Köpråd: BMW E39 5-serie vilken drivlina?

Wicca
13 november 2011 · 886 Inlägg

Har fastnat för E39an men vet inte vilken drivlina man skall satsa på?

Manuell/automat? Vanligtvis gillar jag manuell om jag ska "köra" bilen, men eftersom jag ser 5-serien som en lyxigare komfortbil så kanske jag kan tänka mig en automat för en gångs skull om den är bra. Finns det några för- eller nackdelar med respektive?

Sen motor, den stora frågan... Jag kommer inte att köra sådär våldsamt långt så diesel är ute ur bilden, däremot finns det ju några bensinare att välja på:

(-00 och framåt)
520(6a) 170 hk
525(6a) 192 hk
530(6a) 231 hk
540(8a) 286 hk

Eftersom jag kommer att köra relativt lite så går är ju bränsleförbrukningen en mindre faktor, men den finns ändå där, och jag vill ju inte behöva lägga onödigt mycket på bensin... Sen kommer andra saker som service, försäkring och skatt in mera.

540in vore ju mysig minst sagt, men det låter väldigt dyrt med 8a med service och om den går sönder, men det kanske inte är så illa som jag tror?

Är det någon av motorerna man ska akta sig för eller någon som är speciellt bra?
Övriga synpunkter?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
alain www.bimmerpower.org
13 november 2011 · 3 995 Inlägg

E39 är ett bra val, 530  ligger bra till, inte för liten men inte för stor eller.
Själv kör jag också en E39 530 03a manuell 5 växlar och är mycket nöjd med den.
Köpte en kombi pga att jag behöver plats till last
Förbrukningen ligger på 0,75 - 0,80 när jag kör snäll men med min körning
ligger jag på 1,1
Naturligtvis, finns 540, det är som dag och natt om man jämför med 530 men
Då har du andra kostnader som är högre.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Germax
13 november 2011 · 12 086 Inlägg

Hjulupphängning, bromsar och försäkring är väl det som framför allt är dyrare på en 540.
Motorn är relativt underhållsfri, och förbrukningen är helt ok på modeller med vanos.

Fördelen med 540 är att det är lättare att hitta välutrustade exemplar.

Nackdelen med att köpa 6 cylindrigt är att de har problem med vevhusventilation och plastdelar till kylsystemet som går sönder. Men det är ju båda problem som går att förebygga.

Det är väl egentligen mest en ekonomisk fråga, har du råd och vill köpa V8 så är det ett helt ok köp.
Det är billigare att åka R6.

Peter_5565
13 november 2011 · 326 Inlägg

JapMax skrev:
Det är billigare att åka R6.

Men långt ifrån lika roligt som en V8. Dessutom är det avstressande att åka långkörning med 540. Sexorna får man pina mer vid omkörningar. Möjligtvis att 530 är en bra kompromiss då.

En 540 är inte så förtvivlat törstig om man tar det lite lugnt och inte tokkör hela tiden.

sv3nss0n
13 november 2011 · 264 Inlägg

spelar soppaförbrukningen mindre roll så kör på 540 utan att tveka. drar inte så värst mkt mer än 530n endån och jo visst service kostnaden blir kanske aningen högre. men ja v8 är ju v8 smile

Mazda Mx5 Miata "NA" (1992)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
Wicca
13 november 2011 · 886 Inlägg

Ja, det är väl mellan 530 och 540 det står skulle jag säga. Är det någon som vet om båda finns med både manuell och automatisk låda?

Det kanske blir att provköra några ex, men framför allt tänker jag att eftersom jag vill ha en komfortbil och inte en sport(ig)bil, så kanske jag klarar mig med 530 och kan satsa på någon trevlig sportsommarbil istället... Många tankar som snurrar runt.

Vad säger ni om automat vs manuell då? Fungerar automaten bra?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Rquired Allmänt envis
13 november 2011 · 12 512 Inlägg

Jag hade valt 530i, eftersom den inte kostar mer i drift än de svagare sexorna (Med reservation för försäkringspremien) och för att en V8 blir markant dyrare i både underhåll och förbrukning. Om inget annat får man betänka att där är mindre plats att komma åt under huven med en åtta...

Sedan tycker jag en BMW skall ha en sexa i en viss mån, inget ont om 540i men det är inte samma ystra karaktär i denna som i 3L-sexan och 540i E39 har dessutom ärvt framvagnen med snäckstyrning från 7-serie istället för den framvagn med kuggstångsstyrning som 6cyl. E39 har; Kort och gott sämre styrkänsla, sedan innebär en V8 lite mer vikt över framhjulen dessutom vilket inte direkt gynnar 540i det heller.

Både 530i och 540i finns med manuell och automatisk växellåda, men en manuell 540i är lite ovanligare. Jag tycker valet beror på vart du kör mest, E39 är fortfarande tillräckligt sportig och lätt på foten för att vara värd att växlas manuellt till skillnad från nyare 5-serie men samtidigt är automatlådan extremt smidig och lyhörd i bägge modellerna. Kör man mycket i stan är den helt klart värd att väljas!

535i/540i har samma problem med frusen vevhusventilation* och kylsystem i plast som kan spricka med åren. Sexan M54 har dock inte problem med oljepumpsbultar, insugsmembran eller ventilkåpspackningar vilket åttan M62 har.
*(Även om det verkar vanligare på 6an, kanske för att det finns fler 6cyl. än 8cyl.?)

E39, M54 och M62 är alla tre konstruktioner med hög kvalité så man skall inte förstora upp dess svagheter allt för mycket, men ovan tyckte jag det framstod som att V8 skulle ha färre svagheter än R6 och det tycker jag inte är korrekt utan jag upplever att det är tvärt om.

Provkör och köp den motor du trivs bäst med, så länge har jag dock lagt en röst på 530i som mest motor för pengarna. smile

Senast redigerat av Rquired (13 november 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
13 november 2011 · 1 778 Inlägg

Hade en 540 automat. Och visst saknade man en manuell låda ibland, men automatlådorna är riktigt härliga. Dom är väldigt mjuka i fina, samtidigt som dom kan vara lite sportiga.
Dom är adaptiva och anpassar sig efter din körstil. Efter jag hade kört ett par tusen mil med min kändes det som att jag och lådan var liksom helt synkade med varann. Den gjorde precis det jag förväntade mig av den, och det kändes även som att den gjorde det jag tänkte. Låter kanske konstigt men vi kom riktigt bra överens:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Wicca
13 november 2011 · 886 Inlägg

Intressanta synpunkter!

En annan sak jag funderar på är Sportchassiet(M?), hur mycket "förstör" det? Jag vill som sagt ha en komfortabel bil och inte något stötigt åbäke... Antar att det är att undvika allt som har med sport och M-*** då?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
sv3nss0n
13 november 2011 · 264 Inlägg

När man kommer till AMG eller M-sport osv så blir det ju genast hårdare. så om komfort för dig är att det ska vara ganska mjukt o svälja upp ojämnheter så ska du nog undvika sportchassit, men väghållningen blir ju inte lika bra då heller smile

BMW 335D "E92 lCI" (2011)
Mazda Mx5 Miata "NA" (1992)
Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
Wicca
13 november 2011 · 886 Inlägg

Jo, såklart. Jag gör gärna avkall på väghållningen i detta fall. Hade jag velat ha en körbil hade jag nog satsat på en 3-serie istället, nu vill jag ha en åkbil istället. wink

Frågorna fortsätter:
Finns det flera olika automatlådor?
Den här bilen har uppenbarligen "steptronic"-låda, är det den vanliga automaten eller någon specialare?
http://www.blocket.se/hassleholm/Bmw_53 … 10&w=3

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
sv3nss0n
13 november 2011 · 264 Inlägg

ja steptronic är den vanliga automatlådan. vad jag vet så använder bmw "steptronic" som nickname till alla automatlådorna i E39...

Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
Mazda Mx5 Miata "NA" (1992)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
Peter_5565
13 november 2011 · 326 Inlägg

Rquired skrev:
540i E39 har dessutom ärvt framvagnen med snäckstyrning från 7-serie istället för den framvagn med kuggstångsstyrning som 6cyl. E39 har; Kort och gott sämre styrkänsla, sedan innebär en V8 lite mer vikt över framhjulen dessutom vilket inte direkt gynnar 540i det heller.

535i/540i har samma problem med frusen vevhusventilation* och kylsystem i plast som kan spricka med åren.

Vad gäller styrsnäckan så stämmer det ju. Den är inte lika exakt rakt fram som kuggstången. Man vänjer sig fort ändå, så jag ser det inte som ett bekymmer. (Har haft båda). Sen att V8:n har mer vikt fram det stämmer ju också, i alla fall på sedanen, även om det är försumbart, 52/48 mot nästan exakt 50/50 på sexorna. Hittade till och med att Touring har exakt 50/50. Så nånstans där ligger nog sanningen.
Innan jag köpte min 540 så läste man ju om att viktfördelningen skulle vara runt 60/40 på den, men det visade sig bara vara svammel när jag kollade upp saken. Det märks ingen större skillnad på min gamla 523:a och 540:n i vinterväglag. Båda uppför sig exemplariskt.

Att vevhusventilationen skulle vara lika känslig på M62 som på M54 är det första gången jag hör. Det sägs tvärtom att M62 inte är drabbad. Var har du hört att dom är känsliga?

Ventilkåpspackningar kan börja läcka på både 6:or och 8:or. Dom verkar vara lika drabbade.

saab_sonett Handledare
13 november 2011 · 1 481 Inlägg

sv3nss0n skrev:
När man kommer till AMG eller M-sport osv så blir det ju genast hårdare. så om komfort för dig är att det ska vara ganska mjukt o svälja upp ojämnheter så ska du nog undvika sportchassit, men väghållningen blir ju inte lika bra då heller smile

Jag har en 540 med sportchassie och nivåreglering. Är inte alls hård i fjädringen. Den är tvärtom mycket bekväm. Min E46:a har också sportchassie, den är betydligt stummare i fjädringen. En E39:a ska nog ha sportchassie, kan tänka mig att den blir väl gungig annars. Hittar du en manuell 540 med servicehistorik och i bra skick så köp. Du kan inte åka bättre. Läs begagnatguiden på Autopower så får du lite tips.

N_W V8 de bästa som finns!
13 november 2011 · 1 092 Inlägg

Jag har haft 3st manuella 523 och två st manuella 540.  Jag skulle nog säga att allt beror på om man vill åka gott och billigt eller om man vill åka gott och fort.

540 är dyrare att åka och serva men kan vara värt det. 540 går även lite tystare i högre fart pga av utväxlingen, min varvar 3500varv/min i 200 de gör inte en 523 big_smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Wicca
13 november 2011 · 886 Inlägg

Tack för alla förtydliganden, jag älskar verkligen Garaget. smile

Finns det olika manuella lådor? 5/6-växlade?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Germax
13 november 2011 · 12 086 Inlägg

Det är väl bara 540 och M5 som har 6vxl låda?

Jag har aldrig hört talas om en M6x med frusen VV.

Senast redigerat av JapMax (13 november 2011)

-Sjoblom- snel hest
13 november 2011 · 152 Inlägg

540 röstar jag för, en förbannat härlig bil! Haft två stycken och det är absolut inte de sista smile

Opel Ascona B "Bwopel" (1977)
Volkswagen Bubbla "BAW" (1968)
Jeep Cherokee chief "Chefen" (1979)
Rquired Allmänt envis
13 november 2011 · 12 512 Inlägg

Peter_5565 skrev:

Rquired skrev:
540i E39 har dessutom ärvt framvagnen med snäckstyrning från 7-serie istället för den framvagn med kuggstångsstyrning som 6cyl. E39 har; Kort och gott sämre styrkänsla, sedan innebär en V8 lite mer vikt över framhjulen dessutom vilket inte direkt gynnar 540i det heller.

535i/540i har samma problem med frusen vevhusventilation* och kylsystem i plast som kan spricka med åren.

Vad gäller styrsnäckan så stämmer det ju. Den är inte lika exakt rakt fram som kuggstången. Man vänjer sig fort ändå, så jag ser det inte som ett bekymmer. (Har haft båda). Sen att V8:n har mer vikt fram det stämmer ju också, i alla fall på sedanen, även om det är försumbart, 52/48 mot nästan exakt 50/50 på sexorna. Hittade till och med att Touring har exakt 50/50. Så nånstans där ligger nog sanningen.
Innan jag köpte min 540 så läste man ju om att viktfördelningen skulle vara runt 60/40 på den, men det visade sig bara vara svammel när jag kollade upp saken. Det märks ingen större skillnad på min gamla 523:a och 540:n i vinterväglag. Båda uppför sig exemplariskt.

Att vevhusventilationen skulle vara lika känslig på M62 som på M54 är det första gången jag hör. Det sägs tvärtom att M62 inte är drabbad. Var har du hört att dom är känsliga?

Ventilkåpspackningar kan börja läcka på både 6:or och 8:or. Dom verkar vara lika drabbade.

540i är absolut inte obalanserad det var inte så jag menade, tvärt om tycker jag alla nyare BMW´s brukar uppträda mycket konsekvent även dem som inte har 50/50 i viktfördelning eller där i närheten. Problemet med styrningen på 540i är inte enbart att den är mindre exakt utan att det kan bli glapp i den precis som på gamla 5 eller 7-serie: Och då blir skillnaden snabbt väldigt stor mot en BMW med kuggstångsstyrning och det är varken direkt enkelt eller billigt att åtgärda (Om man inte hör till dem som gärna själv spenderar en helg i Garaget).

Ventilkåpspackningen kan läcka på sexorna precis som på V8, och precis som på de flesta bilar oavsett märke. Men läckaget på M62 har en tendens att bli så stort att exempelvis det tränger in i tändstiftsbrunnarna, det händersällan på M54 som oftast får läckage över grenröret. (Även om en igensatt vevhusventilation självklart kan orsaka så högt tryck att det tränger in i brunnarna: Men det är ett annat problem. )

Och när det gäller fryst vevhusventilation är det egentligen inte M54 i sig som är orsaken utan monteringen, på 3 och 5-serie sitter VHV utsatt för vinddrag och kyla vilket är en vanlig orsak till att proppar bildas. M62 sitter ur det perspektivet bättre monterad i just 5-serie, men i t.ex X5 är samma motor desto mer drabbad av detta problemet och samma fenomen både kan och har inträffat i E39. Men som du säger, det är absolut inte lika vanligt som med sexan. Om det sedan beror på att det är vanligare med 6cyl. eller att V8 är mindre vanligt lät jag vara osagt.

540i är verkligen en underbar bil jag försökte absolut inte skriva ner denna modell på något vis, men ovan tyckte jag det antyddes att 540i är "Obetydligt dyrare än 6cyl. och har mycket färre svagheter". Det stämmer inte överens med mina erfarenheter och det ville jag föra fram. smile

Senast redigerat av Rquired (13 november 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
_Jonex_ Byggare Behm
14 november 2011 · 562 Inlägg

Om nu förbrukningen ligger på 1,1 med en 530 så skulle jag definitivt välja 540.  Stora V8´n är även den helaluminium och väger inte förbaskat mycket, som en del tror. Dom går på 0,8 långkörning i stabil fart, och det är inte skitsnack. Varvar fortfarande ingenting i 110 km/h. Men blir det kortvändor till kiosken, eller jobbet, ja då hamnar du kring 1,1- 1,2 blandad körning.
Själv har jag en 740i med 6vxl manuell låda , ligger kring 1.2  blandad körning, många kortvändor. 740´n är ca 200 kg tyngre också.  Å andra sidan, en vanlig Volvo V70 klarar sig inte under den förbrukningen på kortvändor. 
En 540i med 6vxl manuell är roligare men själv köpte jag min " Bara för att " tongue

Problem med skör plast i kylarnas gavlar har alla,  servicen är inte dyrare, Schmiedmann har alla reservdelar t.ex och dessutom har V8¨orna kamkedja som lätt rullar 30 k mil.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang