Som det känns för nuet så är denna bil en "keeper" så jag har inte bråttom med att fixa saker med den, men vissa saker bör ju åtgärdas tidigare än andra. Ska väl försöka få bilen att bli en JDM Sleeper. Då jag tänkt regbesikta bilen så får jag max ha 192hk.. Därav valet av motorn CA18DET från Nissan 200sx S13. SPONSORER: REALCAR & MR.TUNING
Kände att det var dags för en projekttråd då jag har en del planer med denna bil!
Som det känns för nuet så är denna bil en "keeper" så jag har inte bråttom med att fixa saker med den, men vissa saker bör ju åtgärdas tidigare än andra.
Ska väl försöka få bilen att bli en JDM Sleeper.
Då jag tänkt regbesikta bilen så får jag max ha 192hk, så det blir antagligen en ca18det.
Kom med tips! ;D
[X] Byte av stolar [X] Klä om i bagageutrymmet [X] Byte av luftfilter [X] Byte av lyktor [X] Matta i bagageutrymmet [ ] Fendermirrors [ ] Läpp [ ] Bromsar [ ] Stötdämpare [ ] Byta grill [ ] Fixa rost [ ] Fixa nya regskyltar [ ] Ny lack (tips på färg?) [ ] Byte av motor/växellåda/drivlina [ ] Byta hjul
LISTAN KOMMER ATT UPPDATERAS UNDER PROJEKTETS GÅNG.
Har eventuellt hittat en donatorbil + en extra motor. Kommer därav kunna välja mellan ca18et och ca18det. Vilken av dessa motorer jag kommer att använda är ganska givet Men vet inte om det är dags att införskaffa't innan jag fixat ordning karossen. Vad tror ni?
Det är ett ganska hyvens pris ändå, då motorn ska vara nyrenoverad(ca18det) och det finns kvitton och dylikt + att jag kan plocka det mesta från donatorbilen.
15kw/100kg, eller 20,4hk/100kg. (samma sak), så man skulle kunna säga att en bil som väger 1000kg får ha 200hk. Sen så beror det på vad biltilverkaren tillåter osv. Jag har lite röta att detta är en 75'a, då reglerna tajtas till lite året efter.
Fiesta_Racing skrev: hur får man reda på max antal hk för bilen vid reggbesiktning?
Michkijn skrev: 15kw/100kg, eller 20,4hk/100kg. (samma sak), så man skulle kunna säga att en bil som väger 1000kg får ha 200hk. Sen så beror det på vad biltilverkaren tillåter osv. Jag har lite röta att detta är en 75'a, då reglerna tajtas till lite året efter.
Fiesta_Racing skrev: hur får man reda på max antal hk för bilen vid reggbesiktning?
ok tack har lite funderinar på motorbyte i framtiden. står i mellan det eller att köpa någon kul bil i från japan
Du skulle ju kunna göra bådeoch. Finns många fina gamla japanska bilar som man kan fixa om!
Liten uppdate! Har justerat ventilerna lite (Fick en snabbkurs av Kaj i Finspång) Har märkt att bilen gått lite segt + att den drog lite väl mycket bränsle. Den gamla anslutningen till vacuumslangen var paj så jag fixade en ny anslutning på ett bättre ställe! samt börjat lite med centrallåset!
Har precis skruvat bort växellådan från motorn + skruvat bort lite prylar som ska lackas. Vad tror ni om att slipa bort "Nissanmärket" och dra dit ett Datsunmärke istället? Någon som orkar PS'a?
Jaha, liten update här då... Fick min framskärm idag, dock vänster (höger som behövs bytas) Tog bara två månader innan jag fick den
Sen måste jag berätta om hur det gick i lördags... Ca 16.00 åker jag från Nykvarn (Södertälje) och kommer ut på motorvägen och efter ca en minut så smäller det under bilen och det kommer små svarta rester från något efter mig... Stannar och kollar, märker att högerfram däck har förlorat otroligt mycket gummi. SHIT tänker jag, jag ska ju vara i Västerås senast kl sex.
Småputtrar i 30 på motorvägen (ja, ballongen höll och skyddsväven verkade intakt). Kör av mot Strängnäs och ser så småningom en bilskrot på höger sida. Mitt leende skiner upp och jag kutar in. I samma vända så ser jag ägaren fiffla med skylten utanför och säger att de stänger kl fem. Klockan var då 16.40 typ. efter några minuter hör jag hur någon drämmer igen grinden och att en bil åker iväg. Jag hade självfallet inte hittat något hjul med rätt bultmönster. 4x114.3 alltså.
Går mot grinden och ser att de har låst och jag som är rätt kort ser hur stängslet runt hela gården plötsligt känns mycket högre. Ser en hög med ihoptryckta bilar och lyckas klättra upp på dem för att sedan slunga mig själv ner i diket (läs vallgraven) runt skroten. Sätter mig i bilen och åker ca 200 meter och stannar vid vägrenen och tar mig en funderare på hur jag ska göra och ser plötsligt solens strålar spegla mot något som ligger i diket.
Där ligger ett hjul med ett bultmönster som ser ut att kunna passa, och däcket ser hyffsat fint ut. Självfallet så plockade jag ur min domkraft och fälgkors dagen innan... Så det är bara att fortsätta rulla mot Västerås.
När jag kommer fram till Hälla i Västerås ca18.30 (ca 10mils körning med trasigt däck) så möter jag upp resten av folket och Får låna ett fälgkors av erik samt en domkraft av en av träffdeltagarna. Byter hjulet och blir glad över att bultmönstret var rätt! MEN några timmar senare när jag ska flytta på bilen så märker jag att bilen släpas framåt. självfallet så ligger fälgen emot bromsen fram... Skiftar då fram/bakhjulen och sedan var allt löst! Detta gör jag inte om på ett tag...