Nu skall vi bila ner till Monaco - Har folk några goda råd ang. körningen ner??

wulvan
20 juli 2012 · 154 Inlägg

Sylvester: Ta porschen är som du säger med komforten. Jag min bror och bihang skall med nästa år iaf med R:en.
Bara börja sukta big_smile

Volvo S60R AWD "Challenger" (2006)
Grand_voyager The Ultimate Climax Route
20 juli 2012 · 419 Inlägg

Hej ni som åker igenom alperna borde svänga av på en liten avstickare och prova denna delen.

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1481346



Dessa 47 kurvor uppför kändes ganska bra i kroppen och dom som kört över alperna har kört dom fina vägarna...

Stelvio pass kan ni knacka in på GPS:en.

Vi hade tur med vadret och möte det sonen ville på vägen upp : En massa sport bilar......

Lexus SC 430 "RealV8 Power HighSpeed in hours" (2002)
_Jonex_ Byggare Behm
20 juli 2012 · 562 Inlägg

wulvan skrev:
Jo semestern nalkas och det blir att åka ner i min färdiga bil som belöning. Men jag har aldrig åkt bil i Europa så långt, och undrar om folk har lite tips & tricks att komma med?

Är på jobb just nu i Tyskland och har märkt en sak : Våra svenska bankkort/kreditkort funkar ej på Automatmackar och ibland inte heller på matställen/butiker.
Prövat företagskort , Visa/mastercard och konstigt nog fungerar det inte.  Ta ut på bankomat funkar däremot klockrent.

Mitt råd är att växla åt er en hel del Euro att tanka för i nödfall.
Lycka till med resan !

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
kannebanne
20 juli 2012 · 2 046 Inlägg

_Jonex_ skrev:

wulvan skrev:
Jo semestern nalkas och det blir att åka ner i min färdiga bil som belöning. Men jag har aldrig åkt bil i Europa så långt, och undrar om folk har lite tips & tricks att komma med?

Är på jobb just nu i Tyskland och har märkt en sak : Våra svenska bankkort/kreditkort funkar ej på Automatmackar och ibland inte heller på matställen/butiker.
Prövat företagskort , Visa/mastercard och konstigt nog fungerar det inte.  Ta ut på bankomat funkar däremot klockrent.

Mitt råd är att växla åt er en hel del Euro att tanka för i nödfall.
Lycka till med resan !

stämmer mycket bra, funkar nästan aldrig på mackar, funkar på vissa men inte alla. Är i tyskland nu också jag har tomt konto och full plånbok som de ska vara när man är i tyskland smile

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Grand_voyager The Ultimate Climax Route
20 juli 2012 · 419 Inlägg

Kolla med din bank fick till svar att dom måste bytas ut inom ett visst utgångsdatum.....

Har aldrig haft problem med visa kort utomlands......

Lexus SC 430 "RealV8 Power HighSpeed in hours" (2002)
DasAuto
20 juli 2012 · 2 751 Inlägg

_Jonex_ skrev:

wulvan skrev:
Jo semestern nalkas och det blir att åka ner i min färdiga bil som belöning. Men jag har aldrig åkt bil i Europa så långt, och undrar om folk har lite tips & tricks att komma med?

Är på jobb just nu i Tyskland och har märkt en sak : Våra svenska bankkort/kreditkort funkar ej på Automatmackar och ibland inte heller på matställen/butiker.
Prövat företagskort , Visa/mastercard och konstigt nog fungerar det inte.  Ta ut på bankomat funkar däremot klockrent.

Mitt råd är att växla åt er en hel del Euro att tanka för i nödfall.
Lycka till med resan !

Konstigt, jag använder Visa samt Mastercard från jobbet, det borde väll gå att tanka med dessa?

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
SylvesterStallone
20 juli 2012 · 1 433 Inlägg

det är för krisen , dem typ vill inte ha kort längre bara kontanter samma i grekland och spaninen , även fast tyskarna ligger typ bäst till i europa så vill dem spara upp big_smile

BMW 730D (2005)
Schneeflocke
20 juli 2012 · 239 Inlägg

Stämmer inte alls. lol

SylvesterStallone skrev:
det är för krisen , dem typ vill inte ha kort längre bara kontanter samma i grekland och spaninen , även fast tyskarna ligger typ bäst till i europa så vill dem spara upp big_smile

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
kannebanne
20 juli 2012 · 2 046 Inlägg

Korsriddaren skrev:
Stämmer inte alls. lol

SylvesterStallone skrev:
det är för krisen , dem typ vill inte ha kort längre bara kontanter samma i grekland och spaninen , även fast tyskarna ligger typ bäst till i europa så vill dem spara upp big_smile

Nä, tyskland har inte samma system som sverige smile

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Schneeflocke
20 juli 2012 · 239 Inlägg

Exakt! Däremot fungerar Shellkort alldeles utmärkt i Tyskland. Olika länder, olika rutiner. Värst är Danmark med sitt förbannade Dankort, men det håller på att bli bättre även där. smile

kannebanne skrev:

Korsriddaren skrev:
Stämmer inte alls. lol

SylvesterStallone skrev:
det är för krisen , dem typ vill inte ha kort längre bara kontanter samma i grekland och spaninen , även fast tyskarna ligger typ bäst till i europa så vill dem spara upp big_smile

Nä, tyskland har inte samma system som sverige smile

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
kannebanne
20 juli 2012 · 2 046 Inlägg

Korsriddaren skrev:
Exakt! Däremot fungerar Shellkort alldeles utmärkt i Tyskland. Olika länder, olika rutiner. Värst är Danmark med sitt förbannade Dankort, men det håller på att bli bättre även där. smile

kannebanne skrev:

Korsriddaren skrev:
Stämmer inte alls. lol


Nä, tyskland har inte samma system som sverige smile

Därför jag ska skaffa shellkort när jag kommer hem. Frågade dom på shell och de gick absolut perfekt!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
DasAuto
21 juli 2012 · 2 751 Inlägg

Men nu pratar ni väll om att använda korten i automaterna och inte i kassan? Det borde väll gå att använda visa/mastercard i tyska mackar som vanligt eller?

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Schneeflocke
21 juli 2012 · 239 Inlägg

Det beror helt på var man är någonstans. Shellkort funkar vanligtvis på Shell såklart, men det är Shell och Aral som dominerar. smile

DasAuto skrev:
Men nu pratar ni väll om att använda korten i automaterna och inte i kassan? Det borde väll gå att använda visa/mastercard i tyska mackar som vanligt eller?

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
_Jonex_ Byggare Behm
22 juli 2012 · 562 Inlägg

Mitt Mastercard är 1 mån gammalt så det där med utgångsdatum stämmer inte.
Hursom , det är högst osäkert om det går att betala med kort eller inte, både i kassan och vid pumpen.
Shell finns ju i tyskland så jag kan tänka mig att deras kort funkar fint , åtminstone på deras egna mackar. Hittils har jag bara sett en OK-mack, och det var i Holland.

Men chansa inte, inte kul att leta mackar när det är bara ångorna kvar.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Grand_voyager The Ultimate Climax Route
23 juli 2012 · 419 Inlägg

_Jonex_ skrev:
Mitt Mastercard är 1 mån gammalt så det där med utgångsdatum stämmer inte.
Hursom , det är högst osäkert om det går att betala med kort eller inte, både i kassan och vid pumpen.
Shell finns ju i tyskland så jag kan tänka mig att deras kort funkar fint , åtminstone på deras egna mackar. Hittils har jag bara sett en OK-mack, och det var i Holland.

Men chansa inte, inte kul att leta mackar när det är bara ångorna kvar.

Y

Det gällde Visa kortet som pluppade upp när jag va inne och gjorde lite bank transaktioner.

Lexus SC 430 "RealV8 Power HighSpeed in hours" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang