Köra med glappande länkarm illa??

AEN
24 oktober 2011 · 686 Inlägg

Hej

Hade min Passat -05 inne på vanlig lätt service häromdagen och fick beskedet att vänster främre övre länkarm glappar och behöver bytas.

Självklart så ska detta bytas tillsammmans med bromsbelägg bak och nya skivor fram, men hur illa är det egentligen att köra med en glappade länkarm som denna?
Vad är det värsta som kan hända och om något händer vad är mest troligt?
Anledningen till att jag frågar är att jag är väldigt beroende av bilen i ren pendling samt att jag ska få tid att byta länkarmen och behöver bilen tills dess.

Jag har inte märkt något av att den glappar och inget klonkande eller liknande som jag vet brukar vara vanligt när länkarmarna börjar ge med sig.
Sen så är detta den högre och förstärkta 1BB fjädringen (rough road design) så någon som vet om det är samma länkarmar som till vanliga standardfjädringen på denna?

Tackar
Mvh
Lars

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
24 oktober 2011 · 1 342 Inlägg

Min är så jävla dåligt så bilen hugger, Pendlar 10mil dagligen.

Audis in Scandinavia Crew
AEN
24 oktober 2011 · 686 Inlägg

ok... då "bör" det alltså inte vara någon större fara... har inga hugg eller klonkande ljud varken vid sväng eller gropar.
Det enda jag haft problem med är att bromsen vänster fram skrikit lite vid sväng samt  även gnisslar lite efter man bromsat även när man kör rakt fram... detta kan väl vara ett tecken på att länkarmen glappar lite (upphängningen inte helt 100% synkad iom detta)

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
24 oktober 2011 · 1 342 Inlägg

Precis. Ingen fara men byt den när du har tid smile Ska byta mina bussningar också inom kort big_smile

Audis in Scandinavia Crew
AEN
24 oktober 2011 · 686 Inlägg

ja men absolut...
Jag åker ju som sagt på att byta denna samt belägg bak som det mest akuta... sen inom ett par månader så måste jag även byta skivor och belägg fram... härligt att vi har bilar som kan rensa lite i plånkan så den inte blir så tung att bära på :-P

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
24 oktober 2011 · 1 342 Inlägg

haha precis, Därför man avvaktar lite. Drygt att punga ut varje månad tongue Lika att ta allt innan bes big_smile

Audis in Scandinavia Crew
tobbx
24 oktober 2011 · 45 Inlägg

NIKKELICIOUS skrev:
haha precis, Därför man avvaktar lite. Drygt att punga ut varje månad tongue Lika att ta allt innan bes big_smile

iofs är det ju inte alltid så bra att låta allt vara "bara för att bilen ändå går framåt" wink Kan bli dyrt i slutändan när en liten glapp del skadar tre andra, möjligtvis dyra, delar big_smile

AEN
24 oktober 2011 · 686 Inlägg

Nej självklart ska det fixas så fort det bars går, men min fråga var mest om det är ok att använda bilen någon vecka eller så tills den kommer in på service.

tobbx
24 oktober 2011 · 45 Inlägg

Haha jadå, ville bara poängtera det smile Och jo, nog kan du köra med det ett litet litet tag, men borde åtgärdas så snart du kan =p

Senast redigerat av tobbx (24 oktober 2011)

Zulu
24 oktober 2011 · 98 Inlägg

Fixa detta snarast!

Jag körde (utan att veta om det) med glappande länkarm.
Bilen blev oberäknelig då jag svängde åt vänster i lite högre hastighet.
Känndes som om ratten inte var kopplad till framhulen.

Det lönar sig inte att skjuta upp att fixa detta!

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
Nocturnal
24 oktober 2011 · 500 Inlägg

Däcken kan slitas rätt rejält illa av slitna länkarmsbussningar.

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang