Saabs framtid. Hur blir allt.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
5 september 2011 · 8 744 Inlägg

azid skrev:

Dannz0 skrev:
Sist saab höll på att gå i konkurs så gick dom ut med att om saab skulle gå i konkurs så skulle reservdelarna finnas ett bra tag.. men Försvinner saab så finns det ingen som kan göra reservdelar iheller.

Men missade du att GM sålde verktygen och "rättigheterna" till og 9-3 och og 9-5 till kina. Tror inte dom skulle skita i att tjäna stora pengar på att sälja delar till dessa bilar.

Men enligt ditt resonemang så kommer alla Saabar stanna då konkursbesked kommer. Men förklara gjärna hur det kommer sig att det fortfarande rullar roverbilar på vägarna. För MG Rover kursade 05.

Sen angående priserna så kommer dom nya bilarna falla ja, men för dom begagnade tror jag det är bra om SAAB kursar så inte folk bombas om krigsrubriker dagar i enda.

Rättelse, det var 9-3SS innan facelift dom köpte rättigheterna till, alltså den modellen som t.ex. jag har. Inte og9-3 som det påstods ett tag.

Tony_M skrev:
Tänkte bara uppdatera med att det blev en Saab 9-3 2,0t -03. Trodde de skulle vara 1,8t men till min glädje fick jag lite mer motor smile Bilder kommer inom kort! Hämtar den nämligen imorgon!

Får gratulera då, bra val! smile I med ett steg 1 så ska du se att den börjar röra på sig å. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Tony_M
5 september 2011 · 100 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

Tony_M skrev:
Tänkte bara uppdatera med att det blev en Saab 9-3 2,0t -03. Trodde de skulle vara 1,8t men till min glädje fick jag lite mer motor smile Bilder kommer inom kort! Hämtar den nämligen imorgon!

Får gratulera då, bra val! smile I med ett steg 1 så ska du se att den börjar röra på sig å. wink

Tackar! Ja steg 1 lär det bli inom en ganska snar framtid! Såg att man skulle få ut ganska många hästar på det, yummy! Dock automat så har inte planer på att göra allt för mycket med effekten.

azid Det som inte dödar gör ont
5 september 2011 · 2 668 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

azid skrev:

Dannz0 skrev:
Sist saab höll på att gå i konkurs så gick dom ut med att om saab skulle gå i konkurs så skulle reservdelarna finnas ett bra tag.. men Försvinner saab så finns det ingen som kan göra reservdelar iheller.

Men missade du att GM sålde verktygen och "rättigheterna" till og 9-3 och og 9-5 till kina. Tror inte dom skulle skita i att tjäna stora pengar på att sälja delar till dessa bilar.

Men enligt ditt resonemang så kommer alla Saabar stanna då konkursbesked kommer. Men förklara gjärna hur det kommer sig att det fortfarande rullar roverbilar på vägarna. För MG Rover kursade 05.

Sen angående priserna så kommer dom nya bilarna falla ja, men för dom begagnade tror jag det är bra om SAAB kursar så inte folk bombas om krigsrubriker dagar i enda.

Rättelse, det var 9-3SS innan facelift dom köpte rättigheterna till, alltså den modellen som t.ex. jag har. Inte og9-3 som det påstods ett tag.

Tony_M skrev:
Tänkte bara uppdatera med att det blev en Saab 9-3 2,0t -03. Trodde de skulle vara 1,8t men till min glädje fick jag lite mer motor smile Bilder kommer inom kort! Hämtar den nämligen imorgon!

Får gratulera då, bra val! smile I med ett steg 1 så ska du se att den börjar röra på sig å. wink

Jaja hursom att hävda att det inte kommer finnas reservdelar är bara svammel.

2slow
Selleen
5 september 2011 · 360 Inlägg

Har hört att redan nu har det blivit några saabar stående pga brist på reservdelar på verkstäder, vet ej vilken modell det var men det var framlyktor till någon nyare modell tror jag.
Grejer som bromsar osv piratdelar kommer ju alltid finnas, det är när man ska börja få tag i grejer som speciella karossdelar osv som kommer bli problemet smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Drifting" (1994)
Tony_M
5 september 2011 · 100 Inlägg

Selleen skrev:
Har hört att redan nu har det blivit några saabar stående pga brist på reservdelar på verkstäder, vet ej vilken modell det var men det var framlyktor till någon nyare modell tror jag.
Grejer som bromsar osv piratdelar kommer ju alltid finnas, det är när man ska börja få tag i grejer som speciella karossdelar osv som kommer bli problemet smile

Men det gäller enbart de senaste saabarna va? Är inte orolig men intressant att veta.

Hank91
7 september 2011 · 6 Inlägg

Jag lånar tråden lite, har fått reda på det mesta genom att läsa igenom här men lite oklarheter:
Jag funderar nämligen på att köpa en Saab 9-3 SS 2,0t -05. Vad jag vet så skall det inte vara några problem med saabar efter 04 angående oil sludge? skall väll inte vara några problem om man är noga med oljan osv? hittade nämligen en saab på nätet men mina kompisar var lite tveksamma pga dom sa att saab var dyra att reparera bl.a? Kan inte så mkt om bilar men vad jag har läst här så är det väll inga problem men reservdelar och så?

Rquired Allmänt envis
7 september 2011 · 12 512 Inlägg

Hank91 skrev:
Jag lånar tråden lite, har fått reda på det mesta genom att läsa igenom här men lite oklarheter:
Jag funderar nämligen på att köpa en Saab 9-3 SS 2,0t -05. Vad jag vet så skall det inte vara några problem med saabar efter 04 angående oil sludge? skall väll inte vara några problem om man är noga med oljan osv? hittade nämligen en saab på nätet men mina kompisar var lite tveksamma pga dom sa att saab var dyra att reparera bl.a? Kan inte så mkt om bilar men vad jag har läst här så är det väll inga problem men reservdelar och så?

Det här med oilsludge är en sjukdom på nästintill alla moderna motorer och har mycket med miljökrav och låg friktion i motorn att göra. Saab´s motor som brukar refereras till som T7 hade stora problem med detta även med moderna mått mätt; Men efter 2004 skall detta vara åtgärdat. Det betyder dock inte att problemet inte kan uppkomma!

Är du dock noggrann med skötseln är risken mycket liten, gå inte heller på några långa serviceintervaller eller liknande. En motor mår inte bra av oljebyte med 3000 mils intervall oavsett vad tillverkaren påstår (Hint, Audi...). I övrigt är Saab ingen direkt dyr bil att laga eller underhålla, men det finns helt klart märken som är billigare. Vill du ha en Saab är detta inget att tänka på, skillnaden är inte enorm, men kan du tänka dig andra märken är det ett minustecken i listan förstås.

Samma sak gäller tillförlitligheten, det finns förstås dem som är kanonnöjda och dem som "aldrig" kommer köpa en Saab igen: Men statistik ger att Saab varken har de pålitligaste bilarna eller de nöjdaste ägarna utan är tvärt om en medelmåtta på dessa punkter.

Reservdelar? Svårt att sia om, att det kommer bli vissa problem i framtiden går inte att förneka. Saab är en liten biltillverkare med endast 4 miljoner exemplar tillverkade totalt tror folk piratdelstillverkare kommer att kasta sig över eller prioritera möjligheten att tillverka delar till dem?
Delar kommer nog finnas till de lite äldre modellerna som 9-3ss, vad som händer med pris eller tillgång är mer osäkert. Kom också ihåg att går Saab omkull brukar inte pirattillverkare ta över och erbjuda alla delar och all kunskap: Slitdelar är en sak för sådant går åt, men vem tillverkar den där styrboxen som inte brukar gå sönder i så stort antal men som just du tvunget måste ha? Och om du får tag på den, vem har kunskap att installera och initiera den när de auktoriserade verkstäderna med tiden lägger ner?

SAAB i all ära, personligen tycker jag att det finns bättre och billigare alternativ och då är det inte ens värt risken hur liten den än är. Sedan får man inte glömma det svaga andrahandsvärdet heller, även om det gynnar dig vid köp så skall du sälja den en dag också till Svenssons som tror att det är omöjligt att få tag på delar till den och tycker att en Saab har en "looser-stämpel" efter problemen och den eventuella konkursen.

Vill du ha just en Saab så köp, men jag hade funderat noga på det. Det är lätt att lyssna på de optimistiska entusiasterna, men det är inte dem utan du som löper risken! smile

Senast redigerat av Rquired (7 september 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
H0lmgren
8 september 2011 · 572 Inlägg

Men frågan är.. om man går och köper en saab nu. och vill sälja den efter ett två år. Hur kommer priserna att se ut då?? Det är ju frågan..

DZ Design På Facebook
Afolkers
8 september 2011 · 11 Inlägg

Dannz0 skrev:
Men frågan är.. om man går och köper en saab nu. och vill sälja den efter ett två år. Hur kommer priserna att se ut då?? Det är ju frågan..

De lär ju inte bli mer värda då än vad de är idag iaf. wink

Senast redigerat av Afolkers (8 september 2011)

trippelturbo Trucker
8 september 2011 · 2 710 Inlägg

Dannz0 skrev:
Men frågan är.. om man går och köper en saab nu. och vill sälja den efter ett två år. Hur kommer priserna att se ut då?? Det är ju frågan..

Köper du en Ny Saab blir de nog problem, men köper du däremot en eftertraktad hirsch eller topp utr aero så faller priset som vilken bil som helst!

Jag skulle INTE köpa en ny Saab idag, men däremot en sisådär 5 år gammal smile
Egentligen så är de samma med vilket annat märke som helst.. Den bilen jag vill ha kostar hos BMW idag, 4-5år gammal, strax över 300K, samma med Audi. Köper jag en ny får jag betala cirka 700..

Got it? smile

Fart missbrukare
trippelturbo Trucker
8 september 2011 · 2 710 Inlägg

Afolkers skrev:

Dannz0 skrev:
Men frågan är.. om man går och köper en saab nu. och vill sälja den efter ett två år. Hur kommer priserna att se ut då?? Det är ju frågan..

De lär ju inte bli mer värda då än vad de är idag iaf. wink

Tydligen de folk kräver.. tongue

Fart missbrukare
Lina-
8 september 2011 · 1 213 Inlägg

Dannz0 skrev:
Men frågan är.. om man går och köper en saab nu. och vill sälja den efter ett två år. Hur kommer priserna att se ut då?? Det är ju frågan..

Ska man köpa en Saab då bätttre vänta tills allt blir klart om det blir konkurs eller inte, går dom i konkurs då sjuker värdet på nyare Saabar rejält.

Svårt att sälja Saabar idag, kommit in många på blocket på sista tiden, många har gått ner i pris men dom får ändå inte bilen såld.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
H0lmgren
8 september 2011 · 572 Inlägg

BMWgrabben skrev:

Dannz0 skrev:
Men frågan är.. om man går och köper en saab nu. och vill sälja den efter ett två år. Hur kommer priserna att se ut då?? Det är ju frågan..

Köper du en Ny Saab blir de nog problem, men köper du däremot en eftertraktad hirsch eller topp utr aero så faller priset som vilken bil som helst!

Jag skulle INTE köpa en ny Saab idag, men däremot en sisådär 5 år gammal smile
Egentligen så är de samma med vilket annat märke som helst.. Den bilen jag vill ha kostar hos BMW idag, 4-5år gammal, strax över 300K, samma med Audi. Köper jag en ny får jag betala cirka 700..

Got it? smile

Ja jo jag förstår ju det.. Men kommer folk vilja ha saab om några år?? Många som tänker att reservdelarna försvinner.. Och då inte vill ha någon saab..

DZ Design På Facebook
lingua
8 september 2011 · 2 271 Inlägg

Dannz0 skrev:

BMWgrabben skrev:

Dannz0 skrev:
Men frågan är.. om man går och köper en saab nu. och vill sälja den efter ett två år. Hur kommer priserna att se ut då?? Det är ju frågan..

Köper du en Ny Saab blir de nog problem, men köper du däremot en eftertraktad hirsch eller topp utr aero så faller priset som vilken bil som helst!

Jag skulle INTE köpa en ny Saab idag, men däremot en sisådär 5 år gammal smile
Egentligen så är de samma med vilket annat märke som helst.. Den bilen jag vill ha kostar hos BMW idag, 4-5år gammal, strax över 300K, samma med Audi. Köper jag en ny får jag betala cirka 700..

Got it? smile

Ja jo jag förstår ju det.. Men kommer folk vilja ha saab om några år?? Många som tänker att reservdelarna försvinner.. Och då inte vill ha någon saab..

Tror inte att reservdelarna kommer att försvinna, det är ju inte direkt så att det är 20 st som rullar på gatorna? utan att det är ju ett "gäng" mer än så.
Men man vet aldrig, jag köpte min Aero under förra rekonstruktionen och priserna har hållt sig väldigt bra sen dess, i alla fall på en Aero ss.

Aja, tjockistanten har inte sjungit än.smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
lingua
8 september 2011 · 2 271 Inlägg

M_Broberg skrev:
det är/kommer bli en liten svacka när reservdelar är skitsvårt att hitta, sen kommer andra bolag köpa upp saabs grejjer billigt och tillverka nya delar.

Precis vad jag tror/(hoppas!

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
9 september 2011 · 10 427 Inlägg

Ska bli intressant om varumärket SAAB för personbilar återuppstår i framtiden (om de nu är helt körda),
borde ju kunna hända någon gång.  Lite "synd" att fler företag har samma varumärke dock, kan ju
bli lite tungrott på den fronten.

Senast redigerat av steifan (9 september 2011)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
c20let2k
9 september 2011 · 52 Inlägg

Jeg er fra Norge så jeg skriver på Norsk, regner med dere forstår det.

Saab har vel lidd en dårlig sjebne i mange år nå, siden de ikke klarte og bli redded (som det ser ut som) av Spyker, hvorfor forsøke og fortsette og holde liv i Saab?
Saab har jo ikke laget noe eget på mange år, de har jo kun brukt gammel Opel teknologi, Opel's motorer, Opels plattformer de siste årene..

Om de ikke klarer og selge biler, forstår jeg litt siden de tildels bruker gammel Opel teknologi (hvem kjøper en 'gammel' Opel' til mye høyere pris?

Saab har vel heller ikke bygget motorer selv på mange år heller??
Siden Saab gang på gang ikke klarer og bevise noe, så er det kansje på tide at det legges ned, konkuransen i bilindustrien i dag er alt for hard..!

Rquired Allmänt envis
9 september 2011 · 12 512 Inlägg

Det är till och med upplagt så att vid en konkurs förlorar biltillverkaren SAAB automatiskt rätten till både namnet SAAB (Som tillfaller övriga bolag, Flyg och vapen) samt rätten till logotypen som tillhör Scania.

Om jag förstått det rätt, gäller samma sak för tekniken som utvecklats i samband med GM; Vid en eventuell konkurs förlorar biltillverkaren rätten till 9-5ng och 9-4x som då tillfaller GM helt.

Det är kanske därför Muller så desperat försöker undvika en konkurs?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ChriZtoffer GAS democar 2018!
10 september 2011 · 8 744 Inlägg

Hank91 skrev:
Jag lånar tråden lite, har fått reda på det mesta genom att läsa igenom här men lite oklarheter:
Jag funderar nämligen på att köpa en Saab 9-3 SS 2,0t -05. Vad jag vet så skall det inte vara några problem med saabar efter 04 angående oil sludge? skall väll inte vara några problem om man är noga med oljan osv? hittade nämligen en saab på nätet men mina kompisar var lite tveksamma pga dom sa att saab var dyra att reparera bl.a? Kan inte så mkt om bilar men vad jag har läst här så är det väll inga problem men reservdelar och så?

Den motor som har problem med oilsludge är som Rquired skrev T7 motorn, den sitter i 9-5 och sista årsmodellerna av gamla 9-3an. 9-3SS har T8 som är en helt annan motor (alublock istället för gjutjärn), så det behöver du inte vara orolig för.

c20let2k skrev:
Jeg er fra Norge så jeg skriver på Norsk, regner med dere forstår det.

Saab har vel lidd en dårlig sjebne i mange år nå, siden de ikke klarte og bli redded (som det ser ut som) av Spyker, hvorfor forsøke og fortsette og holde liv i Saab?
Saab har jo ikke laget noe eget på mange år, de har jo kun brukt gammel Opel teknologi, Opel's motorer, Opels plattformer de siste årene..

Om de ikke klarer og selge biler, forstår jeg litt siden de tildels bruker gammel Opel teknologi (hvem kjøper en 'gammel' Opel' til mye høyere pris?

Saab har vel heller ikke bygget motorer selv på mange år heller??
Siden Saab gang på gang ikke klarer og bevise noe, så er det kansje på tide at det legges ned, konkuransen i bilindustrien i dag er alt for hard..!

Det där stämmer inte riktigt, gamla 9-3 (den som tidigare hette 900) bygdes med en del gamla Opeldelar ja, men 9-3SS bygger (eller bygde iaf när det kom) på nya grejer från GM, motorn utvecklades av SAAB/GM Powertrain i Trollhättan. Så att den skulle vara bygd på gamla Opeldelar är fel.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
xXSammy
10 september 2011 · 6 573 Inlägg

Läser man på aftonbladet så ska Muller få högre lön.. Lita på blaskan eller inte, tror det ligger lite i det med varför han fixa sig Saab

Han vet att företaget inte får att rädda, ända räddningen vad jag tror är att Saab tillverkar en LITEN bil, en ny 92a ?

Tror att Muller vill suga företaget torrt på alla pengar..då kan väl inte kineserna köpa firman få allt värde är borta?

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang