Förslag: - Gör det dyrare att "ta bilen"

Andromeda Rumpmas
5 september 2011 · 3 860 Inlägg

joysam skrev:
För mig tar det längre tid att ta sig till jobbet med bilen än med cykel eller buss.

Så är det för många andra också.

I städerna är det fortfarande så att många mtcket korta resor görs med bil, helt i onödan.

I vårt samhälle är skattetryck ett sätt att styra samhället i den riktning vi vill att det ska ta och om vi ser det så här:

- Vill vi att färre människor ska utsättas för buller?
- Vill vi att färre människor ska vara allvarligt sjuka till följd av luftföroreningar?
- Vill vi att mindre pengar ska behöva lägga på sjukvård till följd av olyckor med bilar?

Svarar man ja på de frågorna ser man också en anledning till att förslag kommer om att höja skatterna.

Det kanske finns andra sätt att nå samma mål men som sagt, skatter är ett av våra styrmedel.

Sedan kan man ju se andra sätt att hantera det totala skattetrycket.

- Sänk fordonsskatten, höj skatten på bränslet.
Den som har en entusiastbil som körs få mil får då en lägre totalkostnad för sitt bilåkande.

- Ge samma avdragsrätt för arbetsresor, oavsett färdsätt. Det skulle troligtvis leda till att fler väljer kollektivtrafik/cykel/samåkning mm.

Ja, du kan ju läsa mina tidigare inlägg. För väldigt, väldigt, väldigt, väldigt många är bilen det enda transportmedel som överhuvudtaget är realistiskt. Varför då höja skatter för alla? Enda sättet att någonsin kunna träffa någorlunda rätt är om man höjer bensinpriset rejält, och sedan medger att man får dra av 100% för resor till sin arbetsplats om det inte är möjligt att utnyttja kollektivtrafik.

Vad gäller annat än trafik till och från arbetet tycker jag inte att man ska behöva bo i storstaden för att ens barn ska kunna delta i idrottsverksamhet tex. Det är ett jäkla skjutsande på ungar till fotbollsträningar och matcher när man bor på landet. Men det är klart, det är ju ytterst marginellt bättre för miljön att de spelar WoW och sopsorterar hela dagarna istället för att idrotta...

Fick man exakt samma avdragsrätt för kollektivtrafik och biltrafik skulle jag alla gånger välja bilen OM jag hade kunnat åka kollektivt, det kan jag inte idag. Vem vill åka från en plats man inte vill åka från, på tider som inte passar, med stora omvägar, med resesällskap man inte valt, till en plats man inte ska, och dessutom till en högre kostnad. På vintern får man väl ta ut semesterdagar när inte tåget kommer om man är så olyckligt lottad att man kan åka tåg.

Det finns för övrigt ingen mer oläglig plats än Garaget.org att citera Miljöpartiets partiprogram på.

Varför tycker du inte dagens system duger; Åk hur mycket du vill, men soppa är svindyrt, så du får energiskattekompensera din åkning rejält när du tankar? Varför även straffbelägga att ens ha en bil oavsett hur lite man åker? För att pungslå även de som är "duktiga" nog att lämna bilen hemma mesta tiden?

Man betalar ju redan mer ju mer man nöjesåker, och tyvärr även mer ju längre man har till arbetet.

Senast redigerat av Andromeda (5 september 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
joysam
5 september 2011 · 56 Inlägg

Jag tycker också att det är en konstig fordonsbeskattning vi har.

Bättre att lägga skatten på bränslet, då blir det tydligt att den som kör mer, förorenar mer osv också betalar mer.

Där är vi nog helt överens.

Jag tror att det är bättre med högre drivmedelsskatt och lägre fordonsskatt eftersom det då blir fler och tydligare signaler till den som använder bilen. Fordonsskatten som betalas en gång per år glömmer man snart av när man räknar på hur mycket det kostar att ah bil. Fick man den kostnaden direkt vid bränslepumpen så skulle nog fler fundera fler gånger.

Jag tror att det kan vara vettigt med en totalt sett högre beskattning på bilanvändning.
Många, många använder bilen så slentrianmässigt för korta resor att de inte ens funderar på alternativet.
De har redan bestämt sig för att alternativen inte är några alternativ.

Att bygga ut kollektivtrafiken, att ge prioritera den och cyklister högre vid trafik/samhällsplandering tror jag också är åtgärder som behövs.

Lokaltrafiken här körde en riktigt bra kampanj för något år sedan:
"Ta bussen när du kan och bilen när du måste".

Andromeda Rumpmas
5 september 2011 · 3 860 Inlägg

joysam skrev:
Jag tycker också att det är en konstig fordonsbeskattning vi har.

Bättre att lägga skatten på bränslet, då blir det tydligt att den som kör mer, förorenar mer osv också betalar mer.

Där är vi nog helt överens.

Jag tror att det är bättre med högre drivmedelsskatt och lägre fordonsskatt eftersom det då blir fler och tydligare signaler till den som använder bilen. Fordonsskatten som betalas en gång per år glömmer man snart av när man räknar på hur mycket det kostar att ah bil. Fick man den kostnaden direkt vid bränslepumpen så skulle nog fler fundera fler gånger.

Jag tror att det kan vara vettigt med en totalt sett högre beskattning på bilanvändning.
Många, många använder bilen så slentrianmässigt för korta resor att de inte ens funderar på alternativet.
De har redan bestämt sig för att alternativen inte är några alternativ.

Att bygga ut kollektivtrafiken, att ge prioritera den och cyklister högre vid trafik/samhällsplandering tror jag också är åtgärder som behövs.

Lokaltrafiken här körde en riktigt bra kampanj för något år sedan:
"Ta bussen när du kan och bilen när du måste".

Varför måste vi höja bränsleskatterna ännu mer?

Det enda du åstadkommer är att vissa grupper i samhället inte kommer att ha råd att köra bil, och därmed i vissa fall måste sluta arbeta.

Och innan det ens gått så långt kommer du med flera säkert sitta och undra varför det går så dåligt för våra företag som tillverkar sällanköpsvaror. När vi lägger allt mer pengar på våra nyttotransporter får vi allt mindre pengar över att konsumera för, vilket drabbar de flesta eller snart sagt alla av våra företag. Vi får i värsta fall en lågkonjunktur. Det drabbar även finansiella institut då färre kommer att ha pengar över att placera.

Jag tycker mig inte heller ha fått svar på frågorna i mitt förra inlägg. Har du inga svar? Jag tycker mig ha märkt att de flesta vänsterpolitiker föredrar att hålla monologer, så jag är inte förvånad. Nu är ju i och för sig ämnet så att vem som helst förstår att miljöivrarnas argument är helt orimliga, så att fortsätta försvara dom vore ju bara att göra bort sig.

Senast redigerat av Andromeda (5 september 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Hool
5 september 2011 · 1 067 Inlägg

Sparar 4h per dag på att köra bil..   

Skulle kunna cykla på en halvtimme men..  Orkar fan inte cykla och jobba 6 dagarsvecka ..   Ska man dessutom se presentabel ut när det regnar ormsnor eller är -20 ute så ..     


Man får ju tom skönbeskattnign för att tillgång till en jävla parkeringsplats idag..

JÄVLA SKITLAND!"()&#smile!")#%!=/

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
joysam
5 september 2011 · 56 Inlägg

Andromeda[/quote skrev:

Varför tycker du inte dagens system duger; Åk hur mycket du vill, men soppa är svindyrt, så du får energiskattekompensera din åkning rejält när du tankar? Varför även straffbelägga att ens ha en bil oavsett hur lite man åker? För att pungslå även de som är "duktiga" nog att lämna bilen hemma mesta tiden?

Varför måste vi höja bränsleskatterna ännu mer?

Det enda du åstadkommer är att vissa grupper i samhället inte kommer att ha råd att köra bil, och därmed i vissa fall måste sluta arbeta.

Och innan det ens gått så långt kommer du med flera säkert sitta och undra varför det går så dåligt för våra företag som tillverkar sällanköpsvaror. När vi lägger allt mer pengar på våra nyttotransporter får vi allt mindre pengar över att konsumera för, vilket drabbar de flesta eller snart sagt alla av våra företag. Vi får i värsta fall en lågkonjunktur. Det drabbar även finansiella institut då färre kommer att ha pengar över att placera.

Jag tycker mig inte heller ha fått svar på frågorna i mitt förra inlägg. Har du inga svar? Jag tycker mig ha märkt att de flesta vänsterpolitiker föredrar att hålla monologer, så jag är inte förvånad. Nu är ju i och för sig ämnet så att vem som helst förstår att miljöivrarnas argument är helt orimliga, så att fortsätta försvara dom vore ju bara att göra bort sig.

Jag tyckte nog att jag besvarade dina frågor förut. Men jag gör ett nytt försök att göra det, den här gången ännu tydligare.

Jag ser gärna en mycket låg fordonsskatt. De som väljer en bil med tillräckligt låg förbrukning är ju redan idag skattebefriade i 5 år, att sedan ha en låg skatt som betalar kostnader för bilregister mm som samhället har för bilar oavsett om de körs eller inte tycker jag är helt ok.

Att sedan lägga en högre skatt på bränslet, så att det totala skattetrycket blir det samma, eller högre, än dagens, skulle innebära att "the polluter pays" vilket är en smaklig lösning enligt mig.

Med samma, eller något högre skattetryck skulle vi knappast få någon större skillnad i konsumtionsmönster. 1 kr högre bensinskatt, sänkt fordonsskatt med säg 1300 kr skulle för "normalbilisten" inte innebära någon egentlig skillnad.

Dessutom skulle ett högre drivmedelspris bli ett bättre incitament till att köra snålt vilket också vore vettigt.

Ditt sätt att antyda att jag är vänster eller miljöpartist börjar bli löjligt. Lägg ner det. Du har ingen aning.

joysam
5 september 2011 · 56 Inlägg

Hool skrev:
Sparar 4h per dag på att köra bil..   

Skulle kunna cykla på en halvtimme men..  Orkar fan inte cykla och jobba 6 dagarsvecka ..   Ska man dessutom se presentabel ut när det regnar ormsnor eller är -20 ute så ..     


Man får ju tom skönbeskattnign för att tillgång till en jävla parkeringsplats idag..

JÄVLA SKITLAND!"()&#smile!")#%!=/

Du måste köra bil ruskigt fort om du kan cykla på 30 min men ändå tjänar 4 h/dag...

thelaughingmadman
5 september 2011 · 711 Inlägg

Min resa med SL tar 54 minuter (enligt tabell, men inte alltid det går helt 100%), men då ska man dessutom gå hemifrån till stationen och från stationen till jobbet.
I alla väder.

Dessutom åka sjukt obekväma Lidingöbanan, som alltid är proppfull och blir asvarm, följt av t-bana från Ropsten som alltid är snorkall - tills man kommer till Gärdet, då alla värmt upp vagnen, så det blir asvarmt där också.
Följt av pendeln, som är den enda biten som är komfortabel - men oftast inte har sittplatser och utan sittplats försvinner ju komforten...
Dessutom ofta en jävla massa stress mellan bytena för att hinna med överallt.
Dörr till dörr tar runt 1 timma 15 minuter, utan stress. Men då är man på jobbet svettig och jävlig...

Med bilen tar det max en timme vid normal trafik, när det är riktigt köigt har det ibland tagit 1 timme 30 minuter, men det är ju bara 15 minuter mer än med kommunalt.
Allting med bilen är dessutom bättre. Jag sitter bekvämt, jag slipper sitta bredvid någon som breder ut tidning, väska, benen etc. Jag slipper sitta bredvid folk som luktar, som spelar ashög musik i sina värdelösa iFåne-lurar så att vi alla andra hör, som ska äta sin köttbullemacka på tåget o.s.v.
Jag sitter dessutom bekvämt i mitt eget säte, justerar temperatur efter eget tycke, kan lyssna på vad jag vill utan att någon annan stör och slipper dessutom vädret.

Visst kostar det mer att åka bil än att åka kommunalt - men det är en lyx jag unnar mig.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Hool
5 september 2011 · 1 067 Inlägg

joysam skrev:

Hool skrev:
Sparar 4h per dag på att köra bil..   

Skulle kunna cykla på en halvtimme men..  Orkar fan inte cykla och jobba 6 dagarsvecka ..   Ska man dessutom se presentabel ut när det regnar ormsnor eller är -20 ute så ..     


Man får ju tom skönbeskattnign för att tillgång till en jävla parkeringsplats idag..

JÄVLA SKITLAND!"()&#smile!")#%!=/

Du måste köra bil ruskigt fort om du kan cykla på 30 min men ändå tjänar 4 h/dag...

Nejdå..  Inte alls.

Därmot så en buss in till sta'n och byta..  Sedan en annan buss ut till området där jag jobbar. 

För att hinna med buss #2 måste jag vara på central hållplatsen i byn 1h innan jag börjar arbeta för att då hinna med bussen för att sedan gå den sista biten till arbetet.    Totalt tar detta 2h varje morgon..

Med bil kör jag direkt och det tar 15 minuter.   Cykla dit tar 30min då det mest är nedförsbacke..  Hem däremot är inte roligt då det är en seeeeeeeeeeeg uppförsbacke heeeeeeeeela vägen ..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 september 2011 · 13 806 Inlägg

problemet är tyvärr så pass stort att en korkad politiker inte kan tänka så långt..för dom gillar att gynna dom som har det bra..alltså sig själva


man kan tänka tanken att en ensamstånde mamma som jobbar 70% har ekonomi nog att med nöd och näppe klarar av att betala hyra bil osv

att ta bussen går inte för tiderna fungerar inte
dels öppnar inte dagiset tillräckligt tidigt inte heller fritids
sen tar det 2-3timmar att ta sig från hemmet till jobbet och hem igen
+hämting och lämning av barn+handling

har hon bil tar samma tur 30minuter och 30minuter att hämta och lämna ungarna

en höjning med 50öre liter kan vara tillräckligt för att hon inte ska ha råd att åka till jobbet
komunalt går inte att åka pga tiderna

alltså hon får sluta jobba för att hon inte har råd att jobba

så ser sanningen ut för många
visst jag och tanten har råd att åka bil även om bensinskatten höjs med 50öre liter eller tom kanske en 5kr
men varför ska vi kasta bort pengarna på någon korkad skatt som inte gör miljön ett enda skit bättre

jag kan inte ens åka komnuallt klocka 7 varje morgon ska jag sitta i bussen vara och lasta första barnen som ska åka skolbussen till skolan
jag har 7mil t&r till jobbet så en timme går åt varje dag att åka bil till och från jobbet

om jag tar buss vilket jag inte kan men låt oss säga att dom gör en linje som fungerar eller att jag behöver vara på jobbet 07.30 för enkelhetens skull

så åker jag från örebro 06.19 framme 07.28  över en timmes restid för något som tar högst 30minuter med bil
förusatt att jag skulle kunna börja en timme senare..jag behöver vara på jobbet 06.30 på sommarn och 06.00 på vintern för att värma upp bussen varje dag

så med andra ord jag kan inte åka komunalt hur jag än gör   ska jag straffas för det? vem ska se till att ungarna tar sig till skolan?

tanten som har 6mil t&r  mellan hemmet och jobbet
tar runt 20minuter att åka enkel resa hon jobbar 3skift alltså 22-06 06-14 14-22

på dagar när hon börjar 22 så tar det 1.48minuter och hon är då på jobbet 21.08  hon bör vara där normalt när hon åker bil 21.30-21.45 så hon förlorar nästan 3timmar på detta

när hon ska hem den dagen så slutar hon 06.00 kan åka hem 06.30 som tidigast
där får hon kliva på tåget 06.58 och framme 8.20 alltså 1.22minuters restid

klockan 6 tar hon sig inte till jobbet ens då får hon åka så hon är framme klockan halv2 på natten innan =/

fast någon jävla tomte påstår att man nöjesåker
skulle vilja se puckot ta sig till jobbet under dom förutsättningar vi har

vi bor dessutom mitt i mellan våra jobb med andra ord vi kan inte flytta närmare
och att hitta jobb är inte jätte lätt framför allt inte när vi båda är MER än väldigt nöjda på våra jobb

född fri skattad till döds det verkar vara inskrivet i sveriges grundlagar
men vi kan skicka pengar runt hela världen vi ger eu en jävla massa pengar
medans vi skattar sönder oss totalt

varje mil vi åker skattar vi bort mer än 80% av pengarna innan dom drog skatt på lönen
om det ens räcker

Senast redigerat av Growe (5 september 2011)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
joysam
5 september 2011 · 56 Inlägg

Growe, om fordonsskatten sänks i motsvarande grad som bränsleskatten höjs, hur mycket kommer din fiktiva ensamstående mamma då förlora?

Det går alltid att hitta exempel på hur besvärligt det blir.

För varje sådant exempel kan jag ge ett exempel på människor som tar bilen sv ren lättja, trots att det tar längre tid, är dyrare osv. Den typen av exempel ger därför inget större.

Ser vi att det finns negativa konsekvenser av biltrafiken, konsekvenser vi vill mildra?
Om ja på den frågan, hur ska man då gå till väga?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 september 2011 · 13 806 Inlägg

joysam skrev:
Growe, om fordonsskatten sänks i motsvarande grad som bränsleskatten höjs, hur mycket kommer din fiktiva ensamstående mamma då förlora?

Det går alltid att hitta exempel på hur besvärligt det blir.

För varje sådant exempel kan jag ge ett exempel på människor som tar bilen sv ren lättja, trots att det tar längre tid, är dyrare osv. Den typen av exempel ger därför inget större.

Ser vi att det finns negativa konsekvenser av biltrafiken, konsekvenser vi vill mildra?
Om ja på den frågan, hur ska man då gå till väga?

idagens lägen finns det större problem att ta tag i före man ens tänker på bilarna som rullar

det är såååå liten del av det totala utsläppen liksom avlida av trafiken mot som dör av andra orsaker

så det finns faktist ingen nytta av att höja skatter eller göra det besvärligare att använda bilen

visste du förövrigt att sverige står för 0.4% av det totala utsläppen i världen..så om vi ställer alla vara bilar
har kineserna knullat till sig så många ungar som blivit gamla nog att skaffa sin 2t moppe och köra på än vad vi sparar in på att inte köra bil.och vi bryr oss om vad vi släpper ut

den största delen går nog åt bland nöjesbåtar och flyg  här i sverige så den lilla delen som bilarna släpper ut är en droppe i världens alla hav

men miljömupparna ser det inte
inte heller att folk i indien och andra länder badar i så pass miljöfarligt vatten pga sånna förorenade vattendrag
men sånt räknas inte för nu har alla snöat in sig på någon jävla global uppvärming som inte ens existerar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
joysam
5 september 2011 · 56 Inlägg

Jag förstår att du är djupt engagerad i att rena Indiens floder.
Bra. Hur gör du, vilka projekt är du inblandad i?

Att det finns andra problem som är större är väl ingen anledning till att blunda för de positiva effekterna av ökad kollektivtrafik, ökad cykelpendling osv?

LeafBox Lat Perfektionist
5 september 2011 · 6 359 Inlägg

joysam skrev:
Jag förstår att du är djupt engagerad i att rena Indiens floder.
Bra. Hur gör du, vilka projekt är du inblandad i?

Att det finns andra problem som är större är väl ingen anledning till att blunda för de positiva effekterna av ökad kollektivtrafik, ökad cykelpendling osv?

Ja, det borde väll vara bättre möjlighet att träffa alla "färgglada" personer och att vissa får riktigt starka ben...

Senast redigerat av LeafBox (5 september 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Rquired Allmänt envis
5 september 2011 · 12 512 Inlägg

joysam skrev:
Jag förstår att du är djupt engagerad i att rena Indiens floder.
Bra. Hur gör du, vilka projekt är du inblandad i?

Att det finns andra problem som är större är väl ingen anledning till att blunda för de positiva effekterna av ökad kollektivtrafik, ökad cykelpendling osv?

Skall vi göra oss av med alla andra bekvämligheter som orsakar mer utsläpp än biltrafiken gör?

-Elektricitet i bostaden.
-Värme i bostaden.
-Kläder, möbler och övriga varor som orsakar utsläpp vid tillverkning och transport.

Offra ovanstående, sedan kan du med gott samvete komma och klaga på de fånigt låga utsläpp "onödig" bilkörning orsakar. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
zovix Maskinbefäl
5 september 2011 · 1 038 Inlägg

Jag tycker det här börjar spåra ur. Utan bilen stannar sverige. Hälften av alla som jobbar kommer inte till jobbet. För att ta ett exempel. En ensamstende mamma jobbar som sjuksköterska och ska lämna sin dotter på dagis. Hon är miljömedveten och allt så hon tar första bussen för att kunna lämna sin dotter. Åker en 6-8km till dagis lämnar dottern väntar 40min på nästa buss och åker sen 2,5 mil till jobbet. Resan tar ca 30 minuter.

Vi antar för enkelhetens skull att busstiderna anpassar sig efter hennes jobb där hon börjar 07.00. Hon åker altså från dagis vid 06.30 och kom till dagis för att lämna dottern vid 05.50 innan dess åkte hon i 15 minuter så hon startar sin resa vid hemmet kl 05.35 d.v.s. Förmodligen förta bussen.

Hade hon tagit bilen hade hon sparat minst 1 timme. Samt vilken buss ska dagisfröken ta som ska ha dagiset öppet 05.50?

Inser ni hur orimligt det blir?

Detta är ingen fiktiv situation utan en kritisk granskning av SL Storstckholms Lokaltrafiks tidtabeller i kranskommunerna som tyvärr ligger utanför pendeltågslinjen..... Alltså INTE norrland utan en verklighet som drabbar 100 000 - tals arbetare dagligen.

Nöjeskörning. Jaja jag ska bli milöpartist så ja kan nöjesåka taxi för skatteengar jag med..

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Putteliten
5 september 2011 · 9 090 Inlägg

Angående allt snack om onödigt bilåka. Tycker det vore en bra idé om dom lät 2 av 3 ålandsfärjor stå kvar vid kajen istället. Där kan vi snacka om onödigt resande, för vem fan som åker kryssning märker om man åker genom skärgården när man ändå är där för å supa?

Sen finns det ju även dom som fortfarande värmer sina villor, lägenheter, lager och företagsbyggnader med oljeeldning. Kan ju istället vara något att förbjuda i förtsa hand.

Hamilton
5 september 2011 · 8 873 Inlägg

Hool skrev:
Sparar 4h per dag på att köra bil..   

Skulle kunna cykla på en halvtimme men..  Orkar fan inte cykla och jobba 6 dagarsvecka ..   Ska man dessutom se presentabel ut när det regnar ormsnor eller är -20 ute så ..     


Man får ju tom skönbeskattnign för att tillgång till en jävla parkeringsplats idag..

JÄVLA SKITLAND!"()&#smile!")#%!=/

Om det tar 30min med cykel hur kan du då "spara" 4h per dag genom att ta bilen..?


Förövrigt så går det att pendla om bara viljan finns. Frugan har en restid till jobbet på 45min med bil och ca 2tim med buss/tåg dvs 4tim per pass på buss/tåg i stället för 90min i bilen...(hon tar bussen)

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
LeafBox Lat Perfektionist
5 september 2011 · 6 359 Inlägg

Hamilton skrev:

Hool skrev:
Sparar 4h per dag på att köra bil..   

Skulle kunna cykla på en halvtimme men..  Orkar fan inte cykla och jobba 6 dagarsvecka ..   Ska man dessutom se presentabel ut när det regnar ormsnor eller är -20 ute så ..     


Man får ju tom skönbeskattnign för att tillgång till en jävla parkeringsplats idag..

JÄVLA SKITLAND!"()&#smile!")#%!=/

Om det tar 30min med cykel hur kan du då "spara" 4h per dag genom att ta bilen..?

Mvh
Hamilton

Kanske måste cykla till fler ställen än bara ett? För hans 30min gällde ju hans jobb som jag förstått det.   
Affären, sin flickvän, sina föräldrar, polarna, GARAGET.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
thelaughingmadman
5 september 2011 · 711 Inlägg

Hamilton skrev:

Hool skrev:
Sparar 4h per dag på att köra bil..   

Skulle kunna cykla på en halvtimme men..  Orkar fan inte cykla och jobba 6 dagarsvecka ..   Ska man dessutom se presentabel ut när det regnar ormsnor eller är -20 ute så ..     


Man får ju tom skönbeskattnign för att tillgång till en jävla parkeringsplats idag..

JÄVLA SKITLAND!"()&#smile!")#%!=/

Om det tar 30min med cykel hur kan du då "spara" 4h per dag genom att ta bilen..?


Förövrigt så går det att pendla om bara viljan finns. Frugan har en restid till jobbet på 45min med bil och ca 2tim med buss/tåg dvs 4tim per pass på buss/tåg i stället för 90min i bilen...(hon tar bussen)

Mvh
Hamilton

Jo, Hool förklarade ju det lite tidigare. Jämför bil med kommunalt så sparas 4 timmar per dag då bilresan tar 15 minuter. Kommunalt tar då alltså 2 timmar, 15 minuter.
Hool kunde i och för sig ta cykeln, vilket tar en halvtimme, men vill undvika att komma svettig och dan till jobbet - och cykla i spöregn och vargavintern är inte så bekvämt heller.

Jag håller utan tvekan med.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
joysam
5 september 2011 · 56 Inlägg

Hool skulle inte komma svettig till jobbet om han cyklade.
Han har utförsbacke till jobbet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang