte vågade köra dom 5 milen hem till Göteborg, och vi i verkstaden var hade redan gått för dagen så han hade ingen att fråga vad som var fel. smile

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang