Hjälp mig koppla mina extraljus? [Nybörjare]

alexandergre
18 augusti 2011 · 63 Inlägg

Jag har dessa monterade nu:
http://i53.tinypic.com/2zybw9y.jpg

Jar har köpt 2 st x http://www.jula.se/ledningsats-for-extraljus-602057
ledningsatsen har dessa instruktioner på baksida:http://i51.tinypic.com/51oxap.jpg

Problem:
1-på instruktion står kablarna svart och röd kommer från varje lampa. jag har ju blå å brun. hur göra nu då?
2-Hur ska jag koppla nu så jag inte har två strömbrytare istället för en?
3-Hur ska jag göra så att jag kontrollerar extraljuset med helljus knappen bredvid ratten?

Hoppas att det finns nn snäll männsika som kan lägga ner lite tid och hjälpa mig men även andra nybörjar.
Tack så mycket

Evildan
18 augusti 2011 ·

1. Först behöver du veta vilken kabel från extraljuset som är kopplad till - (jord) för extraljusets hölje kan vara jordande och kopplar du fel där får du en kortslutning.
På JULAs ritning är + röd och - svart.

Senast redigerat av Evildan (18 augusti 2011)

CTR-Jante
18 augusti 2011 · 301 Inlägg

Ska du koppla in två lampor till? så att du har fem??
Ska du lamporna med helljus spaken plus en strömbrytare eller bara helljus spaken??

Volkswagen Passat "Sportscombi" (2020)
blink_pj
18 augusti 2011 · 477 Inlägg

precis kolla först vilken av dina kablar som går vart i extraljusen!
bör även kolla om du har minusstyrda eller plusstyrda strålkastare på bilen! vad har du för bil?

dra jordkablen från extraljusen direkt i karrosen och dra pluskablen vidare till varsitt relä
sen så är det bara att skarva in resten på dom fördragna kablarna i reläsattserna

om du har + styrt system så ska det funka som reläsattserna är kopplade nu

alltså
30 = batteri +
85 = jord -
87 = + till extraljus
86 = + helljuskabel (original strålkastaren)

har du minusstyrt får du bygla ihop 30 med 85 så du får + på 85 ist för minus och sen koppla 86 till minus signalen på helljus i original strålkastaren

hoppas du förstår bättre nu. tänk på att du kan koppla ihop 86 med varandra så du inte behöver dra 2 kablar till signal från strålkastaren wink ( dom ska ju iaf tändas samtidigt antar jag tongue )

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
blink_pj
18 augusti 2011 · 477 Inlägg

såg den väldigt onödiga kopplingen på strömbrytaren nu... vill du har den inkopplad så jordar du svart och drar röd till signalen! annars klipper du bort den och drar blå kablen till signalen som ja skrev tidigare

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
770_EVOLVE GREASEMONKEY
1 september 2011 · 822 Inlägg

Blå kabel är = 0 .. på ren svenska betyder det minnus kabel. På julas schema är blå reläts styrning.
Bygla dom bruna kablarna så dom sitter ihop.
Den blåa styrkabeln på schemat ska kopplas till den kabeln på strålkastaren som går till helljuset.

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 september 2011 · 1 594 Inlägg

blink_pj skrev:
såg den väldigt onödiga kopplingen på strömbrytaren nu... vill du har den inkopplad så jordar du svart och drar röd till signalen! annars klipper du bort den och drar blå kablen till signalen som ja skrev tidigare

På vilket sätt tycker du att den är "väldigt onödig" Vill man ha en separat strömbrytare till ex-ljusen så är det sådär man kopplar för att få lyse som indikerar i själva knappen.

Senast redigerat av hotrodder (1 september 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
blink_pj
1 september 2011 · 477 Inlägg

hotrodder skrev:

blink_pj skrev:
såg den väldigt onödiga kopplingen på strömbrytaren nu... vill du har den inkopplad så jordar du svart och drar röd till signalen! annars klipper du bort den och drar blå kablen till signalen som ja skrev tidigare

På vilket sätt tycker du att den är "väldigt onödig" Vill man ha en separat strömbrytare till ex-ljusen så är det sådär man kopplar för att få lyse som indikerar i själva knappen.

tyckte mer att själva kopplingen för en strömbrytare var lite överdriven... hade väll räckt med en vanligt enkel "in/ut brytare" på signalkabeln eller vilken kabel man nu vill bryta kretsen på...
sen förstår jag egentligen inte varför man skulle vilja ha en brytare inne i bilen för att kunna stänga av extraljusen! monterar man extraljus på bilen så vill man väll använda dom också eller? visst visst det är ljusare på sommaren än vintern men då kan man väll bara öppna huven och ta ur säkringen! tar max 25 sekunder och då slipper man både dra in kablar i kupen och ha en stor ful strömbrytare på instrumentbrädan...

Bara min personliga åsikt smile

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
it_mutt Avstängd
1 september 2011 · 10 388 Inlägg

blink_pj skrev:

hotrodder skrev:

blink_pj skrev:
såg den väldigt onödiga kopplingen på strömbrytaren nu... vill du har den inkopplad så jordar du svart och drar röd till signalen! annars klipper du bort den och drar blå kablen till signalen som ja skrev tidigare

På vilket sätt tycker du att den är "väldigt onödig" Vill man ha en separat strömbrytare till ex-ljusen så är det sådär man kopplar för att få lyse som indikerar i själva knappen.

tyckte mer att själva kopplingen för en strömbrytare var lite överdriven... hade väll räckt med en vanligt enkel "in/ut brytare" på signalkabeln eller vilken kabel man nu vill bryta kretsen på...
sen förstår jag egentligen inte varför man skulle vilja ha en brytare inne i bilen för att kunna stänga av extraljusen! monterar man extraljus på bilen så vill man väll använda dom också eller? visst visst det är ljusare på sommaren än vintern men då kan man väll bara öppna huven och ta ur säkringen! tar max 25 sekunder och då slipper man både dra in kablar i kupen och ha en stor ful strömbrytare på instrumentbrädan...

Bara min personliga åsikt smile

Och när det är sådär lagom dimmigt att det går att köra med original helljus, men extraljusena gör det okörbart...bara att stanna och dra säkringen då också?

Du tycker det verkar "onödigt" med en brytare, men stanna bilen, o börja pilla säkringar, det låter vettigt?

Nej MIN högst personliga åsikt är att en brytare till extraljusena är underskattad. Antingen om det finns en originalknapp att rota tag på, eller en "vanliga" brytare undangömd på något smidigt ställe i bilen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 september 2011 · 1 594 Inlägg

blink_pj skrev:

hotrodder skrev:

blink_pj skrev:
såg den väldigt onödiga kopplingen på strömbrytaren nu... vill du har den inkopplad så jordar du svart och drar röd till signalen! annars klipper du bort den och drar blå kablen till signalen som ja skrev tidigare

På vilket sätt tycker du att den är "väldigt onödig" Vill man ha en separat strömbrytare till ex-ljusen så är det sådär man kopplar för att få lyse som indikerar i själva knappen.

tyckte mer att själva kopplingen för en strömbrytare var lite överdriven... hade väll räckt med en vanligt enkel "in/ut brytare" på signalkabeln eller vilken kabel man nu vill bryta kretsen på...
sen förstår jag egentligen inte varför man skulle vilja ha en brytare inne i bilen för att kunna stänga av extraljusen! monterar man extraljus på bilen så vill man väll använda dom också eller? visst visst det är ljusare på sommaren än vintern men då kan man väll bara öppna huven och ta ur säkringen! tar max 25 sekunder och då slipper man både dra in kablar i kupen och ha en stor ful strömbrytare på instrumentbrädan...

Bara min personliga åsikt smile

Du har inte kört så mycket med extraljus förstår jag av ditt resonemang...
Vid dimma, snöfall etc. är det förbaskat bra och framförallt underlättande för sikten att kunna slå av extra ljusen. Även vid "långmöte" brukar jag ibland fimpa ljusen så man slipper åka med halvlyse i kilometrar innan man mötts. Tror tom. det är krav på att extraljusen skall kunna slås av innifrån bilen. När det gäller bilel så styr man i regel relän med 0-volten, alltså på minusidan. Original och en del eftermarknadknappar brukar ha en indikeringsfuktion och då är det helt rätt att koppla som ovan kopplings schema visar, men visst kan du hänga in en brytare på sekundärkretsen på relät, med tillhörande spänningsfall etc. Eller på matningen från heljuslampan osv.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
770_EVOLVE GREASEMONKEY
2 september 2011 · 822 Inlägg

it_mutt skrev:

blink_pj skrev:

hotrodder skrev:

På vilket sätt tycker du att den är "väldigt onödig" Vill man ha en separat strömbrytare till ex-ljusen så är det sådär man kopplar för att få lyse som indikerar i själva knappen.

tyckte mer att själva kopplingen för en strömbrytare var lite överdriven... hade väll räckt med en vanligt enkel "in/ut brytare" på signalkabeln eller vilken kabel man nu vill bryta kretsen på...
sen förstår jag egentligen inte varför man skulle vilja ha en brytare inne i bilen för att kunna stänga av extraljusen! monterar man extraljus på bilen så vill man väll använda dom också eller? visst visst det är ljusare på sommaren än vintern men då kan man väll bara öppna huven och ta ur säkringen! tar max 25 sekunder och då slipper man både dra in kablar i kupen och ha en stor ful strömbrytare på instrumentbrädan...

Bara min personliga åsikt smile

Och när det är sådär lagom dimmigt att det går att köra med original helljus, men extraljusena gör det okörbart...bara att stanna och dra säkringen då också?

Du tycker det verkar "onödigt" med en brytare, men stanna bilen, o börja pilla säkringar, det låter vettigt?

Nej MIN högst personliga åsikt är att en brytare till extraljusena är underskattad. Antingen om det finns en originalknapp att rota tag på, eller en "vanliga" brytare undangömd på något smidigt ställe i bilen

Dom gångerna det är dimmigt så har tillochmed original helljusen varit onödiga att köra med ..

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
it_mutt Avstängd
2 september 2011 · 10 388 Inlägg

770_EVOLVE skrev:

it_mutt skrev:

blink_pj skrev:

tyckte mer att själva kopplingen för en strömbrytare var lite överdriven... hade väll räckt med en vanligt enkel "in/ut brytare" på signalkabeln eller vilken kabel man nu vill bryta kretsen på...
sen förstår jag egentligen inte varför man skulle vilja ha en brytare inne i bilen för att kunna stänga av extraljusen! monterar man extraljus på bilen så vill man väll använda dom också eller? visst visst det är ljusare på sommaren än vintern men då kan man väll bara öppna huven och ta ur säkringen! tar max 25 sekunder och då slipper man både dra in kablar i kupen och ha en stor ful strömbrytare på instrumentbrädan...

Bara min personliga åsikt smile

Och när det är sådär lagom dimmigt att det går att köra med original helljus, men extraljusena gör det okörbart...bara att stanna och dra säkringen då också?

Du tycker det verkar "onödigt" med en brytare, men stanna bilen, o börja pilla säkringar, det låter vettigt?

Nej MIN högst personliga åsikt är att en brytare till extraljusena är underskattad. Antingen om det finns en originalknapp att rota tag på, eller en "vanliga" brytare undangömd på något smidigt ställe i bilen

Dom gångerna det är dimmigt så har tillochmed original helljusen varit onödiga att köra med ..

Oki, säger du det så. Personligen har jag varit med om "oändligt" många gånger då det gått alldeles perfekt att köra med helljus på, men extraljusena har behövt vara avstängda. Gäller både i dimma o cid snöfall så.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
770_EVOLVE GREASEMONKEY
2 september 2011 · 822 Inlägg

it_mutt skrev:

770_EVOLVE skrev:

it_mutt skrev:

Och när det är sådär lagom dimmigt att det går att köra med original helljus, men extraljusena gör det okörbart...bara att stanna och dra säkringen då också?

Du tycker det verkar "onödigt" med en brytare, men stanna bilen, o börja pilla säkringar, det låter vettigt?

Nej MIN högst personliga åsikt är att en brytare till extraljusena är underskattad. Antingen om det finns en originalknapp att rota tag på, eller en "vanliga" brytare undangömd på något smidigt ställe i bilen

Dom gångerna det är dimmigt så har tillochmed original helljusen varit onödiga att köra med ..

Oki, säger du det så. Personligen har jag varit med om "oändligt" många gånger då det gått alldeles perfekt att köra med helljus på, men extraljusena har behövt vara avstängda. Gäller både i dimma o cid snöfall så.

Får lov att hålla min personliga åsikt om normalt snöfall också .. kanske beror på vilken bil man har =/
men det med extraknappen är nog av personlig uppfattning och tycke också, har då inte hört talas om att man måste ha den. Vill snubben ha en så tycker jag att han ska montera en smile har bara delat med mig av min erfarenhet, pendlat i 7år.

Hoppas du får till din installation.

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
blink_pj
3 september 2011 · 477 Inlägg

hotrodder skrev:

blink_pj skrev:

hotrodder skrev:
På vilket sätt tycker du att den är "väldigt onödig" Vill man ha en separat strömbrytare till ex-ljusen så är det sådär man kopplar för att få lyse som indikerar i själva knappen.

tyckte mer att själva kopplingen för en strömbrytare var lite överdriven... hade väll räckt med en vanligt enkel "in/ut brytare" på signalkabeln eller vilken kabel man nu vill bryta kretsen på...
sen förstår jag egentligen inte varför man skulle vilja ha en brytare inne i bilen för att kunna stänga av extraljusen! monterar man extraljus på bilen så vill man väll använda dom också eller? visst visst det är ljusare på sommaren än vintern men då kan man väll bara öppna huven och ta ur säkringen! tar max 25 sekunder och då slipper man både dra in kablar i kupen och ha en stor ful strömbrytare på instrumentbrädan...

Bara min personliga åsikt smile

Du har inte kört så mycket med extraljus förstår jag av ditt resonemang...
Vid dimma, snöfall etc. är det förbaskat bra och framförallt underlättande för sikten att kunna slå av extra ljusen. Även vid "långmöte" brukar jag ibland fimpa ljusen så man slipper åka med halvlyse i kilometrar innan man mötts. Tror tom. det är krav på att extraljusen skall kunna slås av innifrån bilen. När det gäller bilel så styr man i regel relän med 0-volten, alltså på minusidan. Original och en del eftermarknadknappar brukar ha en indikeringsfuktion och då är det helt rätt att koppla som ovan kopplings schema visar, men visst kan du hänga in en brytare på sekundärkretsen på relät, med tillhörande spänningsfall etc. Eller på matningen från heljuslampan osv.

jag kan inte säga att jag har någon större erfarenhet av att köra extraljus nej. att enbart extraljusen försämrar sikten vid dimma kan jag inte yttra mig om, då jag aldrig kört en extraljus-utrustad bil med knapp. men vid dimmiga tillfällena har jag helt enkelt slagit om till halvljus att utan några större problem och kört vidare. om man vill ha knapp eller inte är upp till var och en. men JAG tycker fortfarande att det känns överdrivet och onödigt även efter att läst ditt resonemang... har monterat extraljus i alla olika styrkor och storlekar på jobbet säkert 50 gånger och har ALDRIG fått någon förfrågan av någon kund att dra in en brytare i kupén... så det finns nog fler som tycker som jag smile

Senast redigerat av blink_pj (3 september 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Drönirettab
3 september 2011 · 21 761 Inlägg

Kan nog vara en smaksak, men jag tycker att det ofta brukar kunna gå att använda själva helljuset i dimma och snöfall. Extraljuset ger lätt egenbländning eftersom det har en del ströljus och lyser både längre+bredare, helljuset har ofta mindre ströljus och är inte tänkt att lysa lika långt som extraljus. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang