Andromeda
Rumpmas
5 september 2011
· 3 860 Inlägg
joysam skrev:
För mig tar det längre tid att ta sig till jobbet med bilen än med cykel eller buss.
Så är det för många andra också.
I städerna är det fortfarande så att många mtcket korta resor görs med bil, helt i onödan.
I vårt samhälle är skattetryck ett sätt att styra samhället i den riktning vi vill att det ska ta och om vi ser det så här:
- Vill vi att färre människor ska utsättas för buller?
- Vill vi att färre människor ska vara allvarligt sjuka till följd av luftföroreningar?
- Vill vi att mindre pengar ska behöva lägga på sjukvård till följd av olyckor med bilar?
Svarar man ja på de frågorna ser man också en anledning till att förslag kommer om att höja skatterna.
Det kanske finns andra sätt att nå samma mål men som sagt, skatter är ett av våra styrmedel.
Sedan kan man ju se andra sätt att hantera det totala skattetrycket.
- Sänk fordonsskatten, höj skatten på bränslet.
Den som har en entusiastbil som körs få mil får då en lägre totalkostnad för sitt bilåkande.
- Ge samma avdragsrätt för arbetsresor, oavsett färdsätt. Det skulle troligtvis leda till att fler väljer kollektivtrafik/cykel/samåkning mm.
Ja, du kan ju läsa mina tidigare inlägg. För väldigt, väldigt, väldigt, väldigt många är bilen det enda transportmedel som överhuvudtaget är realistiskt. Varför då höja skatter för alla? Enda sättet att någonsin kunna träffa någorlunda rätt är om man höjer bensinpriset rejält, och sedan medger att man får dra av 100% för resor till sin arbetsplats om det inte är möjligt att utnyttja kollektivtrafik.
Vad gäller annat än trafik till och från arbetet tycker jag inte att man ska behöva bo i storstaden för att ens barn ska kunna delta i idrottsverksamhet tex. Det är ett jäkla skjutsande på ungar till fotbollsträningar och matcher när man bor på landet. Men det är klart, det är ju ytterst marginellt bättre för miljön att de spelar WoW och sopsorterar hela dagarna istället för att idrotta...
Fick man exakt samma avdragsrätt för kollektivtrafik och biltrafik skulle jag alla gånger välja bilen OM jag hade kunnat åka kollektivt, det kan jag inte idag. Vem vill åka från en plats man inte vill åka från, på tider som inte passar, med stora omvägar, med resesällskap man inte valt, till en plats man inte ska, och dessutom till en högre kostnad. På vintern får man väl ta ut semesterdagar när inte tåget kommer om man är så olyckligt lottad att man kan åka tåg.
Det finns för övrigt ingen mer oläglig plats än Garaget.org att citera Miljöpartiets partiprogram på.
Varför tycker du inte dagens system duger; Åk hur mycket du vill, men soppa är svindyrt, så du får energiskattekompensera din åkning rejält när du tankar? Varför även straffbelägga att ens ha en bil oavsett hur lite man åker? För att pungslå även de som är "duktiga" nog att lämna bilen hemma mesta tiden?
Man betalar ju redan mer ju mer man nöjesåker, och tyvärr även mer ju längre man har till arbetet.
Senast redigerat av Andromeda (5 september 2011)