Bmw 318 E36 -93 Går dåligt på höga varv.

AeroDavid
2 november 2011 · 6 Inlägg

Hejsan !

Jag kan inte varva mer än 4000 varv /min.
Efter 4000 så börjar den gå dåligt och låter illa, det verkar som att den går på tre cylindrar.
Släpper jag gasen och frikopplar och låter den gå på tomgång i ca 10 sek så går den bra igen.
På besiktningen så var alla värden höga.
Bilen knackat ganska mycket från Cyl :4. Låter som ventilknack.

Jag har bytt ;

* Lambdasond
* Fördelarlock + Rotor
* Smörjolja + Filter
* Luftfilter

Har även haft ur spridarna , den 4:ans spridare var det ett frätt hål i.
Jag bytte den mot en bättre begagnad utan framgång.

Ska prova att byta Lmm när jag får tag i en.

Någon som har eller har haft liknande problem hör gärna av er vad det kan vara.

Mvh

AeroDavid
7 november 2011 · 6 Inlägg

Glömde skriva att bilen har rullat 17000 mil.

Någon idé?

alain www.bimmerpower.org
7 november 2011 · 3 995 Inlägg

Undrar om du inte har problem med LMM
Testa den med att ta av kontakt från den, kolla om motor gå på samma sätt eller sämre, om den går sämre då är inget problem med den, om den går på samma sätt som innan, testa med en annan.
Så ser den ut på din bil.
http://www.bildelsbasen.se/?index=defau … d=21341699

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Rquired Allmänt envis
7 november 2011 · 12 512 Inlägg

Att bilen knackar ganska mycket beror troligtvis på en sliten kamaxel, det är ett inbyggd fel på den motor kallad M40 som sitter i din bil. Jag citerar Autopower.se:

"M40 316i/318i (Rak 4:a - 8 ventiler) 1991 - 1993 M40 motorn som introducerades först 1988 har en felkonstruerad topp vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamrem väldigt fort. När BMW upptäckte felet sänktes bytesintervallet för kamremmen till 4000 mil. Sliten kamaxel resulterar i ett tickande ljud från motorn. "

En riktigt sliten kamaxeln skulle också kunna resultera i att bilen inte går som den skall, särskilt när den är varm och avgasreningen börjar att jobba. Men testa Alain´s tips för vi behöver inte börja på den mest pessimistiska sidan av fel! smile

Senast redigerat av Rquired (7 november 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Noxxer
8 november 2011 · 1 482 Inlägg

Låter lite som att katalysatorn har pajjat och täpper till och ger för högt mottryck. Aldrig hört eller sett det hända på en 318 med M40 men är ganska vanligt på m60 motorer.
Symptomen blir iaf nästan exakt som du beskriver. Prova slå på katten, rasslar det är den nog slut.

BLT Service
Theracords Music Label
Sebbew__
9 november 2011 · 106 Inlägg

Samma problem på min e30 m40b18i.. funderar på om de inte är kammaxlen som är så sleten så att ventilerna inte öppnar sig tillräckligt.. 23xxx Mil. Knackar värre änn en gammal stenkross från 60-talet.. ^^

Senast redigerat av Sebbew__ (9 november 2011)

AeroDavid
9 november 2011 · 6 Inlägg

Har kollat luftmassemätaren, motorn går sämre när jag kopplar ur den.

Angående knackningarna, den knackar endast på cyl:4.
Borde inte de höga oljetrycket slita ner alla nockar jämt då och bli så pass mycke spel att den knackar på alla?
Hjälper de att ställa ventilspelet eller kommer de att slitas ner lika snabbt igen?

Ska kolla katten imorgon.

Återkommer med resultat !

Tack för svaren smile

Ignition
9 november 2011 · 16 Inlägg

Hade samma fenomen på brorsan Saab 9-5, den gick bra på tomgång med ett svagt tickande ljud, misstände på högre varv för att till slut inte tända alls på 4de cylindern, trodde först det var ventilknack så vi bytte olja, filter och kollade kammarna. Men det visade sig att det var vevlagrena som var slut, det gick att glappa 4de vevstaken ca 7mm på vevaxeln.

Du såg ingen olja i spridarhålet ?

AeroDavid
10 november 2011 · 6 Inlägg

Ignition skrev:
Hade samma fenomen på brorsan Saab 9-5, den gick bra på tomgång med ett svagt tickande ljud, misstände på högre varv för att till slut inte tända alls på 4de cylindern, trodde först det var ventilknack så vi bytte olja, filter och kollade kammarna. Men det visade sig att det var vevlagrena som var slut, det gick att glappa 4de vevstaken ca 7mm på vevaxeln.

Du såg ingen olja i spridarhålet ?

O fy fan!
Nej ingen olja i spridarhålet vad jag kunde se.
Ska mäta kammen någon gång när jag får tid.
Ganska jobbigt, köpte bilen för 4000 o tänkte att jag skulle få ordning på de o komma undan billigt..
Nu har jag redan lagt ner 3500 plus timmar med felsökande.
Ack så fel man kan ha wink

Rquired Allmänt envis
10 november 2011 · 12 512 Inlägg

AeroDavid skrev:

Ignition skrev:
Hade samma fenomen på brorsan Saab 9-5, den gick bra på tomgång med ett svagt tickande ljud, misstände på högre varv för att till slut inte tända alls på 4de cylindern, trodde först det var ventilknack så vi bytte olja, filter och kollade kammarna. Men det visade sig att det var vevlagrena som var slut, det gick att glappa 4de vevstaken ca 7mm på vevaxeln.

Du såg ingen olja i spridarhålet ?

O fy fan!
Nej ingen olja i spridarhålet vad jag kunde se.
Ska mäta kammen någon gång när jag får tid.
Ganska jobbigt, köpte bilen för 4000 o tänkte att jag skulle få ordning på de o komma undan billigt..
Nu har jag redan lagt ner 3500 plus timmar med felsökande.
Ack så fel man kan ha wink

7500:- är i och för sig inget högt pris om bilen är ok i övrigt, och motorproblemen inte drar på sig ännu högre räkningar. Vi får hålla tummarna för att det är något enkelt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
AeroDavid
12 november 2011 · 6 Inlägg

Märkte idag att den går dåligt även när jag motorbromsar upp den i varv ( runt 4200 rpm ).
Då går den bara på 3 cylindrar och motorn vibrerar väldigt mycket..
Släpper man gasen i cirka 5 - 10 sekunder så går den som den ska igen.
Har kollat katalysatorn, verkar inte vara något fel på den.
Jag tror det har något att göra med styrningen till spridare nr 4 eftersom den var sönderbränd. kanske att den inte får någon signal vid högre varvtal och därmed inte öppnar och släpper igenom bränsle som kyler spridaren ( därav de brända hålet ) Har någon av er något tips på felsökning av bränslestyrningen?
Har satt i en annan spridare som sagt men utan framgång:(

Mvh

BMWAdam
12 november 2012 · 3 Inlägg

Hejsan! Det är nu jag som äger bilen och det är min bror som är AeroDavid.
Vi kom på att det var kammen som var kass och ska nu byta den, har köpt en helt ny kamaxel.

För några månader sedan så hittade vi en sida där man kunde se varje steg man ska göra med bilder och text. då jag inte är så himla säker och vill inte förstöra någonting.
Är det någon som kan hitta eller vet vad den sidan heter ?

Mvh Adam! smile

Senast redigerat av BMWAdam (12 november 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang