Skillnad lastbilsturbo vs. traktorturbo?

NFC-racing
18 juli 2011 · 63 Inlägg

Hej kan nån kunnig själ förklara för mig om det är nån skillnad på dom.....
Uppbyggnad och förhållandet på turbinerna...avgashus eller nått.....

Konsten att ha roligt för små pengar....*L*
RD_87 Skrotsamlare
19 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Det bör väl inte vara några större skillnader? Jag menar både lastbilar och traktorer är ju lågvarviga, stora dieslar. Ser fram emot svar från kunnigare personer för nu blev jag lite nyfiken. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Big Al Dr. Turbo
19 juli 2011 · 459 Inlägg

Gissar att det inte skiljer nått nämnvärt.
Det som brukar däremot skilja på Tunga fordon motför lätta är att de oftast har större avgashus och ibland även väldigt konstiga mått t.ex väldigt liten turbin motför kompressorhjulet osv
Så gäller att kolla upp mått, avgashusstorlek osv på dem före man monterar på bilen och tror att det blir bra bara för att det är en XXXX turbo som även finns att köpa som eftermarknadsagg och kostar då det dubbla (minst).

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
myran Foto/Bilnörd
19 juli 2011 · 1 541 Inlägg

Grävmaskiner och traktorer brukar ha mindre avgashus än lastbilar.

Enda riktigt stora nackdelen med lastbils/arbetsmaskiners turbos är att dom oftast är fysiskt stora jämfört med en raceturbo.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Foxxen Snart egen företagare inom bärgning
20 augusti 2011 · 114 Inlägg

betydligt  snabbare  spool up  vid mindre  avgashus    beror  helt på vilket "uppförande" du vill ha

Remember Everything Forgive Nothing
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
20 augusti 2011 · 5 650 Inlägg

vad man nu ska med en lastbils turbo till då de är inte ovanligt man laddar en bit över 2-3 bar med dom.
hur många personbilar klarar av de trycket i längden?
/ lär ju bli skit sega och få upp trycket med på en personbil med

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Foxxen Snart egen företagare inom bärgning
20 augusti 2011 · 114 Inlägg

aa det  är därför många kör  med launch control  fullt turbotryck  fast stillastående bil !

Remember Everything Forgive Nothing
XeptiQ Whatever :)
20 augusti 2011 · 1 652 Inlägg

MrEricsson skrev:
vad man nu ska med en lastbils turbo till då de är inte ovanligt man laddar en bit över 2-3 bar med dom.
hur många personbilar klarar av de trycket i längden?
/ lär ju bli skit sega och få upp trycket med på en personbil med

Polaren körde med en GT45B ( lastbil ) på din 240 tic, han hade fullt ladd ca 2 bar vid 4krpm.. men det är vad han sa.. ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Foxxen Snart egen företagare inom bärgning
20 augusti 2011 · 114 Inlägg

omöjligt

Remember Everything Forgive Nothing
XeptiQ Whatever :)
20 augusti 2011 · 1 652 Inlägg

jo tycker också det.. fick aldrig chansen att åka med eller test köra.. men snurran köpte jag iaf smile och modda om till gt 36 avgas hus..

Foxxen skrev:
omöjligt

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
20 augusti 2011 · 5 650 Inlägg

XeptiQ skrev:

MrEricsson skrev:
vad man nu ska med en lastbils turbo till då de är inte ovanligt man laddar en bit över 2-3 bar med dom.
hur många personbilar klarar av de trycket i längden?
/ lär ju bli skit sega och få upp trycket med på en personbil med

Polaren körde med en GT45B ( lastbil ) på din 240 tic, han hade fullt ladd ca 2 bar vid 4krpm.. men det är vad han sa.. ?

låter väldigt mkt överdrivet min bil är mkt bättre än din bil snack typ.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Foxxen Snart egen företagare inom bärgning
20 augusti 2011 · 114 Inlägg

jobbigt med såna människor !!

Remember Everything Forgive Nothing
XeptiQ Whatever :)
20 augusti 2011 · 1 652 Inlägg

Tycker jag du är rätt omogen och löjlig.. I min mening finns inget om min bil är bättre än din bil.. DET ÄR VAD HAN SA TILL MIG... om det nu stämmer eller inte vad vet jag för jag har varken kört den eller åkt med. PUNK!

MrEricsson skrev:

XeptiQ skrev:

MrEricsson skrev:
vad man nu ska med en lastbils turbo till då de är inte ovanligt man laddar en bit över 2-3 bar med dom.
hur många personbilar klarar av de trycket i längden?
/ lär ju bli skit sega och få upp trycket med på en personbil med

Polaren körde med en GT45B ( lastbil ) på din 240 tic, han hade fullt ladd ca 2 bar vid 4krpm.. men det är vad han sa.. ?

låter väldigt mkt överdrivet min bil är mkt bättre än din bil snack typ.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
KHRacing
20 augusti 2011 ·

Foxxen skrev:
omöjligt

http://www.bonnmeck.se

behöver jag skriva mera ?

Foxxen Snart egen företagare inom bärgning
20 augusti 2011 · 114 Inlägg

riktigt ball sida !! gillar deras gårdsbil !!

Remember Everything Forgive Nothing
eckee
22 augusti 2011 · 29 Inlägg

XeptiQ skrev:
jo tycker också det.. fick aldrig chansen att åka med eller test köra.. men snurran köpte jag iaf smile och modda om till gt 36 avgas hus..

Foxxen skrev:
omöjligt

Jag kör själv med ett gt 40 agg, med grenröret och kammen och doningarna i toppen så har jag 0.9 bar vid 4,600 rpm....

gasar till det rasar!
Foxxen Snart egen företagare inom bärgning
23 augusti 2011 · 114 Inlägg

eckee skrev:

XeptiQ skrev:
jo tycker också det.. fick aldrig chansen att åka med eller test köra.. men snurran köpte jag iaf smile och modda om till gt 36 avgas hus..

Foxxen skrev:
omöjligt

Jag kör själv med ett gt 40 agg, med grenröret och kammen och doningarna i toppen så har jag 0.9 bar vid 4,600 rpm....

men 2 bar ? vid 4 tusen varv ? utan  launch ??

Remember Everything Forgive Nothing
kimb0 MOPAR
31 augusti 2011 · 44 Inlägg

eckee skrev:

XeptiQ skrev:
jo tycker också det.. fick aldrig chansen att åka med eller test köra.. men snurran köpte jag iaf smile och modda om till gt 36 avgas hus..

Foxxen skrev:
omöjligt

Jag kör själv med ett gt 40 agg, med grenröret och kammen och doningarna i toppen så har jag 0.9 bar vid 4,600 rpm....

finns många avgashus o välja mellan stora som små............
sen beror de ju på vad för cylinder volym man har.

Hmmm Does it Spool??
Volkswagen golf 2 GTI 8V "Roffen" (1984)
Kekken
5 september 2011 · 54 Inlägg

Sen har ju grenröret en del i hur bra spool man har. Kör man med ett dåligt grenrör kan man ju få vänta sig gråhårig motför om det är ett bra.

Jag kör med en hx50 och har fullt ladd vid 4,5 (1,7bar). Dock är den ju för seg så den hinner bara upp i ca 0,4-0,5 på ettan. Men somsagt man ska inte stirra sig blind på turbomodellen. Finns ju x antal avgashus, kompressorhus, turbinutformningar osv.

Varför byter man kolvar om man använder begagnade ringar?
Det är ju som att låna farsans kallingar ur tvättkorgen.
De funkar men e inte rätt för de...
jonTe
9 september 2011 · 5 710 Inlägg

För att återgå till ursprungsfrågan....
Kikar man lite på effekterna på en lastbil vs en traktor så ser man att en vanlig traktor inte har speciellt mycket effekt (det finns undantag). 100-200hk är rätt vanligt på en traktor, 4-500 hk är rätt vanligt på en lastbil. Aggregaten är naturligvis anpassade till effekten så skillnaden är storlek både på turbin och kompressor där traktorturbon är mindre.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang