Landrover Discovery V8 3.5 EFI får några år tillbax (Nu: .. är det typ klart, datum för effektmätning kommer)

Hey! Är student som brinner för bilar och motorer. Har sen en litet tid tillbax börjat med att renovera och göra en lätt trimning på en rover v8. Motorn ska sedan tillbaka ner i en landrover discovery som först får en lätt renovering. De här är mitt första bilprojekt så är en stor nybörjare som inte tackar nej till tips och trix! :)
  • 180 Följare
  • 206 576 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 april 2018
Mervolic Yawn...
16 maj 2012 · 3 151 Inlägg

Wow, vilken update... Det uppskattas!

Du lägger mycket tid på denna bil, så jag tvekar inte för en sekund på att den kommer bli skitfin när du är klar. smile

Mvh

Fillefilmjolk
23 maj 2012 · 156 Inlägg

Vilodag...

Sitter fortfarande och väntar på blocket... Det som tydligen varit problemet är leveransen av de nya kolvarna. Leverantören har lovat men inget kommer, så motorverkstan ska nu troligtvis byta leverantör så motorblocket kan bli klart.. Förhoppningsvis innan semestern hmm

Meeen idag kom de lite kul på posten iallafall så tänkte att ja lägger upp lite bilder på det roll


Till topparna kom två sett nya ventilstyrningar som har smalare hals som tillåter bättre flöde under ventilsätet, samt en urfräst kant som gör det möjligt att sätta på en ventilstyrningstätningar av senare typ.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-51189183924c98e274c3dce4999d3a72.jpg

vänster = neopren tätningar / mitten = avgas styrning / höger = insugnings styrning

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7f7f1f973f13c6e76fe607ff0a52c431.jpg

En annan kanske säger att det inte är långt från de "trim-styrningar" som sätts i Volvo b18

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4525cab1d5a61948a45de8d2a567ebe1.jpg

Elsystemet har fått sig en uppdatering med en:

- Brytarlös "elektronisk" tändfördelare (berättar mer om den senare)
- Tändspole med starkare kyss
- Nya tändkablar och nytt motstånd

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6ce97a91e7003e1d8dae7202c2139dc5.jpg

Kammen blev som tidigare sagt tyvärr inte en rullkam. Istället vart det en hydraulisk variant som har effektområde mellan 2000 - 4500 varv/min, samt en fin tomgång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a8536a1585a4ecfd4e1869f98841c961.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-479b1a531157bf03bbf67b6198f0663a.jpg

Här har vi kamkortet för kammen. Ska berätta lite mer om de när kammen ska in i motorn, men så länge lägger jag upp den ifall någon skulle vara intresserad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ae5a7362d70b215786ad5caef7d6827a.jpg

Lyftarna är så kallade "bleeddown lifter". Dessa ökar höjden på sitt lyft när oljetrycket stiger som i sin tur ger ett högre lyft hos ventilerna. Detta bidrar till fin tomgång även hos de lite vassare kammarna då ventillyftet reduceras vid tomgången.

Vissa säger att dessa lyftare har dåligt rykte då hålen för oljan in till lyftaren lätt kloggar igen av sot så lyftaren inte längre höjer sitt lyft vid högre oljetryck.. andra säger att om man bara byter olja i tid så funkar dom perfekt roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-543c9e61776354f72f3142906e24c363.jpg

Till topplocket blev det nya bultar från ARP och det samma blev det till samtliga vevstakar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-37f7b0d261ee0ec7ab3b4a8d7ed5dcb6.jpg

En "motorrenovering" utan ny oljepump och kamkedja... kan diskuteras tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c2dc6ffa810ec50741077cef33e65314.jpg

Nästan alla nya packningar blev som orginal förutom ventilkåporna som gick från kork till gummi och topplockspackningen som fick bli i komposit.

