Hur långt får polisen gå ?

Phaeton Falgfixaren.se
17 november 2011 · 647 Inlägg

Tjenare!
Efter att ha varit hemma hos föräldrarna på middag med släkt och vänner så bestämde jag mig
för att köra hem. Eftersom jag var på bilverkstaden precis innan jag skulle dit så hade jag med mig
bilen och fick köra hem. Jag kör ungefär 1km hem i en liten by 1mil utan för stan. På den lilla sträckan
så möter jag självklart polisen. Som i nästa sekunden bromsar och göra en helomvändning. Klockan är strax förre midnatt och de är helt dött i byn. Vi passerar två busshållplatser på vägen..

Nu kommer vi till de intressanta..

Jag har en mark lägenhet med ganska stor trädgård och en infart till mina parkeringsplatser. När jag svängt in
på min tomt, så kör polisen efter och ställer sig på MIN tomt med blåljus, alla extraljusen igång på alla håll och kanter. Och hoppar ut. Jag bor mitt i ett villa kvarter med hus överallt och jag ser hur de blinkar blått överallt. En situation som mig är ganska pinsam, för detta har hänt en gång innan.

Dom stiger fram till mig och frågar om jag är Cheva som jag precis körde? - Ja självklart gör jag detta säger jag. Då säger dom att de inte sett bilen i byn innan och att den såg "skum ut" så de ville följa med och kolla bilen.

Så jag öppnar alla dörrar och bagage och visar även ett kvitto på verkstads besöket som står i mitt namn. Men hur långt får polisen egentligen gå ? Får de lov och göra en undersökning av hela min bil utan tillstånd ? Får de lov att köra in på min tomt bara så där ? Och eftersom jag inte kunde ta mig ut därifrån på något annat sätt, hade de behövt ha blåljusen igång i 5-7 minuter och väcka all uppmärksamhet från mina grannar ?

Jag vet inte om polisen har något emot Chevor, men sist jag ägde en Cheva Van så hände precis samma sak att dom körde efter mig hela vägen hem...

Vad tycker ni ? Vad säger lagen egentligen ?

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
Slaylix tratt
17 november 2011 · 353 Inlägg

Det med genomsöka bilen får de OM misstanke finns(droger osv osv). Köra in på tomten känns däremot suspekt, men finns säkert någon som säger att om de genomför sök->så får de ske varsomhelst. Men att ställa till med blåljus och skit när de inte krävs, är bara taskigt. Blåljus är bara för att varna andra, vem fan ska de varna på din tomt? Är själv från Staffanstorp och vet att Lundapoliser kan bli jävligt maktkåta (Blev stoppad när en kompis körde för de TRODDE att vi körde för snabbt, de hade inte sett oss innan men vi var skyldiga enligt de, ficklampan rakt i ansiktet och ställde dumma frågor, bilen de jagade visste de inte ens vad det var för någon, blir så ledsen.

Är det något du vill gå vidare med eller bara nyfiken på lagen?

RoberthR
17 november 2011 · 345 Inlägg

Blåljus får dom absolut inte använda om det inte är ett prio 1 fall vilket i detta läge inte var. Du ska ha gjort nått överjävligt för att få blåljus efter dig.

Supra Club Sweden
Freddeponken
17 november 2011 · 663 Inlägg

måste ha en rannsakningsorder om dom ska kolla din bil, men visst öppnar du dörrarna och säger varsågod så ja då har du godkännt att dom kollar igenom bilen. Det där var riktigt dåligt av dem att ha blåljusen på...gå ner till station och snacka med dom vettja=)

IX ____________________________________
17 november 2011 · 1 340 Inlägg

RoberthR skrev:
Blåljus får dom absolut inte använda om det inte är ett prio 1 fall vilket i detta läge inte var. Du ska ha gjort nått överjävligt för att få blåljus efter dig.

Nja, dem får ha blåljusen tända för att synas t.ex.
För att använda dom under färd för att påkalla "friväg" kanske de måste ha ett prio 1 larm för smile

Men hursomhelst så var det väldigt onödigt med blåljus i detta fallet, ring och klaga lite på dem!

Senast redigerat av RightFront (17 november 2011)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Muttley
17 november 2011 ·

Känns väl inte som de gjort fel. De ville kolla bilen och du öppna ju frivilligt. Klart de får köra in på din mark om de misstänker något. Var glad för att de ville kolla upp dig. I andra fall gnäller folk för att de inte gör något. 
Så har man då inget och gömma så varför inte.

RoberthR
17 november 2011 · 345 Inlägg

RightFront skrev:

RoberthR skrev:
Blåljus får dom absolut inte använda om det inte är ett prio 1 fall vilket i detta läge inte var. Du ska ha gjort nått överjävligt för att få blåljus efter dig.

Nja, dem får ha blåljusen tända för att synas t.ex.
För att använda dom under färd för att påkalla "friväg" kanske de måste ha ett prio 1 larm för smile

Men hursomhelst så var det väldigt onödigt med blåljus i detta fallet, ring och klaga lite på dem!

Dom måste ha ett prio 1 larm från SOS alarm för att få ha blåljus på, tro mig jag vet.

Supra Club Sweden
IX ____________________________________
17 november 2011 · 1 340 Inlägg

RoberthR skrev:

RightFront skrev:

RoberthR skrev:
Blåljus får dom absolut inte använda om det inte är ett prio 1 fall vilket i detta läge inte var. Du ska ha gjort nått överjävligt för att få blåljus efter dig.

Nja, dem får ha blåljusen tända för att synas t.ex.
För att använda dom under färd för att påkalla "friväg" kanske de måste ha ett prio 1 larm för smile

Men hursomhelst så var det väldigt onödigt med blåljus i detta fallet, ring och klaga lite på dem!

Dom måste ha ett prio 1 larm från SOS alarm för att få ha blåljus på, tro mig jag vet.

För att påkalla friväg kanske, men inte när dem bara står still? har du någon källa?

Jag har blivit stoppad några gånger för rutinkontroll på natten, och då har det varit fullt blåljus, just för att de vill synas. Inte direkt prio 1 att stanna mig?

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Merclone Leg. Spådam
17 november 2011 · 816 Inlägg

RoberthR skrev:

RightFront skrev:

RoberthR skrev:
Blåljus får dom absolut inte använda om det inte är ett prio 1 fall vilket i detta läge inte var. Du ska ha gjort nått överjävligt för att få blåljus efter dig.

Nja, dem får ha blåljusen tända för att synas t.ex.
För att använda dom under färd för att påkalla "friväg" kanske de måste ha ett prio 1 larm för smile

Men hursomhelst så var det väldigt onödigt med blåljus i detta fallet, ring och klaga lite på dem!

Dom måste ha ett prio 1 larm från SOS alarm för att få ha blåljus på, tro mig jag vet.

Nej, prio ett är inte ett måste för att dra igång blandarna, isåfall kan polisen inte utföra fordonsstopp utan att först ha ringt in ärendet till SOS och sedan fått tillbaka det frånledningscentralen. Det är dessutom inte SOS som skickar ut ordrar utan polisens ledningscentral. SOS administrerar bara ärenden och ser till att rätt instans blir informerad.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Muttley
17 november 2011 ·

RoberthR skrev:

RightFront skrev:

RoberthR skrev:
Blåljus får dom absolut inte använda om det inte är ett prio 1 fall vilket i detta läge inte var. Du ska ha gjort nått överjävligt för att få blåljus efter dig.

Nja, dem får ha blåljusen tända för att synas t.ex.
För att använda dom under färd för att påkalla "friväg" kanske de måste ha ett prio 1 larm för smile

Men hursomhelst så var det väldigt onödigt med blåljus i detta fallet, ring och klaga lite på dem!

Dom måste ha ett prio 1 larm från SOS alarm för att få ha blåljus på, tro mig jag vet.

Go du är smile.  "tro mig jag vet"  haha.
Blir lite svårt att stoppa fordon utan blåljusen. Och då är de garanterat aldrig några prio 1 larm när man blir stoppad.

IX ____________________________________
18 november 2011 · 1 340 Inlägg

RoberthR skrev:
prio 1 larm från SOS alarm för att få ha blåljus på, tro mig jag vet.

Tänkte på en till sak nu, det är väl LKC som "styr" polisinsatserna? SOS alarm får bara in larm från 112 som de sedan förmedlar till LKC (om polis behövs)

Rätt mig om jag har fel tongue smile


Edit: la till länk
http://www.polisen.se/Uppsala_lan/sv/Om … delningen/
"LKC prioriterar och bedömer behov"

Senast redigerat av RightFront (18 november 2011)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 november 2011 · 2 972 Inlägg

RoberthR skrev:

RightFront skrev:

RoberthR skrev:
Blåljus får dom absolut inte använda om det inte är ett prio 1 fall vilket i detta läge inte var. Du ska ha gjort nått överjävligt för att få blåljus efter dig.

Nja, dem får ha blåljusen tända för att synas t.ex.
För att använda dom under färd för att påkalla "friväg" kanske de måste ha ett prio 1 larm för smile

Men hursomhelst så var det väldigt onödigt med blåljus i detta fallet, ring och klaga lite på dem!

Dom måste ha ett prio 1 larm från SOS alarm för att få ha blåljus på, tro mig jag vet.

Så alla rutinkontroller är olagliga?  Tänk efter innan du skriver..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
GandalfNilsson Greasemonkey
18 november 2011 · 189 Inlägg

hände typ samma sak när ja körde me vår fordavan en gång, möter dom inne vid mcdonalds i stan, när vanen och polisbilen möts lyser dom in i vanen, vänder sedan om och följer efter från bankgatan, esplanaden och vidare till bollhuset där dom sen stannar oss:S

De Man Inte Har Under Huven Får Man Ha Under Högerfoten!
Ford Galaxie 500 "Sheriffen" (1963)
Mercedes E230 "Hermann" (1997)
sleepyoh
20 november 2011 · 1 319 Inlägg

Freddeponken skrev:
måste ha en rannsakningsorder om dom ska kolla din bil, men visst öppnar du dörrarna och säger varsågod så ja då har du godkännt att dom kollar igenom bilen. Det där var riktigt dåligt av dem att ha blåljusen på...gå ner till station och snacka med dom vettja=)

Dom måste inte ha någon husrannsakning nej. Den enskilda polismannen kan bedöma att bevis som nu finns, kan försvinna fort om h*n inte agerar nu, då får han gå igenom din bil utan tillstånd direkt.

Varför skulle inte polisen få kontrollera dig förövrigt? Att de hade blåljusen på när dom stod och kollade igenom dig var väl tråkigt men dom gör inget fel. Slutat räkna hur många gånger jag blivit stoppad med blåljus och kontrollerad.

För att gå lite of-topic så det där med att bli stoppad, så har det så jävla mycket att göra med vilken bil man kör. När jag körde min sunkiga 240 hände det varje vecka att man blev stoppad och utfrågad och gud vet vad. Till och med kommit fram till mig och kollat igenom bilen efter jag har parkerat och gått ut.

Men när jag kört nyare Fiat så blir man aldrig stoppad, då skiter poliserna i vilket känns det som.

Senast redigerat av sleepyoh (20 november 2011)

_----------'
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 november 2011 · 13 748 Inlägg

misstanke måste finnas innan dom har rätt att kolla igenom bilen

men är du så snäll och öppnar upp så spelar det ingen roll för deras del

dessutom är dom poliser så dom gör exakt vad dom vill och känner för
vem ska sätta dit dom?

om dom känner för att slå ner dig så kommer dom endå inte att åka fast för varför skulle polisen bara slå ner någon utan anledning? smile

dom är förbannat skyddade överallt
deras ord väger alltid tyngre
även om dom gång på gång bevsligen ljuger så klarar dom sig alltid undan

ungefär 1% av alla anmälningar mot polisen kommer till domstol det talar sitt tydliga språk hur rättsystemet fungerar i sverige

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
myran Foto/Bilnörd
21 november 2011 · 1 541 Inlägg

För att få gå in i bilen krävs husrannsakan ELLER misstanke om brott med fängelse upp till 1år + tillstånd från vakthavande polisbefäl.   Gäller kupe och bagaget motorrummet får dom titta i.

Eller att du som i det här fallet är samarbetsvillig och låter dom kika. du kunde med andra ord sagt nej. (men varför om du inte har något att dölja, kan va skönt att undvika tjafs).


Att stå med blåljuset på tror jag inte dom gjort nått fel i utöver att det är väldigt dålig stil och taskigt mot den som blir stoppad. Känns som det bara drar till sig onödig uppmärksamhet.. kunde räckt att dom lämnat halvljuset eller liknande på.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
RoberthR
21 november 2011 · 345 Inlägg

matteeee skrev:

RoberthR skrev:

RightFront skrev:

Nja, dem får ha blåljusen tända för att synas t.ex.
För att använda dom under färd för att påkalla "friväg" kanske de måste ha ett prio 1 larm för smile

Men hursomhelst så var det väldigt onödigt med blåljus i detta fallet, ring och klaga lite på dem!

Dom måste ha ett prio 1 larm från SOS alarm för att få ha blåljus på, tro mig jag vet.

Så alla rutinkontroller är olagliga?  Tänk efter innan du skriver..

haha skrev lite snabbt det där, dom måste ha prio 1 larm om det är blåljus och siren of course ;D

Supra Club Sweden
Mercedesturbodiesel Sothora <3
22 november 2011 · 1 201 Inlägg

misstanke om brott krävs för rannsakan av bil. Dock måste det beslutas av minst yttre befälhavande.

Dom får ha blåljus när dom behöver dom. ex. stopp av fordon på mörkväg, korsning, mörkparkering vart som helst.
Och när dom har bråttom och vill flytta på privatbilar. Dom måste inte dom kan, det är ett hjälpmedell bara. Dom som gnäller när dom står med blåsljusen på när dom stannat er, ge fan o slå varningsblinkerserna nästa gång ni måste stanna efter vägen smile

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Hamilton
22 november 2011 · 8 864 Inlägg

Finns inget som heter rannsakan av bil är det husransakan du syftrar på så behövs inte det heller i det här fallet.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Mercedesturbodiesel Sothora <3
22 november 2011 · 1 201 Inlägg

jo men förkortas oftast rannsakan. Nej kvällens yttre befäl måste besluta om det. Alltså den polis som styr den kvällen.  Dom tog bort bara ett år eller två sedan att det krävdes åklagarbeslut på det.  Då fick yttre befäl besluta om "Husrannsakan i bil"

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang