Euf0ria´s Saab 9-3 SC -06

euf0ria
13 oktober 2011 · 63 Inlägg

mrfjordsson:
Jag är i valet å kvalet om jag ska hiva ur däcket eller inte men låter den frågan vara tills jag bestämmt hur jag gör med lådplaceringen.

ToXtreme:
Yes den idén har jag tänkte på också men vettetusan om det kommer räcka med volymen som blir. Även om jag tar bort sidopanelen så är det inte mycket mer luft bakom den heller. kablar och säkringsbox sitter ju där. Sen kan jag inte bygga innåt bilen heller för då går inte golvet att fälla upp.

Lådan jag siktar på kommer bli 35L och sluten (hmmm sa jag nått om att det skiftar mellan idéer snabbt i mitt huvud eller=)???)

So fårt jag får tillfälle ska sidopanelen ryckas bort och lite mätning får ske ifall att volymen får plats där. Annars blir det att bygga i utrymmet framför reservbajlan och klämma in 25liter där och 10liter ovan golvet.

Om en bara hade nån stans att hållas så hade det hela vart mycket enklare och gått fortare!sad

ToXtreme
13 oktober 2011 · 3 627 Inlägg

Vad är det för bas du tänkt köra med då? Jag tror nog att den volymen räcker till, om du tittar på min bil och min baslåda.

Min baslåda mäter ca 28L och den tar inte speciellt mycket utrymme, så att lyckas kräma ur sidan där på 35L tror jag inte är en omöjlighet! Å skulle det "bara" 32L så funkar det ju faktiskt också eftersom du tänkt köra med sluten låda smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
euf0ria
13 oktober 2011 · 63 Inlägg

De blir en B2 Audio AS12 http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=20

Det ser ju ut att kunna funka i sidan ändå ju....din lådan var ju inte alls stor med sina 28L. Då kan ju slutstegen få hushålla under golvet istället:P

ToXtreme
13 oktober 2011 · 3 627 Inlägg

Okaj! E nog ett vettigt basval, har dock aldrig hört den spela men tongue

Kan ju säga iaf att min Hertz dunkar utav bara helvete om man vrider på så du lär ju inte beklaga dig över tycket iaf smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
euf0ria
19 oktober 2011 · 63 Inlägg

Kolfibervinyl på samtliga inre dörrhandtag CHECK! Blev schetasnyggt! Ska slänga upp en bild snart.

ToXtreme
24 oktober 2011 · 3 627 Inlägg

Hur långa kommer kablarna bli? Måste ha med det i kalkylen tongue

Men räknar man på en kabel på 5 meter (blir ju något sådant) så kommer steg 1 behöva 25mm² ungefär,
steg 2 behöver 35mm²

Jag hade kört på 35mm² i båda fallen, hellre för fet kabel än för tunn. Sen bör du ha kabel som klarar av stegets fulla verkningsgrad även om du inte kommer "maxa".

http://www.pdfblekingebilradio.se/Maxavsakring.pdf
där har du lite hjälp smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
euf0ria
24 oktober 2011 · 63 Inlägg

Tack för hjälpen Toxtreme.

Nu vart de dock lite knas. Jag tog precis bort mitt inlägg innan ditt hade hunnit komma ut. Som ja nämnde så var jag trött och alla hästar hade gått och lagt sig. Jag fick kläm på det efter en vända till köket!smile

PDX-F4 (4x100x0,8)/13 = 24A
D1000 (1x1000x0,8)/13 = 61A

Totalt 85A och 5 meter som då ger rekommenderat 33m2 kabel. Jag har en 32mm2 strax över 5meter liggande så det blir perfekt. Splitter och ytterligare kleniskabel på 21mm finnes oxå.

Sen kanske jag kör med D1000 @4ohm = 350W vilket drar ner maxförbrukningen till 45A istället.

ToXtreme
24 oktober 2011 · 3 627 Inlägg

32mm² kabel borde räcka tycker jag..

Jag kör med 16mm² fast att rekommendationen ligger på 21mm² men så ligger jag la på 80% i verkningsgrad också och har inte haft några som helst problem med det än så länge smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
euf0ria
24 oktober 2011 · 63 Inlägg

Problemet som kan bli är ju att strömkabeln blir för varm så att höljet smälter vilket i sin tur gör att man riskerar världens kortslutning. Undra vad som händer dåwink?

Vispen_
25 oktober 2011 · 317 Inlägg

Ser bra ut änsålänge! kommer att följas :-)

Låg och slö....
Volkswagen Golf IV GTI "liquorice low" (1998)
Nissan 200sx s13 "the opposite" (1992)
ToXtreme
25 oktober 2011 · 3 627 Inlägg

Man sätter dit en säkring som slår ifrån tidigare wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
euf0ria
25 oktober 2011 · 63 Inlägg

ToXtreme skrev:
Man sätter dit en säkring som slår ifrån tidigare wink

Klart man gör, bra att du påminner=)hehe. Tänkte inte alls på det i skrivande stund men jag har huvudsäkringen och splitterblock med säkringar sedan tidigare och dessa är givetvis anpassade för kabelarea och längd som ska användas.

Näe, nu får Tak över huvudet och några lediga helger ta och dyka upp så jag kan sätta fart!

bengi
5 november 2011 · 404 Inlägg

Ser bra ut! Gillar din tråd!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
euf0ria
10 november 2011 · 63 Inlägg

UPDATE Dags!

Här går det vidare på måttot sakta men krokigt frammåt. Håll till godo med två nya projekt:

1. Mer Kolfiber:

http://dl.dropbox.com/u/39367418/kolfiber.jpg

Det blev görsnyggt på plats men tog rätt lång tid att få dit innan jag blev av med alla luftbubblor och väck. Innan trodde jag att detta skulle vara ett lätt moment och inte ta så lång tid men det visade sig senare att det var rätt pilligt att smeta på vinylen runt alla skarpa kanter.
Kanske ska fortsätta med mittbackspegeln senare om jag orkar. Nu vidare till ett roligare område, nämligen ljud!

2.Dämpa dörrar + bygga bafflar

http://dl.dropbox.com/u/39367418/d%C3%A4mpa-d%C3%B6rrar.jpg

Är inte klar med det och ska fortsätta i helgen är tanken. Det gjorde en sjuuuk skillnad i känslan att bara slå igen dörrarna efter att ha fått dit dämpmatta på ytterplåten. Helt dött ljud och det gamla plåtiga ekande ljudet är som bortblåst.

Är som sagt inte klar för nu skallrar det i knapparna på dörren så det måste till att dämpas mera. Tror tyvärr inte det går att få bort allt skrammel men hoppas ändå att det ska bli bättre med lite dämpmaterial på utsatta ställen plus att sen få på filter så att högtalarna enbart få spela de frekvenser de är avsedda för. Som det är nu så drivs de av AMP1 och spelar då hela registret vilket inte alls är bra för de börjar dista av de för låga frekvenserna aldeles för tidigt. Kan även bero på att det i nuläget inte är helt tätt mellan element och baffel... Bakläxa där, ajjabajja. Men men ,de tar jag tag i snart.

Hur som haver så är det skillnad i ljudet både i finess och tryck.

Efter det är det "bara" kabeldragning, HU-byte och baslådebygge kvar=)

euf0ria
13 november 2011 · 63 Inlägg

YES! Äntligen, efter många funderingar, försök och sökande efter alternativa lösningar så lyckades jag få  strömkabeln på 32mm2 genom torpedväggen utan att borra ett nytt hål. Bilder på det kommer. Nu åter till kabeldragningen...

bengi
16 november 2011 · 404 Inlägg

Gillar verkligen din tråd!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
euf0ria
16 november 2011 · 63 Inlägg

Kan ju ta upp lite saker som jag funderar på för tillfället i väntan på nästa mektillfälle:

1. Vart ska jag koppla konstat-12v ifrån om nya HUn är avsäkrad till 10A? Att tjuva ström från originalcdn som åker ut känns lite osäkert då den förmodligen drog mindre ström än nya kommer att göra. Den nya ska få driva bakre 3.5" högtalarna.

2. Vilken kabel kommer dra mest ström? Konstant-12V eller tändnings-12v kabeln?

3. Går det att koppla in rattknapparna genom att bara koppla dess sladdar till nya HUn om den ska vara "förberedd för rattkontroll"?

mrfjonsson DäckSprängarLigan
16 november 2011 · 449 Inlägg

1 kolla hur högt den gamla huvudenheten är avsäkrad. Jag tror att den ska vara på 10A så de ska ju räcka. Jag kär på original och jag har modellen äldre än din bara.

2 jag tror att det är konstantström som drar mest. Jag är osäker men jag tror att tänningen bara drar igång rälän så stereon startar.

3 jag tror inte det, vad är de för stereo du ska ha? Det brukar vara så att man får köpa till ett paket för knapparna, till min skulle de gå på ca. 1200 kr. Inte värt de tycker jag.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
euf0ria
17 november 2011 · 63 Inlägg

Vi får hoppas på att min originalstereo sitter på 10A men de visar sig som sagt. Tändnings-12v tänkte jag ta från cigguttaget iomed att det sitter precis bredvid och det grundar sig på iden om att tändnigs-12v bara är ett reläpåslag som du nämnde mrfjordsson.

HUn som ska in är en Alpime CDA-117Ri och ang strömförbrukning så ska jag inte på något sätt anstränga den i mitt tycke för den kommer enbart driva två st 3,5" för lite rearfill av mellanreg å diskant.

euf0ria
22 november 2011 · 63 Inlägg

Hur är det med strömmen till en originalstereo i saab då? Har inte haft möjlighet att riva ur och mäta än men när jag kollar i den tekniska beskrivningen så säger den att både EHU och CD går på +30 och det tolkar jag som +30VOLT...Sen hittade jag även att original CD drar max 1,5A så det lutar mer åt att dra en egen kabel för att vara på den säkra sidan.

Men detta med matningen i originalkablar får ni gärna kommentera och reda ut ni som redan rivit bland era sladdar i saaben.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang