Euf0ria´s Saab 9-3 SC -06

jok3 Lastbilsschaffis
22 november 2011 · 886 Inlägg

Ser riktigt bra ut. smile Hör med osse här på garaget angående vxl-knoppen. Han har gjort liknande detaljer till sina saabar.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
ToXtreme
22 november 2011 · 3 627 Inlägg

Spänning på 30 volt? Låååter väldigt osannolikt måste jag säga. Är garanterat inte över 13V, däremot vill jag minnas att det är fiberoptikskit i de nyare 9-3orna så jag rekommenderar dig att dra en ny strömkabel för att slippa en massa tjaffs med det där.

Angående personer du kan prata med så finns dessa:
Braather
Jimmu
ChriZtoffer (tror han stavar så, även den jag skulle rekommendera mest att prata med)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
euf0ria
22 november 2011 · 63 Inlägg

Jag tycker med det låter skumt men skulle ju inte bli förvånad när det är saab vi pratar om=) Hoppas på att hitta tid i helgen till att riva isär mittkonsollen och lösa alla frågetecken och även koppla in nya HUn. Fiberoptic shit it is! Den mesta eleektroniken är förbunden med fiber i 06an (03-06 som jag fattat för) så det går inte att bara ta ut en box och tro att det fungerar efteråt. Lyckligtvis är den lilla original cdspelaren i slutet på en slinga så det går att koppla bort denna och loopa fibern som från början går från EHU till cd. Många krånglar till det rätt mycket och plockar ut fiberns kretskort ur cdn för att få det att funka...jag tänker gå mot strömmen och koppla om fiberkontakterna så att jag får en fiberloop utan påkopplat kretskort. Ska bli spännande å se hur det går men jag har hittat tillräcklig info på nätet för att se att det har gjorts förut iaf.

Tack för namnen Toxtreme, ja tror dock jag redan pratat med alla dom ang. diverse tekniska frågor=)

Det ser även ut som om jag kommer få ta bort dörrsidorna än en gång för att leta skrammel. Hittade en guide på hur man får tyst på fönsterhissknapparna så den ska ju såklart prövas. Sen har en av mina Kicker RS börjat å glappa nått jävulskt så det får bli att ta den till operationsbordet å hårdlöda fast kablar på kontakterna på den. Idag sitter där nån form av original snabbklämma som inte gör sitt jobb på långa vägar. 

Annars kanske talspolen är skadad? Låter det troligt med denna beskrivningen: Spelar oftast som vanligt men ibland går ljudet ner på halv volym samt att ibland skrapar det högljutt om elementet utan att man ens spelar hög volym? Jag har aldrig lyckats skada ett element förut så här behövs lite erfarenhet utifrånsmile.

ToXtreme
22 november 2011 · 3 627 Inlägg

När man skadar ett element så har det en tendens till att låta burkigt.. sjukt svårt att förklara men tänkt dig att du typ kör med några högtalare som du vridit upp basen på max å så vrider du upp volymen till de börjar slå igenom? Det ljudet har du säkert hört.. typ så låter det fast även vid låga volymer, alltså burkigt och/eller överansträngt ljud.

Det som får mig att vara relativt säker på att det inte är några 30V till stereon är dels att bilar har ett 12V system. Inte ens lastbilar har ju den spänningen till stereoapparater lixom. Sen för att ens kunna få ut den spänningen till stereon från batteriet så måste man ha en förförstärkare (det är rättstavat, sjukt konstigt ord) som förstärker spänningen och det känns också sjukt konstigt ifall att man har det till en originalstereo när inte ens värsting eftermarknads stereos har det.

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Challe_
23 november 2011 · 53 Inlägg

ToXtreme skrev:
När man skadar ett element så har det en tendens till att låta burkigt.. sjukt svårt att förklara men tänkt dig att du typ kör med några högtalare som du vridit upp basen på max å så vrider du upp volymen till de börjar slå igenom? Det ljudet har du säkert hört.. typ så låter det fast även vid låga volymer, alltså burkigt och/eller överansträngt ljud.

Det som får mig att vara relativt säker på att det inte är några 30V till stereon är dels att bilar har ett 12V system. Inte ens lastbilar har ju den spänningen till stereoapparater lixom. Sen för att ens kunna få ut den spänningen till stereon från batteriet så måste man ha en förförstärkare (det är rättstavat, sjukt konstigt ord) som förstärker spänningen och det känns också sjukt konstigt ifall att man har det till en originalstereo när inte ens värsting eftermarknads stereos har det.

Fast å andra sidan så kan man transformera upp spänningen från 12 volt till 30 volt. Däremot får man lägre ström.

Skoda Superb "3T" (2010)
Saab 9-3 SE (2000)
ToXtreme
23 november 2011 · 3 627 Inlägg

Challe_ skrev:

ToXtreme skrev:
När man skadar ett element så har det en tendens till att låta burkigt.. sjukt svårt att förklara men tänkt dig att du typ kör med några högtalare som du vridit upp basen på max å så vrider du upp volymen till de börjar slå igenom? Det ljudet har du säkert hört.. typ så låter det fast även vid låga volymer, alltså burkigt och/eller överansträngt ljud.

Det som får mig att vara relativt säker på att det inte är några 30V till stereon är dels att bilar har ett 12V system. Inte ens lastbilar har ju den spänningen till stereoapparater lixom. Sen för att ens kunna få ut den spänningen till stereon från batteriet så måste man ha en förförstärkare (det är rättstavat, sjukt konstigt ord) som förstärker spänningen och det känns också sjukt konstigt ifall att man har det till en originalstereo när inte ens värsting eftermarknads stereos har det.

Fast å andra sidan så kan man transformera upp spänningen från 12 volt till 30 volt. Däremot får man lägre ström.

True .. men känns ändå sjukt osannolikt att SAAB skulle gjort detta? Till vilken mening lixom?

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
euf0ria
23 november 2011 · 63 Inlägg

Näe precis, jag ska se om ja kan mäta i helgen så reder vi ut besticken en gång för alla. Har även PMat med braather nu och fått goda förhoppningar om strömfrågorna. Sen när detta är klart ser jag fram emot lite baslådebygge med plastning och ombygge av bagagerumsgolvet;)

ToXtreme
23 november 2011 · 3 627 Inlägg

Härligt! Nu hade ju iofs Braather (Jonas) kvar navigatorn i sin SAAB så där va ju iofs det inget alternativ att ta ström därifrån men det är bra att du blivit lite klokare smile Vet vilket helvete det var med kabeldragning och installation i hans bil.. det tog låååång tid att få till tongue

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
euf0ria
24 november 2011 · 63 Inlägg

Du skojjar inte! Enabrt att dra strömkabeln från batteri till kofforten tog mig säkert 6h. En hel del tid att fundera och kika efter möjligheter, en hel del tid att veckla in sig under instrumentpanelen och få fram sina ihopvecklande T-rex armar (känndes så just då, hehe) men sen var det ganska enkelt att riva lister och pilla dit kabeln.

Resten av kablarna ska jag försöka dra genom mittkonsollen för att slippa riva bort lister utmed sidorna och sen är det ju rätt begränsat med utrumme i de kabelkanaler som finns så att mina totalt 6st högtalarblar och 2st lågnivå får nog inte ens plats där. Ett till plus är att det blir kortare signalväg att dra dom rätt genom bilen.  Det får nog bli till att fin-leta lite på ebay efter lämpliga RCAkontakter snart med. Känns mycket bättre att löda sina egna än att lita på att nån bakfull kines eller billig maskin har satt både signal-ledare och kontakt. Har ju varit med om att få glapp i rcakontakter förut och det är rätt drygt att felsöka då de ser hela ut på utsidan fortfarande.
På tal om RCA så tar jag gärna emot tips på bra kablar att köpa. Nu snackar vi lösmeter och DIY så inga färdigkontakterade saker är av intresse. Kan tänka mig att något trippelskärmat vore bra i bilen då det kan bli en rätt utsatt mijljö med alla elsystem som går kors och tvärs.

ToXtreme
24 november 2011 · 3 627 Inlägg

Kolla på Elfa .. dem har ju det mesta i alla dess prisklasser smile

(Finns en anledning till varför SAABar blivit utsedda till världens mest svårmeckade bilar ett par ggr tongue )


Edit:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=18749
Där har du några kickass kontakter.

Vad man använder för kabel vet jag dock inte?

Senast redigerat av ToXtreme (24 november 2011)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
evilaudio
24 november 2011 · 16 195 Inlägg

6 timmar för att dra en strömkabel?     tur att du inte jobbar på ackord wink

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
euf0ria
24 november 2011 · 63 Inlägg

Den var inte rolig alls=) Testa själv i en saab så får du se hur kinkigt det är, hehe.

evilaudio
24 november 2011 · 16 195 Inlägg

euf0ria skrev:
Den var inte rolig alls=) Testa själv i en saab så får du se hur kinkigt det är, hehe.

har jobbat som montör.. kan säga att "nyare" saab e hur enkelt som helst om du jämför mig tex lupo med "stora" motorn samt med AC.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Bruno_S
24 november 2011 · 253 Inlägg

ToXtreme skrev:
Kolla på Elfa .. dem har ju det mesta i alla dess prisklasser smile

(Finns en anledning till varför SAABar blivit utsedda till världens mest svårmeckade bilar ett par ggr tongue )


Edit:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=18749
Där har du några kickass kontakter.

Vad man använder för kabel vet jag dock inte?

nja, där kan jag nog inte hålla med.. har meckat många bilar i mitt liv, o skulle inte byta bort SAABarna mot nån av dom när det kommer till mecksvårigheter.. FANTASTISKT bra konstruerade bilar!! men det e min åsikt tongue

Ford Edge "Sport" (2018)
ToXtreme
24 november 2011 · 3 627 Inlägg

Bruno_S skrev:

ToXtreme skrev:
Kolla på Elfa .. dem har ju det mesta i alla dess prisklasser smile

(Finns en anledning till varför SAABar blivit utsedda till världens mest svårmeckade bilar ett par ggr tongue )


Edit:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=18749
Där har du några kickass kontakter.

Vad man använder för kabel vet jag dock inte?

nja, där kan jag nog inte hålla med.. har meckat många bilar i mitt liv, o skulle inte byta bort SAABarna mot nån av dom när det kommer till mecksvårigheter.. FANTASTISKT bra konstruerade bilar!! men det e min åsikt tongue

Haha nä det gällde la egentligen för de gamla 900/9000. Har hört många skräckhistorier om att de skulle vara extremt svårmeckade. Handbromsen på gamla 900 från 80-talet har man bla hört en hel del om tongue

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
euf0ria
28 november 2011 · 63 Inlägg

Helgen är nu förbi och jag är rätt så nöjd=) Bilder kommer inom kort fast jag kan ju inte påstå att det är så jäkla intressant bilder denna gången beroende av om man bara är nyfiken eller om man verkligen vill göra denna förvanling själv. Det jag har gjort på lördag söndag är:

Dragit 6 par högtalarkablar
Dragit 2 par lågnivå
Dragit om höger IPhögtalare till Centerpositionen
Kopplat loss Original CD UTAN att lämna fiberkretsen (loopade fibern i kontakten istället)
Kopplat in ny HU (dragit egen konstantström från säkringsbox, tändning från cigguttaget, jord till cigguttaget, remote till slutsteg, kopplat på de bakre högtalarna, kopplat in radioantennen med en adapter)
Fått HUn att funka helt och hållet!
Konstaterat att jag har lyckats behålla varningsljuden
Fått ett grymt mycket bättre ljud i lastluckans originalhögtalare.

Sen kom stormen och där jag höll till i helgen finns inte garage så efter många timmar ute i ur och skur gav jag walkover till vädersnubben som både skakade om i bilen och blötade ner lite för mycket.

Nu har det kommit nya frågor som måste lösas oxå! Tex:
-Vart jag ska sätta USBkontakten? En idé är att sätta den vid sidan om Mugghållaren men har inte testat att montera bort denna än.
-Hur ska jag snygga till fronten på nya cdn så att den smälter in i omgivningen?

Känns gött att ha kommit en bit på vägen iaf och tidskomp i HUn verkar faktiskt göra en hel del för ljudbilden. Ska bli intressant att testa den fullt ut om en snar framtid får jag ju påståsmile

Senast redigerat av euf0ria (28 november 2011)

euf0ria
30 november 2011 · 63 Inlägg

Hmmm, en ny midbas av modell kicker RS65.2 sökes =/ Den ena nuvarande spelar bara fint när den känner fört...vilket är typ en minut eller tre basslag åt gången så jag måste nog leta efter en ersättare.

Det konstiga är på det sätt som det glappar på då den kan låta precis som den ska ena stunden och verkligen leverera kraft för att i nästa basslag gå på halv styrka och samtidigt ge ifrån sig ett tydligt sprakande ljud. Kan det vara infästningen mellan ledarna och spolen eller ledarna och kontakterna tro? Att den låter gött vissa stunder är ju ett gott tecken på att den inte är sprängd iaf! Måste ta bort dörrsidan igen...*suck*

euf0ria
4 december 2011 · 63 Inlägg

Verkar som jag fått nytt liv i min RS6,5" idag. Yehaaaa!! Jag gjorde om terminalerna helt och det verkar ha gjort susen. Kan ju tipsa er övriga läsare om en tabbe som var lite halvlurig att inse att den överhuvudtaget fanns där... Mitt problem var ju som tidigare att basen gick ner på halvfart och ibland gav ett sprakande ljud som jag härledde till glapp någonstans, troligtvis i terminal eller spolen. Efter att ha gjort om terminalen kopplade jag in elementet till min förstärkare hemma och körde igång en 90Hz baston från ett mp3 spår i datorn. Konstaterade snabbt att det sprakande ljudet var borta men att ljudet fortfarande gick ner på halv styrka emellanåt. Fula ord tänkte jag och gav upp hoppet. För skoj skull kopplade jag om till mina vanliga högtalare och kort senare hade jag samma problem här. Skumt med tanke på att dom är i toppskick så då slog det mig att det kanske var mp3spåret som vobblade lite och mycket riktigt så var det starten på spåret som ibland var högre och ibland lägre. Då tog jag å kopplade in min iphone och en signalgenerator-app och körde en enkel 90Hz ton och här funkade det. Cowabunga som turtles hade sagt! Så vad ni än gör i testsyfte, var kritisk till er signalkälla och se till att vara säker på att den gör det den ska, mao. fimpa mp3 som oftast är av väldigt varierande kvalité och loopa aldrig ett spår för att få tonen längre ihållande.

Nu tillbaka till bygget!

euf0ria
4 december 2011 · 63 Inlägg

Det funkar, Euf0ria-Kicker 1-0!

Challe_
5 december 2011 · 53 Inlägg

Irriterande när sånt händer. Jävla tur att du lyckades fixa problemet! smile + i kanten för dig wink

Saab 9-3 SE (2000)
Skoda Superb "3T" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang