Förslag: - Gör det dyrare att "ta bilen"

Andromeda Rumpmas
29 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

Majoriteten är för dålig på att göra tydligt vad den tycker när den röstar. Det är problemet. Meningsmotståndarna har inte det problemet. Det är inte den enda frågan det är så i.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
OSkar000
29 augusti 2011 · 198 Inlägg

Andromeda skrev:
Oj, lösningen är inte att göra det dyrare att åka bil än att åka kollektivt skulle det naturligtvis stå tongue

Oskar000; Då var vi väl överens egentligen då smile

Var väl det jag tänkte smile

Ser jag bara till mig själv så hade jag hyggliga möjligheter att åka tåg till jobbet tidigare, men tyvärr satte mina arbetstider stopp för det till viss del då det blir en del oregelbundna tider på kvällarna så det fick bli bil istället.

Valet var dock inte jättelätt. I stort sett samma restid bortsett från knappt 10 min promenad till tåget hemma. Men 10 minuter tidigare mornar och en del krångel med hemresorna gjorde att bilen blev mitt val. Hade det varit några hundralappar billigare med tåget eller längre till jobbet kunde nog utfallet kunnat bli ett annat.

MilleN
29 augusti 2011 · 9 108 Inlägg

De kan väl för fan göra det billigare att åka kollektivt istället smile Just nu är det ju faktiskt billigare att ta bilen vart man än ska i princip.

Madhouse
29 augusti 2011 · 1 079 Inlägg

Har jämfört tågbiljetter, bussar osv men inte fan blir det så mkt billigare visst man kan spara ca 10 000kr på ett år om man ändrar sina arbetstider, aldrig jobbar över (dvs inkomstförlust), aldrig gör jobb på vägen till/från jobbet , aldrig tar med sig grejer till kunder i bilen på vägen hem (ger sämre service). Accepterar att man kanske inte kommer till jobbet varje dag pga väder och vind, blir försenad, att kunder accepterar att man släpper allt man gör och går hem när sista bussen går och hela företag står stilla (tappar kunder). Då tar jag inte med känslan att känna sig som ett kolli som vankar mellan bussarna som ett lokalt fyllo utan körkort. Tror ärligt talat att kollektivt för mig skulle innebära arbetslöshet.

Belöna istället de som gör rätt lägre priser på kollektivt, än att straffa de som MÅSTE ha bilen höj avdragen per mil istället och kräv en motivation från arbetsgivare samt underskrift till att deras anställda måste ha bil. Jag hatar min bruksbil kostar bara massa pengar, men min sommarbil får kosta 100kr/mil om så är (det gör den nog redan, med tanke på hur lite man åker och hur mkt man kostar på)

Senast redigerat av Madhouse (29 augusti 2011)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Andromeda Rumpmas
29 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

OSkar000 skrev:

Andromeda skrev:
Oj, lösningen är inte att göra det dyrare att åka bil än att åka kollektivt skulle det naturligtvis stå tongue

Oskar000; Då var vi väl överens egentligen då smile

Var väl det jag tänkte smile

Ser jag bara till mig själv så hade jag hyggliga möjligheter att åka tåg till jobbet tidigare, men tyvärr satte mina arbetstider stopp för det till viss del då det blir en del oregelbundna tider på kvällarna så det fick bli bil istället.

Valet var dock inte jättelätt. I stort sett samma restid bortsett från knappt 10 min promenad till tåget hemma. Men 10 minuter tidigare mornar och en del krångel med hemresorna gjorde att bilen blev mitt val. Hade det varit några hundralappar billigare med tåget eller längre till jobbet kunde nog utfallet kunnat bli ett annat.

Jag kom nyss hem från jobbet jag. Jag kunde i och för sig väntat till 06.45 imorgon och åkt buss de 15 km jag har hem, men det blir så jobbigt när man måste sitta i skolbänken 09.00 wink

Hur klimatkompenserar jag mina 3 mil med bil idag?

Kan ju som jämförelse nämna att vi körde en biobränslepanna på tomgång idag då processen inte krävde så mycket ånga men vi ville ha beredskap utifall vi skulle behöva mer. Med låg last går den inte att köra på pelletspulver, så man måste köra på olja. Vi körde den på ungefär 5% effekt, och till det åtgår 400 l/timme! Och det är jävlarimig inte finolja direkt. Fan vad jag njöt, och njuter desto mer när man får köra hög effekt på olja. Och sedan kanske elpannan på det tongue

Då föreställer jag mig Maria Wetterstrand ligga i fosterställning och kvida

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS2S4cumy4Fcx0TZNenGYaOt0RPpwErRJBkH0SuZp_a7OoCuLTB

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Marticus Meldem
30 augusti 2011 · 917 Inlägg

Trodde inte diskussioner med detta underlag va tillåtet? ser ingen större skillnad mot denna tråden och den låsta i off topic, men kan vara tidigt på morgonen med så jag inte förstår.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Andromeda Rumpmas
30 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

Marticus skrev:
Trodde inte diskussioner med detta underlag va tillåtet? ser ingen större skillnad mot denna tråden och den låsta i off topic, men kan vara tidigt på morgonen med så jag inte förstår.

Vadå, vi diskuterar orimligheten i att vi stackars pendlare skulle ha bilen som en lxvara och inte en nödvändighet.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Masquerade Aldrig nöjd
30 augusti 2011 · 804 Inlägg

Vilken fantastisk idé. Gör bilen dyr nog att endast innerstads 08:orna har råd att äga en. Resten av den smutsiga befolkningen kan tryckas in undermåliga bussar där sjukdomar kan spridas och såväl arbetsmoral som fritid halveras. Då ska vi inte glömma ökningen av fickstölder med tanke på att man vid rusning får stå som packade jävla sillar i bussarna varje gång.

Jag har inte åkt buss mer än en gång sedan jag tog mitt körkort och det var när jag skulle hämta upp mina nya bil. Resan som vanligtvis tar 25 minuter tog en timma och en kvart, bussen stank, jag fick dela säte med någon idiot som tyckte att "Hosta rätt ut är nog en bra idé!", jag fick betala mer än vad bensinen skulle kostat OCH jag fick utstå såväl skrikande ungar som fjortisar med musikmobiler. Precis samma skit som när jag tog bussen till skolan varje dag innan körkortet.

Kollektivtrafik är ett påfund som inte ens fungerar på konceptnivå. Ingen kommer dit de vill när de vill, alla stopp dödar någon eventuell tidseffektivitet och avgångstiderna kommer alltid tvinga någon att vänta alldeles för länge på bussfan. Miljöaspekten ställer jag mig dessutom väldigt frågande till när man i princip varje dag (oavsett tid på dygnet) ser flera busslinjer där bussarna går tomma eller med någon enstaka person i.

Livet är för kort för att äga Volvo.
peegee Forummoderator
30 augusti 2011 · 2 924 Inlägg

Andromeda skrev:

Marticus skrev:
Trodde inte diskussioner med detta underlag va tillåtet? ser ingen större skillnad mot denna tråden och den låsta i off topic, men kan vara tidigt på morgonen med så jag inte förstår.

Vadå, vi diskuterar orimligheten i att vi stackars pendlare skulle ha bilen som en lxvara och inte en nödvändighet.

Eftersom jag är skapare av denna tråd så vill jag säga att jag anser detta och liknande förslag är om något värt att diskutera i ett bilforum då det kan drabba stor del av oss i framtiden och det detta forum bygger på.

Därav förstår jag inte motiveringen till låsningen av den liknande tråden i Off-topic utan det får den utfärdande Moderatorn stå för.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Putteliten
30 augusti 2011 · 9 090 Inlägg

Vad ska man säga? Dom som kommer med dessa förslag, det är ju dom som åker taxi när man kan ta cykeln eller tunnelbana, tar flyget när dom lika gärna kan åka tåg eller buss. Kan inte tänka mig att dessa politiker lever ens i närheten av den verkligheten som vi lever i.

Andromeda Rumpmas
30 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

Putteliten skrev:
Vad ska man säga? Dom som kommer med dessa förslag, det är ju dom som åker taxi när man kan ta cykeln eller tunnelbana, tar flyget när dom lika gärna kan åka tåg eller buss. Kan inte tänka mig att dessa politiker lever ens i närheten av den verkligheten som vi lever i.

Det försvaras ofta med att de behöver vara tidseffektiva. I rimlighetens namn kan väl en politiker som ska från t ex Stockholm till Umeå åka nattåget istället för att ta flyget samma morgon kan man ju tycka. I andra yrken verkar ju inte fritiden vara lika mycket värd som för politiker vad det låter. Andra kan trängas i överfulla tåg som om man har tur på vinterhalvåret går någon timme efter utsatt tid, bara för att komma direkt hem och kasta sig i säng så att man hinner upp tre timmar innan man börjar jobba även nästa dag. Jag har full förståelse för att även Stockholmare tar bilen till jobbet. Stockholm är stort, och bilen är det snabbaste transportmedlet för de flesta. Och framförallt avgår bilen från ens port, vid den tid man vill åka, och tar en ända fram till arbetsplatsen.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
M103
30 augusti 2011 · 1 570 Inlägg

Det finns väl ingen anledning till låsning av tråden eftersom artikeln är skriven av forskare och inte politiker.

Problemet med artikeln är att den är osaklig. Att det finns grupper som kämpar för miljön och vill stoppa utsläpp är en sak och det kan jag ha viss förståelse för. Men att vilja stoppa vissa bilar med högre prestanda och peta i folks levnadssätt och försämra transportmöjligheterna för allmänheten är ju helt galet. Att åka bil och transportera sig effektivt ska inte heller vara beroende av en persons inkomst. Alla har ju egentligen råd att köpa en gammal bil. Alla ska också ha råd att använda bil.

De höjda skatterna som bilister betalar bör ju inte heller gå till de som åker kollektivt utan till vägunderhåll och dyl. En person som köper en enorm SUV med V8 betalar ju moms på bilen, dyrare försäkringar, betalar både högre fordonsskatt och mer bensinskatt mm och blir mer lönsam för staten än en person som bara åker kollektivt smile Stimulera bilindustrin så det kommer fler miljöalternativ så folk köper mer bilar och staten får in mer pengar. Kollektivtrafiken kommer alltid vara en tärande näring och målet verkar ju vara att sänka biljettpriser och göra det mer attraktivt att åka buss och tåg. Hur ska det gå ihop utan höjda skatter någontstans?

Senast redigerat av M103 (30 augusti 2011)

Marticus Meldem
30 augusti 2011 · 917 Inlägg

Andromeda skrev:

Marticus skrev:
Trodde inte diskussioner med detta underlag va tillåtet? ser ingen större skillnad mot denna tråden och den låsta i off topic, men kan vara tidigt på morgonen med så jag inte förstår.

Vadå, vi diskuterar orimligheten i att vi stackars pendlare skulle ha bilen som en lxvara och inte en nödvändighet.

Ja, diskussionen ledde till något som är tillåtet att diskutera om, men underlaget (vilket var det samma i princip som den låsta tråden) är inte tillåtet enligt den låsningen då det har med politik att göra. Det är det som är min poäng. Men ja självklart, om moderatorn anser att det inte bryter mot reglerna så är det ju ingen fara, blev bara fundersam och ville ha svar på min fundering.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
zoopåse
30 augusti 2011 · 1 171 Inlägg

Hur tänkte de nu? Höjer man fordonsskatten måste man ju använda bilen mer och åka mindre kollektivt för att hålla nere milkostnaden. Det är ju för de som bara har bilen ståendes och inte använder den som det här slår hårdast mot.

Andromeda Rumpmas
30 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

M103 skrev:
Det finns väl ingen anledning till låsning av tråden eftersom artikeln är skriven av forskare och inte politiker.

Problemet med artikeln är att den är osaklig. Att det finns grupper som kämpar för miljön och vill stoppa utsläpp är en sak och det kan jag ha viss förståelse för. Men att vilja stoppa vissa bilar med högre prestanda och peta i folks levnadssätt och försämra transportmöjligheterna för allmänheten är ju helt galet. Att åka bil och transportera sig effektivt ska inte heller vara beroende av en persons inkomst. Alla har ju egentligen råd att köpa en gammal bil. Alla ska också ha råd att använda bil.

De höjda skatterna som bilister betalar bör ju inte heller gå till de som åker kollektivt utan till vägunderhåll och dyl. En person som köper en enorm SUV med V8 betalar ju moms på bilen, dyrare försäkringar, betalar både högre fordonsskatt och mer bensinskatt mm och blir mer lönsam för staten än en person som bara åker kollektivt smile Stimulera bilindustrin så det kommer fler miljöalternativ så folk köper mer bilar och staten får in mer pengar. Kollektivtrafiken kommer alltid vara en tärande näring och målet verkar ju vara att sänka biljettpriser och göra det mer attraktivt att åka buss och tåg. Hur ska det gå ihop utan höjda skatter någontstans?

Jag håller med dig. Det finns snåla bilar, och mindre snåla bilar. Väljer man en mindre snål bil får man redan i dagsläget betala mer bränsleskatter och blir på så vis tvungen att kompensera för det. De enda man "kommer åt" med detta är definitivt inte de som har pengar över och ett intresse för effektstarka bilar, utan ensamstående trebarnsmamman Ulla som måste åka 3 mil om dagen till sitt skiftjobb på äldreboendet. Hon kommer inte att ha råd att ha bil, och blir tvungen att sluta arbeta.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
zovix Maskinbefäl
5 september 2011 · 1 038 Inlägg

Jag förstår inte varför det alltid är bilägarna som är problemet i samhället. Så fort det pratas miljö eller lyx så är det bilägarna som ska sättas åt.

När ska de ansvariga inse att Sverige som land och rike består av större landareal än innerstadszonerna i Stockholm, Göteborg och malmö.

Vidga vyerna lite tycker jag. Snart anses det väl lyxigt att bo på landet också...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Nybergrobin
5 september 2011 · 2 385 Inlägg

sparka på dem som redan ligger ned...

joysam
5 september 2011 · 56 Inlägg

För mig tar det längre tid att ta sig till jobbet med bilen än med cykel eller buss.

Så är det för många andra också.

I städerna är det fortfarande så att många mtcket korta resor görs med bil, helt i onödan.

I vårt samhälle är skattetryck ett sätt att styra samhället i den riktning vi vill att det ska ta och om vi ser det så här:

- Vill vi att färre människor ska utsättas för buller?
- Vill vi att färre människor ska vara allvarligt sjuka till följd av luftföroreningar?
- Vill vi att mindre pengar ska behöva lägga på sjukvård till följd av olyckor med bilar?

Svarar man ja på de frågorna ser man också en anledning till att förslag kommer om att höja skatterna.

Det kanske finns andra sätt att nå samma mål men som sagt, skatter är ett av våra styrmedel.

Sedan kan man ju se andra sätt att hantera det totala skattetrycket.

- Sänk fordonsskatten, höj skatten på bränslet.
Den som har en entusiastbil som körs få mil får då en lägre totalkostnad för sitt bilåkande.

- Ge samma avdragsrätt för arbetsresor, oavsett färdsätt. Det skulle troligtvis leda till att fler väljer kollektivtrafik/cykel/samåkning mm.

Rquired Allmänt envis
5 september 2011 · 12 512 Inlägg

joysam skrev:
För mig tar det längre tid att ta sig till jobbet med bilen än med cykel eller buss.

Så är det för många andra också.

I städerna är det fortfarande så att många mtcket korta resor görs med bil, helt i onödan.

I vårt samhälle är skattetryck ett sätt att styra samhället i den riktning vi vill att det ska ta och om vi ser det så här:

- Vill vi att färre människor ska utsättas för buller?
- Vill vi att färre människor ska vara allvarligt sjuka till följd av luftföroreningar?
- Vill vi att mindre pengar ska behöva lägga på sjukvård till följd av olyckor med bilar?

Svarar man ja på de frågorna ser man också en anledning till att förslag kommer om att höja skatterna.

Det kanske finns andra sätt att nå samma mål men som sagt, skatter är ett av våra styrmedel.

Sedan kan man ju se andra sätt att hantera det totala skattetrycket.

- Sänk fordonsskatten, höj skatten på bränslet.
Den som har en entusiastbil som körs få mil får då en lägre totalkostnad för sitt bilåkande.

- Ge samma avdragsrätt för arbetsresor, oavsett färdsätt. Det skulle troligtvis leda till att fler väljer kollektivtrafik/cykel/samåkning mm.

Det är enkelt för dig att säga boendes i Göteborg (Som ändå har undermåttlig lokaltrafik i mina ögon), men   du måste inse att när du refererar till "Så är det för många andra också" är ni i klar minoritet i Sverige.

-Det finns personlig transport som inte genererar buller, samtidigt som lokaltrafiken om någon orsakar ett fruktansvärt oväsen. Eller du tycker tåg, bussar och spårvagnar är tysta? I Halmstad så bullrar bussarna i en sådan omfattning att det är svårt att föra ett samtal i normal ton när man utnyttjar dem.

-Det finns personlig transport utan nämnvärda utsläpp, framför allt i teorin men många av dessa lösningar är realistiska inom en i sammanhanget kort tidsperiod. Lokaltrafik har samma förutsättningar, och genererar samma utsläpp: Visst är lokaltrafiken effektivare ur miljösynpunkt just när alla skall till och från jobbet men sedan går dessa snudd på tomma resten av dagen,  är det framtiden menar du?

-I Sverige omkommer betydligt fler invånare genom självmord än genom trafikolyckor, och lokaltrafik är absolut ingen lösning som kan ändra på det förhållandet då det handlar om tunga fordon som ofta rör sig bland fotgängare. Det kanske är bättre att utnyttja skattetrycket så att fler får hjälp än att Sverige skall spara några gram co2 som ändå är en droppe i havet jämfört med övriga världen?

Sedan har vi det viktigaste motargumentet, även om bilen så vore djävulen själv så klarar sig en klar majoritet av invånarna i Sverige inte utan den.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Marticus Meldem
5 september 2011 · 917 Inlägg

joysam skrev:
För mig tar det längre tid att ta sig till jobbet med bilen än med cykel eller buss.

Så är det för många andra också.

I städerna är det fortfarande så att många mtcket korta resor görs med bil, helt i onödan.

I vårt samhälle är skattetryck ett sätt att styra samhället i den riktning vi vill att det ska ta och om vi ser det så här:

- Vill vi att färre människor ska utsättas för buller?
- Vill vi att färre människor ska vara allvarligt sjuka till följd av luftföroreningar?
- Vill vi att mindre pengar ska behöva lägga på sjukvård till följd av olyckor med bilar?

Svarar man ja på de frågorna ser man också en anledning till att förslag kommer om att höja skatterna.

Det kanske finns andra sätt att nå samma mål men som sagt, skatter är ett av våra styrmedel.

Sedan kan man ju se andra sätt att hantera det totala skattetrycket.

- Sänk fordonsskatten, höj skatten på bränslet.
Den som har en entusiastbil som körs få mil får då en lägre totalkostnad för sitt bilåkande.

- Ge samma avdragsrätt för arbetsresor, oavsett färdsätt. Det skulle troligtvis leda till att fler väljer kollektivtrafik/cykel/samåkning mm.

Jag tycker att man kan uppmuntra allmänheten att ändra sin livsstil ist för att tvinga dem. Bygg ut bussnätverket till exempel och uppmuntra folk att ta bussen ist för att vrida ur plånboken på dem, så man sorgset måste ställa bilen hemma för att man inte har råd att ta den och skamset ta bussen/cykeln ist. Men vi betalar ju inte så mycket skatt och avgifter i sverige så det förslaget kanske är helt orimligt.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang