Köpråd: BMW E39 5-serie vilken drivlina?

ekelund88
19 november 2011 · 2 656 Inlägg

Rquired skrev:

saab_sonett skrev:
Självklart. Men att skriva att "kraften finns där alltid". om en 520 automat är väl att ta i.....
TS väljer ju mellan 530 och 540. Jag tycker valet är enkelt. Men jag kanske är partisk.....

Det tycker jag inte, det är lätt att vara bortskämd som motorentusiast men en 520i täcker de flestas behov. Det är ingen raket men den känns inte slö och den orkar dra ett tungt släp till skillnad från många turbobilar med högre effekt som dock är stendöda på låga varv...

Det största problemet med 520i är inte att den är trött, utan att skillnaden i ägandekostnader mot en 530i är obefintliga bortsett från att en 30i är dyrare i försäkring för en del. Å andra sidan dricker en 530i med högre utväxling mindre i högre farter så det brukar gå att hävda att de kostar lika mycket i drift på ett ungefär.

540i däremot saknar en del utrustning som är standard på sexorna (Check Control t.ex om jag inte minns fel?), har en mindre modern framvagn och verkar kosta mer i drift än en sexa där framför allt förbrukningen sticker iväg. Jag vet att en del i denna tråd vittnat om låg förbrukning med framför allt manuella 540i, och många menar att den dricker lite väl uppe i fart, men läser man exempelvis trådar om förbrukning på Autopower.se vittnar många V8-ägare om en förbrukning uppemot 1.9-2L/mil med lite stadskörning och/eller kortare sträckor (OBS, jag syftar alltså inte på blandad körning här). Enligt BMW´s siffror skiljer det 2.4dl/mil vid blandad körning, på 2000mil/år blir det cirka 7500:-.

Skulle något sedan krångla finns det fler potentiella felkällor på en V8, i praktiken är det dock inte hela världen då den skillnaden i reparationskostnad egentligen är rätt lite pengar jämfört med vad en bil kostar att driva under ett år med alla kostnader inräknade.

540i är en underbar bil som helt klart är värd att överväga och jag försöker inte få TS att inte köpa en sådan, men tidigare har det antytts att skillnaden i driftkostnad mellan 30i och 40i är så liten och att man "självklart skall välja en V8". Som jag visat ovan tycker jag inte det handlar om så lite pengar, å andra sidan är en 318i billigare än en E39 M54.

Vad jag vill få fram är att vill TS tvunget ha det starkaste och vassaste är 540i det självklara valet, men om man som TS antyder enbart vill ha en mysig bil med lite kraft under huven duger en 525i. Eftersom 530i kostar lika mycket som 25i i drift men är markant piggare tycker jag den är värd att överväga då den sparar några tusenlappar per år jämfört med ännu snabbare 540i.

540in är en dyr bil att äga ingen tvekan om saken smile

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
19 november 2011 · 1 778 Inlägg

Jag Har ägt ett gäng 540 och jag tycker inte att de finns några alternativ:)
På jobbet åker jag en wv transporter med runt 110 diesel hästar, och min pappas 520 touring -01 känns till o med trött jämfört med den.
Just nu har vi en Saab 93 från 2008, de är verkligen ingen sport bil, men när jag kör pappas 520 vill jag bara kräkas! Visst komforten är underbar som i alla e39, men fy fan så trötta dom är rent ut sagt!
Min mamma hade en 320 -00, ville ta livet av mig i den också, min Audi A6a men 150hk känns mycket piggare!
Jag har varit Bmw entusiast hela mitt liv, men alla deras motorer under 3 liter skulle jag aldrig överväga en sekund att köpa.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
azXig Finlirare
19 november 2011 · 478 Inlägg

Ville bara dela med mig lite av mina förbrukningssiffror av dem senaste veckorna av min manuella 540i.
Har ju mest kollat färddatorn vid de olika sträckorna. Men har räknat på trippen en gång vid pumpen också och det skiljde ca 0.3dl till färddatorns nackdel. Men iallafall.

Ca 10 mil mestadels motorväg, ganska plant. Snittfart ca 90-100km/h kanske. Gasade dock upp till 220km/h en gång = 0.98 lit/mil

Ca 20mil långkörning resten blandade korta sträckor (mellan 1-5mil) = 1,2 lit/milen. Mätt vid pumpen.

Ca 4km snurrande i stad letandes efter parkering = 1,8lit /mil

Ca 8 mil landsväg (mellan 50km/h - 90km/h) Ganska backigt = 0,75 lit/mil. Detta är EXTREM ECODRIVING. Dock med 3 passagerare.

Min bil väger 1870kg och jag åker med 17" fälgar med 2,4kg tryck fram och 2,8kg bak.

Detta tycker jag inte är så farligt. Har inte heller hittat på eller saltat siffrorna. Visste om innan jag köpte bilen att den är törstig och det får man ju leva med om man åker V8.

Senast redigerat av azXig (19 november 2011)

ekelund88
19 november 2011 · 2 656 Inlägg

azXig skrev:
Ville bara dela med mig lite av mina förbrukningssiffror av dem senaste veckorna av min manuella 540i.
Har ju mest kollat färddatorn vid de olika sträckorna. Men har räknat på trippen en gång vid pumpen också och det skiljde ca 0.3dl till färddatorns nackdel. Men iallafall.

Ca 10 mil mestadels motorväg, ganska plant. Snittfart ca 90-100km/h kanske. Gasade dock upp till 220km/h en gång = 0.98 lit/mil

Ca 20mil långkörning resten blandade korta sträckor (mellan 1-5mil) = 1,2 lit/milen. Mätt vid pumpen.

Ca 4km snurrande i stad letandes efter parkering = 1,8lit /mil

Ca 8 mil landsväg (mellan 50km/h - 90km/h) Ganska backigt = 0,75 lit/mil. Detta är EXTREM ECODRIVING. Dock med 3 passagerare.

Min bil väger 1870kg och jag åker med 17" fälgar med 2,4kg tryck fram och 2,8kg bak.

Detta tycker jag inte är så farligt. Har inte heller hittat på eller saltat siffrorna. Visste om innan jag köpte bilen att den är törstig och det får man ju leva med om man åker V8.

landsväg drar min automat 1.4 iaf smile stadskörning samma dock 1.8

saab_sonett Handledare
19 november 2011 · 1 481 Inlägg

ekelund88 skrev:

azXig skrev:
Ville bara dela med mig lite av mina förbrukningssiffror av dem senaste veckorna av min manuella 540i.
Har ju mest kollat färddatorn vid de olika sträckorna. Men har räknat på trippen en gång vid pumpen också och det skiljde ca 0.3dl till färddatorns nackdel. Men iallafall.

Ca 10 mil mestadels motorväg, ganska plant. Snittfart ca 90-100km/h kanske. Gasade dock upp till 220km/h en gång = 0.98 lit/mil

Ca 20mil långkörning resten blandade korta sträckor (mellan 1-5mil) = 1,2 lit/milen. Mätt vid pumpen.

Ca 4km snurrande i stad letandes efter parkering = 1,8lit /mil

Ca 8 mil landsväg (mellan 50km/h - 90km/h) Ganska backigt = 0,75 lit/mil. Detta är EXTREM ECODRIVING. Dock med 3 passagerare.

Min bil väger 1870kg och jag åker med 17" fälgar med 2,4kg tryck fram och 2,8kg bak.

Detta tycker jag inte är så farligt. Har inte heller hittat på eller saltat siffrorna. Visste om innan jag köpte bilen att den är törstig och det får man ju leva med om man åker V8.

landsväg drar min automat 1.4 iaf smile stadskörning samma dock 1.8

Som sagt. 540 manuell snittförbrukning över 10 månader 1.03l/mil.
Hur kör ni, grabbar?

ekelund88
20 november 2011 · 2 656 Inlägg

saab_sonett skrev:

ekelund88 skrev:

azXig skrev:
Ville bara dela med mig lite av mina förbrukningssiffror av dem senaste veckorna av min manuella 540i.
Har ju mest kollat färddatorn vid de olika sträckorna. Men har räknat på trippen en gång vid pumpen också och det skiljde ca 0.3dl till färddatorns nackdel. Men iallafall.

Ca 10 mil mestadels motorväg, ganska plant. Snittfart ca 90-100km/h kanske. Gasade dock upp till 220km/h en gång = 0.98 lit/mil

Ca 20mil långkörning resten blandade korta sträckor (mellan 1-5mil) = 1,2 lit/milen. Mätt vid pumpen.

Ca 4km snurrande i stad letandes efter parkering = 1,8lit /mil

Ca 8 mil landsväg (mellan 50km/h - 90km/h) Ganska backigt = 0,75 lit/mil. Detta är EXTREM ECODRIVING. Dock med 3 passagerare.

Min bil väger 1870kg och jag åker med 17" fälgar med 2,4kg tryck fram och 2,8kg bak.

Detta tycker jag inte är så farligt. Har inte heller hittat på eller saltat siffrorna. Visste om innan jag köpte bilen att den är törstig och det får man ju leva med om man åker V8.

landsväg drar min automat 1.4 iaf smile stadskörning samma dock 1.8

Som sagt. 540 manuell snittförbrukning över 10 månader 1.03l/mil.
Hur kör ni, grabbar?

känns som att antingen din färddator visar sjukt fel eller bara att du förvränger siffrorna jag kör lungt och försiktigt till jobbet och kör varje dag

saab_sonett Handledare
20 november 2011 · 1 481 Inlägg

ekelund88 skrev:

saab_sonett skrev:

ekelund88 skrev:
landsväg drar min automat 1.4 iaf smile stadskörning samma dock 1.8

Som sagt. 540 manuell snittförbrukning över 10 månader 1.03l/mil.
Hur kör ni, grabbar?

känns som att antingen din färddator visar sjukt fel eller bara att du förvränger siffrorna jag kör lungt och försiktigt till jobbet och kör varje dag

Det är inte siffror från färddatorn. Det är uträkningar från tankningarna. Hasso (Guru på Autopower) har en manuell 540 som han ägt i 7år. Han ligger också på 1.03 i snittförbrukning.

http://www.garaget.org/video/107415

Senast redigerat av saab_sonett (20 november 2011)

Germax
20 november 2011 · 12 086 Inlägg

ekelund88, drar din 540 1.4L landsväg är något fel med bilen.

1.03 blandad körning kan man säkert uppnå om 75% av körningen är på 90 väg.

Mr_Beemer
20 november 2011 · 14 Inlägg

Kan bara säga det att min 530iAT kommer inte ner på samma siffror landsväg som en 540 manuell,
Jag kör väldigt ofta sträckan Hallsberg-Karlstad och har 235/40-18 på sommardäcken Farten brukar ligga ca 10 km/h över tillåtet. .
Och det är jävligt sällan jag kommer ner under 0,9 i snitt på den vägen och då är det ren landsväg i princip hela vägen, testat och kkontrollerat via tripp och tankning vid ett flertal tillfällen.
För ett tag sen hade vi en tank vi princip bara hade kört kortkörningar med mycket kallstarter os.v den tanken låg förbrukningen på 1,45 så skillnad mellan 540n och 530n i förbrukning tycker jag är försumbar, men en sak jag har märkt är stor skillnad emellan dem det är försäkringen.
Som för 530n ger jag 6500:- om året helförsäkrat med 2500 mil och assistans. 32 år i småstad, Sist jag kollade försäkring för 540 låg dem på det dubbla för mig..

BMW M535i "Gustav Adolf" (1985)
ekelund88
20 november 2011 · 2 656 Inlägg

JapMax skrev:
ekelund88, drar din 540 1.4L landsväg är något fel med bilen.

1.03 blandad körning kan man säkert uppnå om 75% av körningen är på 90 väg.

motorväg ska tilläggas ca 120-130 kmh kör jag ett medel av 90-100 kmh ligger den på ca 1.1

saab_sonett Handledare
20 november 2011 · 1 481 Inlägg

Mr_Beemer skrev:
Kan bara säga det att min 530iAT kommer inte ner på samma siffror landsväg som en 540 manuell,
Jag kör väldigt ofta sträckan Hallsberg-Karlstad och har 235/40-18 på sommardäcken Farten brukar ligga ca 10 km/h över tillåtet. .
Och det är jävligt sällan jag kommer ner under 0,9 i snitt på den vägen och då är det ren landsväg i princip hela vägen, testat och kkontrollerat via tripp och tankning vid ett flertal tillfällen.
För ett tag sen hade vi en tank vi princip bara hade kört kortkörningar med mycket kallstarter os.v den tanken låg förbrukningen på 1,45 så skillnad mellan 540n och 530n i förbrukning tycker jag är försumbar, men en sak jag har märkt är stor skillnad emellan dem det är försäkringen.
Som för 530n ger jag 6500:- om året helförsäkrat med 2500 mil och assistans. 32 år i småstad, Sist jag kollade försäkring för 540 låg dem på det dubbla för mig..

Jag betalar 5000:-/år helförsäkring.

Mr_Beemer
20 november 2011 · 14 Inlägg

saab_sonett skrev:

Mr_Beemer skrev:
Kan bara säga det att min 530iAT kommer inte ner på samma siffror landsväg som en 540 manuell,
Jag kör väldigt ofta sträckan Hallsberg-Karlstad och har 235/40-18 på sommardäcken Farten brukar ligga ca 10 km/h över tillåtet. .
Och det är jävligt sällan jag kommer ner under 0,9 i snitt på den vägen och då är det ren landsväg i princip hela vägen, testat och kkontrollerat via tripp och tankning vid ett flertal tillfällen.
För ett tag sen hade vi en tank vi princip bara hade kört kortkörningar med mycket kallstarter os.v den tanken låg förbrukningen på 1,45 så skillnad mellan 540n och 530n i förbrukning tycker jag är försumbar, men en sak jag har märkt är stor skillnad emellan dem det är försäkringen.
Som för 530n ger jag 6500:- om året helförsäkrat med 2500 mil och assistans. 32 år i småstad, Sist jag kollade försäkring för 540 låg dem på det dubbla för mig..

Jag betalar 5000:-/år helförsäkring.

Jo men då är du nog inte 32 och bor i radhus heller tongue

BMW M535i "Gustav Adolf" (1985)
saab_sonett Handledare
20 november 2011 · 1 481 Inlägg

Nää. 50+ och villa..

Som kuriosa så hade jag en Saab 9-5 2.0 förut. Den drog lika mycket som 540:n i snitt.
Reparationskostnaden översteg 50000:- under 4 års ägande. Tror du jag tycker BMW:n är dyr att äga?

Rquired Allmänt envis
20 november 2011 · 12 512 Inlägg

azXig skrev:
Ville bara dela med mig lite av mina förbrukningssiffror av dem senaste veckorna av min manuella 540i.
Har ju mest kollat färddatorn vid de olika sträckorna. Men har räknat på trippen en gång vid pumpen också och det skiljde ca 0.3dl till färddatorns nackdel. Men iallafall.

Ca 10 mil mestadels motorväg, ganska plant. Snittfart ca 90-100km/h kanske. Gasade dock upp till 220km/h en gång = 0.98 lit/mil

Ca 20mil långkörning resten blandade korta sträckor (mellan 1-5mil) = 1,2 lit/milen. Mätt vid pumpen.

Ca 4km snurrande i stad letandes efter parkering = 1,8lit /mil

Ca 8 mil landsväg (mellan 50km/h - 90km/h) Ganska backigt = 0,75 lit/mil. Detta är EXTREM ECODRIVING. Dock med 3 passagerare.

Min bil väger 1870kg och jag åker med 17" fälgar med 2,4kg tryck fram och 2,8kg bak.

Detta tycker jag inte är så farligt. Har inte heller hittat på eller saltat siffrorna. Visste om innan jag köpte bilen att den är törstig och det får man ju leva med om man åker V8.

Min gamla 328i drack 0.65L/mil i 130km/h, ännu mindre på landsväg, och jag vet inte vad Ecodriving betyder samtidigt som bilen saknar farthållare. Dessa siffror har jag mätt upp själv. Min far hade länge både en 325i och 330i M54 och dessa hade samma eller eventuellt lite lägre förbrukning på långresor. En 530i visar samma siffror på färddatorn, eftersom jag aldrig ägt en femma har jag tyvärr aldrig haft chansen att kontrollera siffran men jag ser ingen anledning till att färddatorn skulle visa fel bara för att motor och elektronik plötsligt hamnat i en femma...

Jag körde en gång mellan Halmstad och Varberg (En total körsträcka på nästan 20mil), småvägar ena hållet och motorvägen hem, vilket också inkluderade stadskörning i båda städerna : Lite köer, lite sökande efter både parkeringsplats och de destinationer vi skulle till och så vidare. Detta i en 330i med 19" fälgar och breda däck, och förbrukningen stannade precis under 0.7L/mil enligt färddatorn vilket visade sig vara 0.7L/mil i praktiken.

Enligt min erfarenhet dricker inte en 530i mycket mer, och i så fall är det fortfarande 3dl/mil skillnad mot det första av dina exempel på förbrukning som jag tycker verkar mest jämförbart. Sedan kan man alltid diskutera om en fullgasacceleration till 220km/h eller en period stadskörning förbrukar mest bensin. Vad som är klart är att de deciliter per mil en V8 skall ha utöver sexan kostar, vilket alla inte verkar överens om.

Vill man sedan ha en V8 finns det inget alternativ...

Senast redigerat av Rquired (20 november 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Peter_5565
20 november 2011 · 326 Inlägg

Rquired skrev:
En 530i visar samma siffror på färddatorn, eftersom jag aldrig ägt en femma har jag tyvärr aldrig haft chansen att kontrollera siffran men jag ser ingen anledning till att färddatorn skulle visa fel bara för att motor och elektronik plötsligt hamnat i en femma...

Det är nog vanligare än du tror att färddatorn visar åt pipan på BMW E39. Dom verkar vara medvetna om det själv eftersom det finns en meny där man kan justera den ganska mycket åt båda hållen.  +-25% går det att justera.

Senast redigerat av Peter_5565 (20 november 2011)

Rquired Allmänt envis
20 november 2011 · 12 512 Inlägg

Peter_5565 skrev:

Rquired skrev:
En 530i visar samma siffror på färddatorn, eftersom jag aldrig ägt en femma har jag tyvärr aldrig haft chansen att kontrollera siffran men jag ser ingen anledning till att färddatorn skulle visa fel bara för att motor och elektronik plötsligt hamnat i en femma...

Det är nog vanligare än du tror att färddatorn visar åt pipan på BMW E39. Dom verkar vara medvetna om det själv eftersom det finns en meny där man kan justera den ganska mycket åt båda hållen.  +-25% går det att justera.

Det finns många sätt att justera värdena till färddatorn och det har det gjort på alla BMW-modeller de senaste åren och inte E39 exklusivt. Ovanstående två E46 och min nuvarande E83 (Alla med samma generations teknik under huven som E39) har i alla fall visat snudd på exakta värden i färddatorn, kanske med någon decimals felmarginal.

Men värdena ovan är som sagt uppmätta och inte tagna från färddatorn, och varför skulle en E39 dricka så mycket mer? Är den markant tyngre, är luftmotståndet högre eller är utväxlingen annorlunda? Svaret är nej på alla frågorna.

Men även om den skulle vara så mycket som 1dl/mil törstigare än den 330i ovan så är det fortfarande ett riktigt stort gap upp till vad som angivits att en 540i dricker i denna tråd, eller hur? Det var min poäng.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Peter_5565
20 november 2011 · 326 Inlägg

Rquired skrev:
varför skulle en E39 dricka så mycket mer? Är den markant tyngre, är luftmotståndet högre eller är utväxlingen annorlunda? Svaret är nej på alla frågorna.

Nu orkar jag inte googla på det också, så nu vill jag se lite länkar som stöder ditt påstående. Vikten vet jag redan att du har fel, men jag vill se nån tabell på luftmotståndet.

saab_sonett Handledare
20 november 2011 · 1 481 Inlägg

ekelund88 skrev:

JapMax skrev:
ekelund88, drar din 540 1.4L landsväg är något fel med bilen.

1.03 blandad körning kan man säkert uppnå om 75% av körningen är på 90 väg.

motorväg ska tilläggas ca 120-130 kmh kör jag ett medel av 90-100 kmh ligger den på ca 1.1

Min 540 drar under litern i 130. Dina siffror verkar helt fel.

Den resa jag skrev tidigare 160 mil med takbox och 0.96 i snitt var ungefär hälften motorväg. + en hel del 2-1 väg med mycket omkörningar på dubbelfilerna.

Senast redigerat av saab_sonett (20 november 2011)

Rquired Allmänt envis
20 november 2011 · 12 512 Inlägg

Peter_5565 skrev:

Rquired skrev:
varför skulle en E39 dricka så mycket mer? Är den markant tyngre, är luftmotståndet högre eller är utväxlingen annorlunda? Svaret är nej på alla frågorna.

Nu orkar jag inte googla på det också, så nu vill jag se lite länkar som stöder ditt påstående. Vikten vet jag redan att du har fel, men jag vill se nån tabell på luftmotståndet.

Vikt:
330i 1600-1650kg
530i: 1700-1750kg.
Ca 100kg skillnad alltså, jag skrev inte att de hade samma vikt utan att det inte fanns någon markant skillnad. Om du lägger 100kg last eller har en extra passagerare i din bil; Märker du då någon markant skillnad på prestanda eller förbrukning då? I en så tung och stark bil som 530i? Även utväxlingen är ungefär densamma i dessa bägge modeller, luftmotstånd orkar jag inte heller leta fram av den enkla anledningen att det inte direkt hör till den vanligaste fakta som publiceras. Det är dock knappast som så att E39 är kantig och E46 rund heller så...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
saab_sonett Handledare
20 november 2011 · 1 481 Inlägg

Peter_5565 skrev:

Rquired skrev:
varför skulle en E39 dricka så mycket mer? Är den markant tyngre, är luftmotståndet högre eller är utväxlingen annorlunda? Svaret är nej på alla frågorna.

Nu orkar jag inte googla på det också, så nu vill jag se lite länkar som stöder ditt påstående. Vikten vet jag redan att du har fel, men jag vill se nån tabell på luftmotståndet.

En E39 sedan har 0.28 i cw-värde. Vad E46 har hittar jag inte, däremot har en ny 3-serie touring 0.30 enl. BMW:s egen sida.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang