Euf0ria´s Saab 9-3 SC -06

gutfucker Norrlänning
8 oktober 2011 · 643 Inlägg

Lite liten bild, men ser ju bra ut på den! Riktigt bra tom.

euf0ria
8 oktober 2011 · 63 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102373/102373-838682978f4c6a622f69dc24bc9a56a9.jpg

Här kommer den i större format. Bilen gick fortare efteråt (...)

keks
8 oktober 2011 · 78 Inlägg

Grymt, prem lagd smile

euf0ria
8 oktober 2011 · 63 Inlägg

Update! Förra söndagens jobb var att byta bromsskivor och belägg runt om på Saaben. Dom såg förjävliga ut och nöp inte alls bra och när jag fått bort ett utav paren belägg så såg jag tillochmed att det var slitet ner till beläggets fästplatta. Det var första gången jag bytte bromsar och det gick faktiskt hur bra som helst. Svåraste var att få loss OKhållarna för de satt så stenhårt och med locktite att lösningen fick bli att använda domkraften för att pressa upp nyckeln. På andra sidan där bultarna då ska vridas motsols var det enklast med ett 1m järnrör över nyckeln. Vill även passa på att ge ett stort tack till Krister_87 här på garaget för assistans och lån av både erfarenhet och verktyg!

Här kommer en lista över verktyg som användes (har säkert glömt något):
-Biltema 10138 för Torx E18, E20, T45
-Fast multinyckel 9/16in baktill
-Fast multinyckel 5/8in framtill
-Stålborste
-oljetrågs-sug (tänk Mc Gyver)
-Domkraft
-2x pallbock
-arbetshandskar
-Brake cleaner
-Rostlösare
-Insexbits och torxbits
-Kopparpasta
-Gummiklubba
-Tving
-Polygrip
-Fälgkors och låshylsa
-Loctite
-2-4h tid beroende på hur hårt bultarna sitter och om ni är 1-2 man.


Standardskivor fram och bak. OBS, ta rätt storlek!!!
-Biltema 64353 (baktill 278mm solid)
-Biltema 64350 (framtill 285mm ventilerad)

-belägg BRC Green stuff.

Ett förtydligande till bild 2: Dragkroken trycks inte upp i plasten som det ser ut. Det sitter monterat såhär och ser likadant ut när bilen står på backen. Ett tips är annars att släppa någon på domkraften och fördela trycket på över domkraft och pallbockar.


http://db.tt/1sfLqXaR


Sen tål det att nämnas en extra gång. Kör lugnt några mil för att slita in beläggen och stanna sedan för att efterdra hjulbultarna!

euf0ria
8 oktober 2011 · 63 Inlägg

Härnäst blir det till att fixa en parkeringsskada som någon jubelidiot-ärkenöt-rikspucko-blockmongo såg till att göra på bakre kjolen. Bilen var parkerad utmed trottoaren på en ganska bred villagata i Töreboda och ändå lyckas någon skava bort lacken ner till plasten. Skärpning människa vem du nu än är, hoppas din egna bil är dyr och blev minst lika mycket repad som min!

Efter det blir det fokus på det jag ser fram emot mest. LJUDUPPGRADERING som kommer bli i en kombo av främst Kicker-element och Alpine-elektronik.

euf0ria
8 oktober 2011 · 63 Inlägg

Jag vet inte vad jag ska välja för bas så tips vore fint, drivning sker från ett DLS D1000 400w@4ohm 750@2ohm och 1000w@1ohm.! Jag söker:
-12" bas
-minsta möjliga lådvolym. (vill ha lastutrymme!)
-Frasigt torr/exakt basåtergivning, ska smälter in i övriga systemet.
-Disco ljud och 20Hz bas kommer i andrahand. Trycket ska ändå vara lagom.
-Pristak 2000kr


Det jag kikat på redan men inte haft möjlighet att provlyssna är:
-Kicker CVR12"
-Kicker L2 12"
-RE Audio SR 12D4
-Hertz HX 300
-B2 Audio AS12

Lådans placering är också en intressant fråga. Jag kommer plocka ur reservdäcket men hade nästan tänk att baljan ska få hushålla med punkasprey på tub, 12v kompressor och Alpine PDX-f4 steget. Sen ser jag det som opraktiskt att ha en bas i mitten av golvet. Vill inte riskera att småsten och läckande filpaket sabbar en bas för 2000kr=)

Senast redigerat av euf0ria (8 oktober 2011)

euf0ria
9 oktober 2011 · 63 Inlägg

hmm, lutar nog åt en B2 Audio as12 då priset är bra och den har fått bra omdömen. Nu har jag suttit och labbat lite i winisd och  kommit fram till en låda runt på 40L och avstämning 35Hz kanske kan funka. Har vi några insatta som vill kommentera här så gör det!! Jag har inte räknat på en baslåda förut och vill inte göra det fel.

http://db.tt/M6OCshu3

- Är denna kurvan OK eller bör jag sträva efter en rakare kurva?
- Elementets Fs ligger på 32...visst är det så att man inte ska gå under det i lådans avstämning?

Alla tips är välkomna.

euf0ria
9 oktober 2011 · 63 Inlägg

Här kommer en jämföring mellan Kicker 10CVR122, B2-AS12 och Hertz HX300d

http://db.tt/cT2BE3Hp

Och SPL
http://db.tt/t9ykwxee

Ganska lika ändå och med tanke på pris så lutar det än mer åt B2 Audio faktiskt.

Beemerloover The Real Team
9 oktober 2011 · 235 Inlägg

blir grannt detta, kolfibern satt som handen i handsken ju:D idioter som inte kan vara rädd om andras saker. tongue

Hoppsan hur fan gick det här till !
euf0ria
10 oktober 2011 · 63 Inlägg

Principen "Toppen på ett isberg" skulle jag vilja köra med på kommande baslåda. Det man ser ska endast vara baselementet och slotporten och helst i ett hörn så nära baksätet som möjligt. För att husera de 44+ litrarna skulle jag vilja utnyttja så mycket volym under golvet som möjligt och offra reservhjulsbaljan. Skulle ljudet påverkas något av att man har en stor volym i baljan som sedan går genom ett tunnare parti som sedan formar sig till en baffel ovan golvet? Rent spontant borde det ju bara vara volymen som är avgörande sålänge jag inte får blåsljud i det tunnare partiet (knappt någon risk) Eller vore det dumt att ens försöka?

Sen vill jag ju helst göra saker så enkelt som möjligt men kriteriet att den ska ta så lite plats utav lastutrymmet som möjligt gör det hela till en utmaning.

mrfjonsson DäckSprängarLigan
10 oktober 2011 · 449 Inlägg

Jag såg något om en kompressor i din mind-map. Varsla du ha den till?

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
euf0ria
10 oktober 2011 · 63 Inlägg

Ifall man kör på något vasst så man får pyspunka:
Denna  http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … ssor-100A/
I kombination med punkterings-nödskum-tub så klarar man sig utan reservdäcket sålänge man inte får in något stort i däcket som sliter upp en stor reva då...

Hur tänker ni andra med reservhjulet? Självklarhet att behålla eller bara till att plocka ur?

mrfjonsson DäckSprängarLigan
11 oktober 2011 · 449 Inlägg

Jaha, jag hoppades på något roligare.

Jag kör på reser hjul på burk. Jag tror att de räcker, iallafall till närmaste mack.

Dock har jag bara fått punka en gång. De va mitt i natten, mitt i vintern och burken hade frusit. Jävlar va arg jag blev. Jag ringde farsan så fick han komma med reservhjulet som låg hemma. Tur att de bara va 10 minuter hem ifrån.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
gutfucker Norrlänning
12 oktober 2011 · 643 Inlägg

Enda gången jag har fått punktering var på E4an 4mil norr om uppsala, kl 23 en vinternatt, 45mil hemifrån. Rätt nöjd att reservhjulet låg där det skulle då.

euf0ria
12 oktober 2011 · 63 Inlägg

Själv har jag inte råkat ut för någon panik med punktering på 9 år och enda gången ett däck blivit tömt så var det pyspunka som jag upptäckte när bilen stog hemma på parkeringen. Då var det bara att köpa en punkalagartub och rulla in till närmaste mack. Jag har en förhoppning och en idé om att kunna bygga lådan så att däcket kan bli kvar nu. Det är rätt mycket tankar och förslag som divideras i ens huvud när det kommer till roliga projekt men det det har redan börjat smalna in på två slutliga idéer som det sedan ska väljas mellan där både två syftar till att göra själva lådan så osynlig och liten som möjligt! Sen har jag även fått garaget fast inte förens 1jan så jag hoppas ändå på att det ska vara stort nog för att kunna jobba lite i...

gutfucker Norrlänning
12 oktober 2011 · 643 Inlägg

Nu vet jag inte om du brukar åka några längre svängar, men är det ingen lång-pendlarbil skulle jag nog offra reservhjulet ändå. Dock inte på bilen jag använder för att köra 130mil ToR.

mrfjonsson DäckSprängarLigan
12 oktober 2011 · 449 Inlägg

Jag säger ut med däcket och håll burken tinad.
Arbetskamraten hade pyspunka, han tryckte i en burk och skulle testa hur länge de höll, han bytte bil efter två år.
Jag säger inte att man ska göra de men jag litar på att man kan ta sig hem iallafall.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
ToXtreme
12 oktober 2011 · 3 627 Inlägg

bygg baslådan längs med ena sidan på bagaget då? Där borde du kunna ha en rätt slimmad låda (eftersom det är en rätt lång sträcka) å få bättre bas men ändå inte offra något direkt utrymme smile

http://www.ototrick.com/wp-content/uploads/2011/04/Saab-9-3-Aero-SportCombi-FWD-Luggage-Pics-504x378.jpg

såhär antar jag att det ser ut i ditt bagage också? Finns ju gott om yta där å de inkräktar inte något direkt på bagageutrymmet

Senast redigerat av ToXtreme (12 oktober 2011)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
lingua
12 oktober 2011 · 2 271 Inlägg

Nu har du ju dock kombi, så jobbigt kan det knappast va att slänga in det lilla ynkliga reservhjulet
vid långfärd? Går typ in i en handväska.smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
lingua
12 oktober 2011 · 2 271 Inlägg

Nu har du ju dock kombi, så jobbigt kan det knappast va att slänga in det lilla ynkliga reservhjulet
vid långfärd? Går typ in i en handväska.smile

Grymt jobb förövrigt. och gillar upplägget med bilderna om än önskan om större dito.

Senast redigerat av lingua (12 oktober 2011)

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang