Euf0ria´s Saab 9-3 SC -06

euf0ria
25 augusti 2011 · 63 Inlägg

Jag säger hej till er alla på garaget och tänkte här dra igång min första tråd som kommer handla om min Saab 9-3 1.8t SC -06 som jag nyss köpt. Det kommer bli en bygglogg över de saker jag vill fixa till och min tanke är att ta mycket bilder och göra små guider för er andra likasinnade som liksom jag gör dessa saker för första gången.

Bilen kommer användas som brukbil och fokus ligger ganska mycket på funktion men naturligtvis även på dödsnödvändig styling!!smile Projekten kommer vara allt från småpill som lampbyten till större saker som billjud och tuning. För att inte tynga ner inledningen med massa text nu så kommer lite bilder och en mindmap över alla mina planer som de intresserade får kika vidare på!

Köpeskicket:
https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102373/102373-1376e692608497f6a91f441c304fe496.jpg


Mindmap över saker att göra, planering och funderingar: LÄSBAR VERSION, KLICKA HÄR! http://db.tt/3xaVYuO
https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102373/102373-e747bad77634a0b78b80d083625ef89f.jpg

Håll till godo! Det kommer mer bilder inom kort som just nu ligger i datorn och i brist på tid lägger jag inte upp dom nu. Min plan är att först ta tag i ljudet och smådetaljer (*harkel* ljudet är dock inget småpill med Saab´s fiberoptiska system å bös.) och senare när jag har lärt känna bilen lär det nog bli en del tuning med i bilden oxå!

Jag ser fram emot att dela med mig av projektet och hoppas på många åsikter och tips på vägen. Ensam i ett projekt kan man lätt fastna men med lite input och spontana tankar från utomstående kan man hitta otroligt många spännande lösning på det mesta!

Hade gott!
Mvh
Sakarias

Senast redigerat av euf0ria (25 augusti 2011)

euf0ria
31 augusti 2011 · 63 Inlägg

Dåså var första beställningen gjord när det gäller Ljuduppgraderingen. Blev en nätt order på en Alpine CDA-117Ri som kommande HU, STP Silver dämpmatta, Kicker KS35 till instrumentpanelen och två RCA-Ysplitkablar.
Bilder kommer när det finns lite godis att visa=)!

Det känns som att planeringen mer och mer faller på plats och valet av högtalare är nästintill klart:
Dörrar kommer bli Kicker RS 6,5"
Brädan får en uppsättning Kicker KS35

Hur jag gör med diskant återstår att se då jag funderar på om KS35ans diskant duger eller om jag ska modda och köra med RS domen istället.

Högtalarna som rearfill i bagageluckan blir nog sista jag kollar över och de kommer i början drivas direkt av HUn.

Baslåda i skuffen är inte heller klart men mitt mål att att ha en fyrkantig bas...mest för att det ser grymt ut enligt mej. Så där kommer det såsmåningom bli en Kicker L3/L5 eller MTX 12"

Steg att driva med kommer bli ett Apline PDX av något slag då de är grymt små och smidiga samt att jag sedan några år tillbaka enbart haft goda erfarenheter av Class-D steg fast då i hemmaljud.
Till basen blir det nog mitt gamla DLS D1000 tills vidare.

Det jag funderar mest över nu är inkopplingen av nya HUn och vart jag ska ta ström ifrån till den? Sen är jag inte helt på det klara med hur man loopar fibern från gamla cdn än. Men men, det löser sig med tiden!

Och därmed sätter jag ribban för första ljuduppgraderingen i denna bilen! Orkar inte med att koppla via AMP1 för att senare dra slutsatsen att det inte räcker för mig. EQ och tidskomp löser jag ju gött möe smidigare med CDA-117Ri än att behöva köpa externa DSP...sen får vi se om det räcker, hehe

euf0ria
15 september 2011 · 63 Inlägg

En fråga som jag skulle behöva svar på är vart jag drar kablarna på bästa sätt och vad jag undrar är vart befintliga strömkablar går i bilen? Har inte haft tillfälle att riva bort och kolla än.

-Som jag har tänk så får det bli ström till slutsteg på vänster sida pga att det ska finnas genomföring genom torpedvägg över pedalerna. MEN, om det är så att större mängden befintliga strömkablar går på andra sidan så gör jag ett eget hål och drar på höger istället. Vad säger ni som dragit i saab 9-3 redan?

-Lågnivån blir utmed golvlist på motsatt sida strömmen naturligtvis.

-Högtalarkablar under taklisten. Är det lätt att ta bort lister så man kommer åt kabelrännan under innertaket? Är det stor risk att man gör sönder taklisternas fästen när man tar bort dom?

Tagg3N Konsult
15 september 2011 · 1 247 Inlägg

euf0ria skrev:
En fråga som jag skulle behöva svar på är vart jag drar kablarna på bästa sätt och vad jag undrar är vart befintliga strömkablar går i bilen? Har inte haft tillfälle att riva bort och kolla än.

-Som jag har tänk så får det bli ström till slutsteg på vänster sida pga att det ska finnas genomföring genom torpedvägg över pedalerna. MEN, om det är så att större mängden befintliga strömkablar går på andra sidan så gör jag ett eget hål och drar på höger istället. Vad säger ni som dragit i saab 9-3 redan?

-Lågnivån blir utmed golvlist på motsatt sida strömmen naturligtvis.

-Högtalarkablar under taklisten. Är det lätt att ta bort lister så man kommer åt kabelrännan under innertaket? Är det stor risk att man gör sönder taklisternas fästen när man tar bort dom?

Till en början så tänkte jag bara tala om att jag kommer följa dina framsteg i tråden smile

Ang. ljudet i bilen så tror jag du gör bra i att höra med ChriZtoffer eftersom det gäller en 9-3sc.

/Kim

euf0ria
15 september 2011 · 63 Inlägg

Roligt att höra! Jag har redan börjat lite smått med mina planer men har varit lite lat på att lägga ut bilder. Ska göra det ikväll om jag hinner med det.

Chriztoffer känns ju som det givna proffset här på garaget när det gäller ljud i 9-3an och honom har jag redan skaffat lite kontakt med. Eftersom det är första gången jag ger mig på att bända bort panaler i en saab som jag dessutom lagt en del pengar på så är jag lite extra nojjig över att göra bort mej och ha sönder för många fästen. Har tusen frågor i huvudet just nu men ska försöka att ta en sak i taget;)

ToXtreme
15 september 2011 · 3 627 Inlägg

Du kan även kolla med "Braather" här på garaget, han va la en av de första som va igång med ljudbygge i 9-3SS, även "Jimmu" har byggt ljud i 9-3ss smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
euf0ria
15 september 2011 · 63 Inlägg

Jag ska ta och kika in tipsen. Här kommer nu första bilderna på att det har börjat hända lite saker och först ut är:

-BYTE AV HÖGTALARE I INSTRUMENTPANEL-

http://db.tt/L5miygj

Det jag inte fått med i bild är eg bara småsaker: En multimeter är ett måste samt att en mattkniv och sandpapper krävs för att få bort de plastribbor som är i vägen vid skruvhålen.


Jag märkte dock att högtalargallret tog i lite grann inåt bilen så jag skar bort lite av plasten i gallret. Det hjälpte inte mycket så tyvärr verkar det vara plastkanten på koaxialen som tar emot. Får se om jag skär bort lite av den med senare.

Senast redigerat av euf0ria (16 september 2011)

euf0ria
15 september 2011 · 63 Inlägg

Invändig styling, denna gången är det växelkåpan som ska få sig lite 3M Di-nov kolfibervinyl på sig. Mycket smidig att jobba med om man värmer uppden och sedan sträcker ut den över detaljens yta.

-KOLFIBERVINYL PÅ VÄXELSPAKSKÅPAN-

http://db.tt/GEEtU9K

ToXtreme
16 september 2011 · 3 627 Inlägg

mycket bra beskrivning å sånt av installationerna du gör, väldigt läsvänligt och nog en av de bästa beskrivningarna jag sett här på g.org på länge! Stående ovationer smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
euf0ria
16 september 2011 · 63 Inlägg

Oj, jag tackar så mycket!!!

Här kommer ett nytt projekt som jag vill ha hjälp med. Jag är på jakt efter någon med en grym CNCmaskin som vill hjälpa mig ta fram denna växelspaks-knoppen i antingen aluminium eller någon lite hårdare metall/legering.

http://db.tt/9qst2u0

Den bygger på en sfär men är avfasad med ytterligare en sfär för att få en plattare yta där "9-3" är ingraverat. Hålbilden och utrymme för backspärr är inte centrerat utan exakt där det måste vara.
På motsatt sida texten tillkommer även ett gängat hål med plats för en M6 insex-fixerings-skruv.

Anledningen till att jag har alla mått är för att jag har kunnat mäta dom exakt (nåja, med skjutmått och trial&error) efter att ha plockat bort knoppen och damasken i bilen. Allt började med att jag skulle lägga i backen i måndags och helt plötsligt satt jag med en minst sagt förvånad min och en lös knopp i handen. Till skillnad från många som har fått såga sönder sina knoppar för att byta så satt min inte alls fast. Känns nästan som de glömt någon lim här...

Senast redigerat av euf0ria (16 september 2011)

Micksson
17 september 2011 · 343 Inlägg

Grymt intressant du gör det med alla kommentarer i bilderna.. Skall definitivt följas! Mer Saab-projekt tack big_smile

bengi
20 september 2011 · 404 Inlägg

Blir ju bra det där!


Ska du köra med egen stereo i alla fall? Tänkte du gömma den gamla kvar för att få blinkers å backljuden varnar kvar?

Kolfibra SSIDen också, de blir snyggt!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
euf0ria
20 september 2011 · 63 Inlägg

Yes, valet föll på egen stereo till slut pga att jag vill ha möjlighet att koppla in iphone med fullt interface, slippa låsa upp AUX på verkstad, kunna köra mp3-skivor samt få inbyggd tidskomp.
Jag kommer lösa det på så sätt att jag tar bort original-CDn och enligt en beskrivning jag har fått så kommer jag att loopa fibern från EHUn utan att plocka ur fiberkretsen ur cdn. Räkna med bildreportage på det sen när jag fått det att fungera.

SIDen ja, den kanske man skulle rycka ikväll, var den krånglig tycker du Bengi? Det blir ju ganska snäva vinklar på den i fram men jag kan tänka mig att lite varmluft och sträckning av vinylen löser det eller?

bengi
20 september 2011 · 404 Inlägg

euf0ria skrev:
Yes, valet föll på egen stereo till slut pga att jag vill ha möjlighet att koppla in iphone med fullt interface, slippa låsa upp AUX på verkstad, kunna köra mp3-skivor samt få inbyggd tidskomp.
Jag kommer lösa det på så sätt att jag tar bort original-CDn och enligt en beskrivning jag har fått så kommer jag att loopa fibern från EHUn utan att plocka ur fiberkretsen ur cdn. Räkna med bildreportage på det sen när jag fått det att fungera.

SIDen ja, den kanske man skulle rycka ikväll, var den krånglig tycker du Bengi? Det blir ju ganska snäva vinklar på den i fram men jag kan tänka mig att lite varmluft och sträckning av vinylen löser det eller?

Den va helt ok! Man få akta sig för att ta bort för mycket "extra" vinyl bara, man måste vika in den ca en CM runt om för att få den att sitta kvar under varma dagar!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
euf0ria
20 september 2011 · 63 Inlägg

Jo det har jag redan märkt när jag gjorde Växelkåpan;) Jag tog faktiskt lite lim här o var där jag vikt in vinylen så att den sitter kvar ordentligt. Tänker aldrig ta bort vinylen utan det får bli en detalj att frächa upp då och då när det behövs så originalskicket kommer jag inte bry mig om att kunna återställa. Skulle man sälja så är ju kolfiber rätt allmänt accepterat och stiligt (*harkel* godkännt av sambo) så jag ser ingen anledning att inte limma och riskera att förstöra originalytan.

bengi
20 september 2011 · 404 Inlägg

euf0ria skrev:
Jo det har jag redan märkt när jag gjorde Växelkåpan;) Jag tog faktiskt lite lim här o var där jag vikt in vinylen så att den sitter kvar ordentligt. Tänker aldrig ta bort vinylen utan det får bli en detalj att frächa upp då och då när det behövs så originalskicket kommer jag inte bry mig om att kunna återställa. Skulle man sälja så är ju kolfiber rätt allmänt accepterat och stiligt (*harkel* godkännt av sambo) så jag ser ingen anledning att inte limma och riskera att förstöra originalytan.

Det är rätt!

Om du använder en lite bättre (och då lättarare att använda) tex 3M så behöver man inte limma.
Släng upp lite bilder nu!

Och alla vet ju att kolfiber detaljer ger min 100 hästar i motorn! tongue

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
euf0ria
20 september 2011 · 63 Inlägg

Sagt och gjort! Nu har jag 3M kolfibervinyl på SIDen och snyggt blev det! Gjorde nog minst 110hk på motorn, hö, hö, höhö. Ska slänga upp bilder på det med men sitter vid fel dator ikväll. Det var pilligt och jag var nära på att klippa bort för mycket på ett ställe men som tur var gick det att värma och sträcka lite. För er som funderar på att prova, ta fram er flickväns hårfön direkt!Tänk inte ens tanken på att vinyla utan, det är som natt och dag i svårighetsgrad och bubblor är ett  nog minsta problemet.

Sen åkte vi och handlade och bilen tyckte att det behövdes något lite extra spännande så den kastade upp ett meddelande om att vänster halvljus var pajj. KUL! Efter att ha lossat en slang, tagit bort en kåpa, tagit bort ett rör, tagit bort en elbox, tagit bort en kåpa till så kom jag tillslut åt lampan...tja....varför inte, konstruktören fick nog betalt ändåwink

gutfucker Norrlänning
21 september 2011 · 643 Inlägg

Fin dokumentation, och framförallt, fin bil. hoppas du gör vettiga saker med den! smile (börjar ju bra)

euf0ria
21 september 2011 · 63 Inlägg

Ska man lägga den i ett fack så kommer det bli "vuxenmoddar/ljudnörds-facket"smile Allt jag gör kommer vara för stilfullhet, ljudförbättringar eller komfort så några dumpventiler å annat bös kommer inte på fråga. Sen kan man ju alltid diskutera grön innerbelysning, hehe, men motiveringen är iaf att ha et enhetligt ljus och eftersom alla knappar e gröna så körde jag vidare på det spåret. Nya stereon ska jag se till att köra i grönt den med (har läst att det ska gå).

euf0ria
8 oktober 2011 · 63 Inlägg

Då var det dags för SIDkåpan (Service Information Panel) att få sig en dos av kolfibervinyl.
De verktyg som användes för detta var:

-Mini plast-kofoten
-torxbits
-hårfön
-två hjälpande händer
-mattkniv
-en stor dos tålamod


http://db.tt/gs8eOcoU


Nu i efterhand så har vinylen släppt litegrann närmast displayen så jag åker nog på att göra om detta. Nästa gång blir det ett lager lim undertill på de mest krävande ytorna. Ska dock givetvis fixas för jäklar vad stiligt det var med denna inklädnad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang