9Femma
12 augusti 2011
· 342 Inlägg
Inget dåligt val oavsett vilket du än väljer.
En 911 är alltid en 911. Det är lite skit samma om enklare Porschar emellanåt är snabbare, men visst bör det finnas lite prestanda som matchar dess utseende. Bör kanske tillägga att jag därmed inte finner något nöje i att trycka ned enklare Porschar. Faktum är att Porsche 944 turbo är en grymt underskattad Porsche, fullt möjligt den bästa prestanda-Porschen per krona på marknaden.
Men känslan i en 911, åtminstone en välvårdad sådan, är lite speciell.
Då finanserna mellan de tre alternativen inte verkar vara några problem så hade jag valt enligt följande, i nämnda prioriteringsordning:
1) Porsche 993
Vi glömmer det subjektiva (att det är en personlig favorit).
Porsches sista luftkylda 911 och därmed en ikon i 911-familjen. Idag, till skillnad från förr, är det inte vem som helst som köper en 993. Med det menat att de som köper en 993 oftast är ute efter just en sådan, vet vad det är och vet hur den bör skötas.
Det är inte längre någon slit-å-släng 911 utan har ofta ägare som är mer medvetna och som gjort ett mer aktivt val av 911 än 996, 997 och tyvärr till viss del fortfarande 964.
En välvårdad och ordentligt skött (enligt serviceschema osv) 993 lär fortsätta stå sig bra i begagnatvärde.
Det stora värdefallet har redan varit. Idag är priserna snarare på väg uppåt igen, då 993 nästan helt anammats av riktiga 911-entusiaster som vet att sköta sina bilar korrekt.
2) Porsche Boxster S
Jag ska ärligt säga att jag inte är säker på om jag valt en Boxster S före en 964. Klart är dock att du får mer bil för pengarna i en Boxster S. Modernare teknik och rimliga ägandekostnader.
Det är en rätt plånboksvänlig Porsche som bjuder på riktigt bra egenskaper rakt över. Inte lika trött som normala Boxstern och hyfsat trevlig motorsång dessutom. Me like!
Garanterat mer Porsche än vad många fjollor vill göra gällande.
3) Porsche 964
Porsche 964-ägare som enbart vill sola sig i Porscheglansen börjar som väl är bli allt färre. Men 964 har ännu inte samma status i 911-kretsar som 993.
Nu är det inte statusen i sig jag vill framhäva, utan bara risken att 964:an ägs av en mindre nogräknad ägare som bara ser det som en frän Porsche.
Det finns tyvärr en del riktigt risiga 964:or fortfarande, ett stadium som jag vill mena att 993 redan passerat.
Men en fin 964 är en riktigt underbar bil med många goda kvalitéter.
Oavsett val är ett tips att primärt söka bil inom PCS och då helst från någon som varit medlem i klubben en längre tid. Inte sällan annonseras bilar enbart där. Säljaren väljer alltså medvetet att bara annonsera inom klubben istället för "till alla" på Blocket.
Sådant brukar nästan alltid vara värt att följa upp.
Givetvis bör man ändå alltid kontrollera allt noggrant, men jag finner oddsen högre att hitta ett riktigt fint exemplar (oavsett val) där än på Blocket.
Senast redigerat av 9Femma (12 augusti 2011)
Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!