Tips: Rover v8:orna, speciellt det större ( 3,9 / 4,0 / 4,2 osv.) brukar (enligt säkra källor) vid effektökning få problem med att topplockspackningen går sönder då aluminiumblocket och toppen inte vill täta ordentligt. Detta av för hög temperatur. Effektiv lösningen: byt termostaten från orginalet 88 grader till => 82 grader så sänks blocktemperaturen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1ca7567ccadcf7a7f81b9a237d04dce6.jpg

Till oljetråget har det tagits hem en liten leksak från flygbranschen (chip detector). Denna har suttit i växellådan på en Bell och ska nu in i tråget för att samla spån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-51591ee4b4bdbff8ff00c6cce3e4ba34.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6b66cce33d52af8aa48356a9a34443fd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-defe78f3dd77c00b643c6358e7183274.jpg

Nu blir de o vänta vidare roll

Senast redigerat av Fillefilmjolk (24 maj 2012)

Hackev8
24 maj 2012 · 2 121 Inlägg

kommer följa ser bra intressant ut big_smile

Fillefilmjolk
17 juni 2012 · 156 Inlägg

Jobbdag..

I väntan på kolvarna (som jag nu beställt själv istället) så fick det bli till att göra något annat produktivt.

För att fullfölja portmatchningen som gjordes sen en tid tillbaka så vart det insuget som blev nummer ett på dagens
to do list.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-100c356f524b394a7d221066c08b0f95.jpg

För att matcha topparna med insuget togs samma insugspackning som användes förut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-05fd6d42f97452b41f4c122b690d0030.jpg

Markering över hur mycket som ska portas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a6290f08b9230345bad9451fe0a38673.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4c09a0d177a4785b91af5f0e9c982701.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d289d4013c2fa28310617cc063faa9b7.jpg

Efter att allt var utfräst och lätt slipat med en liten slippapparsrulle, såg det ut lite såhär..   
Då insuget ska blästras så låter jag det se ut som det gör just nu.
Blästersand kommer sprutas in i portarna och gämna ut ytan. (bild kommer)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3cfe83d65b447451ac5266a0f37d610e.jpg

Nu är i prinsip portmatchingen klar tongue


Bilens motorrum kommer i slutändan av renoveringen att bli lite tillsnyggat. Men för att bidra till de tänkte jag att ja kunde göra något med ventilkåporna.
Först åkte de in på tvätt och blästring så den nya motorfärgen kan få en ren och fin yta att fastna på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2dd4e5772eb1e7fedf23d4a3ab577304.jpg

Innan lack blev det en titt på ventilkåpornas insida där det hittades rester av gjutningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-41b5d936ba869f5000fe974035267468.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-95d5538e1369d19c764a46a0d662a710.jpg

Skavankerna fick åka bort med en liten slip

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b43f3151edf4ddfa71f83b08b01afe21.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b34ad7482223ec959ce98fa6d4e37b09.jpg

Efter slipningen är det bra att tvätta kåporna under lite tvål och vatten så allt metallspån försvinner. Inget man vill ha kvar som sedan kommer in i oljan hmm

Men till det roliga!

Lite maskeringstejp skyddar de stora ytorna mot färg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-46d189b8038434c42fa3f0a29f4e1f79.jpg

Färgen jag kör med är en som är avsedd för motorer, dvs att den klarar lite högre temperaturer. Finns att köpa lite överallt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8313c1a5595f92f2dd8eef0e152a93d4.jpg

Lägger på två lager färg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-94b0b04b24f88f179717d404a048939b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f11a627cdfef4a3a09d9d395054fedca.jpg

Nu är tanken att göra något kul med det mönster som finns gjutet på kåpornas övre del.

Till det använder jag:
- En dremmel med en rulle slippapper
- Slipkloss
- Sandpapper (240, 400, 600, 1200)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ce323aa358dacdbcb8e0482d7c56b95c.jpg

Börjar med att slipa ner den färg som befinner sig på mönstret.. eller vad man ska säga

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-923389974ea6e398795b899bb789bd31.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-106cb8efaa88138edc3351c2d89e64e5.jpg

Tar slipklossen med 240 papper och strycker fram och tillbaka längst med ventilkåpan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c31bd2ee1aec9a209b42f1a7a4812a37.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-09c017838e3bc05f9466b6fa865a6766.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c5ef000a61244a001a3e3cb3f3a3e389.jpg

Byter till 400 och gör samma sak

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0e37a16a9a0d321ea1d81eb74dbefbc3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8c2bb3b150bea1aa58797fed75f6ae7d.jpg

Sen 600

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5e2172ef9966bb8324981553c00de517.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0b63cd42c06842850b3a0b6cfac7a404.jpg

och sist 1200

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2b122d98084c709246bacfa2d13bdb3b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3e61caa638e5894708f20dfb2b0a00cf.jpg


När det ser någorlunda bra ut så är det dax att polera.

Till det använder jag dessa saker (bild under)
Jag brukar köra med kromglans, men vad som helst som innehåller polermedel borde fungera. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-30ab9c9bb305044adbf32811c25bb322.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-476ebf0d10c5c8ee8a5e0b47854a7b49.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-72b5933df037d249a6261f10685ecc12.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-484447f1ba8ecd625b958a4386e054fa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e34aca0d80ebd0ff0f917ab6bb1f8fac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-944a2908d3873f274c88fe73b00d4311.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1992c0cb88db726a65b898fa65a97bce.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-bc658fbb3ccac49d4e5565d80cb9a76e.jpg

När poleringen är klar, så tas resterna bort med vanligt diskmedel, lite vatten och en tvättsvamp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e12c1715742c98804d3f7613f5005ac0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3fb8f6912703153e36e03bb5c258617d.jpg

Med samma jobb gjort på den andra ventilkåpan skulle det
med lite fantasi kunna se ut något såhär i motorummet tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-72e32b222b6ccb84b147d4bf5438b240.jpg

Jaa.. men nu får det räcka för idag tongue

Senast redigerat av Fillefilmjolk (21 juni 2012)

Mervolic Yawn...
17 juni 2012 · 3 151 Inlägg

Snyggt ! yikes

Fillefilmjolk
17 juni 2012 · 156 Inlägg

Mervolic skrev:
Snyggt ! yikes

Tackar! smile

Putteliten
17 juni 2012 · 9 078 Inlägg

Jädrar vilket jobb med kåporna, men fan så snyggt!

Rquired Allmänt envis
17 juni 2012 · 12 512 Inlägg

Jag tackar för hjärngympan, du bjuder på ett trevligt projekt och intressant läsning minsann!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Fillefilmjolk
18 juni 2012 · 156 Inlägg

Putteliten skrev:
Jädrar vilket jobb med kåporna, men fan så snyggt!

Jo de vart en del tongue

Men tack tack!

Fillefilmjolk
18 juni 2012 · 156 Inlägg

Rquired skrev:
Jag tackar för hjärngympan, du bjuder på ett trevligt projekt och intressant läsning minsann!

Tack själv! När de syns att tråden skapar intresse får man bara mer lust att bygga vidare! smile

Wonderboy_
18 juni 2012 · 555 Inlägg

inte lagt någon kommentar men jag följer ;D

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org
Fillefilmjolk
21 juni 2012 · 156 Inlägg

Ingen riktig update...

Ville bara lägga upp en bild på kolvarna som äntligen kommit big_smile

+ 0.020 tum blev storleksökningen
"Kolvarnas" nya kompression 9,75:1 (dvs. vad dom klarar)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f4cd353021700be87a6908558afa8b37.jpg

Men iväg till motorverkstan så man får börja bygga nångång roll

Senast redigerat av Fillefilmjolk (7 juli 2012)

Kalasgasarn
21 juni 2012 · 937 Inlägg

inget dåligt projekt kan ja tala om smile tyckte det va lite roligt ett du skrev en fattig studen eller något yikes tycker du inte gör annat än att handla big_smile men skit samma detta ska det prenumeras på

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
Fillefilmjolk
7 juli 2012 · 156 Inlägg

Provmonteringsdag

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-46f924a2de91eb85123cbcf212e99f09.jpg

Med motorblocket tillbaka från motorverkstan var det äntligen dags att börja olja ner sig lite big_smile

De jobb som motorverkstan har gjort är:

- Cylinder borrning


    + 0,020 tum (större diameter) ..om de inte va radie.. aja

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-11e67bb4f34906640579b926da706773.jpg

- Planing av motorblocket "decka blocket"

Planing av motorblocket är normalt inget man behöver göra vid en enkel motorrenovering. Jag gjorde en planing för att öka kompressionen lite, minska risken för att skjuta topplockspakningen, samt kompensera för att den nya topplockspackningen i komposit är tjockare än original.

Kuriosa: Blockets två deck hade innan planing olika höjd. Skillnaden var inte stor, endast runt 0,1 mm. Detta skapade lägre kompression på blockets ena sida, och därmed ojämn motorprestanda, (går knappt att märka vid så små skillnader).
Dock har motrverkstan varit med om ett äldre cheva block som hade närmare 1 mm skillnad.. där märktes det nog.. höhö


https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2f6a16faaf648fea68b81d1020262719.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6f09b915a64eaffc50239b95ab2f2a58.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-11f875f12139e52f692a09d15115c249.jpg


- Renovera vevstakarna samt montera på de nya kolvarna då dessa var pressfattade


De nya kolvarna är i stort sätt som original, förutom att de klarar en lite högre kompression (9.75:1)

Stakarna har renoverats, dvs. ytan mellan vevstakens övre del samt den undre (som hålls ihop av vevstaksbultarna) har slipats ner. Då denna yta slipas måste även cirkeln som de två delarna skapar slipas om på nytt, så det blir runt.

En effekt av renoveringen är att vevstaken blir lite kortare (marginellt), som i sin tur resulterar i lägre kompression. (putte lite mindre)

Här gjorde jag en tabbe! Då vevstaksbultarna är pressfattade behövs de pressas in innan renoveringen av staken. Pressar man in de i efterhand kan den nyslipade cirkeln deformeras lite. Då jag lämnade in vevstakarna med original bultarna och lämnade de nya i ARP hemma så gjorde motorverkstan renoveringen med originalbultarna i. Detta har resulterat i att vevstakarna nu kommer att få köras vidare med originalbultarna och de nya i ARP får sparas till ett annat projekt. Då jag varken kommer överladda eller övervarva, så kommer originalbultarna räcka gott och väl för detta ändamål. Inköpet av ARP bultarna var mest pga. av det sjysta priset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d5ebefbad5e6e188274ace600edd2c1d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-dd710a80a003677c6024a097c89226dc.jpg

- Nya kamlager

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-51fe0bc584a9909ca60c7c78a1fd9359.jpg

- Och lite annat som först blir klart om en vecka


Men nu ska de provmonteras!

En prov/testmontering av motordelarna görs för att bland annat säkerhetsställa samtliga lagerspel, att allt rör sig fritt och står rätt till, osv. Detta för att garantera ”åtminstånde försöka” att motorn ska få en lång livstid och kunna prestera sitt bästa.

Låt oss börja

Först mäter jag vevaxelns rakhet,
dvs. så inte axel är skev och kommer vobla vid varvökning.

Vänder upp motorn så den står rakt upp och ner.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7f05c8c50a86e62dff99056a6d29edb7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6065e8c99fcd4d8e3b95334cae0c37b3.jpg

Tar fram lite VD40 och sprayar ner en bit dasspapper.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-70901cecdf39078d61bb5a6dbed77369.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e84109be2ff77c919453162858523e41.jpg

Rengör det första och sista sätet för ramlagren

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6ec03e15b9bdc17aca9a47524eb75d9c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-175a140bb6de79aeeb6162929efa1889.jpg

Plockar fram ett paket nya ramlager (lager för vevaxeln)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6bf39059ac979f14de07eeadbae90ea9.jpg

Sätter in första och sista

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5b86e925a334eefe08a67439e394e8a3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0fd24a1926b94310306b5ebda0898ec3.jpg

Lägger på ett lager monteringsolja. Oljan jag använder är en rikigt tjock, klibbig mineralolja (kommer bild). I motorn kommer jag sedan att köra på en delsyntet olja, men vid montering är det bättre med en tjock olja som fastnar och skyddar lite bättre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0e995ca1d7d6d06062269735706552fb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-64567cbe608aeab7ebc44cd1f3bf71f6.jpg

Lägger ner vevaxeln rakt ner i blocket.

Som kanske ses på bild så är vevaxeln varken slipad eller balanserad. Slipningen behövdes inte göras då ytorna vart tillräckligt bra att låta vara.

Ballanseringen förbisågs då varvtalet inte kommer att vara speciellt högt. Att ha de som en ursäkt för att inte genomföra balansering kanske låter lite som ett skämt, då en ballansering ”typ” alltid är fördelaktig om man ändå har allt på bordet. Fast i det här fallet fick pengarna prioriteras på annat. 

Så axeln är endast kontrollerad och rengjord.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-923790b018137ad0eedfc590a7881960.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4d01ab043f5a16a3fb58697d7f81c609.jpg

Sätter lite snurr på den så oljan sprider ut sig lite

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-26e6ab589d5e8ad32979444c0bef0802.jpg

Sen plockar jag fram en liten indikatorklocka som mäter höjdskillnad med en skala på 0,01 mm.
Visaren rör sig ett varv per mm

Denna kan användas till att mäta skevhet på vevaxlar, bromskivor osv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e88fc624d48fc4db42b1355d9dd8845d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6bf95aa7681a94e85dc9809fc6650a97.jpg

När klockan är stabilt monterad på det mittersta lageröverfallets plats så vrider jag runt vevaxeln och kontrollerar hur mycket visaren rör på sig åt något håll. I detta fall rörde sig visaren ett sträck, dvs 0,01 mm ”skevhet” som = mycket bra

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-44a2d9bd419937d37c08a4c71bbde7f6.jpg

Sen plockar jag ut axeln och torkar rent lagren från all olja

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0af834b3dad281aba373f1a615b00494.jpg

Klart! Värdet från mätningen förs in i ett anteckningsblock.

Nu ska de mätas ramalager spel

Först gör jag rent resterande ytor för ramlagren

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2fbf9a64d6499d9bae6e71dfefa00888.jpg

Trycker dit resterande ramlager

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3f29994c49501a64c280ee5beddc96a5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cce301fffb2b7cd7cabd82535bdd6677.jpg

Försiktigt ner med vevaxeln, nu får den INTE snurras

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-07458a2ad405382c5b06d87cbb1d20f6.jpg

Plockar fram samtliga ramlageröverfall

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-86e9cdfba117271fe6edb8ba352096b9.jpg

Dessa är i detta fall numrerade med siffra som visar dess plats framifrån, samt en pil som visar åt vilket håll de ska sättas ner

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-00a5ec20510d53e623f4a6eb7774ea19.jpg

Tar fram första ramlageröverfallet, samt den övre ramlagerhalvan och trycker ihop

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e370eea0d6925551522156a7e06ce807.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-89df447f22586cf21c24bcf03f021fe1.jpg

Innan jag trycker ner första ramlageröverfallet plockar jag fram en strimma ”FlexiGauge”
Denna används för att mäta lager spel, dvs. spelet mellan lagret och den yta den glider mot. Det lager spel man ska ha (vid orginalrenovering) hittar man lättast i verkstads handböcker, exempelvis en sådan från Haynes.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1ad6a470c6c9b92cb6b651d10657de2e.jpg

Mätningen görs genom att klippa av en bit av den vaxstrimma som hittas i paketet, och sedan lägga ner den på axelns lagerytor. (fortsättning)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-84ca508ef1bf2fb6799fcb1200379d72.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f080bb6bea440dbb63d17d58829035dd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4d96a4105046b7e395073708841ceb13.jpg

Därefter trycker ja ner samtliga ramlageröverfall, samt skruvar åt bultarna fingertajt. På bultgängan läggs lite monteringsolja

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d09f5a33ee28a83a3f64267f27189ae4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7bcc2a1552076d5b71c996bd036a545d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-284866f7bdd03acdf11242117743d58a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fb64cd9944dfca1e5ea4cacb9ee57187.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-37eb37f41708fc5a7253d0e5ea0c3d75.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f68023e2be1edcadc78d1f46d41b84ae.jpg

Sen tar ja fram en momentnyckel som används för att dra åt bultar till ett bestämt moment. Den fungerar så att momentet man vill dra åt med ställs in på en skala längs ner på momentnykeln (på denna modell iaf) Sen drar jag bulten med nykeln ända till den knäcker till i skaftet, och då är momentet draget.

När vevaxeln ska dras åt, är det bra att dra åt alla bultar i tre steg. Så om bultarna ska dras åt med 72 Nm (som i detta fall) drar jag först åt alla bultar 24 Nm, sen 48 Nm, och sist 72 Nm. Detta för att minimera materialspänningar hos vevaxeln/blocket som kan uppstå under åtdragningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c8a6fec555f26b0dfe6ec69f7e833201.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-49ef91b7b004b8b3dfc3154d1fad599f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-088d8f0863a3e261d89302e1e2838337.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9a2b418d4c124fadba79d8187731f847.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-15cc1857d5003982f38553cc940b81df.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5d8071bc31329811b4767f8668fa54d0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b3cd4adb1f6b4d197253c89efc3e6f9c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-38f664e15f7b7e1b24c68301ff5efc7d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5af9d631b9763e54cf840a9dad4c0d7f.jpg

De bakersta lageröverfallet ska på denna motor dras åt med 90 Nm istället för 72 Nm. Samma trestegs åtdragning görs även här.

Efter att samtliga ramlageröverfall är fastskruvade så skruvas de därefter bort, och kvar blir en pressad vaxstrimma. Bredden på strimman jämförs sedan med en skala på paketet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e591a3fc5a21bf797b202891e6f198de.jpg

Och här vart det tajt men spelet faller ändå in i marginalen för vad lagerspelet ska vara enligt reparationshandboken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cc9f2038d233452234bc34c1ce9b8ac2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-406112f319491e203c5577696c18738c.jpg

Vaxstrimman försvinner sen snabbt med en bit papper och lite WD40

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7ded7eb0e5d673ea191a61c8c8144a46.jpg

Åså ut igen

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6ab8fd5aec78b4b906fa120ff0784dce.jpg

Klart! Samtliga värden antecknas

Mätning av vevaxel float,
dvs hur mycket spel den har i längs led (fram/bak)

Ner med massa monteringsolja på samtliga lager.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f382a0d04158b8042185a9ccdb209aa6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4872a87ae4193005a5c7f742a298abf3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cf97bdda0c1e81b18ad94d38c4641ab3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-127fc7323240401a968a5ec304322ebe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a5e0f143ade5bfdc9fb7788f0d5fad42.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9c9b3f692826c67cd1e2e4c837642832.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8aab3957d55424d28b710484f1fafc3f.jpg

Samtliga bultar skruvas åt fingertajt, och sen dras alla med angivet moment i tre steg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-631c917894d56d1ad57eb82f0c1cfbd8.jpg

När axeln sitter i snurrar jag lite på den med handen och känner efter så det går lätt och att det inte går ojämn, dvs att den går ett halvt var lätt och sen bromsas upp och går trögt den andra halvan. Går axeln trögt kan blocket behöva ”line honas”, men detta är såklart bäst att prata om med motorverkstan.

Sen tar ja en gummihammare och bankar lite lätt på axeln åt ena hållet

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ee02f3cdf1dca8258a8e5830fc1c8f92.jpg

Efter de tar jag fram ett bladmått och mäter spelet i det tredje ramlagret. Detta ramlager skiljer sig från de andra ramlagerna då det har som en sidokjol där en kant hos vevaxeln kan glida mot, och hindra axeln att röra sig framåt och bakåt. (om det gick att förstå sig på den förklaringen..)

Vilket lager som stoppar vevaxeln framåt/bakåt rörelse skiljer sig från motor till motor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d6d9e544991e3a6f6aba54701615f549.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-77697ae4f2472f0fa484ee746030ed60.jpg

Sen bankar jag lite lätt åt andra hållet och mäter igen på samma ställe så vet jag vilket spel jag har, samt hur mycket den rör sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-74751ebdc359918d11b591178916242d.jpg

Klart! Värdet antecknas

Provmontering av kamaxeln

Vid provmonteringen säkerhetsställs att allt passar. Lite senare ska även kammen ställas in med ett ”degree wheel”


Här behövs den nya kamaxeln och kamkedjan

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7f3d149c19403a2f4f799ea377524b99.jpg

Låsningen tas från den gamla kamaxeln

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b05f715d9aeff1b855e2b6e043e2e015.jpg

Gamla kamkedjerullen var av fast typ med kuggar av nylon

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-35da7d584d1540185120a0507496b28b.jpg

Den nya rullen är av metall rakt igenom och driver två kedjor (som sitter ihop), de kallas ”double roller”

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0cfd1177a2e06c1608dd7a5646625272.jpg

Och in med kam kuggen

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b15a24afa6a341fe8940e51e045a9bfe.jpg

Från den gamla kamaxeln tas lite spacerbrickor och dylikt för att driva tändfördelaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7744bf9089fcbc7bcc809a92ce13d0ff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-556928775291b0d3bcb38d76a9e85d42.jpg

Nu vid testmonteringen sätter jag på den gamla kuggen för drivning av tändfördelaren.
Men då jag införskaffat ny tändfördelare har jag även fixat en ny kugg som jag sedan sätter på vid slutmontering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c724fa224ee7ed915172a61b706d22d4.jpg

Men upp men kammen på blocket med lite papper emmelan och på med massa montering olja. Ingen idé att snåla 

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-439aa1922db6df1a4e5c38940ae0ab3d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3ba36d019cbae1e58f11c680e45f2080.jpg

Och så försiktigt in

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-44c2097cc6f55b1d4439cd5f100b18fc.jpg

Sätter lite snurr på den och känner efter så inget tar emot

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-afdd40293cd7838a36f16311b1c22201.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-108f6d2d0938592f4e5da20875ea8789.jpg

Av med kamkuggen

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-54b9defb67dfdf5135f3fbf7b4af8489.jpg

På med lite olja

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5de1679bc9a470e8655cfe42a51f89b8.jpg

Kamkedjekittet är av fast typ men har förgjorda jack för att sätta kammen original, ”advance” eller ”retard”.

Sätter man kammen ”advance” så kommer ventilerna öppna tidigare, dvs lite innan kolven når top-dead-center (TDS). Detta ger ökat bottendrag och sämre topeffekt. Sätter man kammen retard, öppnar ventilerna senare, dvs lite efter TDS. Detta ger sämre bottendrag, men mer toppeffekt. (Rätta mig gärna om jag just skrev fel, för i skrivande stund har jag både skrivkramp och en kurrande mage)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-35bd2f083ecf8395cb669cd95200af45.jpg

Innan kamkedjan går på så sätter jag kilen på kamaxeln klockan 9 och kilen på vevaxeln klockan 2. Detta skiljer sig från motor till motor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f6cd14e5985546e16e011032bd25ed4c.jpg

Det går ut på att få de två ringarna som är graverade i kuggarna att möta varandra (se dålig bild under)

Skulle jag istället sätta kuggen på vevaxeln så att en ingraverad trekant möter ringen på kamkuggen så kommer kammen vara advance, och möter ringen en fyrkant så blir kammen retard.. höhö

Ändringen på vevaxelkuggen är antingen 4 grader advance eller 4 grader retard, men då kamaxeln snurrar halva hastigheten jämfört med vevaxeln blir den verkliga ändringen inte 4 grader utan 2.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-17bf2a1bf1952e26c9f68e8d02bb0cc1.jpg

Provar att snurra på axeln med ett hög-precisions-verktyg och se så att ingen kärvar.

Här kan det väl gå trögt, bara de inte går ojämnt

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-740de126ef9a8545e82f0177d5b929f0.jpg

Klämmer lite på kedjan för att se så det inte är för mycket flex. Med en ny kedja bör det inte vara mer än några millimeter totalt. Skulle jag ha kört med en begagnad kedja så borde jag ha bytt om det flexat mer än en centimeter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1cb3942e8b7dc8898c2cdc3a0362e891.jpg


Delvis Klart..!

Kontroll av kolvarnas cylinder spel


Även då blocket varit inne på cylinderborrning, och hela blocket har doppats i en oljetvätt så finns även smutts kvar. Så innan jag försiktigt för ner kolven med ett bladmått så rengör jag cylinderloppen med en bit papper och WD40

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ef8b78c0bd745527f5147641abc05e3c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d58fb863c8247a5c57f964333c91ccbc.jpg

På kolvens sidor lägger jag ett tunt lager monteringsolja innan jag försiktigt för ner den.
Bladmåttet följer med lägst kolvens kjol.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6064ca91fbc3527b997657cb78a7c35d.jpg

Mätningen görs på samtliga cylindrar

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-76dd7ba71f999fe6db80dd080ec4187f.jpg

Med cylinderspelet taget så vart de bara skriva ner och se så det stämmer överens med vad verkstadshandboken säger.

Och med det klart så fick det även vara klart för idag.

För att försöka skydda motorn mot dam och allt annat man har hemma så fick den åka in i en soppsäck/sovsäck.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2b6f0cc6162e2d10c79c1f30313568e8.jpg

Fortsättning följer roll

Ludde-vbg
7 juli 2012 · 72 Inlägg

Riktigt nice läsning och kanon med bra och många bilder! Keep it up, följer!

Senast redigerat av Ludde-vbg (7 juli 2012)

sonaxvax
7 juli 2012 · 490 Inlägg

VÄLDIGT intressant tråd du gör ett klockrent jobb! nu blir man ju sugen själv! Lycka till,

// sonaxvax

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Mervolic Yawn...
7 juli 2012 · 3 151 Inlägg

Ser alltid fram emot uppdateringar i den här tråden. smile

Fillefilmjolk
8 juli 2012 · 156 Inlägg

Ludde-vbg skrev:
Riktigt nice läsning och kanon med bra och många bilder! Keep it up, följer!

Härligt att texten uppskattas, trots alla mina särskrivningar tongue

sonaxvax skrev:
VÄLDIGT intressant tråd du gör ett klockrent jobb! nu blir man ju sugen själv! Lycka till,

// sonaxvax

Tackar! smile

Mervolic skrev:
Ser alltid fram emot uppdateringar i den här tråden. smile

Haha, får ta och försöka korta ner tiderna mellan alla updates big_smile

Ludde-vbg
8 juli 2012 · 72 Inlägg

Härligt att texten uppskattas, trots alla mina särskrivningar tongue

Jag har då inte märkt av någon särskrivning! big_smile När kommer nästa update?

Fillefilmjolk
8 juli 2012 · 156 Inlägg

Ludde-vbg skrev:

Härligt att texten uppskattas, trots alla mina särskrivningar tongue

Jag har då inte märkt av någon särskrivning! big_smile När kommer nästa update?

Nu i veckan ska jag försöka hinna provmontera samtliga kolvar, kolvringar, och vevstakar. Topparna ligger kvar hos motorverkstan och borde vara klara nästa vecka.

Så förhoppningsvis i slutet av kommande vecka smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang